Spring naar bijdragen

Israël


Aanbevolen berichten

Quote:

Bonaventura schreef:

[...]

Hoe verstaat u Handelingen 28.26 en 27? En hoe verstaat u Paulus, als hij zegt, dan het niet allemaal Israel is wat Israel genoemd wodt?

Ik weet niet. Heeft het misschien iets met het evangelie der besnijdenis te maken? Zou je me dat misschien uit kunnen leggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee, dat dacht ik niet! Het is gewoon een vraag, hoe wij vandaag de dag over de betekenis van het Joodse volk moeten denken? En ook een belangrijke factor is, dat Paulus gezegd heeft, dat het niet allmaal Israel is, wat Israel genoemd wordt. U weet ongetwijfeld wat de naam Israel betekent. Jacob worstelde met God en overwon, zodat hij de naam Israel kreeg. Eigenlijk stoort het dan, dat vandaag de dag nog steeds over het 'volk Isral' wordt gesproken. Is het misschien niet wenselijker, dat we over het Joodse volk spreken? En dan verwijs ik nóg een keer naar Handelingen 28.26 en 27!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Israël bevat de stad met het verbond Jeruzalem, profetieën van Jesaja en Micha wat betreft Jezus zijn al uitgekomen, vanuit Jeruzalem zal er vrede komen.

Ik vind dat we als Christen zijnde wel wat minder bot tegen Israel mogen zijn, het is nota bene Gods volk, en wij mogen in genade horen bij Gods volk door het offer. En niet omdat het Christendom het enige ware geloof is.

Het lijkt mij toch ook niet nodig om anderen uit te sluiten, er heerst een verbond op Israël dat heeft God zelf door aantal profe"tieën laten doorschemeren, wie zijn wij om te denken dat ze Jezus nodig hebben. Jezus was notabene zelf een Jood.

En dat had ook heel wat anti semitisme voorkomen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen heeft Christus nodig, niemand uitgezonderd. Niet voor niets werd Christus ook tegen de Joden gepredikt volgens de Schrift. Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven, Christus is de nieuwe Thora, Christus is de nieuwe Tempel en Christus is de nieuwe Sabbat, Christus vormt het geslacht dat nooit voorbijgaat. Alleen al de Bergrede geeft aan dat in Christus de Wet vervuld is, dat Hij de voltooiïng van de Wet is. Volg Christus en je volgt de Wet.

De tijd dat enkel joden uitverkoren waren is sinds Christus allang voorbij. Iederéén is uitverkoren om door Christus bij Gods Volk te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar moeten we het volk Israel dan zoeken, als Lucas in Handelingen 28 de profeet Jesaja citeert, die profeteerde:

Ga heen tot dit volk en zeg:Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan en ziende zult gij zien en het geenszins opmerken; want het hart van dit volk is vet geworden en hun oren zijn harthorend geworden en hun ogen hebben zij toegesloten, dat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren en Ik hen zou genezen'

Israel zou toch de Heilsnatie voor de volkeren worden. Daar waren de profetieen, zoals o.a.:

'Het volk zal tot u lopen..'

'De heienen zullen tot uw licht gaan..'

'De menigte der zee (de volkeren) zal tot u gekeerd worden..'

'Het heir der heidenen zal tot u komen'

Als wij nu deze profetische leer van de Schrift, betreffende Israels bestemming als volk, vanuit het standpunt, als zijnde het kanaal van zegening voor de volkeren der wereld, vergelijken met wat er sinds de terzijdestelling van Israel gebeurd is, dan moeten we toch erkennen, dat hier niets van terecht is gekomen. Maar God zij dank, Paulus opende voor de heidenen een Weg tot God, die niet voorzien was, want nú hebben we beiden, zowel Joden als heidenen, door één Geest de toegang tot de Vader (Efeze 2.11-22).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, nu trap ik er zelf ook bijna in. In het enkel spreken in termen van nodig of niet nodig. Heeft Israël Christus nodig of niet? De vraag zou eerder moeten zijn: maakt dat nu iets uit of niet? Want al zou de jood Christus op geen enkele wijze nodig hebben, dan nóg zou God niets liever willen dan zó intens hem beminnen, dat hij geheel opgaat in Christus en Christus in hem. Zijn liefde gaat verder dan wij kunnen denken en sluit werkelijk niemand uit.

Christus is de grootste gift, de grootste akte van Liefde die God de mensheid heeft geschonken. In Christus wordt God Mens, komt Hij naast ons staan, bemind Hij ons van Mens tot mens, van God tot goddelijke. Christus is de grootste Beminde, die velen in verrukking brengt door zijn onweerstaanbare schoonheid en barmhartigheid. Wat had God ons méér kunnen geven dan zichzelf, zoals mensen zich aan elkaar geven om het zich aan elkaar geven?

Iedere christen zal het daar toch wel mee eens moeten zijn. We mogen echte, pure en hartstochtelijke gemeenschap met God hebben. We mogen met Hem wandelen, Hem omhelzen, Hem zelfs nuttigen en we mogen met Hem delen in lijden en vreugde, pijn en genezing. Tot in de diepste kern van het mens-zijn wil Christus met ons zijn, ons troosten, bemoedigen en beschermen. God houdt van jou en van mij met een liefde die wij in dit leven nauwelijks zullen kunnen opbrengen.

Waarom zouden wij íémand die Liefde, die ultieme zelfgave van God moeten onthouden? Waarom zou íémand daarbuiten moeten blijven staan? Hoeveel heiligen, die eerst joods waren, hebben wel niet een bijzondere, intense liefdesband met Christus gehad, die ze eerst misten? Ik bedoel, de Torah is prachtig, de tempel- en synagogedienst is schitterend, de beloften aan Israël indrukwekkend, maar níéts daarvan kan toch ook maar enigszins raken aan wie Christus is?

Zou de jood dan geen moeite hebben met het verleden van de Kerk? Dat heeft elk fatsoenlijk mens, maar Christus kan alle pijn daarin genezen en eindelijk échte vrede schenken. Zou hij dan geen moeite hebben om veel waar hij op vertrouwde te moeten opgeven? Dat heeft ook elk mens, dus dat is ook geen excuus. Nee, er is geen énkele, maar dan ook geen énkele reden om joden niet te laten delen in het Godsmysterie dat Christus is. Christus is de weg naar volmaakte liefde, is de liefde zélf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kijk, nu trap ik er zelf ook bijna in. In het enkel spreken in termen van nodig of niet nodig. Heeft Israël Christus nodig of niet? De vraag zou eerder moeten zijn: maakt dat nu iets uit of niet? Want al zou de jood Christus op geen enkele wijze nodig hebben, dan nóg zou God niets liever willen dan zó intens hem beminnen, dat hij geheel opgaat in Christus en Christus in hem. Zijn liefde gaat verder dan wij kunnen denken en sluit werkelijk niemand uit.

Christus is de grootste gift, de grootste akte van Liefde die God de mensheid heeft geschonken. In Christus wordt God Mens, komt Hij naast ons staan, bemind Hij ons van Mens tot mens, van God tot goddelijke. Christus is de grootste Beminde, die velen in verrukking brengt door zijn onweerstaanbare schoonheid en barmhartigheid. Wat had God ons méér kunnen geven dan zichzelf, zoals mensen zich aan elkaar geven om het zich aan elkaar geven?

Iedere christen zal het daar toch wel mee eens moeten zijn. We mogen echte, pure en hartstochtelijke gemeenschap met God hebben. We mogen met Hem wandelen, Hem omhelzen, Hem zelfs nuttigen en we mogen met Hem delen in lijden en vreugde, pijn en genezing. Tot in de diepste kern van het mens-zijn wil Christus met ons zijn, ons troosten, bemoedigen en beschermen. God houdt van jou en van mij met een liefde die wij in dit leven nauwelijks zullen kunnen opbrengen.

Waarom zouden wij íémand die Liefde, die ultieme zelfgave van God moeten onthouden? Waarom zou íémand daarbuiten moeten blijven staan? Hoeveel heiligen, die eerst joods waren, hebben wel niet een bijzondere, intense liefdesband met Christus gehad, die ze eerst misten? Ik bedoel, de Torah is prachtig, de tempel- en synagogedienst is schitterend, de beloften aan Israël indrukwekkend, maar níéts daarvan kan toch ook maar enigszins raken aan wie Christus is?

Zou de jood dan geen moeite hebben met het verleden van de Kerk? Dat heeft elk fatsoenlijk mens, maar Christus kan alle pijn daarin genezen en eindelijk échte vrede schenken. Zou hij dan geen moeite hebben om veel waar hij op vertrouwde te moeten opgeven? Dat heeft ook elk mens, dus dat is ook geen excuus. Nee, er is geen énkele, maar dan ook geen énkele reden om joden niet te laten delen in het Godsmysterie dat Christus is. Christus is de weg naar volmaakte liefde, is de liefde zélf.

dit is prachtig geschreven!

Zelf doelde ik meer op het feit dat het niet zo moet wezen Joden onredelijk te behandelen omdat ze niet in Jezus geloven.

Overigens zie ik hun uitkijk naar de komst van de Messias wel iets wat wij ook kennen.

Ik vind het gewoon schandalig dat dit volk, notabene het volk van God zo behandeld wordt, beetje meer eerbied mag wel...

poeh wat heeft dit volk veel te lijden gehad en wat heeft het nog te lijden.

Het neemt echt wel een speciale plek op deze aardbol in daar ben ik van overtuigd.

Natuurlijk is Jezus voor ons de volmaakte liefde, dankzij Hem mogen we als heiden bij God horen, dat is een erg krachtige en prachtige boodschap

Link naar bericht
Deel via andere websites

metalcoreTony, wat jij beschrijft vind ik wel meevallen. De grotere kerken of kerkgemeenschappen respecteren het volk en zijn soms zelfs met hen in dialoog. Waarbij de eventuele moeizaamheid niet enkel door christenen komt. Daarbij worden ook veel christenen bloedig vervolgd, of zijn ze bloedig vervolgd. Niet om iets te bagatelliseren, maar wel om aan te geven dat joden niet uniek zijn in hun lijden. Daarbij is kritiek op de huidige staat Israël niet per se kritiek op het jodendom.

Echt respect en wederzijds begrip kan pas ontstaan als christenen niet langer enkel maar zich schuldig willen voelen tegenover het joodse volk en joden zich niet langer enkel maar het slachtoffer willen voelen van het christelijke volk. Pas als we elkaar als gelijkwaardig kunnen erkennen, ook al delen we elkaars geloof niet geheel, kan er sprake zijn van volwassenheid in de omgang, de dialoog met elkaar. Gelukkig gebeurt dat dan ook steeds meer, met horten en stoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

metalcoreTony, wat jij beschrijft vind ik wel meevallen. De grotere kerken of kerkgemeenschappen respecteren het volk en zijn soms zelfs met hen in dialoog. Waarbij de eventuele moeizaamheid niet enkel door christenen komt. Daarbij worden ook veel christenen bloedig vervolgd, of zijn ze bloedig vervolgd. Niet om iets te bagatelliseren, maar wel om aan te geven dat joden niet uniek zijn in hun lijden. Daarbij is kritiek op de huidige staat Israël niet per se kritiek op het jodendom.

Echt respect en wederzijds begrip kan pas ontstaan als christenen niet langer enkel maar zich schuldig willen voelen tegenover het joodse volk en joden zich niet langer enkel maar het slachtoffer willen voelen van het christelijke volk. Pas als we elkaar als gelijkwaardig kunnen erkennen, ook al delen we elkaars geloof niet geheel, kan er sprake zijn van volwassenheid in de omgang, de dialoog met elkaar. Gelukkig gebeurt dat dan ook steeds meer, met horten en stoten.

+1 niks aan toe te voegen, gelijkwaardigheid is misschien wel het juiste woord. Bedankt Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wij, of in elk geval de katholieken, baseren ons niet op één enkel citaat uit de Schrift. Daarbij zijn er wel degelijk joden die zich bekeerd hebben tot Christus. Die profetie sluit dus niet per se alle joden uit.

Wordt Israel hier dan niet als volk op een zijspoor gezet! Of zijn deze teksten voor ons niet welkom'? We mogen ze toch niet 'uitschakelen'alsof zij niets betekenen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wordt Israel hier dan niet als
volk
op een zijspoor gezet! Of zijn deze teksten voor ons niet welkom'? We mogen ze toch niet 'uitschakelen'alsof zij niets betekenen!

Beste Strootman,

Elke keer als ik op kom duiken op credible ( om de 2 jaar smile.gif ) leren mensen mij snel kennen als een christen die zijn mening puur op bijbelversen basseerd. Dat wordt niet altijd op prijs gesteld, omdat ik o.a. de traditie daarmee passeer.

Toch verwacht ik dat ik bij jou wel wat bijbelversen mag noemen, aangezien je zo standvastig blijft bij dit vers uit handelingen.

God heeft zijn volk niet als geheel verstoten!

Al in het OT wordt hier meerdere keren over geprofeteerd:

Jer 31:37 Zo zegt de HERE: Als de hemel boven te meten is en de fundamenten der aarde beneden na te speuren zijn, dan zal Ik heel het nageslacht van Israel verwerpen om al hetgeen zij gedaan hebben, luidt het woord des HEREN.

In de brief van Paulus aan de Romeinen wordt naar mijn mening nog duidelijker uitgelegd hoe het in elkaar zit.

Romeinen 10: 1 ¶ Ik vraag dan: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet ! Ik ben immers zelf een Israeliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.

2 God heeft zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft. Of weet gij niet, wat het schriftwoord zegt in de geschiedenis van Elia, als hij Israel bij God aanklaagt:

[.....]

5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade.

6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

7 Wat dan? Hetgeen Israel najaagt, heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen, en de overigen zijn verhard,

8 gelijk geschreven staat: God gaf hun een geest van diepe slaap, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot de dag van heden.

9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik en een net, en tot een aanstoot en vergelding voor hen.

10 Laten hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien, en doe hun rug voorgoed zich krommen.

11 Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken.

12 Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

13 Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening,

14 dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees en bloed mocht opwekken, en enigen uit hen behouden.

15 Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?

16 Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken.

17 Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geent zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen,

18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt; niet gij draagt de wortel, maar de wortel u.

19 Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geent zou worden.

20 Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Wees niet hoogmoedig, maar vrees!

21 Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen.

22 Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden.

23 Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geent worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten.

24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geent zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geent worden.

25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis; een gedeeltelijke verharding is over Israel gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat,

26 en aldus zal gans Israel behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.

27 En dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem.

28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.

29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

En ook het feit dat Petrus ook nog een apostel was, nadat Paulus naar de heidenen gaat, maakt het duidelijk dat het niet gaat om een verwerping van een geheel volk.

Gal 2: 7 Maar integendeel: toen zij zagen, dat mij de prediking van het evangelie aan de onbesnedenen toevertrouwd was, gelijk aan Petrus die aan de besnedenen,

8 (immers Hij, die Petrus kracht gaf om apostel te zijn voor de besnedenen, gaf die kracht ook aan mij voor de heidenen),

Tenslotte, wanneer je niet voorbij wilt gaan aan de tekst uit handelingen een kort citaat uit 2 versen daarvoor:

24 En sommigen gaven wel gehoor aan hetgeen gezegd werd, maar anderen bleven ongelovig;

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gabriel,

Dank voor uw reactie! Ik geef onmiddellijk toe, dat het een uitermate groot probleem is, maar feit is dat, dat het volk Israel definitief uitgeschakeld is als Heilsnatie voor de volkeren. Van de Oud Testamentische profetieën, zoals die in een vorige post als citeerde, is niets in vervulling gegaan. Zo is daar, bijvoorbeeld, ook nog Genesis 18.18:

'Abraham immers zal voorzeker tot een groot en machtig volk worden en met hem zullen alle volkeren der aarde gezegend worden..'

Dan is er nóg een zeer belangrijk punt. Wordt datgene, wat er voor deze onvervulde profetieën in de plaats gekomen is, niet al te gemakkelijk vergeten? Nadat het Joodse Kanaal van zegeningen voor de volkeren ophield te bestaan, is er immers aan Paulus een geheel nieuw programma van genade geopenbaard. En dit, geheel ónafhankelijk van Israel als natie!In Galaten 3.8 schreef Paulus:

’En de Schrift die tevoren zag, dat God heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd:In u zullen alle volkeren gezegend worden’

Maar in Efeze 3-7 schreef hij:

’Daarom is het dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben; -gij hebt immers gehoord van mijn bediening door Gods genade mij met het oog op u gegevenbig-smile.gifat mij door openbaring bekend gemaakt is, gelijk ik in het kort daarvan schreef. Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, dat ten tijde van de vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nú door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten’

Dit was dus niet zo bekend, zoals de Abrahamitische zegeningen voor de volkeren in Galaten 3.8! Moeten we ons niet afvragen, of het in gééstelijk opzicht, niet een ‘ongezonde’ belangstelling van de christenen is, om zó gefixeerd te blijven op een volk Israel? Voor ons is er nú een Weg, die niet meer via een uitverkoren volk loopt, maar God zond de Geest, die in Jezus was, rechtstreeks en zonder bemiddeling van een volk, óók in onze harten. Eérst bestond er een ‘Olijfboomwaarheid’ en was het nog steeds:

Éerst de Jood en dan de Griek’

Maar nu is het:

’Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk:Gij allen zijt één in Christus Jezus’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gabriel,

Dank voor uw reactie! Ik geef onmiddellijk toe, dat het een uitermate groot probleem is, maar feit is dat, dat het volk Israel definitief uitgeschakeld is als Heilsnatie voor de volkeren. ...

Voordat ik op de rest in ga, wat bedoel je met deze uitspraak?

Hoe lees je deze tekst?

25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis; een gedeeltelijke verharding is over Israel gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat,

26 en aldus zal gans Israel behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.

27 En dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem.

28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.

Groet,

Gabriël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gabriel,

Ik denk, dat we moeten onderscheiden tussen 'Israel'en het Joodse volk als zodanig. Paulus schreef, dat het niet allemaal Israel is, wat Israel genoemd wordt.Ik maak er studie van, maar misschien wilt u alvast een uitleg geven van Handelingen 28.26 en 27. Is dat een definitieve verwerping, of niet? Het is niet gemakkelijk, want het schijnt alsof de teksten elkaar tóch tegenspreken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

P. Strootman, het volk Israël geboren uit het zaad van Abraham heeft inderdaad niet meer de priesterlijke functie voor alle volken die het voorheen had. Maar het volk "Israël" wedergeboren uit Christus is wel degelijk bestemd om het Evangelie te verkondigen, als zijn Lichaam te functioneren en zo tot heil en licht voor de volken te zijn. Het Godsvolk bestaat dus nog steeds, maar sluit nu zowel Joden als Grieken in en is geheel geënt op Christus, de nieuwe Thora en het volmaakte Offer. Zo ik begreep.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

P. Strootman, het volk Israël geboren uit het zaad van Abraham heeft inderdaad niet meer de priesterlijke functie voor alle volken die het voorheen had. Maar het volk "Israël" wedergeboren uit Christus is wel degelijk bestemd om het Evangelie te verkondigen, als zijn Lichaam te functioneren en zo tot heil en licht voor de volken te zijn. Het Godsvolk bestaat dus nog steeds, maar sluit nu zowel Joden als Grieken in en is geheel geënt op Christus, de nieuwe Thora en het volmaakte Offer. Zo ik begreep.

Dit wil ik nog wel even graag beantwoorden: Dat is niet juist, want Paulus schreef in Efeze 2.13 e.v.

'Maar thans, in Christus Jezus, zij gij(heidenen)dichtbij gekomen door het bloed van Christus. Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur die scheiding maakte(tussen Israel en de volkeren) weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in zichzelf, vrede makende, de twee (de Jood en de heiden)tot één nieuwe mens om te scheppen, en de twee(de Jood en de heiden) tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft. En bij zijn komst, heeft Hij vrede verkondigd aan u(heidenen) die veraf waart en vrede aan hen(Israel)die dichtbij waren, want door Hem hebben wij beiden(Joden en heidenen), in één Geest toegang tot de Vader'

WAAROM zou er dan nog een volk Israel nodig zijn voor de volkeren, nu Gods Geest in ieder mens woont??

Schrap het maar weg, als u het gelezen heeft, en lees het zélf in uw Bijbel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Omdat jij de Schrift toch al heel anders interpreteert, wat ik ook zeg of doe.

Als ik de Schift volgens u niet goed interpreteer (dat zou natuurlijk mogelijk zijn), geef dan eens een paar teksten aan, waar ik volgens uw mening, de fout inga en verklaar ze dan zelf eens? Graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid