Spring naar bijdragen

Is ziek zijn van de duivel?


Aanbevolen berichten

Quote:

Zelf zou ik me tegenover God kapotschamen als ik eerlijk tegen Hem zou zeggen dat ik niet in wonderen zou geloven, tenzij ze bewezen zouden zijn.

Dat vroeg ik dus... Je impliceert dus dat wij (die het toch fijn zouden vinden om toch eens het bewijs te zien waarvan jij net zegt dat het te vinden is) volgens jou niet genoeg geloof hebben?

En draai er nu even niet omheen maar geef even een begrijpelijk antwoord, zonder God voor je karretje te spannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 490
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Je begrijpt dat mijn bloeddruk nu enigzins stijgt, nadat m'n moeder onlangs is overleden aan kanker terwijl wij (als in ik+gemeenteleden+veel andere mensen) hier voor/tegen hadden gebeden?

Je impliceert nu namelijk dat ze is overleden door gebrek aan geloof van mij en een heleboel anderen en dat vind ik, op z'n zachtst gezegd, niet heel erg leuk van je.

Ik ben God niet. Ook impliceer ik niet over gebrek aan geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus je gelooft per definitie in wonderen tenzij is bewezen dat ze niet zijn gebeurd? Wat dus onmogelijk is? Dat is de wereld op zijn kop en zorgt ervoor dat je alles kunt beweren en niets hoeft te bewijzen.

Eerder in dit topic zei CvW dat het een mogelijkheid was dat je bewust de boel zat te beliegen maar toen wees hij die mogelijkheid van de hand. Ik was het toen met hem eens maar ik begin me te bedenken....

Wat heeft dat nu weer met liegen te maken? Ik dacht juist toen ik begon te lezen, dat je uit mijn posts zou concluderen dat ik níet lieg.

Quote:

Lever die bewijzen nu eens! Jezus liet mijn naamgenoot uiteindelijk ook in zijn wonden voelen.
knipoog_dicht.gif

Ik heb je al antwoord gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wat heeft dat nu weer met liegen te maken? Ik dacht juist toen ik begon te lezen, dat je uit mijn posts zou concluderen dat ik níet lieg.


Samengevoegd:

[...]Ik heb je al antwoord gegeven.

Je bent oneerlijk want je weigert hard te maken wat je zegt. En je verantwoord jezelf met oncontroleerbare claims op basis waarvan je de echtheid van iemands geloof afmeet. Je creëert een compleet gesloten en persoonlijke waarheid maar eist wel van anderen dat ze die aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat vroeg ik dus... Je impliceert dus dat wij (die het toch fijn zouden vinden om toch eens het bewijs te zien waarvan jij net zegt dat het te vinden is) volgens jou niet genoeg geloof hebben?

En draai er nu even niet omheen maar geef even een begrijpelijk antwoord, zonder God voor je karretje te spannen.

Ik schreef niet dat het bewijs te vinden is. Ook impliceer ik niets over jullie geloof. Eveneens span ik God niet voor een karretje. Anderen lijken net te doen alsof ik God ben door mij als een god ter verantwoording te roepen.

Quote:

Je bent oneerlijk want je weigert hard te maken wat je zegt. En je verantwoord jezelf met oncontroleerbare claims op basis waarvan je de echtheid van iemands geloof afmeet. Je creëert een compleet gesloten en persoonlijke waarheid maar eist wel van anderen dat ze die aannemen.

Ik schrijf niets over de echtheid van het geloof van anderen. Ik eis ook van niemand om dingen van mij aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik schreef niet dat het bewijs te vinden is. Ook impliceer ik niets over jullie geloof. Eveneens span ik God niet voor een karretje. Anderen lijken net te doen alsof ik God ben door mij als een god ter verantwoording te roepen.


Samengevoegd:

[...]Ik zeg niets over de echtheid van het geloof van anderen. Ik eis ook van niemand om dingen van mij aan te nemen.

Zoveel leugens in een post zie je niet vaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik ben God niet. Ook impliceer ik niet over gebrek aan geloof.

Jawel, je zegt namelijk dat kanker gewoon genezen kan worden. Aangezien dat bij mijn moeder niet is gebeurd terwijl er voor gebeden is geeft dat aan dat mijn gemeente geen goed lijntje heeft met God want ach, iets dat 'zomaar' genezen kan worden als je maar goed gelooft...

Dus voordat ik het helemaal gehad heb me je exegese (wat ik jammer vind want ik had vanmiddag nog heel erg veel respect voor je manier van geloven) mag je me het volgende uitleggen:

Op de IC keek m'n moeder me wanhopig en met doodsangst aan en zei: 'maak me alsjeblieft beter'... Ik wist toen niet hoe ik dat moest doen dus vertel me eens, waar heb ik gefaald en heb ik (heel ontopic overigens) de duivel toegelaten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan wel dingen schrijven, maar ik ken het hele verhaal niet. Een forum lijkt me minder geschikt om over concrete personen te schrijven. Een dokter stelt normaal gesproken geen diagnose via internet.

Ik kan wel zeggen: 'Dit of dat had je kunnen doen', maar ik weet niet wat je wel/niet gedaan hebt. Ook kan het verleden niet worden teruggedraaid. Ik hoop ook dat je jezelf geen verwijten wil maken. Ik geloof dat jij hebt gedaan wat je kon en wist. Ik hoop dat je er iets troost aan kan hebben dat ze nu bij God is en het beter heeft dan wij hier. Ik hoop dat ik geen verkeerde woorden/zinnen gebruik, want dat is niet mijn bedoeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ach.. je geeft aan dat kanker zomaar genezen kan worden en ik geloof je op je woord dat je dat meent en zo... Maar toch had ik graag gehad dat de afloop van destijds anders was gelopen en het zou prettig zijn te weten waar ik iets fout heb gedaan en de duivel terrein heb laten winnen.

Maar goed, dat gaat wat diep.. dat snap ik.. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb er zelf heel lang over gedaan om te leren wat ik weet en ik leer nog elke dag bij.

Zelf heb ik er ook heel lang over gedaan om te veranderen in een persoon die op de ene manier dacht over ziekte, in een persoon die op de andere manier dacht over ziekte.

Een mens wordt decennia lang gevormd door de omgeving en achtergrond en een mens weet niet in no-time alle ins en outs (om maar maar wat goede Nederlandse termen te gebruiken) over deze zaken over genezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je dat het zou kunnen zijn dat ik gewoon niet sterk genoeg ben tegen de duivel? Ondanks geloof, zeg maar?

Het is een neutrale vraag, hoor.. Maar ik vind toch dat ik geloof heb, en toch kamp met bepaalde ziektebeelden (ook ik ben soms gewoon verkouden maar kamp ook bij tijd en wijle met zaken als 'depressie'). Waarom zal dit zo zijn? Waarom heeft de duivel grip op me, ondanks dat ik geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is lastig voor mij om zo aan te geven. Ik dacht net ook nog aan de discipelen die drie jaar met Jezus meeliepen. Hij coachte ze en ze zagen de praktijkvoorbeelden. Na een lange tijd stuurde Hij ze er zelf op uit. Al die jaren maakten ze fouten, maar ze leerden steeds meer en zaten overal dicht bovenop.

Ik zit zelf in een gemeente waarvan ik geloof dat ze mij ook heel erg gecoachd hebben op zo'n manier. Timotheüs leerde ook de dingen weer van Paulus.

Omdat ik je te weinig ken, kan ik ook weinig over je zeggen.

Zelf schreef ik laatst ook aan iemand op Credible dat de duivel mij ook probeert depressief te maken. In het verleden was ik een beetje een zwaarmoedig persoon, maar daar ben ik vrij van gekomen, maar de duivel probeert mij nog steeds wel depressief te krijgen, maar dat lukt hem niet. Maar ik kan niet zo 1-2-3 vertellen hoe ik dat doe en hoe dat zo gekomen is. Daar is ook een langer (leer)proces aan vooraf gegaan. Ook dit zijn dingen die ik minder geschikt vind als beschrijving op een forum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, ik herken dat ook wel.. Zelf 'voel' ik die aanvallen ook wel en ben er van overtuigd dat het in de toekomst allemaal beter zal gaan en vertrouw op de hulp van God..

Maar ik vind het wel interessant om te weten hoe jij hier nu over denkt... Ik lees wel zaken over je overtuiging mbt genezing en ben geneigd om dit wellicht 'te snel' te verwachten (je weet wel, je bezoekt 1 genezingsdienst en het is voorbij...) hoewel je er gelijk in hebt dat sommige dingen in de Bijbel juist heel erg lang duren (zoals ook het krijgen van kinderen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof zeker dat dat in de toekomst beter zal gaan. Het is goed om dingen snel te verwachten, maar het ook 'vast te houden' en vast te blijven staan in vertrouwen op de beloften en deze niet meer los te laten. Maar ook nu licht ik maar een tipje van de sluier op, omdat er veel meer dingen aan vast zitten. Ik hoorde wel eens van iemand die zes of zeven keer naar een genezingsdienst ging voordat die persoon helemaal was genezen. Bij Jezus kwam het ook eens voor dat iemand pas na twee keer was genezen. Een knecht van Elia moest ook zo'n zes of zeven keer wachten totdat er een wonder kwam (van de komst van regen). Daarnaast gebeurt het vaak genoeg dat iemand meteen zichtbaar genezen is.

Depressiviteit kan misschien soms voelen als het huis op de rots waar omheen de storm kan woeden, maar het huis blijft staan als je gefundeerd bent in Christus en die storm zal je niets kunnen doen en het huis zelf blijft goed.

Wat betreft het krijgen van kinderen: Abraham moest er lang op wachten, maar dat is niet de norm voor nieuwtestamentische christenen. Abraham is een voorbeeld van standvastig geloof en daarom voor ons belangrijk, maar qua termijn hebben we daar niets mee te maken. Het kan ook juist een valkuil zijn om dingen niet snel te verwachten en de belofte voor je uit te schuiven.

God geeft iets direct, maar mensen moeten soms standvastig zijn en blijven. Jezus genas de mensheid al duizenden jaren geleden.

Er zijn wel dingen waar tijd over heen gaan. (Wat betreft geloof in voorspoed: soms denken mensen dat gelovigen van het ene op het andere moment van een modaal inkomen ineens miljonair zijn, maar zo werkt het vaak niet. Daar werkt een principe van zaaien en oogsten. Een boer zaait ook niet en oogst dan de volgende dag. Wat betreft voorspoed gaan er nogal eens jaren overheen.) Ik geloof wel dat alles steeds sneller zal gaan naarmate de tijd dichterbij komt dat Jezus terugkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik me verveel kijk ik het weleens, dat Astro TV.Ze hadden een tijd een mooie Surinaamse als presentatrice, dan ga ik voor de bijl hoor.


Samengevoegd:

Er was ook een blonde vrouw trouwens, maar dat vond ik een naar mens. Is ook al een tijdje geleden dat ik het wel eens volg. Ik baal er nog steeds van dat ik mijn flessen kraanwater op zondagavond niet meer door Jomanda kan laten inzegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om je geheugen even op te frissen:

Allemaal teksten van Eulogia:

Er was zonde in het spel en zonde komt van de duivel. God wil in Zijn liefde dat mensen het goede doen, zodat ze niet zondigen en hen geen onheil treft. Als mensen zondigen, zitten daar helaas consequenties aan. Dan krijgt de duivel daar ruimte en wordt de zondaar ziek. Het is overigens een OT-voorbeeld.

Als je het 'willen' wil noemen, mag dat ook. Maar dan is er verschil tussen 'willen' en 'ten diepste willen'. Ten diepste houdt God enorm van mensen en wil mensen alleen maar goed doen, maar Hij wil niet om het recht heen gaan. Hij wil dat mensen goede dingen doen en als mensen zondigen, wil Hij dat mensen deze belijden. Dan wil en zal Hij de gevolgen van de zonde (ziekte, armoede enz.) veranderen in zegen.

Zo is de goede boodschap die ik verkondig niet. Mensen die geloven wat ik verkondig (wat in de Bijbel staat) worden gezond en welvarend, omdat God dat zo besloten heeft. God wil dat iedereen voorspoedig en gezond wordt. Hij stelt ook nooit iemand teleur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar staat dat zonde een oorzaak van ziekte kán zijn. Ook schreef ik erbij dat het een OT-voorbeeld is. Ook schreef ik erbij dat mensen die zondigen, maar deze belijden, zullen worden gezegend, in tegenstelling tot lijden aan ziekte.

Wat ik schreef, moet ook in de context van de discussie worden gelezen.

Op andere plaatsen in de discussie schreef ik dat mensen ziek kunnen worden om andere redenen dan individuele zonden. Ik schreef over de erfzonde, zonden van anderen enz. .

Iemand kan dus nooit concluderen dat alleen individuele zonden van mensen per definitie tot hun eigen ziekten leiden.

Ik denk dat niemand zal ontkennen dat eigen zonden/fouten tot ziekte kunnen leiden, zoals anderen al schreven over het eten van giftige paddestoelen, het buiten lopen in de kou zonder jas, of andere onverstandige activiteiten of levenswijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid