Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

1 kor 14:2 zegt dat het een taal is om tot God te spreken en niet tot de mensen.

1 Kor 14: 6 en 9 spreekt ervan dat als het niet uitgelegd word aan de gemeente het nutteloos is?

Quote:
Mensen die tijdens een bijeenkomst de taal uitleggen kunnen hem ook niet verstaan. Het is namelijk een interpretatie die men doet en ook dat wordt ingegeven door God. Je krijgt van te voren gewoon een bepaald idee in je hoofd welke je in je eigen woorden verwoord.

Waar baseer je dat op? Dat zou hetzelfde als een tolk die een banaan moet vertolken er een appel van maakt. Ik zie nergens staan in 1 Kor 12 dat het de gave is van 'een eigen interpretatie van de uitlegging der talen'. Nee, ik zie expliciet staan, al de gaven van God, waaronder de gave van het uitleggen.

Quote:
Net zoals je een normaal idee of "Openbaring" krijgt.

Zoiets van: He, als ik nu 's avonds mijn brood smeer, dan hoef ik de volgende ochtend niets te smeren. Alleen komt dat idee van jezelf en in de bijeenkomst het idee/openbaring van God..

Er zijn mensen soms die het spreken in tongen kunnen verstaan (Turks dialect, oud-perzisch, arabisch etc) en ook verklaard hebben dat wat uitgelegd werd, overeen kwam met wat in tongen gezegd werd.

Wat voor ideeën en/of openbaringen zijn het?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 313
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
1 Kor 14: 6 en 9 spreekt ervan dat als het niet uitgelegd word aan de gemeente het nutteloos is?

Dat staat er niet..Er staat de de gemeente er niets aan heeft als het niet uitgelegd wordt. Het is wel nuttig voor degene die het doet omdat het sticht. Maar dat is dus niet de bedoeling

Quote:
Waar baseer je dat op? Dat zou hetzelfde als een tolk die een banaan moet vertolken er een appel van maakt. Ik zie nergens staan in 1 Kor 12 dat het de gave is van 'een eigen interpretatie van de uitlegging der talen'. Nee, ik zie expliciet staan, al de gaven van God, waaronder de gave van het uitleggen.

Je maakt het gecompliceerder dan nodig. De gave van uitleg betekent gewoon dat je de uitleg gegeven wordt door God. En de praktijk wijst uit dat het gaat op de manier welke ik eerder uitlegde. Bevestigd door gasten die dus meldden dat de uitleg wel klopte met het in tongen gesprokene.

Quote:
Wat voor ideeën en/of openbaringen zijn het?

Het is een beetje in de trant van:

Zo zegt de Heere.. en dan een aanmoeding (Hou vol, want de Here is nabij etc) maar dan wat uitgebreider. Het is een gewone logische nederlandse (In geval van Nederlanders) zin.

Je wordt aangemoedigd om zaken te overwinnen, vol te houden, actiever te worden etc

Je wordt vertroost in geval van verdrukkingen, twijfel etc.

Je wordt vermaand in geval van afwijken van de weg, verkeerde ideeen etc.

Het is niet anders dan hoe mensen onderling communiceren alleen is het altijd dat het altijd precies het antwoord is op vragen waar mensen op dan moment mee zitten. Of situaties etc. God weet wat er speelt in de gemeente en drukt zo Zijn stempel op het geheel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat staat er niet..Er staat de de gemeente er niets aan heeft als het niet uitgelegd wordt. Het is wel nuttig voor degene die het doet omdat het sticht. Maar dat is dus niet de bedoeling

Beter nog, er staat dat de persoon moet zwijgen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn filmpjes op youtube te vinden dat kinderen(!) in klanktaal zouden spreken. Echter heeft Paulus ons ook gewaarschuwd dat we niet mogen spreken op het moment dat er niet iemand met de gave van vertalen aanwezig is, dat lijkt soms niet van belang. Klanktaal is een gave, maar zonder de mogelijkheid te vertalen moet je het zwijgen er toe doen. (1 Korinte 14:1-6)[...]

Inderdaad kunnen kinderen ook in klanktaal spreken (Hand. 2:17).

1 Kor. 14 gaat over een juiste orde in de gemeente en het is niet de bedoeling dat iedereen door elkaar in klanktaal gaat spreken, terwijl er net iemand een profetie wil doorgeven.

Quote:

Ik weet niet waarom er in de Reformatorische kringen voorzichtiger omgegaan wordt met geestesgaven. Een zekere mate van terughoudendheid is daarin gezien de woorden van Paulus ook niet verkeerd. Er zijn ook stromingen die stellen dat de Gaven niet meer bedeeld worden, omdat de Geest gedooft is (1 Tessalonicenzen 5 :19-22).

Paulus roept juist op tot het gebruik van de chrarismata, waaronder klanktaal.

Als er gemeenten zijn waar de Geest gedooft is, is het zaak dat de Heilige Geest en Zijn gaven daar weer worden aangewakkerd (2 Tim. 1:6).

Quote:

In sommige gemeenten rollen mensen over de grond en gaan extatisch in tongen lopen schreeuwen maar dat is gewoon show..

Dat hoeft niet zo te zijn. Als er een opwekking is of de Geest van God heel krachtig gaat werken, kunnen er manifestaties zijn die in de ogen van mensen vreemd lijken.

Quote:

Interessant is ook de vraag of wat er tegenwoordig door veel mensen, m.n. uit charismatische kring, onder tongentaal wordt verstaan ook hetgene is wat er door de schrijvers van de Bijbel onder met tongen spreken werdt verstaan.

Het gaat om dezelfde God, dezelfde Jezus Christus, dezelfde Heilige Geest en dezelfde Bijbel, dus is het nogal voor de hand liggend dat het dezelfde klanktaal is die ook in het NT wordt gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat om dezelfde God, dezelfde Jezus Christus, dezelfde Heilige Geest en dezelfde Bijbel, dus is het nogal voor de hand liggend dat het dezelfde klanktaal is die ook in het NT wordt gesproken.

Ãls, en dat is een grote als, de huidige vormen van tongentaal inderdaad door de Heilige Geest zijn ingegeven.

En in alle eerlijkheid vind ik de Bijbelse basis daarvoor wat magertjes,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat hoeft niet zo te zijn. Als er een opwekking is of de Geest van God heel krachtig gaat werken, kunnen er manifestaties zijn die in de ogen van mensen vreemd lijken.

Sorry, maar dat is dan echt een emotionele uiting van die persoon zelf als er vreemde dingen gaan gebeuren, waaronder de dingen die ik al eerder schreef. Iedereen bij ons is gewoon heel rustig en blijft ook rustig.

Had al gezegd dat 1 Korinthe 14:32 zegt dat de geesten der profeten onderworpen zijn aan degene die het betreft. Dus geen oncontroleerbare bewegingen, geluiden etc.

Ook in vers 33 staat:

Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.

En die verwarring is precies wat je krijgt als of iedereen tegelijk in tongen gaat lopen spreken of wanneer er vreemde dingen gebeuren. Bezoekers zullen zeggen dat je niet spoort. En terecht..

Ik ken zelfs verhalen waarbij mensen naar het ziekenhuis gebracht moesten worden omdat tijdens ' het vallen in de Geest' (Wat niet bijbels is) iemand niet op stond te letten en degene die viel, met zijn hoofd tegen de muur kwakte en een gapende wond had. Denk niet dat dat de bedoeling van God is en het is zeker niet stichtend, vertroostend etc.

Ik zie dat soort dingen niet gebeuren in onze gemeente wereldwijd in ieder geval..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij iemand die in klanktaal spreekt, kun je het hele leven bekijken en kun je de vrucht van de Geest herkennen en kun je zien of iemand God dient met zijn/haar leven.

Mhh, apart, ik dacht dat God alleen alles wist over onze levenswandel?

Of bedoel je het zo niet met het 'hele leven' bekijken?

Quote:

De menigte liep te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. Ze vragen, buiten zichzelf van verwondering: zijn zij niet allemaal Galileeërs? Hoe kan het dan dat wij hen horen een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus, Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten, Kretenzen en Arabieren: wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken. En zij waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden tot elkaar: Wat betekent dit toch? Maar sommigen zeiden spottend: ?Ze zullen wel dronken zijn!

Ik lees dat bij de uitstorting van de Heilige Geest een ieder de apostelen hoorden spreken in zijn of haar taal. Dat was dus blijkbaar geen 'blibberblabber japjap'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ALS God er mee verheerlijkt wordt want meestal weet je dat niet.

Idd,

Daarom MOET er dus een vertaler bij zijn wanneer het in de dienst gebeurt.

Ik heb dit nog nooit gezien en daarom vind ik het onzin wanneer het zo openbaar tijdens een dienst gebeurt zonder dat er een uitlegger bij is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sorry, maar dat is dan echt een emotionele uiting van die persoon zelf als er vreemde dingen gaan gebeuren, waaronder de dingen die ik al eerder schreef. Iedereen bij ons is gewoon heel rustig en blijft ook rustig.

Had al gezegd dat 1 Korinthe 14:32 zegt dat de geesten der profeten onderworpen zijn aan degene die het betreft. Dus geen oncontroleerbare bewegingen, geluiden etc.

Ook in vers 33 staat:

Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.

En die verwarring is precies wat je krijgt als of iedereen tegelijk in tongen gaat lopen spreken of wanneer er vreemde dingen gebeuren. Bezoekers zullen zeggen dat je niet spoort. En terecht..

Ik ken zelfs verhalen waarbij mensen naar het ziekenhuis gebracht moesten worden omdat tijdens ' het vallen in de Geest' (Wat niet bijbels is) iemand niet op stond te letten en degene die viel, met zijn hoofd tegen de muur kwakte en een gapende wond had. Denk niet dat dat de bedoeling van God is en het is zeker niet stichtend, vertroostend etc.

Ik zie dat soort dingen niet gebeuren in onze gemeente wereldwijd in ieder geval..

In mijn gemeente gaat het er ook tamelijk rustig aan toe.

Dat wil niet zeggen dat dat niet kan voorkomen. (Bij de ene gemeente meer dan bij de andere.) Mensen kunnen zelf bepalen in hoeverre ze zich aan Gods Geest overgeven.

Zoals ik al schreef, is het niet de bedoeling dat iedereen door elkaar, ongecontroleerd, in tongen gaat spreken.

Om toch Bijbelse onderbouwing te geven:

2 Kor 5,13 (NBV)

Zijn we in extase, dan is het voor God; zijn we bij zinnen, dan is het voor u.

1 Sam 10,10

Toen zij daar te Gibea kwamen, zie, een schare profeten trad hem tegemoet; de Geest Gods greep hem aan en hij geraakte onder hen in geestvervoering.

1 Kon. 8

10 Toen de priesters uit het heiligdom naar buiten traden, vulde een wolk het huis des HEREN, 11 zodat de priesters vanwege de wolk niet konden blijven staan om dienst te doen, want de heerlijkheid des HEREN had het huis des HEREN vervuld.

Quote:

Ik lees dat bij de uitstorting van de Heilige Geest een ieder de apostelen hoorden spreken in zijn of haar taal. Dat was dus blijkbaar geen 'blibberblabber japjap'?

Dat is maar een van de soorten klanktaal.

Er is klanktaal die ook mensen van andere nationaliteiten kunnen verstaan.

Er is klanktaal die door uitleggers kan worden verstaan en tot stichting van de gemeente is.

Er is klanktaal voor persoonlijk gebruik, voor de opbouw van de individu.

Quote:

Idd,

Daarom MOET er dus een vertaler bij zijn wanneer het in de dienst gebeurt.

Ik heb dit nog nooit gezien en daarom vind ik het onzin wanneer het zo openbaar tijdens een dienst gebeurt zonder dat er een uitlegger bij is.

Ik zie het regelmatig gebeuren, zoals ik ook regelmatig zie gebeuren dat de andere 8 charismata zichtbaar zijn.

Quote:

Mhh, apart, ik dacht dat God alleen alles wist over onze levenswandel?

Of bedoel je het zo niet met het 'hele leven' bekijken?

God is inderdaad de Enige die alles ziet, maar anderen kunnen ook het leven van een mens onder de loep nemen.

Matth. 7

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is maar een van de soorten klanktaal.

Er is klanktaal die ook mensen van andere nationaliteiten kunnen verstaan.

Er is klanktaal die door uitleggers kan worden verstaan en tot stichting van de gemeente is.

Er is klanktaal voor persoonlijk gebruik, voor de opbouw van de individu.

Wat is de Schriftuurlijke onderbouwing van deze verschillende vormen? Wat is de Schriftuurlijke onderbouwing van de bewering dat het bij spreken in tongen gaat om het uitstoten van incoherente klanken die voor het menselijk oor geen enkele betekenis hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is de Schriftuurlijke onderbouwing van deze verschillende vormen? Wat is de Schriftuurlijke onderbouwing van de bewering dat het bij spreken in tongen gaat om het uitstoten van incoherente klanken die voor het menselijk oor geen enkele betekenis hebben?

1 Kor. 14, 1 Kor. 12, Hand. 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]1 Kor. 14, 1 Kor. 12, Hand. 2.

Daar wordt over het spreken in tongen gesproken. Daar wordt geen onderscheid gemaakt in diverse types tongentaal en voorzover er een beschrijving is van het spreken in tongen, namelijk in Handelingen 2, is er sprake van het spreken in vreemde tongen. Geen incoherente klankuitstoting, maar het spreken in diverse menselijke talen.

Dus nogmaals de vraag waar de schriftuurlijke onderbouwing voor je beweringen blijft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen incoherente klankuitstoting

Nogmaals:

Hand. 2

13 Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!

1 Kor. 14

2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.

[...]

9 Evenzo, indien gij met uw tong geen verstaanbare volzin spreekt, hoe zal men het gesprokene begrijpen? Gij zoudt immers in de lucht spreken?

[...]

16 Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt.

[...]

23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt?

Quote:

Daar wordt over het spreken in tongen gesproken. Daar wordt geen onderscheid gemaakt in diverse types tongentaal en voorzover er een beschrijving is van het spreken in tongen, namelijk in Handelingen 2, is er sprake van het spreken in vreemde tongen.

1 Kor. 14

4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.

[...]

28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken.

enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De enige referentie die je eventueel zou kunnen gebruiken om verschillende soorten tongen te kunnen onderbouwen is 1 Cor. 13:1 De talen van Engelen. Maar het zegt op zich nog niets. Iemand ooit engelen horen praten onderling?

In handelingen 2 verstonden een aantal mensen inderdaad een aantal talen en dialekten. Maar toch vroegen ze zich af wat er gebeurde en of ze wellicht dronken waren..Dat laatste zou kunnen betekenen dat er ook talen tussen zaten die inderdaad een beetje blibberdejap klonken..Of zoiets.. Er werden overigens maar een aantal van de ongeveer 120 talen (aanwezige) verstaan.. Overigens staat er dat ALLE aanwezige discipelen, inclusief Maria , de moeder van Jezus, in tongen spraken. Dus niet sommigen.

1 Korinthe 14:2 Geeft aan dat niemand het begrijpt..Dus het is niet bedoeld om tegen mensen te spreken van zichzelf. Alleen als het uitgelegd wordt.

Even voor de record: Als je de gave van uitleg hebt, dan ben je geen uitlegger. In de zin dat je het kan verstaan. Anders kloppen heel veel geschriften ineens niet meer. (Waaronder vers 2 dus)

Je hebt gewoon de uitleg van God gekregen.. Dat is de gave, niet een soort talent dat je ineens tongen kan verstaan.

Overigens is het woordje "Vreemde" tongen hetgeen wat aanduidt dat het vreemd is voor degene die het zelf spreekt. Niet noodzakelijk vreemd voor degene die het hoort. De meeste mensen die ik ken en in tongen spreken, spreken in herkenbare talen. Niet in brabbeltaal. Wat overigens niet uitsluit dat 1 persoon meerdere soorten kan hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat laatste zou kunnen betekenen dat er ook talen tussen zaten die inderdaad een beetje blibberdejap klonken..

Inderdaad, er zijn mensen die naar het Arabisch luisteren en 'gammele, gammele' horen.

Ik sprak een keer in het Nederlands tegen iemand anders in het Nederlands, over een Franse jongen: 'Wat zegt die gast allemaal?' De Fransen die erbij waren probeerden mij toen na te praten en zeiden: 'Ge-zugge-ge-zugge?' (Omdat de Nederlandse 'g'-klank voor Fransen nogal overheersend klinkt knipoog_dicht.gif )

Quote:

Overigens staat er dat ALLE aanwezige discipelen, inclusief Maria , de moeder van Jezus, in tongen spraken. Dus niet sommigen.

Er er waren veel meer discipelen bekend dan 12. Er wordt in de Bijbel bv. over 12, 70, 82 of 120 discipelen gesproken.

Nog even voor de duidelijkheid. Het gaat niet zozeer om verschillende soorten tongentaal, maar om verschillende manieren waarop tongentaal wordt geuit. (Voor persoonlijk(e) gebed/opbouw, voor opbouw van de gemeente, voor de verstaanbaarheid voor buitenlanders.) Er zouden nog meer onderverdelingen voor tongentaal kunnen worden gemaakt. Mensen kunnen ook zingen in tongentaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de Handelingen der Apostelen gebeurde het in elk geval tweemaal dat een groep mensen in tongen begonnen te spreken zodra ze de heilige Geest ontvingen. De eerste keer gebeurde bij de apostelen, bij de Moeder Gods en bij de andere leerlingen in de bovenzaal. Hiermee werd de Kerk geboren en werd definitief bevestigd dat zij de heilige Geest ontvangen hadden. De tweede keer gebeurde bij de eerste heidenen die tot bekering kwamen en zo ook tot de Kerk gevoegd konden worden.

Zo werd eerst door tongentaal en profetie bevestigd dat elke gelovige nu de heilige Geest kon ontvangen en daarna bevestigd dat ook heidenen zonder meer tot het volk Gods kunnen behoren. Waarschijnlijk was het in vroegere tijden ook al vrij gewoner dat men bij het ontvangen van de heilige Geest door handoplegging geheel in vervoering raakte en dat uitte door tongentaal, profetie of allerlei uitingen van gelukzaligheid. Maar men zag dat niet per se als bewijs van ontvangst van de heilige Geest. Het bewijs lag al in de handoplegging door de apostelen en later ook de bisschoppen.

De kerkgeschiedenis leert ons echter ook dat het ontvangen van de Gest niet altijd gepaard ging met deze uiterlijke tekenen. Dat de heilige Geest een mens alle genade en kracht geeft om als het ware bovennatuurlijk te leven, dat is echter altijd beleden. Door de Geest konden gelovigen zich totaal aan God en anderen geven, zonder aan zichzelf te hoeven denken, waren ze erg dankbaar en gelukkig wanneer ze getreiterd, vernederd, geslagen en zelfs gemarteld tot de dood werden en wisten ze zelfs het zwaarste lijden door ziekte, armoede of ongeluk blijmoedig aan God op te dragen.

Uiteraard heeft de Kerk altijd wonderen gekend, niet enkel door heiligen in de hemel, maar ook door heiligen op aarde. Alleen al hun heiligheid verspreidde een zoete geur (soms letterlijk) van genezing, vergeving, stichting en ook bekering. Vele mensen genazen op bovennatuurlijke wijze nadat ze een heilige bezochten of degene vroegen voor hen te bidden, of merkten dat de Voorzienigheid hen altijd weer gaf wat ze net nodig hadden en zelfs nog meer. En dat waren niet enkel mensen die in tongen spraken of profeteerden, hoewel hun levenswijze al profetie was, namelijk een getuigenis van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de Handelingen der Apostelen gebeurde het in elk geval tweemaal dat een groep mensen in tongen begonnen te spreken zodra ze de heilige Geest ontvingen. De eerste keer gebeurde bij de apostelen, bij de Moeder Gods en bij de andere leerlingen in de bovenzaal. Hiermee werd de Kerk geboren en werd definitief bevestigd dat zij de heilige Geest ontvangen hadden. De tweede keer gebeurde bij de eerste heidenen die tot bekering kwamen en zo ook tot de Kerk gevoegd konden worden.

Zo werd eerst door tongentaal en profetie bevestigd dat elke gelovige nu de heilige Geest kon ontvangen en daarna bevestigd dat ook heidenen zonder meer tot het volk Gods kunnen behoren. Waarschijnlijk was het in vroegere tijden ook al vrij gewoner dat men bij het ontvangen van de heilige Geest door handoplegging geheel in vervoering raakte en dat uitte door tongentaal, profetie of allerlei uitingen van gelukzaligheid. Maar men zag dat niet per se als bewijs van ontvangst van de heilige Geest. Het bewijs lag al in de handoplegging door de apostelen en later ook de bisschoppen.

De kerkgeschiedenis leert ons echter ook dat het ontvangen van de Gest niet altijd gepaard ging met deze uiterlijke tekenen. Dat de heilige Geest een mens alle genade en kracht geeft om als het ware bovennatuurlijk te leven, dat is echter altijd beleden. Door de Geest konden gelovigen zich totaal aan God en anderen geven, zonder aan zichzelf te hoeven denken, waren ze erg dankbaar en gelukkig wanneer ze getreiterd, vernederd, geslagen en zelfs gemarteld tot de dood werden en wisten ze zelfs het zwaarste lijden door ziekte, armoede of ongeluk blijmoedig aan God op te dragen.

Uiteraard heeft de Kerk altijd wonderen gekend, niet enkel door heiligen in de hemel, maar ook door heiligen op aarde. Alleen al hun heiligheid verspreidde een zoete geur (soms letterlijk) van genezing, vergeving, stichting en ook bekering. Vele mensen genazen op bovennatuurlijke wijze nadat ze een heilige bezochten of degene vroegen voor hen te bidden, of merkten dat de Voorzienigheid hen altijd weer gaf wat ze net nodig hadden en zelfs nog meer. En dat waren niet enkel mensen die in tongen spraken of profeteerden, hoewel hun levenswijze al profetie was, namelijk een getuigenis van Christus.

Wist je de de Rooms Katholieke kerk mensen op de brandstapel gooiden wanneer deze in tongen spraken? Dat was namelijk van de duivel..Want zij geloofden net als jij dat het een toenmalige, eenmalige gebeurtenis was en dat als het nu nog gebeurde, dat het wel van de duivel moest zijn..

Erg interessant de Katholieke Encyclopedie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarschijnlijk was het in vroegere tijden ook al vrij gewoner dat men bij het ontvangen van de heilige Geest door handoplegging geheel in vervoering raakte en dat uitte door tongentaal, profetie of allerlei uitingen van gelukzaligheid.

Tegenwoordig is dat ook nogal gewoon.

Quote:
Maar men zag dat niet per se als bewijs van ontvangst van de heilige Geest.

Kun je dat onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wist je de de Rooms Katholieke kerk mensen op de brandstapel gooiden wanneer deze in tongen spraken? Dat was namelijk van de duivel..Want zij geloofden net als jij dat het een toenmalige, eenmalige gebeurtenis was en dat als het nu nog gebeurde, dat het wel van de duivel moest zijn..

Erg interessant de Katholieke Encyclopedie.

Zou je dit nader kunnen onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alleen al hun heiligheid verspreidde een zoete geur (soms letterlijk) van genezing, vergeving, stichting en ook bekering.

Dit is ook nu nog het geval. Wat betreft de zoete geur: ik heb nogal eens een geur als wierook geroken (toen de aanwezigheid van de Geest groot was) terwijl er geen enkele wierook was. Anderen kennen dit verschijnsel ook.

2 Kor. 2

14 Maar God zij gedankt, die ons te allen tijde in Christus doet zegevieren en de reuk van zijn kennis allerwegen door ons verspreidt, 15 want wij zijn voor God een geur van Christus onder hen, die gered worden, en onder hen, die verloren gaan; 16 voor dezen een doodslucht ten dode, voor genen een levensgeur ten leven. En wie is tot zulk een taak bekwaam?

Jammer dat je in de verleden tijd schrijft, terwijl het tegenwoordig gewoon voorkomt onder charismatische katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid