Spring naar bijdragen

Weerwolven


Aanbevolen berichten

Nou mijn vraag was niet zozeer of het occult was, maar meer inzake liegen of niet? De weerwolven moeten namelijk net doen alsof ze (onschuldige) burgers zijn en tegelijk ervoor zorgen dat de onschuldige burgers voor weerwolven worden aangezien. Dus in hoeverre lieg je mensen in dit spel voor en zo ja, hoe slecht is dat dan eigenlijk? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is gewoon een spel, ik denk niet dat je dat te zwaar moet opnemen. Als je zo gaat doordenken zijn er heel veel situaties waarin je liegt. Lieg je tegen je kinderen als je zegt dat Sinterklaas een lekkere zak pepernoten gebracht heeft? Nuja, in zekere zin wel, maar of dat dan moreel verkeerd is... Eigenlijk is zelfs gewoon acteren al liegen. Immers, als Leonardo DiCaprio zegt dat hij van Rose houdt is dat een dikke vette leugen, Leo houdt niet echt van Rose, hij heet niet echt Jack, en hij zat niet eens op een echte boot. Iets zeggen dat niet waar is, vind ik moreel gezien lang niet altijd gelijk te stellen aan liegen. In dit geval vind ik het gewoon een leuk spel, dat bovendien ook nog eens, zoals elke vorm van rollenspel, inleefvermogen oefent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar het blijft gewoon een spelletje, ook eentje waarin iedereen wéét dat er list en bedrog in het spel zitten, iedereen kiest vrijwillig om eraan mee te doen omdat ze het spannend en leuk vinden, niemand wordt werkelijk bedrogen. Maar mackie, als jij je niet goed voelt bij het spel, dan speel je het toch gewoon niet? Het is prima om te beslissen dat je je ergens niet ok bij voelt, ook al delen anderen die redenering niet, het is gewoon jouw keuze. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou persoonlijk zie ik er niets verkeerds in, maar ik zat gewoon het spel te overdenken en omdat - in ieder geval in de RKK - liegen absoluut niet mag, zat ik mij dat af te vragen....

gr. mackie

Ik ken het alleen als kaartloos spel waarin mensen verschillende rollen krijgen en dan gebeurd er van alles. Liegen is verkeerd, maar liegen is wat anders dan niet de waarheid spreken (misschien ben ik nu ketters). Liegen schaad namelijk de ander en dat is in een spel in elk geval niet het geval. (Alhoewel ik heel erg slecht tegen mij verlies kan boosrood.gifboosrood.gif).

Hoe dan ook, je kunt het spel natuurlijk ook anders spelen, in plaats van met de gruwelijk occulte weerwolven met dokters en besmette patiënten. Misschien kunnen we op de volgende Credible meet een potje Ketters spelen. Waar je zoveel mogelijk Arianen moet pakken. Of een Inquisitie en Protestanten, of natuurlijk de oer-Hollandse variant van 'Papen en Prinsgezinden' knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

mannen liegen gemiddeld 6 keer per dag, vrouwen 'slechts' 3 keer per dag.

De meeste leugens zijn van de categorie:

je komt iemand tegen die je een tijd niet gezien hebt in eht winkelcentrum.

" Hai"

"Hoi, hoe gaat ie?"

"Goed hoor, < eigenlijk gaat het zwaar kut, stress op werk, ruzie met vriendlief, voetschimmel, > "

"Met jou ook alles goed? Doei, thx bye We bellen! etc. "

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mannen liegen gemiddeld 6 keer per dag, vrouwen 'slechts' 3 keer per dag.

De meeste leugens zijn van de categorie:

je komt iemand tegen die je een tijd niet gezien hebt in eht winkelcentrum.

" Hai"

"Hoi, hoe gaat ie?"

"Goed hoor, < eigenlijk gaat het zwaar kut, stress op werk, ruzie met vriendlief, voetschimmel, > "

"Met jou ook alles goed? Doei, thx bye We bellen! etc. "

Het is dan ook voor zulke mensen dat er een hel bestaat. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mannen liegen gemiddeld 6 keer per dag, vrouwen 'slechts' 3 keer per dag.

De meeste leugens zijn van de categorie:

je komt iemand tegen die je een tijd niet gezien hebt in eht winkelcentrum.

" Hai"

"Hoi, hoe gaat ie?"

"Goed hoor, < eigenlijk gaat het zwaar kut, stress op werk, ruzie met vriendlief, voetschimmel, > "

"Met jou ook alles goed? Doei, thx bye We bellen! etc. "

Dan denk ik dat vrouwen toch meer scoren... 'Lang niet gezie-hien!!' en 'Ik heb je ge-mi-hist' horen ik vrouwen voornamelijk gillen...

Mannen verwachten helemaal geen moeilijk antwoord op 'Hoestie ouwe?' 'Ja goed goed, biertje doen? Ja lekker, lekker' smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou persoonlijk zie ik er niets verkeerds in, maar ik zat gewoon het spel te overdenken en omdat - in ieder geval in de RKK - liegen absoluut niet mag, zat ik mij dat af te vragen....

Op zich best een goede vraag hoor. Ik denk dat je aandacht vooral getrokken wordt door het feit dat je echt confabuleert, echt een verhaaltje aan het opdissen bent. Maar als het echt zo strikt was, zou je heel veel kaartspelletjes ook niet mogen spelen. Een typisch voorbeeld is Bullshit (ironisch genoeg ook wel Bible Study genoemd), waarbij je beweert dat je kaart een bepaalde waarde heeft, maar dat niet zo hoeft te zijn. Doel is dan zo snel mogelijk van je kaarten af te komen. Ik denk dat in het geval van spelletjes jokken niet erg is, omdat je opponenten wéten dat je misschien liegt, omdat dit een onderdeel van het spel is, en toen ze besloten mee te spelen gingen ze met deze regel (want dat is het; een contextgebonden conventie) akkoord. Het is dus niet zo dat je nietsvermoedende mensen aan het bedonderen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het ook verschil uitmaakt of je met een groep deelnemers vrijwillig het spel van leugens aangaat en het daarom toestaan is dat je liegt, of dat je met een groep deelnemers een spel speelt waarbij liegen niet de bedoeling is en je toch liegt.

Een gelijkenis: in een spel waarbij het de bedoeling is dat je zo goed mogelijk valsspeelt (volgens mij bestaat er zelfs zo'n spel), moet je natuurlijk valsspelen. Iedereen weet dat dat de bedoeling is, dus je speelt dan niet vals als je tijdens het spel valsspeelt. Speel je echter een spel waarbij valsspelen niet de bedoeling is, dan doe je er weer wél verkeerd aan als je tóch valsspeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg leuk spel. Al ben ik over het algemeen niet zo'n geweldige weerwolf. Meestal ben ik toch te slecht in het liegen, hoewel het al iets beter gaat dan in het begin. Wat betreft de moraliteit denk ik dat HW, RobertF en anderen al heel goede dingen hebben gezegd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het ook verschil uitmaakt of je met een groep deelnemers vrijwillig het spel van leugens aangaat en het daarom toestaan is dat je liegt, of dat je met een groep deelnemers een spel speelt waarbij liegen niet de bedoeling is en je toch liegt.

Dat is wat ik bedoelde met die conventies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid