Spring naar bijdragen

Energieverbruik en groene stroom


Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag mijn global footprint weereens berekend en het blijkt dat mijn probleem echt zit in energieverbruik. Ik wil om die reden eigenlijk graag groene stroom of natuurstroom. Sinds mei heb ik een nieuwe ketel (helaas niet HR omdat dat niet kan in mijn huis) dus ik ga er van uit dat sinds de oude stinkketel weg is er ook al wel iets minder gas doorheen zal gaan. Twee vragen:

1. Het gasverbruik van ons tweepersoonshuishouden van april 2009 tot april 2010 was 2084 m3, het stroomverbruik 2453 kWh. Is dat veel of weinig? Wat verbruiken jullie? Ik heb het idee dat er veel gas doorheen is gegaan maar ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal voor ons huis omdat we hier sinds april 2009 zijn gaan wonen.

2. Wat zijn jullie ervaringen met aanbieders van groene stroom en/of natuurstroom? Kan dat ook voor hetzelfde geld (of goedkoper) dan wat ik nu bij de Nuon betaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb vandaag mijn
global footprint
weereens berekend en het blijkt dat mijn probleem echt zit in energieverbruik. Ik wil om die reden eigenlijk graag groene stroom of natuurstroom. Sinds mei heb ik een nieuwe ketel (helaas niet HR omdat dat niet kan in mijn huis) dus ik ga er van uit dat sinds de oude stinkketel weg is er ook al wel iets minder gas doorheen zal gaan. Twee vragen:

1. Het gasverbruik van ons tweepersoonshuishouden van april 2009 tot april 2010 was 2084 m3, het stroomverbruik 2453 kWh. Is dat veel of weinig? Wat verbruiken jullie? Ik heb het idee dat er veel gas doorheen is gegaan maar ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal voor ons huis omdat we hier sinds april 2009 zijn gaan wonen.

Geen idee wat wij verbruiken. Alhoewel ik een lichte gok heb ik dat wel vrij veel verbruik bloos.gif Overigens heb ik bij de aanschaf van m'n schermen wel rekening gehouden met het verbruik. Deze verbruiken vrij weinig smile.gif

Quote:
2. Wat zijn jullie ervaringen met aanbieders van groene stroom en/of natuurstroom? Kan dat ook voor hetzelfde geld (of goedkoper) dan wat ik nu bij de Nuon betaal?

Altijd duurder geloof ik. Je zou ook zonnenpanelen kunnen plaatsen als je geld over hebt. Vooral in de zomer loopt het tellertje terug smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haha, zonnepanelen bovenop de flat. Nee dat gaat niet, wij moeten het echt van de leverancier hebben helaas. Ik zou er ooit wel toe in staat zijn om ooit een huis te kopen met zonnepanelen en boekweitgruttentoilet, maar nu is dat nog even te duur.

Word wat lastig inderdaad smile.gif

Alhoewel wij hier wel een aantal flats hebben staan met een heleboel zonnepanelen, waar dus een gedeelte van de woningen daar worden mee voorzien smile.gif

Wat ik altijd grappig vind als ik door Friesland rijd, zijn van die boederijen met een windmolen in de tuin widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Altijd duurder geloof ik. Je zou ook zonnenpanelen kunnen plaatsen als je geld over hebt. Vooral in de zomer loopt het tellertje terug
smile.gif

Nu heb ik onlangs een huis gekocht en ben eigenlijk wel benieuwd naar de kosten van zonnepanelen voor een rijtjeshuis met een vloeroppervlakte van zo'n 120 vierkante meter Inhoud weet ik zo niet. Verwarming gebruiken wij eigenlijk enkel voor de woonkamer. Bij onze huidige huurwoning hebben wij niet zo'n grote woonkamer maar in het nieuwe huis wordt dat een stuk groter dus zullen de kosten ook wel omhooggaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen flauw idee. Helaas hebben wij geen zonnepanelen, maar een kennis van mij smile.gif

Het maximale vermogen dat een zonnepaneel bij standaardcondities kan leveren (instraling: 1000 W/m2, temperatuur: 25°, luchtmassa: 1.5) wordt de zogenaamde Wattpiek (Wp) genoemd. Een zonnepaneel van 100Wp kost ongeveer euro.png300 en levert op jaarbasis in Nederland zo'n 80kWh. Met een energieprijs van euro.png0,20 per kWh bespaart u dus zo'n euro.png16 op jaarbasis. Dit is exclusief de subsidie van euro.png0,33 per kWh! Tellen we deze erbij, dan bespaart u euro.png42 per jaar. Het paneel verdient zichzelf dus in een jaar of 7 á 8 terug. Het maken van een zonnepaneel kost uiteraard ook energie, maar deze energie heeft u in 2,5 jaar al 'ongedaan' gemaakt. Gaat u voor groot (en duur), dan mag u maximaal voor 3000 kWh aan het net 'terugverkopen'. Bij meer rekent het energiebedrijf onderhoudskosten van het elektriciteitsnet en krijgt u dus minder per kWh. Is uw zonnepaneel aan het eind van zijn leven (let wel: zonnepanelen gaan tot wel 25 jaar mee), dan kunt u hem aanbieden als elektronisch afval. Er wordt gewerkt aan een Europees recycling-systeem.

De kosten van een PV-systeem zijn afhankelijk van het type zonnecellen dat gebruikt wordt. Is het systeem gebaseerd op monokristallijn silicium, dan kunt u rekening houden met zo'n euro.png4 tot euro.png5 per Wp. Hiervoor geldt over het algemeen dat voor grotere panelen de prijs per Wp afneemt. Voor polykristallijne panelen betaalt u ongeveer euro.png3 tot euro.png4 per Wp. Voor een een set panelen van 600Wp bent u dus, afhankelijk van het type zonnecel, tussen de euro.png1800 en euro.png3000 kwijt. Polykristallijne cellen zijn dus goedkoper, maar houdt u er wel rekening mee dat zij een grotere oppervlakte nodig hebben per Wp. Naast de panelen zelf, dient u ook voor een omvormer te zorgen en montagemateriaal. Wilt u maximaal voordeel en gemak, dan zijn vaak bij diverse handelaren complete pakketten te koop. U betaalt dan voor een stekkerklare installatie ongeveer euro.png4,00 per Wp, wat neerkomt op euro.png2400 voor een installatie van 600Wp.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bah, ik zoek me de blubber naar de jaarnota voor gas en electriciteit voor 2009 (ik moet het ding sowieso vinden, voor de verkoop van mijn flat). Maar nergens te vinden in die bende hier, die door moet gaan voor mijn administratie ... Ik vond wel een oudere jaarnota. Ik heb in 1 jaar (maart 2007-maart 2008) ong. 1000 kWh electriciteit en 200 m3 gas gebruikt.

Nou niet gelijk in een depressie schieten a.u.b. knipoog_dicht.gif De vergelijking is nogal oneerlijk, als je je bedenkt:

- die winter was helemaal niet zo streng als afgelopen winter

- ik heb een doorzonflat met dubbel glas en aan alle kanten buren

- ik heb een best wel nieuwe HR-ketel

- ik woon alleen en was toen zo'n 50+ u/week van huis

- ik gebruikt nauwelijks warm water (zowat alleen om ff te douchen, met spaardouchekop)

- ik ben een anti-koukleum die in de winter rare temperaturen van 17 graden ofzo aanhoud

Ik heb al div. jaren groene stroom via Eneco; het is ietsiepietsie duurder dan grijze stroom, maar zeker met mijn verbruik geen verschillen om over naar huis te schrijven. Precieze bedragen voor piek- en dalstroom kan ik je hopelijk noemen als ik m'n administratie op orde heb (moet zeer binnenkort toch gaan gebeuren).

Edit: ik zie nu dat ik in maart 2008-maart 2009 ong. 350 kuub gas heb gebruikt, omdat toen de winter wel strenger was, en omdat ik toen niet meer zo van die idioot lage temperaturen aan heb gehouden (volgens mij heb ik het toen opgekrikt van 16 naar maar liefst 18 graden, en 20 als er bezoek was knipoog_dicht.gif) Als ik helemaal 'normaal' zou stoken, zou ik misschien 600 kuub kwijt zijn ofzo. Dat is nog 3x zo weinig als bij jullie. Hopelijk helpt de nieuwe ketel mee met het terugdringen van jullie gasverbruik!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

boekweitgruttentoilet

Wat is dat eigenlijk?

Mijn mama en haar vriend zijn een zonneboiler aan het installeren in het nieuwe huis, ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat werkt, ik moet eens vragen hoe het zit en wat de kosten zijn en wat je er uithaalt enzo, vind het eigenlijk wel interessant. Maar zoiets is voor jou vast geen optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dat eigenlijk?

Mijn mama en haar vriend zijn een zonneboiler aan het installeren in het nieuwe huis, ik weet eigenlijk niet zo goed hoe dat werkt, ik moet eens vragen hoe het zit en wat de kosten zijn en wat je er uithaalt enzo, vind het eigenlijk wel interessant. Maar zoiets is voor jou vast geen optie.

Ik heb me een tijdje geleden wel verdiept in zonne-energie en zonneboilers. Deze site is dan wel handig en overzichtelijk: link

Een zonneboiler is vanuit economisch perspectief niet zo heel rendabel daar hij zich pas over zijn gehele levensduur terugverdient (25 jaar) en dan begint het weer van voor af aan. smile.gif Het kan natuurlijk dat de techniek inmiddels wat verder is en de informatie achterhaalt. Ontwikkelingen staan niet stil.

Zonnepanelen lijkt mij zeer interessant omdat dat zich wel dik terugverdient en op de lange termijn zelfs een fikse besparing oplevert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dat eigenlijk?

Je hebt toch van die toiletten die je kunt doorspoelen met maïssnippers ofzo? Het leek me dat de overtreffende trap van dit esoterische sanitair dan wel iets met boekweitgrutten zal zijn. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je hebt toch van die toiletten die je kunt doorspoelen met maïssnippers ofzo? Het leek me dat de overtreffende trap van dit esoterische sanitair dan wel iets met boekweitgrutten zal zijn.
widegrin.gif

widegrin.gif Op die manier. Van die maïssnipper-toiletten kende ik trouwens ook niet.

Of zo'n zonneboiler economisch erg rendabel is weet ik niet, moet ik eens navragen, kan me ook wel voorstellen dat ze het vooral doen omwille van ecologische redenen, daar is mijn moeder altijd wel mee bezig geweest. Nu is haar vriend wel elektronisch ingenieur oid dus hij kan veel dingen zelf doen en is goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, het kan dus best zijn dat ze hier economisch ook een mooie slag mee slaan. Bovendien geloof ik dat de aanleg van zoiets wel (deels) subsidieerbaar is, dat scheelt ook meteen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Probleem met groene stroom is dat je maar slechts voor een heel klein gedeelte krijgt waar je voor betaald. Je zou denken dat als je het aanschaft, er dan ook echt alleen stroom door je stopcontact gaat dat duurzaam is opgewekt. Niets is echter minder waar.

Stel, je hebt 100 huishoudens, die op één centrale aangesloten zijn. 10 van die huishoudens nemen groene stroom. 10% van de stroom wordt dan dus groen opgewekt. Het is dan echter niet zo dat die stroom enkel naar die 10 huizen gaat. Nee, die 10% wordt keurig verdeeld over alle 100 huizen. Dus uiteindelijk gaat maar 0,1% groene stroom door je stopcontact, net zoals bij elk huis. Dus ook die 90 huizen die geen groene stroom genomen hebben.

Dat wordt in de reclames er echter niet bij gezegd. Nee, volgens hen krijg je enkel groen stroom en bloeit je dak helemaal groen op als je nu groene stroom neemt. Terwijl in werkelijkheid misschien net een dakpannetje wat groene mos krijgt.

Kernenergie is inderdaad een schoon, duurzaam, behoorlijk veilig en goed te betalen alternatief. Het zijn echter vooral leugenachtige milieu-organisaties a la Greenpeace, het probleem met de kernafval en het Tjernobyl-schrikbeeld die mensen ervan weerhouden toch iets langer over kernenergie na te denken dan de eerste de beste campagne van Greenpeace.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Probleem met groene stroom is dat je maar slechts voor een heel klein gedeelte krijgt waar je voor betaald. Je zou denken dat als je het aanschaft, er dan ook echt alleen stroom door je stopcontact gaat dat duurzaam is opgewekt. Niets is echter minder waar.

Stel, je hebt 100 huishoudens, die op één centrale aangesloten zijn. 10 van die huishoudens nemen groene stroom. 10% van de stroom wordt dan dus groen opgewekt. Het is dan echter niet zo dat die stroom enkel naar die 10 huizen gaat. Nee, die 10% wordt keurig verdeeld over alle 100 huizen. Dus uiteindelijk gaat maar 0,1% groene stroom door je stopcontact, net zoals bij elk huis. Dus ook die 90 huizen die geen groene stroom genomen hebben.

Een electron heeft geen kleur, noch grijs, noch groen. Er is geen onderscheid te maken tussen de electronen die door jouw, of door jouw buurmans computervoeding stromen. Maar dat geeft ook niets. Je betaalt in feite voor een dienst (jouw stopkontakten onder 220V houden, ook als jij er stroom uittrekt) en als je voor groene stroom betaalt, financieer je daarmee de mogelijkheid om met CO2-neutrale methoden stroom op te wekken, voldoende om hiermee te voldoen aan precies jouw eigen stroomverbruik. Dus je krijgt wel degelijk 100% waar je voor betaalt!

Quote:
Dat wordt in de reclames er echter niet bij gezegd. Nee, volgens hen krijg je enkel groen stroom en bloeit je dak helemaal groen op als je nu groene stroom neemt. Terwijl in werkelijkheid misschien net een dakpannetje wat groene mos krijgt.

Ach, reclames zijn geleuter. Maar over die 100% groene stroom hebben ze geen ongelijk. Die dienst krijg je wel degelijk.

Quote:
Kernenergie is inderdaad een schoon, duurzaam, behoorlijk veilig en goed te betalen alternatief.

yes.gif

Quote:
Het zijn echter vooral leugenachtige milieu-organisaties a la Greenpeace, het probleem met de kernafval en het Tjernobyl-schrikbeeld die mensen ervan weerhouden toch iets langer over kernenergie na te denken dan de eerste de beste campagne van Greenpeace.

Inderdaad, Greenpiss sux! Maar het zou wel meehelpen als mensen eens gewoon zelf nadenken en niet de eerste de beste geitenwollensokkendragende baardaap geloven op zijn mooie blauwe ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ HW: wat ik me nog bedacht: wat voor apparaten heb jij? Wasmachine, droger, afwasmachine, .... en in hoeverre zijn die energiezuinig? Ik heb een wasmachine met energielabel A, droger heb ik niet, afwasmachine wel, maar ik weet niet met wat voor eenrgielabel (hij is wel < 10 jaar oud). Zowel was- als afwasmachine draai ik alleen als ze goed vol zijn. Dat zal ook wel meehelpen aan het lage stroomverbruik (evenals natuurlijk mijn eenpersoons huishouden) smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ HW: wat ik me nog bedacht: wat voor apparaten heb jij? Wasmachine, droger, afwasmachine, .... en in hoeverre zijn die energiezuinig? Ik heb een wasmachine met energielabel A, droger heb ik niet, afwasmachine wel, maar ik weet niet met wat voor eenrgielabel (hij is wel < 10 jaar oud). Zowel was- als afwasmachine draai ik alleen als ze goed vol zijn. Dat zal ook wel meehelpen aan het lage stroomverbruik (evenals natuurlijk mijn eenpersoons huishouden)
smile.gif

Wat voornamelijk helpt is de thermostaat (wat invloed heeft op gas verbruik). De temperatuur die jij ingesteld hebt zorgt voor een laag verbruik terwijl een doorsnee huishouden hem vaak op 20 heeft staan. Je vaatwasser zou best al een A klasse kunnen zijn overigens. Het ontbreken van een droger is een goede manier van besparen daar die veelal energieklasse C zijn (oudere) of B (nieuwere).

Verder staat de douche minder vaak aan als in een meerpersoonshuishouden.

Zelf hebben wij afgelopen winter ook het verbruik beperkt door de thermostaat op 19 te zetten. Dat wil dan wel zeggen dat wij binnen nog steeds in warme kleding rondliepen. Maar goed, het was een koude en lange winter en ik zag een beetje tegen de hogere energierekening op.

Wat ook gunstig kan zijn is even op internet uitzoeken welk energiebedrijf het aantrekkelijkst is. Zelf hebben wij Energiebig-smile.gifirect (oid). Volgende maand ga ik verhuizen en dan kijk ik wel weer wat het meest aantrekkelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid