Spring naar bijdragen

Paus vergelijkt atheïsten met nazi'


Aanbevolen berichten

Gevonden op Powned.tv.

Quote:
De paus heeft tijdens een toespraak in Edinburgh het 'extremistische atheïsme' vergeleken met de nazi-tirannie tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Uit de speech bleek dat de geestelijk leider van mening is dat het nazisme de schuld is van het atheïsme.

Eerder had kardinaal Walter Kasper een opmerking gemaakt over de 'geseculariseerde' Engelse samenleving, die volgens hem te vergelijken is met een Derde Wereld land. \"Engeland is vandaag de dag een geseculariseerd, pluralistisch land. Als je landt op Heathrow, denk je dat je geland bent in een Derde Wereld land..\"

Paus Benedictus was tijdens de Tweede Wereldoorlog lid van de Hitlerjugend. Later werd hij opgeroepen voor een luchtverdedigingseenheid in München. Vlak voor het einde van de oorlog deserteerde hij en werd hij door de geallieerden vastgehouden als krijgsgevangene.

Humanisten zeggen dat de opmerkingen een \"verschrikkelijke belediging\" zijn voor ongelovigen.

Weet iemand wat hier van waar is? 't Zou niet de eerste keer zijn als uitspraken verdraait worden en zeker als de bron PowNed is (ik heb op andere sites niets kunnen vinden) vertrouw ik het niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Spits is onderdeel van de Telegraaf, dus die is niet echt betrouwbaarder te noemen.

De paus zal het vast in een context hebben gezegd (of een citaat) en ik ben er vrij zeker van dat dit weer enorm uit z'n verband is gerukt om weer gezellig christenen te kunnen bashen (alle christenen volgen namelijk de paus...).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit heeft hij gezegd:

"Even in our own lifetime, we can recall how Britain and her leaders stood against a Nazi tyranny that wished to eradicate God from society and denied our common humanity to many, especially the Jews, who were thought unfit to live. I also recall the regime’s attitude to Christian pastors and religious who spoke the truth in love, opposed the Nazis and paid for that opposition with their lives. As we reflect on the sobering lessons of the atheist extremism of the twentieth century, let us never forget how the exclusion of God, religion and virtue from public life leads ultimately to a truncated vision of man and of society and thus to a "reductive vision of the person and his destiny" (Caritas in Veritate, 29)."

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt. Het is alleen de vraag wie hij bedoelt met "extremistische atheïsten." Ik weet zeker dat mensen als Richard Dawkins zich meteen aangesproken voelen, terwijl hij volgens mij eerder mensen bedoelt die in de Markies De Sade boekjes voorkomen.

Grappig dat je dit zegt. Toen ik naar de tv zat te kijken kwam Richard Dawkins namelijk meteen bij me op. Even bekroop me de gedachte dat de paus misschien een sneer maakte naar Richard Dawkins en zijn breed uitgemeten publiciteitsstunt om de paus te arresteren. Maar toen besloot ik dat ik die gedachte toch al te bont vond.knipoog_dicht.gif

Ik denk dat de paus het niet over wetenschappelijke atheïsten of over de libertijnse helden van De Sade heeft. Al heeft de goede markies er zeker mee te maken.smile.gif

Hij ageert denk ik voornamelijk tegen het "laïcité" waar de katholieke Kerk al onder gebukt gaat sinds de Franse Revolutie en de Verlichting. De idee dat religie geen publieke functie dient te vervullen en de creatie van een louter seculiere staat is voor de paus, evenals voor zijn voorgangers, de grootst denkbare nachtmerrie. Ik denk dat de paus een directe historische lijn (ik zeg niet dat ik het daarmee eens ben) van het politieke atheïsme van de Revolutie naar wat hij ziet als het politieke atheïsme (secularisme) van het nazisme. Hij beschouwt seculiere ideologieën als het nazisme en het communisme als onvermijdelijke gevolgen van het radicale laïcisme van de Jakobijnen.

Vanuit mijn (beperkte) kennis van denkwereld van moderne pausen denk ik dat dit de beste uitleg is.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij beschouwt seculiere ideologieën als het nazisme en het communisme als onvermijdelijke gevolgen van het radicale laïcisme van de Jakobijnen.

Terwijl Hitler juist de Lutherse kerk tot staatskerk instelde en verre van een scheiding voor stond (hij probeerde nazi ideologie er in te pompen).* Ok, wel exact de tegenovergestelde manier als doorgaans christenen die tegen zo'n scheiding zijn voorstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Terwijl Hitler juist de Lutherse kerk tot staatskerk instelde en verre van een scheiding voor stond (hij probeerde nazi ideologie er in te pompen).* Ok, wel exact de tegenovergestelde manier als doorgaans christenen die tegen zo'n scheiding zijn voorstaan.

Je punt is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit heeft hij gezegd:

"Even in our own lifetime, we can recall how Britain and her leaders stood against a Nazi tyranny that wished to eradicate God from society and denied our common humanity to many, especially the Jews, who were thought unfit to live. I also recall the regime’s attitude to Christian pastors and religious who spoke the truth in love, opposed the Nazis and paid for that opposition with their lives. As we reflect on the sobering lessons of the atheist extremism of the twentieth century, let us never forget how the exclusion of God, religion and virtue from public life leads ultimately to a truncated vision of man and of society and thus to a "reductive vision of the person and his destiny" (Caritas in Veritate, 29)."

Bron:

Wat een domme uitspraak van de paus. Het is helmaal niet duidelijk of hitler een atheist was. De meerdeheid van zijn volgelingen was in ieder geval christen. De katholieke kerk maakt zichzelf hier niet populairder mee en dat in een tijd dat het imago van de kerk al beschadigd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat een domme uitspraak van de paus.

Je kunt het uiteraard niet met een uitspraak eens zijn. Ik vind het alleen jammer dat de toon van de discussie meteen weer deze kant op gaat. Waarom kunnen we nu niet eens over de inhoud spreken in plaats van meteen zo te beginnen?

Quote:

Het is helmaal niet duidelijk of hitler een atheist was. De meerdeheid van zijn volgelingen was in ieder geval christen.

In die toespraak gaat het helemaal niet over het persoonlijke geloof van Hitler maar over een bepaalde trend in de ontwikkeling van het Westers denken. Het is natuurlijk wel zo dat ideologieën als het nazisme wel degelijk hun wortels hebben in de nieuwe manier waarop de West-Europeanen zichzelf zijn gaan verstaan. Het verdwijnen van de oude zekerheden, de omverwerping van het "Ancién Regime" (dat was denk ik zeker belangrijk in Duitsland) en het opkomen van seculiere natiestaten zijn allemaal onderdeel van dezelfde ontwikkeling. Daarmee zeg ik niet det het nazisme de onvermijdelijke of enige mogelijke consequentie van die ontwikkelingen is maar het ligt wel in dezelfde lijn.

Wat dat betreft is de stap die de paus zegt wel erg snel gemaakt en ideologisch gekleurd. Het is echter geen domme uitspraak.smile.gif

Quote:
De katholieke kerk maakt zichzelf hier niet populairder mee en dat in een tijd dat het imago van de kerk al beschadigd is.

De paus heeft een mening die hij verkondigt. Mensen kunnen daarmee in debat gaan. Het gaat niet echt om populariteit.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat nazi's de kerk in het publieke domein gebruikten als politiek middel, terwijl de Franse verlichting mij meer de indruk geeft het buiten het domein te willen pushen.

Na de Franse Revolutie werden priesters ook gedwongen om een eed van trouw aan de nieuwe grondwet af te leggen. Op die manier probeerde het nieuwe revolutionaire bestuur de Franse Kerk als een staatskerk aan zich te binden. Geestelijken die weigerden werden vervolgd.

Hetzelfde gebeurde in het Derde Rijk waarin onwillige kerkgenootschappen ook werden vervolgd. Bijvoorbeeld de Bekennende Kirche van Dietrich Bonhoeffer.

Ik zie in de context van dit onderwerp eigenlijk geen noemenswaardig verschil.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, hoe serieus moeten we dit nemen? De paus heeft zelf er het meeste belang bij dat atheisme zo veel mogelijk in het hoekje van Nazisme of Soviet-communisme wordt geplaatst.

Ik denk dat we het serieus moeten nemen omdat een menig waar best argumenten pro voor te vinden zijn zoals ik hierboven heel kort heb weergegeven. Bovendien is de paus een gestudeerd man en bovendien leider van de grootste georganiseerde religieuze beweging ter wereld.

Daarmee zeg ik niet dat er geen argumenten contra zijn want die zijn er denk ik ook genoeg te vinden. Het is dan interessant om in discussie te gaan om beide invalshoeken tegen elkaar af te wegen.

Het standpunt "De paus zegt het dus dat hoef je al niet serieus te nemen" vind ik niet zo integer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar de bron van de informatie, in dit geval de paus, heeft zelf belang bij een bepaalde 'waarheid'.

Het is dus geen mening tussen andere meningen, het komt meer in de buurt van reclame/propaganda.

Nou ja, dat zeg je alleen maar omdat dat jouw mening over de paus rechtvaardigt. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal niet wéér die foto plaatsen met de hitlergroetende paapse geestelijken. Verder zie ik met name in de shoa toch een beetje een vrolijke voortzetting van de christelijke traditie van het joden-bashen.

Maar goed, de paus maakt weer een ontactische opmerking die nergens op slaat, dunkt me. Alleen al de term atheïstisch extremisme. Alsjeblieft zeg, extremisten zijn mensen die ontploffen in de tram of trein, met geweld hun overtuigingen opdringen aan anderen. etc. Nou, dat slag atheïsten is vrij zeldzaam, hoewel het ongetwijfeld bestaat. Maar een grote bedreiging voor de wereldvrede zal het niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe atheistisch waren die nazis ook al weer? Oh ja, dit was hun koppelriem

Wat wil je met dat plaatje zeggen dan? Dit heeft het gehalte als dat ik met een 2 euro munt ga aantonen dat Nederland een theocratie is.

Misschien is Nederland dat wel en staan we onder gezag van het bestuur van de Credible Crew, maar die munt toont dat natuurlijk evenmin als die riem aan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid