Spring naar bijdragen

Energieverbruik en groene stroom


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Wat voornamelijk helpt is de thermostaat (wat invloed heeft op gas verbruik). De temperatuur die jij ingesteld hebt zorgt voor een laag verbruik terwijl een doorsnee huishouden hem vaak op 20 heeft staan. Je vaatwasser zou best al een A klasse kunnen zijn overigens. Het ontbreken van een droger is een goede manier van besparen daar die veelal energieklasse C zijn (oudere) of B (nieuwere).

Verder staat de douche minder vaak aan als in een meerpersoonshuishouden.

Klopt, maar al die aspecten had ik al eerder in dit topic verteld aan HW. Ik bedacht me later nog ineens die dingen van witgoedapparaten. Wellicht kan ze er haar vordeel mee doen, het kan best een idee zijn om een oude wasmachine de deur uit te schoppen en een A-type te nemen (kan ook tweedehands, dat type van mij vind je bijv. ook op Marktplaats - een Bosch WFH 2460 voor wie 't interesseert).

Quote:
Zelf hebben wij afgelopen winter ook het verbruik beperkt door de thermostaat op 19 te zetten. Dat wil dan wel zeggen dat wij binnen nog steeds in warme kleding rondliepen. Maar goed, het was een koude en lange winter en ik zag een beetje tegen de hogere energierekening op.

Inderdaad, warme kleding smile.gif Bij 16 graden is er nog wel meer dan een warme trui nodig (als je stilzit, tenminste), maar ook dat gaat prima smile.gif Wat voor mij eigenlijk de hoofdreden was, is dat ik in het klooster (ong 17 graden in de kerk in de winter) gemerkt had dat daar de lucht veel prettiger (want vochtiger) was. Sinds ik het hier thuis een stuk kouder dan 20 graden houd, ben ik nog maar 1x in de winter ziek geweest, t.o. voorheen elke herfst zodra de verwarming aanging (droge slijmvliezen = veel minder weerstand tegen verkoudheidsvirussen!) snip- en snipverkouden. Als bijkomend voordeel is er dat ik niet zo kouwelijk ben als ik buiten sta of in een koude kerk zit. Dan zit iedereen om me heen te rieren en ik denk 'waar gáát dit over?'. Nadeel is dat ik echt een klap in m'n gezicht krijg als ik een droge ruimte van 21 graden ofzo binnenga, dan val ik zo bijna in slaap, mijn ogen worden droog en ik moet water blijven drinken.

Quote:
Wat ook gunstig kan zijn is even op internet uitzoeken welk energiebedrijf het aantrekkelijkst is. Zelf hebben wij Energie
big-smile.gif
irect (oid). Volgende maand ga ik verhuizen en dan kijk ik wel weer wat het meest aantrekkelijk is.

Bij mij levert dat nooit meer dan enkele tientjes op en dan is het me de moeite niet waard. Toen er een concurrerend energiebedrijf aan de deur kwam (ik sta in het bel-me-nietregister, maar dat verbiedt geen colportage hamer.gif), heb ik hen laten raden wat mijn maandbedrag voor gas en stroom was ... Mmm, misgeraden (terwijl ze toch hadden kunnen zien dat ik een dubbeldik vest en een bodywarmer aanhad widegrin.gif) ... en ze waren zo weg toen ze het gehoord hadden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

wij gaan deze winter wat goedkoper stoken, er staat hier nog een leuk antiek houtkacheltje, brandhout haal je vaak gratis af...

voordeel is dat je er 2x warmte van hebt, of zelfs 3x...

1x bij het sjouwen, 1x bij het zagen, klieven, 1x in de kachel, dus win win win situatie... en de thermostaat blijft lekker ergens op 15 staan ofzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wij gaan deze winter wat goedkoper stoken, er staat hier nog een leuk antiek houtkacheltje, brandhout haal je vaak gratis af...

Ja, dat gaat zeker goed werken! Mijn schoonouders vertelden gisteren, dat zij maar ong. 350 kuub gas/jaar verstoken ... Even veel als ik nu, met dat verschil dat zij een groot huis hebben en ik een klein appartement! Nu hadden zij wel tot vorige week (electrische boiler weg, nieuwe CV-ketel geïnstalleerd) geen warm water op gas, daardoor zal het gasverbruik nu wel iets stijgen. Maar van de andere kant is die ketel veel zuiniger, dus misschien maakt het netto niets uit. In de woonkamer stoken zij i.i.g. vooral hout.

Quote:
voordeel is dat je er 2x warmte van hebt, of zelfs 3x...

1x bij het sjouwen, 1x bij het zagen, klieven, 1x in de kachel, dus win win win situatie...

Haha, inderdaad! widegrin.gif Maar je eigen CO2-uitstoot neemt hier wel door toe hè knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Haha, inderdaad!
widegrin.gif
Maar je eigen CO2-uitstoot neemt hier wel door toe hè
knipoog_dicht.gif

daar tegenover staat wel dat we een stuk minder bijdragen aan de vervuiling door energiebedrijven...

trouwens, CO2, wordt dat niet omgezet in zuurstof door bomen? (dacht zoiets te herinneren van de basisschool)

uiteraard is het ook belangrijk dat je goed hout stookt, geen spaanplaat of triplex in de kachel, met al die lijm en chemische zooi...

het idee bevalt me wel, een klein beetje back to basics... een eigen moestuin is ook al in de planning, misschien ook wel een kas, kun je in de winter ook mee door...

maar ik hoef niet perse bij de Amish te horen ofzo puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het ook iets heel gezelligs hebben, stoken op hout. Wij hebben altijd een houtkachel in de woonkamer gehad en het is echt heerlijk in de winter, die geur van brandend hout en dat speciale soort warmte dat je toch niet echt hebt van centrale verwarming. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

daar tegenover staat wel dat we een stuk minder bijdragen aan de vervuiling door energiebedrijven...

Klopt, je eigen CO2-uitstoot is niet vergelijkbaar met die van een verwarmingsinstallatie voor het gehele huis (tenzij die op methodes werkt die geen CO2 opwekken, bijv. kern-, wind-, water- of zonne-energie). Zelfde geldt overigens voor transport per fiets, resp. auto.

Quote:
trouwens, CO2, wordt dat niet omgezet in zuurstof door bomen? (dacht zoiets te herinneren van de basisschool)

Niet alleen door bomen, maar door alle groene planten (incl algen in de oceaan, die nemen wereldwijd het grootste deel voor hun rekening). Maar die kunnen dat al vele decennia lang niet meer (allemaal) aan, zodat de CO2-concentratie in de atmosfeer gestaag gestegen is. Er wordt flink gestecheld over of dit ook een (meer dan normale, door natuurlijke omstandigheden veroorzaakte) opwarming van de aarde veroorzaakt, maar dát er meer CO2 is, is een feit. Overigens: de planten groeien hier wél beter van widegrin.gif

Quote:
het idee bevalt me wel, een klein beetje back to basics... een eigen moestuin is ook al in de planning, misschien ook wel een kas, kun je in de winter ook mee door...

Haha, dan toch wel een koude kas hopelijk, anders doet het niet veel goeds voor je energierekening knipoog_dicht.gif En ga maar niet in die Delftse gifwijk wonen die gisteren in het nieuws was, anders is die moestuin ook niet zo gezond ...

Quote:
maar ik hoef niet perse bij de Amish te horen ofzo
puh2.gif

Pfft, ik ook niet! Ik vind het altijd al een gedoe als ik m'n schoonvader en vriend zie porren in die kachel. Zij liever dan ik. Maar het zou best kunnen hoor, dat we later een huis krijgen met zo'n houtkachel. Zolang de rook en as maar niet door de kamer vliegen en ik 'm maar niet bij hoef te houden, vind ik alles best clown.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik vind het ook iets heel gezelligs hebben, stoken op hout. Wij hebben altijd een houtkachel in de woonkamer gehad en het is echt heerlijk in de winter, die geur van brandend hout en dat speciale soort warmte dat je toch niet echt hebt van centrale verwarming.
smile.gif

Eensch, dat komt door de (vele) infraroodstraling.Met een gaskachel werkt dat overigens net zo goed (het gevoel, niet de geur natuurlijk), en dat is wel stukken minder gedoe puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houtkachels zijn niet echt milieuvriendelijk, de enige die een beetje goed uit de bus komen zijnde pelletkachels. Ze zijn ook niet zo geschikt voor dichtbebouwde gebieden. Bij ons in de wijk zijn er erg veel en mijn astmatische zoon heeft er erg veel last van, vooral als de rook door de weersomstandigheden (herfst) blijft hangen, dan is het net een smog buurtje.

link

Net gekapt hout kun je vaak wel gratis afhalen, maar dan moet het nog wel een jaar of soms (afhankelijk van het hout) 2jaar drogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houtvuur is idd naar ik begreep wel een stuk slechter voor het milieu. Maar bij die dingen is het vind ik ook altijd een twijfelpunt wat zwaarder weegt.

Auto's, wasmachines, spaarlampen, afwasmachines, terrasverwarming, airco, houtvuur, batterijen, etc.

Allemaal zo hun voordelen en hun nadelen. Bepaalde zaken zijn haast niet weg te denken meer tegenwoordig of hebben nog slechtere alternatieven. Bepaalde zaken vind ik volstrekt over the top, decadent en overbodig en een hoop zaken zweven daar ergens tussen die twee in. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, ipv dat het hout verstookt word voor de energie wat je verbruikt, doe je het nu zelf. Wat is het verschil?
smile.gif

De hoeveelheid energie die je wegflikker, je efficientie dus. Als je een kolen gestookte centrale hebt, of een biomassa centrale dan wordt er veel meer energie opgevangen en vervolgens door mensen thuis met apparaten doelgericht verbruikt. Als jij je houtvuurtje stookt produceer je al veel meer hitte dan jij nodig hebt om gezellig 's avonds warm te worden. En heel veel licht, maar dat is leuke bijkomstigheid voor een kampvuur. Denk aan alle warmte die niet jou of met wie je om een hout-verbrandend object zit bereikt. Wat er de lucht in gaat, en hoeveel dat vuurtje kouder had mogen zijn voor eenzelfde effect. Veel meer van al die energie wordt opgevangen door stoomturbines in grote centrales.

Maar het blijft leuk en gezellig een open haard of kampvuurtje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, ipv dat het hout verstookt word voor de energie wat je verbruikt, doe je het nu zelf. Wat is het verschil?
smile.gif

Wat Ol Moth zegt + dat je thuis het hout veel minder volledig verbrandt. In een verbrandingsoven heersen zulke hoge temperaturen, dat de verbranding daar veel vollediger en (dus) schoner verloopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid