Spring naar bijdragen

Geestelijke strijd in Nederland


Aanbevolen berichten

Quote:

Hoe meer compromis een christen met de wereld sluit, hoe minder tegenstand er van de wereld zal zijn.

Hoe minder compromis een christen met de wereld sluit, hoe meer tegenstand de wereld zal bieden.

Daar heb je denk ik wel gelijk in. Maar tegenstand hoeft niet altijd goed te zijn.

Als ik bijvoorbeeld besluit om te gaan roepen dat God homo's haat, dan krijg ik weerstand vanuit de wereld, terwijl die haat boodschap haaks staat op naastenliefde waar Jezus over sprak. Of stel, ik begin een enge sekte met polygamie en met mij als sekteleider met 20 gedwongen vrouwen, dan krijg ik ook weerstand. Of als ik besluit de oorlog aan 'de wereld' te verklaren door alle heidenen te vermoorden, dan kom ik ook in de problemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik kom meerdere malen per week in Amsterdam en ik herken het gevoel totaal niet.

Ik ook niet. Sterker nog, ik weet dat er in Amsterdam juist fantastische initiatieven groeien voor wat betreft het christelijk geloof. God is juist heel actief aan het werk in Amsterdam en dat is wat ik ervaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar tegenstand hoeft niet altijd goed te zijn.

Als ik bijvoorbeeld besluit om te gaan roepen dat God homo's haat, dan krijg ik weerstand vanuit de wereld, terwijl die haat boodschap haaks staat op naastenliefde waar Jezus over sprak. Of stel, ik begin een enge sekte met polygamie en met mij als sekteleider met 20 gedwongen vrouwen, dan krijg ik ook weerstand. Of als ik besluit de oorlog aan 'de wereld' te verklaren door alle heidenen te vermoorden, dan kom ik ook in de problemen.

Klopt.

Fil. 4:5a

Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend.

2 Kor. 6:3

Wij geven in geen enkel opzicht enige aanstoot, opdat onze bediening niet gesmaad worde

Quote:

Ik ook niet. Sterker nog, ik weet dat er in Amsterdam juist fantastische initiatieven groeien voor wat betreft het christelijk geloof. God is juist heel actief aan het werk in Amsterdam en
dat
is wat ik ervaar.

Ik zie Amsterdam ook als een geweldige stad waar God enorm van houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Jezusisdewaarheid (prachtnaam trouwens!)

Ik herken me helemaal in je verhaal en voel zelf als ik in Amsterdam ben ook een negatieve sfeer die m'n medereizigers (atheisten) dan niet voelen. Heb het ook deels in Parijs gehad trouwens maar daar kan ik niet veel over zeggen maar Amsterdam zeker!

Ik denk dat er op dit moment wel geestelijke oorlogvoering wordt gevoerd. Zoveel wedergeboren Christenen bidden dat NL gered mag worden en vragen om opwekking maar de Satan heeft zoveel anderen in zijn macht en doet alles om Nederland lager te laten zinken in de poel van bandeloosheid, zinloosheid, eindeloze oudmakende discussies en verwarring...

Gewoon bidden en Jezus' woorden in de praktijk brengen. Geloven dat God alles kan, als je gelooft dan gebeurt het ook. Als je niet gelooft dan vraag je er vaak niet eens om ("het kan toch niet wees logisch" = geen geloof). Maar strijd is strijd en dat is niet leuk en ook niet iedereen word gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou er in Amsterdam en Maastricht nou echt zoveel meer duisternis zijn dan in de rest van Nederland? En hoe voelt dat eigenlijk, duisternis?

Wat ik maar zeggen wil; is het niet een beetje gevaarlijk omdat soort gevoelens die in je opwellen tot maat der dingen te verheffen? Ik ervaar niet meer duisternis in Amsterdam dan in pakweg Berkenwoude. Het is er alleen wat drukker, dus als je duisternis statistisch wilt uitdrukken zit Amsterdam in het voordeel, of het nadeel, als je dat zo wilt noemen.Ik ben geen atheist trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wellicht is de topicstarter wat overgevoelig voor grote hoeveelheden mensen en pikt hij hun energie op. dan zijn de genoemde steden idd niet prettig om te zijn. Te veel mensen met teveel gevoelens die allemaal bij de TS binnenkomen.

Heb ik zelf ook last van, moet me in grote steden en grote groepen altijd een beetje afsluiten, anders is het onaangenaam. Zeker als er verriet en boosheid e.d. zijn. (Begrafenissen vind ik een ramp, iedereen houdt zich groot en bij mij wellen de tranen op, ook als ik geen echte band met de overledene heb en b.v. alleen mijn ouders begeleid, omdat die anders geen vervoer hebben)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou er in Amsterdam en Maastricht nou echt zoveel meer duisternis zijn dan in de rest van Nederland? En hoe voelt dat eigenlijk, duisternis?

Wat ik maar zeggen wil; is het niet een beetje gevaarlijk omdat soort gevoelens die in je opwellen tot maat der dingen te verheffen? Ik ervaar niet meer duisternis in Amsterdam dan in pakweg Berkenwoude. Het is er alleen wat drukker, dus als je duisternis statistisch wilt uitdrukken zit Amsterdam in het voordeel, of het nadeel, als je dat zo wilt noemen.Ik ben geen atheist trouwens.

Het zit dan ook in het gevoel, en de Heilige Geest leid Christenen oa door hun gevoel heen (wat is slecht wat is goed). Zo kan je een slecht gevoel krijgen bij bepaalde muziek wat aangeeft dat je daar niet naar zou moeten luisteren (een voorbeeld van gevoel).

Natuurlijk is het in Amsterdam niet donkerder of gurer, maar er hangt een duistere sfeer die ik daar wel kan voelen en de TS ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat het andere topic gesloten is... Ik vraag me nog iets af met betrekking tot die zogenaamde (totaal imaginaire) vervolging waarover gesproken werd. Er werd bijvoorbeeld gezegd dat mensen (christenen) ook vervolging kunnen ervaren omdat hun familie weinig begripvol is. Word ik dan ook vervolgd omdat mijn omgeving weinig begrip toont en heeft getoond voor mijn ongeloof na jaren geloofd te hebben? Denk je echt dat mijn omgeving juichend reageerde toen ik tot de ontdekking kwam dat ik niet in God kon geloven? En hoe zit dat met mijn Nederlandse collega die tot geloof is gekomen en nu moslima is en daarin totaal niet gesteund wordt door haar ouders die het echt niet kunnen verdragen. Wordt zij ook vervolgd?

Houd toch eens op met dat vermaledijde, achterlijke, waanzinnige, paranoïde Calimero-gejammer. Ik word daar zó moe en zó boos van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets constateren is wat anders dan Calimero-gejammer.

Ik doe ook niet moeilijk dat op Credible regelmatig mensen aangeven hoe jammer ze het vinden op welke manier ze als homo, JG, atheïst of moslim door anderen bejegend worden.

Alle bevolkingsgroepen moeten in Nederland vreedzam op een of andere manier met elkaar samenleven en het zal regelmatig voorkomen dat het voor de een lastig is om met de ander samen te leven. Dat zie ik als gegeven waarmee zo goed mogelijk moet worden omgegaan.

Nogmaals, het gaat mij in dit (en het gesloten) topic niet om aandacht te vragen voor vervolging, maar ik geef juist aan dat christenen zich niet druk moeten maken om vervolging, maar dit juist als eer kunnen zien. Ook past het christenen om de vervolgers te zegenen. In plaats van zich bezig te houden met vervolging, kunnen christenen zich beter bezighouden met de relatie met Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als jij vervolgens gaat jammeren dat christenen in Nederland c.q. de westerse wereld ook vervolgd worden, is dat wel degelijk Calimero-gezeik. Er is van vervolging totaal geen sprake man!

Sowieso springt geen enkele groep eruit. Homo's, joden, moslims, christenen, atheïsten/afvalligen, drugsgebruikers, iedereen wordt vervolgd volgens jouw definitie. Wat een waanzin!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iets constateren is wat anders dan Calimero-gejammer.

Zonder reden constateren dat je vervolgt wordt is calimerogejammer.

Quote:
Ik doe ook niet moeilijk dat op Credible regelmatig mensen aangeven hoe jammer ze het vinden op welke manier ze als homo, JG, atheïst of moslim door anderen bejegend worden.

Aangeven dat je onjuist bejegend wordt is iets anders dan beweren dat je vervolgt wordt.

Quote:
Alle bevolkingsgroepen moeten in Nederland vreedzaam op een of andere manier met elkaar samenleven en het zal regelmatig voorkomen dat het voor de een lastig is om met de ander samen te leven. Dat zie ik als gegeven waarmee zo goed mogelijk moet worden omgegaan.

En dat heeft verder weinig tot niets met vervolging te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kurt, Ik jammer nergens over. Ik zeg ook niet dat andere groepen eruit springen.

Quote:

Zonder reden constateren dat je vervolgt wordt is calimerogejammer.

Ik schreef niet over mezelf. Ik schreef in algemene termen. Ik heb mezelf nog nooit zielig gevonden en daar is ook geen reden toe. Ik heb het enorm goed smile.gif

Verder verschillen we van mening over wat 'vervolging' is, dus daar komen we niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder verschillen we van mening over wat 'vervolging' is.

Vervolging is geen kwestie van smaak o.id., vervolging is een vrij specifiek sociaal fenomeen. Nu is er ongetwijfeld een grijs gebied waarin het lastig is te bepalen of iets nu wel of niet vervolging is, maar voor verreweg de meeste zaken staat wel vast of het het wel of niet is. De zaken die jij aanhaalt zijn geen, ik herhaal geen, vormen van vervolging.

We komen er niet uit omdat jij een verkeerde definitie hanteert. Wat mij betreft hoeven we er ook niet uit te komen, omdat de uitkomst al vaststaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vervolging is geen kwestie van smaak o.id., vervolging is een *Bijbels* fenomeen. Nu is er ongetwijfeld een grijs gebied waarin het lastig is te bepalen of iets nu wel of niet vervolging is, maar voor verreweg de meeste zaken staat wel vast of het het wel of niet is. De zaken die jij aanhaalt zijn geen, ik herhaal geen, vormen van vervolging.

We komen er niet uit omdat jij een verkeerde definitie hanteert. Wat mij betreft hoeven we er ook niet uit te komen, omdat de uitkomst al vaststaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, eigenlijk vind ik dat onzin. Er kunnen meerdere definities worden gehanteerd. Je kan vervolging in bredere en engere zin zien.

Dat kun je niet, je kunt geestelijke strijd niet gelijkstellen aan vervolging. Overigens verzandt deze discussie in welles/nietes dus ik stel voor dat je privé definitie van vervolging niet op dit topic gebruikt omdat het duidelijk niet overeenkomt met de betekenis in het maatschappelijke verkeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat mij niet alleen om geestelijke strijd, maar ook de zichtbare/concrete gevolgen daarvan. Ik blijf overigens de maatschappelijk algemeen geaccepteerde termen gebruiken, zoals juridische vervolging in het westen als gevolg van een compromisloos prediken en praktiseren van het evangelie. Ook blijf ik de betekenis in de Van Dale hanteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

vervolging is een *Bijbels* fenomeen.

Vervolging in de Bijbel valt over het algemeen onder de in het Westen gehanteerde definitie. Vervolgden in de Bijbel werden niet gepest op het werk, ze werden ondersteboven gekruizigd en voor de leeuwen gelazerd en zo.

Vervolging volgens jouw definitie is een Amerikaan fenomeen, alwaar een deel van de christelijke meerderheid moord en brand schreeuwt over hun vermeende vervolgde positie in de maatschappij. Deze mensen zijn nog net een tandje belachelijker dan de NL variant omdat de US of A een christelijk land is en de laatste plek op aarde waar christenen vervolgt worden. Deze huilchristenen zijn over het algemeen niet te beroerd om de minderheden die ze van vervolging betichten ernstig te discrimineren. De US of A is een van de weinige Westerse landen waar de kastatheist bijvoorbeeld nog vrij algemeen voorkomt.

Waarom ze om vervolging huilen is mij vrij duidelijk.

a) het eigen ego opgeilen omdat men ondanks vervolging zo standvastig blijft.

B) discriminatie van bepaalde minderheden goedpraten (atheisten, moslims, niet-blanken, wiccans etc.)

c) het zoeken naar een gemeenschappelijke vijand.

Het is over het algemeen niet het beste deel van de mensheid vind ik. Voltaire zei al dat bepaalde christenen zich al vervolgt voelen als ze niet meer mogen vervolgen, en voor dat slag klopt dat wel ergens. Dat klootjesvolk kan compleet over de jank raken als ze bepaalde minderheden niet meer mogen discrimineren.

Kotschristenen noem ik ze maar vanaf vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Feit blijft dat je onderscheid maakt en dat niet onderbouwt. Wat is er anders aan een christen die volgens jouw definitie 'vervolgt' wordt en bijvoorbeeld mijn situatie in het verleden?

Ik heb niets geschreven over een onderscheid.

Quote:

Vervolging in de Bijbel valt over het algemeen onder de in het Westen gehanteerde definitie. Vervolgden in de Bijbel werden niet gepest op het werk, ze werden ondersteboven gekruizigd en voor de leeuwen gelazerd en zo.

Vervolging volgens jouw definitie is een Amerikaan fenomeen, alwaar een deel van de christelijke meerderheid moord en brand schreeuwt over hun vermeende vervolgde positie in de maatschappij. Deze mensen zijn nog net een tandje belachelijker dan de NL variant omdat de US of A een christelijk land is en de laatste plek op aarde waar christenen vervolgt worden. Deze huilchristenen zijn over het algemeen niet te beroerd om de minderheden die ze van vervolging betichten ernstig te discrimineren. De US of A is een van de weinige Westerse landen waar de kastatheist bijvoorbeeld nog vrij algemeen voorkomt.

Waarom ze om vervolging huilen is mij vrij duidelijk.

a) het eigen ego opgeilen omdat men ondanks vervolging zo standvastig blijft.

B)
discriminatie van bepaalde minderheden goedpraten (atheisten, moslims, niet-blanken, wiccans etc.)

c) het zoeken naar een gemeenschappelijke vijand.

Het is over het algemeen niet het beste deel van de mensheid vind ik. Voltaire zei al dat bepaalde christenen zich al vervolgt voelen als ze niet meer mogen vervolgen, en voor dat slag klopt dat wel ergens. Dat klootjesvolk kan compleet over de jank raken als ze bepaalde minderheden niet meer mogen discrimineren.

Kotschristenen noem ik ze maar vanaf vandaag.

Van het soort 'christenen' dat je beschrijft, distantieer ik me. (Verder ga ik niet in op je post, omdat we anders weer in discussie komen over het begrip 'vervolging'.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Van het soort 'christenen' dat je beschrijft, distantieer ik me.

Dat doen dat soort christenen ook van zichzelf hoor. Zij discrimineren namelijk niemand, ze verweren zich enkel tegen hun vervolgers. Dat je in bepaalde streken in de US of A maar beter je bek kunt houden als je atheïst bent doet er niet zoveel toe. Als je ongestraft beweerd dat God een fabeltje is ben je immers al bezig met de vervolging van christenen volgens de nieuwe ketterse zwevangelodefinitie van vervolging.

Vervolging = alles waar christenen last van hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb aangegeven dat christenen vervolging niet met gelijke munt horen terug te betalen, maar dat christenen vervolging horen te ondergaan en dat christenen hun vervolgers horen te zegenen en liefhebben en geen zelfmedelijden horen te hebben en dat het gaat om de relatie tussen God en de gelovigen en dat negatief gedrag van andere mensen daar geen invloed op hoort te hebben.

Edit:

De definitie van vervolging hanteerde ik overigens al toen ik gereformeerd was. Met een stroming heeft het weinig te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik blijf overigens de maatschappelijk algemeen geaccepteerde termen gebruiken, zoals juridische vervolging in het westen als gevolg van een compromisloos prediken en praktiseren van het evangelie. Ook blijf ik de betekenis in de Van Dale hanteren.

Dat doe je dus niet daarom mijn verzoek om het topic niet langer te vertroebelen door je eigen definitie te blijven hanteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid