Spring naar bijdragen

Onze zonden


Aanbevolen berichten

Volgens de bijbel heeft Jesus ons gereinigd van al onze zonden. Als ik naar het nieuws kijk zie ik veel zonden voorbij komen uit alle hoeken van de wereld. Elke dag weer begaan mensen zonden.

Dit is niks nieuws, ook voor Jesus leefde beging de mensheid al zonden en eeuwen daarna lijken we nog steeds niks geleerd te hebben van onze fouten. Daarom begrijp ik de bijbelse teksten niet helemaal. Ik begrijp niet wat er wordt bedoeld met: Jesus heeft ons gereinigd van al onze zonden. Betekent dat dan dat we geen zonden meer zullen begaan of betekent het dat we wel zonden mogen begaan maar dat ze door Jesus al gereinigd zijn voordat we ze begingen.

Wat is God Zijn bedoeling geweest om Jesus te zenden en waarom zendt Hij maar 1 zoon. Volgens de bijbel heeft God alles geschapen. Wat zou betekenen dat Hij almachtig is. Waarom blijft God zo op de achtergrond terwijl de duivel zo naar buiten komt. Waarom zou het werk van de duivel niet gewoon Gods werk zijn, want Hij is toch de almachtige van hemel en aarde.

Zouden er niet gewoon andere regels zijn voor ons mensen en de natuur. Regels die dichter bij God in de buurt komen en zijn werkelijke aard beter tot zijn recht laten komen. Regels waarin wij mensen elkaar meer respecteren (zoals Rassen, huidskleur, vrouwen, Homo's, dieren, andere geloven, etc.)

Als je naar de zonden van elke dag zou kijken kun je ook concluderen dat de duivel het almachtigste wezen is. Want de duivel lijkt iedereen in zijn macht te hebben. En zijn wensen worden elke dag weer uitgevoerd vaak op grotere schaal dan dat er wordt gebeden tot God.

Is er iemand die hier zijn mening over kan vertellen zodat het voor mij iets duidelijker wordt wat Gods werk is en wat de duivel zijn werk is. Hoe ik Jesus moet zien met betrekking tot zonden. En vooral hoe God voor ons een betere wereld wil creeren door de regels en wetten die ons worden voorgeschreven in de bijbel.


Samengevoegd:

Ik hoop dat het onderwerp niet te onoverzichtelijk is om op te reageren. Ik zou graag Uw mening over dit of deze onderwerpen horen zodat ik iets meer te weten kan komen over geloven en specifieke geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God lijkt inderdaad machtiger te zijn. Dat heeft met twee dingen te maken. Ten eerste heeft de mens de wereld in handen gegeven van de duivel, door van de boom van goed en kwaad te eten, wat God verboden had. Ze luisterden daarmee naar de duivel, waarmee de wereld in zijn macht kwam.

Dat alles was natuurlijk niet zoals God dat wilde. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon om de wereld te verlossen. Echter, waar de duivel als een draak wordt voorgesteld, groot, sterk, angstaanjagend. Kwam Jezus hier op Aarde als een lam. Een lam lijkt in eerste instantie veel minder sterk dan een draak. Maar het is juist Gods plan om de draak te verslaan door middel van het Lam. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Peterus,

Ik ben van mening dat je een terecht onderwerp aanpakt, veel christenen hebben hier moeite mee. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door onwetendheid.

Wist je namelijk dat de zonde in de wereld waarover jij schrijft niet allereerst te wijten is aan satan of aan God? Het ligt aan de mens die zijn verantwoordelijkheid niet kent, beter gezegd het gaat om de christen die zijn verantwoordelijkheid in Christus niet kent.

Jezus heeft ons inderdaad gereinigd van onze zonden, maar dit betekend niet dat we (in onze oude natuur) ineens niet meer kunnen zondigen.

Deze wedergeboorte is hier letterlijk van levensbelang. Wanneer je niet wedergeboren bent dan leef je in de dood en is zondigen de normale toestand van de mens (uiteraard zorgt een goed moreel dat je naar de mens minder slechte dingen doet). Wanneer je met Christus sterft en met Christus opstaat dan heb je een heel nieuw leven. Dit leven is een nieuwe geest - je nieuw ik. Die ik kan niet meer zondigen en doet dit ook niet, echter daar begint het...

Nu kun je kiezen om te leven uit de geest en daarmee datgene te doen wat leven voortbrengt of datgene te doen wat uit het de mens komt en dit brengt dood voort.

God heeft er alles voor gedaan om jou het leven te geven en dit leven is in zijn zoon. Nu is het aan jou leven te spreken en je te voeden met leven, dan kan er niets anders dan een goede vrucht groeien.

Satan is overigens helemaal niet sterk! Hij is een verslagen vijand. Wanneer je gelooft dat hij sterk is krijgt hij ook macht, maar dat is niet zijn macht, maar jou macht die je aan hem geeft. Zoals het in een ander topic over angst gaat kun je dood spreken door te zeggen ik ben bang dat ik ontslagen word. Daarmee geef je de satan ruimte om zijn werk te doen. Veel beter kun je God vertouwen, die in zijn woord zegt weest niet bezorgd.

Uiteraard voorkom je niet dat er nog steeds oorlogen en ander onrecht plaats zal vinden, maar wanneer je gelooft dan heb je een opdracht en autoriteit gekregen.

Allereerst is de opdracht het evangelie te prediken, waardoor mensen veranderd zullen worden. Hier hoort bij het genezen van zieken en het uitdrijven van demonen en het opwekken van doden. Wanneer alle christen zouden begrijpen dat wij kunnen doen wat Jezus deed, dan zouden er te weinig zieke mensen om te genezen zijn en zouden de demonen slechts nog in varkens kunnen huizen...

Ik wilde je kort antwoorden, maar dat is helaas niet gelukt. Ik hoop en bid dat je zult verstaan wat hier staat.

Groet,

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wist je namelijk dat de zonde in de wereld waarover jij schrijft niet allereerst te wijten is aan satan of aan God? Het ligt aan de mens die zijn verantwoordelijkheid niet kent, beter gezegd het gaat om de christen die zijn verantwoordelijkheid in Christus niet kent.

En zo is 1600 jaar gesteggel in de theologie ineens opgelost.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En zo is 1600 jaar gesteggel in de theologie ineens opgelost.

Hiermee zou een hoop gesteggel inderdaad opgelost zijn, met welk onderdeel van mijn mail ben je het oneens en op welke (bijbelse) gronden?

Mijn reactie was prikkelend bedoeld en zeker niet veroordelend of insinuerend, blijkbaar is hier geen ruimte voor dus nu in een duidelijke vraag:

Ben jij van mening dat jij invloed kunt uitoefenen namens Jezus in deze wereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is als offerlam naar de wereld gekomen om inderdaad alle zonden op zich te nemen en daarvoor de straf te dragen aan het kruis. Hiermee heeft Jezus ervoor gezorgd dat de relatie tussen de mensen en God weer is hersteld en wij weer zonder schroom in het heilige der heiligen kunnen komen, daar waar onze Vader is. Het enige wat God van ons vraagt is te geloven in het volbrachte werk van zijn Zoon. Door dat in je hart te geloven en met je mond te belijden ben je gered. Jezus heeft namelijk al het werk gedaan en komt alle eer toe. Het nieuwe verbond in zijn bloed is tussen Hem en de Vader gemaakt. Hij nam onze plaats in zodat wij zijn plaats uit genade kregen.

Genade is een gift, dat kun je niet verdienen. Het is God's barmhartigheid en liefde waardoor wij door genade gered zijn.

Zondigen wij dan niet meer? De bijbel leert duidelijk dat wij nog steeds kunnen zondigen, lees maar eens Rom. 7 en de strijd die Paulus in zichzelf voert.

Paulus zegt echter duidelijk in Rom. 6 dat wij met Christus gestorven zijn en dus niet langer meer onder de wet zijn. De kracht van de zonde is de wet, maar als wij dood zijn voor de wet heeft ook de zonde geen kracht meer in ons leven. God's waarheid voor nu is dat Hij ons niet meer als zondaars zien, maar als rechtvaardigen in Christus. Zo moet je dus ook jezelf gaan zien, zelfs als je nog wel eens zondigt.

In Christus zijn wij een nieuwe schepping. De werken van het vlees zijn gericht op 'ik', maar de werken van de Geest op Jezus. Pas als je werkelijk beseft dat God jou niet meer veroordeeld, door het perfecte werk van zijn Zoon, kan de genade in jou gaan werken en kun je vanuit je nieuwe schepping gaan leven.

Zolang je jezelf veroordeeld, zet je het kruis buitenspel en heeft het offer van Jezus geen effect in je leven. Je plaatst jezelf dan weer onder de wet en je gaat weer naar jezelf kijken. Daarom is het zo belangrijk dat je gaat geloven dat je volledig vergeven bent, voor nu tot in alle eeuwigheid. Als het bloed van bokken en stieren al 1 jaar vergeving brachten aan het volk van Israel, hoeveel te meer het eenmalige en perfecte offer van de Zoon van God?

Zoals eerder al gezegd, de duivel heeft geen macht meer, die zijn door het kruis al teniet gedaan. De wapens van de duivel vandaag de dag zijn leugens en bedrog. Hij wil ons doen laten geloven dat God boos op ons is, dat Hij van ons eist dat we toch hard ons best moeten doen en dat we niet altijd geliefd zijn, niet waardig genoeg zijn, angsten en zorgen moeten hebben als we naar de wereld kijken en ga zo maar door. Tegen deze leugens moeten wij ons als christenen nu juist wapenen. Dus als je nog wel eens zondigt, voel je dan niet veroordeeld maar doe een beroep op de genade van God, weet dat je rechtvaardig bent, weet dat je geliefd bent, weet dat je een koning/priester bent. Je zult merken dat je oude mens steeds verder naar de achtergrond zal verdwijnen samen met je oude gewoonten en zondige handelingen. Je nieuwe mens zal meer en meer naar voren komen met de bijbehorende vruchten.

Wat een wonderbaarlijke Vader hebben wij toch smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus is als offerlam naar de wereld gekomen om inderdaad alle zonden op zich te nemen en daarvoor de straf te dragen aan het kruis. Hiermee heeft Jezus ervoor gezorgd dat de relatie tussen de mensen en God weer is hersteld en wij weer zonder schroom in het heilige der heiligen kunnen komen, daar waar onze Vader is. Het enige wat God van ons vraagt is te geloven in het volbrachte werk van zijn Zoon. Door dat in je hart te geloven en met je mond te belijden ben je gered. Jezus heeft namelijk al het werk gedaan en komt alle eer toe. Het nieuwe verbond in zijn bloed is tussen Hem en de Vader gemaakt. Hij nam onze plaats in zodat wij zijn plaats uit genade kregen.

Genade is een gift, dat kun je niet verdienen. Het is God's barmhartigheid en liefde waardoor wij door genade gered zijn.

Zondigen wij dan niet meer? De bijbel leert duidelijk dat wij nog steeds kunnen zondigen, lees maar eens Rom. 7 en de strijd die Paulus in zichzelf voert.

Paulus zegt echter duidelijk in Rom. 6 dat wij met Christus gestorven zijn en dus niet langer meer onder de wet zijn. De kracht van de zonde is de wet, maar als wij dood zijn voor de wet heeft ook de zonde geen kracht meer in ons leven. God's waarheid voor nu is dat Hij ons niet meer als zondaars zien, maar als rechtvaardigen in Christus. Zo moet je dus ook jezelf gaan zien, zelfs als je nog wel eens zondigt.

In Christus zijn wij een nieuwe schepping. De werken van het vlees zijn gericht op 'ik', maar de werken van de Geest op Jezus. Pas als je werkelijk beseft dat God jou niet meer veroordeeld, door het perfecte werk van zijn Zoon, kan de genade in jou gaan werken en kun je vanuit je nieuwe schepping gaan leven.

Zolang je jezelf veroordeeld, zet je het kruis buitenspel en heeft het offer van Jezus geen effect in je leven. Je plaatst jezelf dan weer onder de wet en je gaat weer naar jezelf kijken. Daarom is het zo belangrijk dat je gaat geloven dat je volledig vergeven bent, voor nu tot in alle eeuwigheid. Als het bloed van bokken en stieren al 1 jaar vergeving brachten aan het volk van Israel, hoeveel te meer het eenmalige en perfecte offer van de Zoon van God?

Zoals eerder al gezegd, de duivel heeft geen macht meer, die zijn door het kruis al teniet gedaan. De wapens van de duivel vandaag de dag zijn leugens en bedrog. Hij wil ons doen laten geloven dat God boos op ons is, dat Hij van ons eist dat we toch hard ons best moeten doen en dat we niet altijd geliefd zijn, niet waardig genoeg zijn, angsten en zorgen moeten hebben als we naar de wereld kijken en ga zo maar door. Tegen deze leugens moeten wij ons als christenen nu juist wapenen. Dus als je nog wel eens zondigt, voel je dan niet veroordeeld maar doe een beroep op de genade van God, weet dat je rechtvaardig bent, weet dat je geliefd bent, weet dat je een koning/priester bent. Je zult merken dat je oude mens steeds verder naar de achtergrond zal verdwijnen samen met je oude gewoonten en zondige handelingen. Je nieuwe mens zal meer en meer naar voren komen met de bijbehorende vruchten.

Wat een wonderbaarlijke Vader hebben wij toch
smile.gif

Erg duidelijk dank voor het onderwijs.

Maar (misschien off-topic, omdat het over onze zonden gaat misschien ook niet) zorgt een houding van "God heeft ons alles al vergeven we moeten ons niet meer als schuldig zien" niet tot de houding van "zondig dus maar raak" zoals waar Paulus ook voor waarschuwt? Dit als vraag niet als argument.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus is als offerlam naar de wereld gekomen om inderdaad alle zonden op zich te nemen en daarvoor de straf te dragen aan het kruis. Hiermee heeft Jezus ervoor gezorgd dat de relatie tussen de mensen en God weer is hersteld en wij weer zonder schroom in het heilige der heiligen kunnen komen, daar waar onze Vader is. Het enige wat God van ons vraagt is te geloven in het volbrachte werk van zijn Zoon. Door dat in je hart te geloven en met je mond te belijden ben je gered. Jezus heeft namelijk al het werk gedaan en komt alle eer toe. Het nieuwe verbond in zijn bloed is tussen Hem en de Vader gemaakt. Hij nam onze plaats in zodat wij zijn plaats uit genade kregen.

Genade is een gift, dat kun je niet verdienen. Het is God's barmhartigheid en liefde waardoor wij door genade gered zijn.

Zondigen wij dan niet meer? De bijbel leert duidelijk dat wij nog steeds kunnen zondigen, lees maar eens Rom. 7 en de strijd die Paulus in zichzelf voert.

Paulus zegt echter duidelijk in Rom. 6 dat wij met Christus gestorven zijn en dus niet langer meer onder de wet zijn. De kracht van de zonde is de wet, maar als wij dood zijn voor de wet heeft ook de zonde geen kracht meer in ons leven. God's waarheid voor nu is dat Hij ons niet meer als zondaars zien, maar als rechtvaardigen in Christus. Zo moet je dus ook jezelf gaan zien, zelfs als je nog wel eens zondigt.

In Christus zijn wij een nieuwe schepping. De werken van het vlees zijn gericht op 'ik', maar de werken van de Geest op Jezus. Pas als je werkelijk beseft dat God jou niet meer veroordeeld, door het perfecte werk van zijn Zoon, kan de genade in jou gaan werken en kun je vanuit je nieuwe schepping gaan leven.

Zolang je jezelf veroordeeld, zet je het kruis buitenspel en heeft het offer van Jezus geen effect in je leven. Je plaatst jezelf dan weer onder de wet en je gaat weer naar jezelf kijken. Daarom is het zo belangrijk dat je gaat geloven dat je volledig vergeven bent, voor nu tot in alle eeuwigheid. Als het bloed van bokken en stieren al 1 jaar vergeving brachten aan het volk van Israel, hoeveel te meer het eenmalige en perfecte offer van de Zoon van God?

Zoals eerder al gezegd, de duivel heeft geen macht meer, die zijn door het kruis al teniet gedaan. De wapens van de duivel vandaag de dag zijn leugens en bedrog. Hij wil ons doen laten geloven dat God boos op ons is, dat Hij van ons eist dat we toch hard ons best moeten doen en dat we niet altijd geliefd zijn, niet waardig genoeg zijn, angsten en zorgen moeten hebben als we naar de wereld kijken en ga zo maar door. Tegen deze leugens moeten wij ons als christenen nu juist wapenen. Dus als je nog wel eens zondigt, voel je dan niet veroordeeld maar doe een beroep op de genade van God, weet dat je rechtvaardig bent, weet dat je geliefd bent, weet dat je een koning/priester bent. Je zult merken dat je oude mens steeds verder naar de achtergrond zal verdwijnen samen met je oude gewoonten en zondige handelingen. Je nieuwe mens zal meer en meer naar voren komen met de bijbehorende vruchten.

Wat een wonderbaarlijke Vader hebben wij toch
smile.gif

Prachtige post! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Erg duidelijk dank voor het onderwijs.

Maar (misschien off-topic, omdat het over onze zonden gaat misschien ook niet) zorgt een houding van "God heeft ons alles al vergeven we moeten ons niet meer als schuldig zien" niet tot de houding van "zondig dus maar raak" zoals waar Paulus ook voor waarschuwt? Dit als vraag niet als argument.

Goeie vraag, want in de tijd van Paulus werd hetzelfde gezegd. Kan ik er lekker op los zondigen nu ik toch al vergeven ben? Paulus zegt het volgende hierover:

Rom. 6:

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?

2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?

en dan iets verderop:

6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.

Paulus maakt hier duidelijk dat wij als christenen dood zijn voor de zonde. Onze oude mens is met Christus aan het kruis gestorven. Echter Hij heeft onze plaats ingenomen, Hij is voor ons gestorven. Wij hebben zijn rechtvaardigheid ontvangen als een gift, die ons niets gekost heeft maar Hem alles. Al onze zonden zijn voor eens en altijd vergeven. Ook je toekomstige zonden, want laten we eerlijk wezen, toen Jezus stierf aan het kruis bestond jij nog niet en waren al je zonden al toekomstig knipoog_dicht.gif

Dit werkelijk in je hart gaan beseffen, Zijn liefde voor jou en zijn barmhartigheid, is dan het eerste wat je denkt, 'zo, nu kan ik er lekker op los gaan zondigen?'. Zo werk genade niet, genade is onverdiende gunst, zie maar eens als jij mensen gaat zegenen, ook al verdienen ze het niet wat daarvan de uitwerking is.

Maar besef wel, zelfs als je zondigt, bewust, dan nog zijn deze zonden vergeven. Het kan je ellende opleveren, als je steelt en gepakt wordt ga je toch echt de bak in. Maar als je dat werkelijk begrijpt en in je hart gaat geloven, dan zal de zonde zijn kracht gaan verliezen over jouw leven en zul je gaan heersen. Paulus zegt het als volgt:

Rom 5:

17 Want indien door de misdaad van een (Adam) de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan iemand mij uitleggen wat volgens het christelijk idioom een zonde eigenlijk is? Een goede definitie zou top zijn.

Een goede definitie moet een ander maar geven.

Maar ik zou zeggen datgene dat in het menselijk handelen dat tegen de wil van God ingaat. Doorgaans een corruptie van iets wat wel de bedoeling zou zijn en zaken die uiteindelijk jezelf en/of je medemens schade toe brengen, ongeacht je dat zelf inziet of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier staat er ook iets over.

Jak. 1

12 Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want, wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben.

13 Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. 14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.

Dus: begeerte -> zonde -> dood

Begeerte is nog geen zonde, maar kan leiden tot zonde, als er aan wordt toegegeven.

Zonde stuwt iemand richting de dood. Die dood treedt niet onmiddelijk in, maar alles wat samenhangt met de dood zijn: armoede/gebrek, ziekte, verdriet, ellende, angst enz. en uiteindelijk dood en hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het vrij duidelijk beschreven staat wat een zonde is. Ookal zijn wij dood voor de wet, toch geeft Christus aan dat de geboden belangrijk zijn. Met als belangrijkste gebod de Heer lief te hebben met heel ons hart en onze naasten gelijk onszelf. In mijn optiek is een zonde datgene te doen wat indruist tegen dit gebod en priori en tegen de tien geboden en secundi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid