Spring naar bijdragen

Science fiction


Aanbevolen berichten

Ik vind het Warhammer 40K universum uitermate boeiend en daarvan verzamel ik miniaturen om te schilderen en te gebruiken op tabletop gaming.

Een goede vriend van me heeft me recent kennis laten maken met het Duin universum en dat vind ik hele goede boeken. Boeiende schrijfwijze en must-have voor eenieders persoonlijke ontwikkeling vind ik.

The Hitchhikers Guide To The Galaxy vind ik ook van die klasse maar draait ook vooral om humor. Vind ik ook erg leuke reeks boeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kijk star trek, Starwars, V, Battlestar Galactica (reimaged), Firefly, Matrix, Blade Runner, Alien, etc etc etc

Een van mijn meest favoriete boeken is trouwens Dune (en andere delen van die serie)

Wat me aangespreekt is enerzijds het fantasy aspect (wat in meer of mindere mate aanwezig kan zijn), dat het een andere wereld is, ook de visie op de toekomst die interessant is (zelfs in historisch perspectief). Bepaalde verhalen kunnen ook dmv sci fi bepaalde filosofische gedachten behandelen in een 'what if' context, of thema's visueel uitwerken in een vergroting, parabel, etc.

Maar voor mij speelt ook mee dat het een andere wereld is. de reden waarom ik fantasy en geschiedenis leuk vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijken doe ik eigenlijk zelden, alleen firefly en af en toe startrek (dankzij Olorin knipoog_dicht.gif), maar ik lees al jaren met veel plezier sci-fi, vooral Heinlein lees ik ontzettend graag, misschien net omdat dat vaak nog heel herkenbaar is en niet al te groots en extreem futuristisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige Science Fiction die ik interessant vind is Dune (leuke avatar heb je overigens, Bonaventura, dat is uit Dune 2, toch?) en The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

Bij films is het vooral werk van Oshii, Otomo en Yuasa dat me aanspreekt. Om enkele titels te noemen: Ghost in the Shell (+ vervolg Innocence), Avalon, Patlabor, Akira, Memories, Robot Carnival, Kaiba en Genius Party (Beyond).

Op Avalon na, dus allemaal anime. Vooral het werk van Oshii biedt een (voor mij) realistische kijk op de toekomst.

Verder heb je ook nog Legends of the Galactic Heroes, hetgeen een anime-serie van 110 afleveringen plus twee films is, hetgeen nogal crappy geanimeerd is, maar wel interessant qua verhaal is. Gaat over twee planetenrijken die met elkaar in oorlog zijn: een verlichte dictatuur tegen een verrotte democratie. In de serie wordt voortdurend de vraag opgeworpen wat nu de voorkeur heeft. Ik moet zeggen dat ik het erg boeiend vond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De enige Science Fiction die ik interessant vind is Dune (leuke avatar heb je overigens, Bonaventura, dat is uit Dune 2, toch?)

Klopt. Dune II is mooi omdat het de grondlegger van het RTS-genre is en het een bijzondere sfeer heeft. Zelf was ik vooral fan van het spelletje Dune I dat helaas niet zo bekend is.

De Dune-serie vind ik inderdaad een buitengewoon interessante en vooral diepzinnige serie die ik lees en herlees. Met name het vierde deel "God-Emperor of Dune" vind ik mateloos fascinerend. De serie doet wat goede literatuur imho altijd zou moeten doen namelijk het vormen, aanscherpen en uitdagen van je referentiekader. Dat blijft het ook na talloze herlezingen voor mij doen.

Verder vind ik Star Wars (hoewel van een heel ander niveau dan Dune) heel vermakelijk. Star Trek heeft me nooit kunnen bekoren. Binnenkort wil ik de Foundation-boeken van Isaac Asimov eens proberen want daar hoor ik ook veel goeds over. Ik ben benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Qua kijken kijk ik eigenlijk alleen nog maar Star Trek (Enterprise) en af en toe Doctor Who. Qua auteurs ben ik vooral groot fan van Samuel Delaney. Ik vind vooral de manier waarop hij (licht) homo-erotische aspecten incorporeert in zijn (Nebula-award) scifi-literatuur zeer interessant. Daarnaast lees ik ook graag Michael Chabon. Volgens mij is hij niet zuiver als scifi-auteur te kenschetsen, maar je kunt er toch niet omheen. De rest (ik hoor hier al Dune, H2G2) waardeer ik natuurlijk ook, maar dit zijn mijn idolen.

Ik wil hierbij te kennen geven dat het mijn grote droom is ooit zoiets als een Nederlandse literaire scifi-cultuur te starten. Maar ik vrees dat literair Nederland daar tijdens mijn leven nog niet aan toe gaat zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt. Dune II is mooi omdat het de grondlegger van het RTS-genre is en het een bijzondere sfeer heeft. Zelf was ik vooral fan van het spelletje Dune I dat helaas niet zo bekend is.

Dune 1 heb ik ook veel gespeeld, verdere Dune spellen hebben me niet echt kunnen boeien. God-Emperor of Dune is denk ik ook mijn favoriet uit de reeks. De nieuwe boeken vind ik overigens verschrikkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dune 1 heb ik ook veel gespeeld, verdere Dune spellen hebben me niet echt kunnen boeien. God-Emperor of Dune is denk ik ook mijn favoriet uit de reeks. De nieuwe boeken vind ik overigens verschrikkelijk.

Van de nieuwe boeken heb ik enkel "Prelude to Dune"-trilogie gelezen. Die kon me inderdaad niet echt bekoren. De Butlerian Jihad-trilogie en de Sequels ga ik niet lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd van Star Trek (voyager party.gif ) en Battlestar. Serenity vind ik een geweldige film, net als Hitchikers guide through the galaxy (boeken heb ik niet gelezen, lijken me ook heel vet). Ik heb ook alle Startrek films gezien (l) Starship troopers vind ik ook echt een geweldige film.

Eigenlijk vind ik de meeste SF films en series wel leuk :') Heb alleen nog nooit StarWars gekeken en dat ben ik ook eigenlijk niet van plan.

Ik heb laatst het boek Limiet gelezen, dat speelt in 2025, en dat vond ik ook een geweldig boek.

Het feit dat het in de toekomst is en dat het om dingen gaat die nu nog niet kunnen, maar ooit misschien wel, dat fascineert me gewoon enorm. Sowieso vind ik alles wat met het heelal te maken heeft super interessant, waar mijn voorliefde voor boeken en films met zo'n onderwerp vandaan komt. Hoe slecht de films ook zijn geacteerd of gemaakt, ik kan ze dan toch wel waarderen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

DUNE!! Ik heb de boeken gespaard, de games gespeeld (vooral Dune 2000), de film gezien. Herbert weet je aardig te grazen te nemen met zijn mysterieuze en horizon-verbredende boeken. Ik herinner me nog goed dat elk gedeelte/scène ingeleid werd met een gedicht of een citaat, waarvan je amper wist waar het vandaan kwam.

Ik heb ook aardig wat van zoon Brian en Kevin Anderson gelezen. Op zich wel aardig geschreven, maar te verklarend denk ik. Alles in het DUIN-universum wordt uitgelegd, inclusief de totstandkoming van de instituties zoals je die in DUNE tegenkomt. Aan de ene kant heb ik altijd wel willen weten wat nu het verraad van de Harkonnen was, aan de andere kant mogen er ook wel dingen een mysterie blijven.

Voor de rest lees/kijk/speel ik eigenlijk weinig SF, hier een kort verhaal van Asimov, daar een spel als Starcraft. Ben meer into de fantasy. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ook aardig wat van zoon Brian en Kevin Anderson gelezen. Op zich wel aardig geschreven, maar te verklarend denk ik. Alles in het DUIN-universum wordt uitgelegd, inclusief de totstandkoming van de instituties zoals je die in DUNE tegenkomt. Aan de ene kant heb ik altijd wel willen weten wat nu het verraad van de Harkonnen was, aan de andere kant mogen er ook wel dingen een mysterie blijven.

Daar zit denk ik het probleem. De Butlerse Jihad is in de oorspronkelijke serie in nevelen gehuld. Mijn inziens verpest je dat totaal door in details uit te leggen hoe die geschiedenis is verlopen. Maar dat is misschien persoonlijk.

Los daarvan heb ik sowieso grote twijfels over de inhoud en de consistentie van die nieuwe boeken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een groot aantal van de uitvindingen van Brian Herbert eigenlijk totaal haaks staan op de creatie van zijn vader. In de Prelude-trilogie kwam ik in elk geval een aantal zaken tegen die de oorspronkelijke serie botweg tegenspraken. Dan houdt het wat mij betreft wel op. Maar goed ze gelden niet als primair canondus de schrijvers hebben ook toegegeven dat het misschien niet altijd even goed loopt.

Langs de andere kant heeft hij natuurlijk veel met zijn vader gesproken dus zal hij meer dan wie dan ook een idee hebben over de achterliggende ideeën bij Dune. Hij heeft in elk geval een goede biografie van zijn vader geschreven met "Dreamer of Dune".smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Daar zit denk ik het probleem. De Butlerse Jihad is in de oorspronkelijke serie in nevelen gehuld. Mijn inziens verpest je dat totaal door in details uit te leggen hoe die geschiedenis is verlopen. Maar dat is misschien persoonlijk.

Op zich vond ik het wel weer wat hebben; in feite staat de Butlerse Jihad (iig wat er in die tijd gebeurde) los van de tijd van Paul. Het is een soort van uitwerken van de mythologie.

Tegenvaller is dan wel dat je bij DUNE nog het idee hebt in een 'echt' universum te zijn (d.w.z., stel de mensheid is 10-20.000 jaar verder, hoe ziet het er dan uit?) maar bij de 'eerdere' boeken worden de ontwikkelingen wat te singulier - alles past binnen het plaatje...

Quote:

Los daarvan heb ik sowieso grote twijfels over de inhoud en de consistentie van die nieuwe boeken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een groot aantal van de uitvinden van Brian Herbert eigenlijk totaal haaks staan op de creatie van zijn vader. In de Prelude-trilogie kwam ik in elk geval een aantal zaken tegen die de oorspronkelijke serie botweg tegenspraken. Dan houdt het wat mij betreft wel op. Maar goed ze gelden niet als primair canon dus de schrijvers hebben ook toegegeven dat het misschien niet altijd even goed loopt.

Noem eens een voorbeeld dan?

Quote:

Langs de andere kant heeft hij natuurlijk veel met zijn vader gesproken dus zal hij meer dan wie dan ook een idee hebben over de achterliggende ideeën bij Dune. Hij heeft in elk geval een goede biografie van zijn vader geschreven met "Dreamer of Dune".
smile.gif

* Ursa zet Dreamer of Dune op de leestlijst

Tja, ik weet het niet. Brian Herbert is geen Christopher Tolkien. Hij heeft een SF-schrijver aan de hand genomen en de ideeën van zijn vader (en het materiaal dat ze later hebben gevonden) verwerkt in series van zeer verkoopbare boeken. Ik heb er toch een soort melk-gevoel bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb ook aardig wat van zoon Brian en Kevin Anderson gelezen. Op zich wel aardig geschreven, maar te verklarend denk ik. Alles in het DUIN-universum wordt uitgelegd, inclusief de totstandkoming van de instituties zoals je die in DUNE tegenkomt. Aan de ene kant heb ik altijd wel willen weten wat nu het verraad van de Harkonnen was, aan de andere kant mogen er ook wel dingen een mysterie blijven.

[...]

Dat was nu ook mijn grootste probleem. Maar het was ook ontzettend slecht geschreven. Als je de Baron een zinnetje als "Piter, ze pesten me!" laat uitspreken, dan doe je gewoon aan karaktermoord.

Maar om weer wat anders te noemen: een anime-serie die formeel sf is, is Aria. Het belachelijke daarvan is dat het sf aspect nauwelijks een rol lijkt te spelen. Het speelt zich af op de planeet Mars, waar een waterplaneet van is gemaakt. Daar heb je een stad die Neo-Venezia heet en waar je allerlei schattige gondelmeisjes hebt, waar het verhaal om draait. Maar het had net zo goed in het echte Venetië kunnen spelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tegenvaller is dan wel dat je bij DUNE nog het idee hebt in een 'echt' universum te zijn (d.w.z., stel de mensheid is 10-20.000 jaar verder, hoe ziet het er dan uit?) maar bij de 'eerdere' boeken worden de ontwikkelingen wat te singulier - alles past binnen het plaatje...

Dune is wat dat betreft een geloofwaardig en vooral consistent universum. De "rariteiten" van Dune zoals bijvoorbeeld de activiteiten van de Bene Tleilax of de bizarre levenswijze van de Gildenavigatoren waren door context waarin ze werden opgevoerd toch geloofwaardig. Dat maakt die serie voor een groot deel ook zo speciaal.

In Butlerse Jihad heb je imho zaken die echt gewoon echt onzin zijn. Zoals bijvoorbeeld het bestaan van een "onafhankelijke robot". Hoe kan een robot door een existentiële ervaring nieuwsgierig en filosofisch worden en losbreken uit de ketenen van zijn programmering. Nee sterker nog: hij gaat zelfs liefhebben. Zoiets kan gewoon niet bestaan, ook niet in een SF-universum dat geloofwaardig wil zijn.

Het klinkt misschien een beetje raar dat ik hamer op de geloofwaardigheid van een SF-serie. Maar imho is dat duidelijk een verschil tussen vader en zoon. Vader zet een geloofwaardig, en wat ik vooral belangrijk vind, logisch consistent universum neer terwijl zoon echt met onlogische onzin op de proppen komt.

Quote:
Noem eens een voorbeeld dan?

Even uit mijn hoofd drie voorbeelden. Alle drie hebben ze met Baron Harkonnen te maken omdat zoon Herbert nogal veel over hem heeft geschreven. Waarschijnlijk omdat hij een zekere voorkeur heeft voor geweld en ranzigheid. Kan spoilers bevatten:

In een van de prequel boeken laat Baron Harkonnen een no-chamber bouwen. Er wordt natuurlijk de suggestie gewekt dat dat de no-chamber is die in "Heretics of Dune" door Miles Teg en co. wordt gebruikt als schuilplaats na de aanval op de Burcht te Gammu.

Dit is onzin omdat no-chambers pas zijn uitgevonden tijdens de regering van de God-Keizer (Hwi Noree werd tot bestaan gebracht en opgeleid in een no-chamber). Sterker nog: het aanzetten van Ix tot het ontwikkelen van de no-chamber maakte deel uit van de Gouden Weg van de God-Keizer en kan dus niet losgemaakt worden van dat moment in de Dune-geschiedenis. Het is dus volslagen onzin dat Vladimir Harkonnen al beschikt over no-chambers en no-ships in de prequel serie.

De no-chamber op Gammu is volgens de originele serie op aanwijzing van de God-Keizer gebouwd omdat hij voorzag dat hij in de toekomst nodig zou zijn. Imho een veel spannender gegeven dan het idee dat Baron Harkonnen hem gebouwd zou hebben.

Een tweede voorbeeld:

In de prequel-serie wordt de Baron Harkonnen door Eerwaarde Moeder Mohiam onder druk gezet om haar te bezwangeren. Het kind voldoet niet aan de verwachtingen en de tweede keer laat de Baron haar in de val lokken en verkracht haar. Zo wordt Jessica geboren.

Volgens de originele serie is daar helemaal geen sprake van. Daar was de gemeenschap waaruit Jessica voortkwam gewoon een van de vele seksuele uitspattingen van de Baron in zijn jonge jaren. Wederom een tegenstelling. Overigens lijkt het me heel sterk dat de Baron in staat zou zijn om een volleerde Eerwaarde Moeder te kunnen onderwerpen en verkrachten. Dat zou in de originele serie nooit lukken.

Een derde voorbeeld:

In de prequel-serie wordt gesuggereerd dat Mohiam tijdens haar verkrachting op een of andere manier het lichaam van de Baron manipuleert zodat hij verschrikkelijk obees wordt. Dit is een straf voor hem.

In de originele serie onthult de God-Keizer aan de Duncan Idaho ghola dat de Baron genoot van zijn walgelijke voorkomen en dit juist cultiveerde om mensen te schokeren. Het is gewoon het resultaat van zijn walgelijke levensstijl.

Dit zijn drie voorbeelden maar er zijn er veel meer. De eerste vind ik de meest grove tegenstelling en de andere twee zijn gewoon irritant. Maar dit soort dingen ergeren me dus.knipoog_dicht.gif

Quote:
Tja, ik weet het niet. Brian Herbert is geen Christopher Tolkien. Hij heeft een SF-schrijver aan de hand genomen en de ideeën van zijn vader (en het materiaal dat ze later hebben gevonden) verwerkt in series van zeer verkoopbare boeken. Ik heb er toch een soort melk-gevoel bij.

Vooral omdat er maar geen einde aan lijkt te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bovendien is het vreemd dat Mohiam de moeder van Jessica blijkt te zijn, er is niets in de originele boeken wat daarop hint.

Overigens zijn de originele boeken ook niet altijd consistent. Zo heeft Alia in het eerste boek wel paranormale gaven, en in het derde boek niet.

Klopt. In de originele boeken zitten ook een paar dingen die raar zijn. Zoals het feit dat Alia de voorouderlijke herinneringen van Baron Harkonnen (een man dus) heeft terwijl de hele idee van een Kwisatz Haderach juist voortkomt uit het gegeven dat vrouwen geen toegang zouden hebben tot die herinneringen.

Maarja dat stoort me minder dan de blunders van Brian Herbert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gisteren begonnen in mijn laatst aangeschafte verzamelband van H.G. Wells, het eerste verhaal is The Time Traveller. Behoorlijke antieke SciFi naar mijn idee, maar tot nu to heerlijk om te lezen. Relatief filosofisch van aard overigens.

Ik heb Douglas Adams THGTTG geluisterd als hoorspel, daarna het boek gekocht, daarna de film gekeken en verliefd geworden op de robot zoals hij daar wordt afgebeeld. Heerlijk gewoon. Ik heb het boek Ilium gekocht, dat vond ik ook een fantastisch goed boek. Geschreven door Dan Simmons, aanrader.

Ik heb een stukje Star Trek NG gekeken, maar tot nu toe niet echt verder gekeken. Dit komt grotendeels doordat ik gewend ben aan de moderne SciFi waar ik van genoten heb. De eerste SF die ik serieus keek was Stargate Atlantis, helemaal de bom. Tot ik Stargate SG1 heb gekeken. Samen met Battlestar Galactica mijn nummer 1 serie. Ook Babylon 5 vond ik goed te pruimen.

Ik heb ook Red Dwarf gekeken, hilarisch, geweldige serie, een beetje een parodie op het SF-genre maar toch, ook weer een aanrader. Laat ik ook Futurama niet vergeten, wat mij betreft is dit ook topsegement. Dus eigenlijk: Serieuze SF, SG1 en BG op 1 en de wat andere SF dus Futurama en Red Dwarf.

Ook ik heb de nieuwe Doctor Who gekeken, het nieuwe seizoen vind ik nog maar niks. Torchwood, wat voor de nieuwe reeks van DW kwam vind ik beter dan Doctor Who. Omdat het niet dat eeuwige gereis heeft en ze gewoon op dezelfde plaats blijven.

Zo smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, science-fiction. Altijd leuk, kan er meestal wel van genieten, m.n. boeken.

Sowieso Frank Herbert natuurlijk, de Dune-serie bovenaan, maar ook ConSentient serie, de serie met o.a. Lazarus effect en jezus incident, Hellstrom's Hive etc. Heb vrijwel al zijn romans gelezen en ben wel iets van een fan. Dune is zijn meesterwerk en de rest is kwalitatief niet altijd even consistent, maar hij speelt wel altijd met ideëen en concepten mbt. gemeenschap, politiek, religie en evolutie waarbij hij m.n. religie veel serieuzer neemt en beter begrijpt dan veel andere sci-fi schrijvers en die iig. tot nadenken stemmen.

Als het gaat om de grote drie, Asimov, Heinlein en Clarke ben ik altijd wat ambivalent. Het is best aardig geschreven, de concepten die eraan ten grondslag zijn interessant, maar al te vaak gaat het teveel om die concepten en ideëen en is het verhaal, zijn de karakters niet meer dan behang. Dat plaagt Asimov en Clarke als Science science fiction schrijvers in de Foundation-serie, de Robot-series, 2001 en zeker ook in de korte verhalen, hoewel minder. Heinlein, als hij geen pulp schreef, was tevaak en teveel aan het preken en zijn punt over te brengen om echt een goede roman te schrijven. Starship Troopers was leuk zolang er niet gepraat werd en Stranger in a Strange land vooral saai hippiegeleuter.

Een absolute topper in mijn ogen is trouwens Philip K. Dick. Zijn verhalen (voornamelijk korte verhalen en een enkele novel)zijn post-modern in de beste zin van het woord, de werkelijkheid is nooit wat ze lijkt, is ook niet per se, drugs, paranoia, transcedente ervaringen, libertaire, anti-autoritair, de fragiele definities van mens-zijn zijn bij hem steekwoorden en als dat in een kort verhaal of roman van pakweg 200 bladzijdes wordt gestopt krijg je een heel intensief boek.

De verfilmingen zijn overigens allemaal drie keer niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid