Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 313
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Eulogía, ergens las ik volgens mij dat jij ook in 'tongen' spreekt. Snap jij ook wat je zegt? En dan niet qua klank, maar daadwerkelijk de betekenis ervan?

Normaal gesproken weet ik niet wat ik spreek, maar als ik het vraag aan God, vertelt Hij me (ongeveer) wat ik spreek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu het toch over tongentaal gaat, hoe komt het dat het spreken in tongen 'altijd' voorkomt in de Evangelische, Pinkster en Charismatische hoek? en zo goed als nooit (zeg maar gerust, nooit) in de 'Reformatorische' kerken?

Als de vraag hier niet op zijn plaats is, wil ik er graag een nieuw topic voor openen
knipoog_dicht.gif

De charismatische hoek bevindt zich ook binnen gereformeerde en katholieke zijde. Ik ben er niet echt thuis in, maar ik meen dat het ook binnen die kringen voor komt.

Dat het ergens vandaan komt ligt denk ik mede aan hoeveel waarde men er aan hecht. Enerzijds zal het in kringen waar men er sceptisch, terughoudend of afwijzend tegenover staat weinig voor komen omdat mensen zich er niet voor open stellen, het niet openlijk doen of misschien zelfs een meer charismatische kerk opzoeken. Anderzijds zal het in kerken waar men er open voor staat, aanmoedigt of zelfs haast als verplichting zien, het juist stimuleren dat mensen zich er voor open stellen, het opzoeken of imiteren. En mensen die er niks mee hebben vertrekken mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel spreekt niet over imitatie, maar over het streven naar de gaven.

1 Kor. 14

1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren. 2 Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 3 Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend. 4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente. 5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt. 6 En nu, broeders, als ik tot u kom en spreek in tongen, wat nut zal ik u brengen, als ik mij niet tot u richt, of met een openbaring, of met kennis, of met profetie, of met onderricht? 7 Hoe toch zal men zelfs bij onbezielde dingen, die geluid geven, fluit of citer, als zij geen verschil in toon doen horen, te weten komen wat op de fluit of de citer gespeeld wordt? 8 Immers, indien de bazuin een onduidelijk geluid geeft, wie zal zich gereed maken tot de strijd? 9 Evenzo, indien gij met uw tong geen verstaanbare volzin spreekt, hoe zal men het gesprokene begrijpen? Gij zoudt immers in de lucht spreken? 10 Er zijn wie weet hoe vele soorten van klanken in de wereld en niets is zonder zijn eigen klank. 11 Indien ik nu de betekenis van een klank niet ken, zal ik voor iemand, die spreekt, een vreemde zijn en de spreker zal voor mij een vreemde zijn. 12 Zo moet ook gij, omdat gij naar geestelijke gaven streeft, trachten uit te munten tot stichting van de gemeente.

13 Derhalve moet hij, die in een tong spreekt, bidden, dat hij het moge uitleggen. 14 Want indien ik bid in een tong, bidt mijn geest wel, maar mijn verstand blijft onvruchtbaar. 15 Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand. 16 Want anders, indien gij een zegen uitspreekt met uw geest, hoe zal iemand, die als toehoorder aanwezig is, op uw dankzegging zijn amen spreken? Hij weet immers niet, wat gij zegt. 17 Want gij dankt wel goed, doch de ander wordt er niet door gesticht. 18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.

20 Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen. 21 In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken, en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here. 22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt? 24 Maar als allen profeteren en er komt een ongelovige of toehoorder binnen, dan wordt hij door allen weerlegd, wordt hij door allen doorgrond, 25 het verborgene van zijn hart komt aan het licht en hij zal zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden, dat God inderdaad in uw midden is.

Orde in de gemeente

26 Hoe staat het dan, broeders? Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. 27 Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. 29 Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. 30 Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. 31 Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. 32 En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen, 33 want God is geen God van wanorde, maar van vrede.

34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?

37 Indien iemand meent een profeet of geestelijk mens te zijn, laat hij dan wèl weten, dat hetgeen ik u schrijf, een gebod des Heren is. 38 Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

39 Zo dan, mijn broeders, streeft ernaar te profeteren, en belemmert het spreken in tongen niet. 40 Laat alles betamelijk en in goede orde geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Bijbel spreekt niet over imitatie, maar over het streven naar de gaven.

De bijbel spreekt in die tekst over streven naar profeteren en zegt niks over valse profeten, toch spreekt de bijbel elders daar wel over...

Ook zegt Paulus dat kennelijk niet iedereen de zelfde gaven heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De bijbel spreekt in die tekst over streven naar profeteren en zegt niks over valse profeten, toch spreekt de bijbel elders daar wel over...

Wat wil je daarmee zeggen?

Quote:

Ook zegt Paulus dat kennelijk niet iedereen de zelfde gaven heeft.

Waar zegt hij dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat het feit dat hij daar niks zegt over imitatie nog niet betekent dat er geen imitatie bestaat.

Het is wel goed als een bewering op het woord van God gebaseerd is.

Quote:

1 Korintiërs 12

Welk vers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu het toch over tongentaal gaat, hoe komt het dat het spreken in tongen 'altijd' voorkomt in de Evangelische, Pinkster en Charismatische hoek? en zo goed als nooit (zeg maar gerust, nooit) in de 'Reformatorische' kerken?

Als de vraag hier niet op zijn plaats is, wil ik er graag een nieuw topic voor openen
knipoog_dicht.gif

Ik denk dat het voornamelijk komt, doordat er in reformatorische kerken veel minder gesproken wordt over de Heilige Geest, de gaven van de Heilige Geest en de vervulling met de Heilige Geest.

In charismatische gemeenten zijn ze er veel bewuster mee bezig en meer naar op zoek. Terwijl het naar mijn idee in reformatorische gemeenten veel meer op afstand wordt gehouden.

En natuurlijk zijn er ook mensen uit reformatorische gemeenten die ook in tongen spreken, maar in charismatische gemeenten komt het vaker voor. En je zult het daar ook eerder in een dienst tegenkomen. In reformatorische kerken is daar geen ruimte voor.

(Dit is hoe ik het heb ervaren/gezien, in ieder geval)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het is wel goed als een bewering op het woord van God gebaseerd is.

Zeker!

Het staat er dan ook even expliciet in als dat je als christen niet met de auto door rood mag rijden.

Daarbij heeft de Heer ons ook geschapen met verstand.

Quote:
Welk vers?

In dat hoofdstuk staat het, in meer regels dan een enkel vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat het voornamelijk komt, doordat er in reformatorische kerken veel minder gesproken wordt over de Heilige Geest, de gaven van de Heilige Geest en de vervulling met de Heilige Geest.

Dat is dan in sommige Reformatorische kerken zo, niet in allemaal.

Quote:

In charismatische gemeenten zijn ze er veel bewuster mee bezig en meer naar op zoek. Terwijl het naar mijn idee in reformatorische gemeenten veel meer op afstand wordt gehouden.

Naar mijn idee wordt er in sommige charismatische gemeenten te 'geforceerd' gezocht naar de HG. Alsof de HG het 'enige' is wat telt, en niet onderdeel is van de drie-eenheid. Zoals subtiel in het andere topic werd gezegd, dat je zonder tongentaal te spreken, je eigenlijk toch maar eens moest afvragen of je iets niet mist.

Quote:

En natuurlijk zijn er ook mensen uit reformatorische gemeenten die ook in tongen spreken, maar in charismatische gemeenten komt het vaker voor. En je zult het daar ook eerder in een dienst tegenkomen. In reformatorische kerken is daar geen ruimte voor.

Dat laatste klopt wel ja. Ik denk dat als er een in tongentaal sprekende Ds. in de rechterflank op de preekstoel staat, hij toch wel wat heeft uit te leggen.

Maarja, wie weet komt er nog ruimte voor in de toekomst. Voor gebedsgenezingen staan sommige Reformatorische kerken nu ook open.

Quote:

[...]Normaal gesproken weet ik niet wat ik spreek, maar als ik het vraag aan God, vertelt Hij me (ongeveer) wat ik spreek.

'Ongeveer'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zeker!

Het staat er dan ook even expliciet in als dat je als christen niet met de auto door rood mag rijden.

Daarbij heeft de Heer ons ook geschapen met verstand.

Het is een ongefundeerde bewering.

Quote:
In dat hoofdstuk staat het, in meer regels dan een enkel vers.

Welke regels?

Quote:

'Ongeveer'?

Hij vertelt het gewoon, maar het heeft soms met het menselijke (on)vermogen te maken om Hem exact te kunnen verstaan.

1 Kor. 13

9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.

Ook hoeven gelovigen niet altijd alles te weten wat gelovigen bidden. Soms bidden gelovigen voor mensen aan de andere kant van de wereld.

Quote:

Naar mijn idee wordt er in sommige charismatische gemeenten te 'geforceerd' gezocht naar de HG. Alsof de HG het 'enige' is wat telt, en niet onderdeel is van de drie-eenheid. Zoals subtiel in het andere topic werd gezegd, dat je zonder tongentaal te spreken, je eigenlijk toch maar eens moest afvragen of je iets niet mist.

Lees wat Paulus erover schrijft in 1 Kor. 14.

Quote:

Maarja, wie weet komt er nog ruimte voor in de toekomst. Voor gebedsgenezingen staan sommige Reformatorische kerken nu ook open.

Ik denk zeker dat daarvoor ruimte komt. Wereldwijd schuift het christendom terecht steeds meer op naar het charismatische, zoals dit ook in de Bijbel beschreven staat (1. Kor. 12).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb 1 Korinthe 14 gelezen. Ik vraag me af hoe jij omgaat met de verzen 2 tot en met 15?

Met wat ik met mijn beperkt verstand eruit op maak uit vers 13, (kanttekening verwijst naar 1 Kor 12:10 en 30) dat er mensen zijn die de gave hebben van het spreken in tongen, een ander het uitleggen ervan, en nog een heel rijtje andere gaven van de Geest. Hieruit concludeer ik een beetje dat het geen geheimtaal hoeft te zijn, gezien er mensen met de gave zijn die het volledig verstaan en aan de gemeente kunnen uitleggen.

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, hoe ervaar je het spreken in tongen? Voel je je anders? Weetje gelijk erna wat het betekend? Hoe gaat dat in je gemeente? Zijn er ook mensen die de gave van het uitleggen hebben? Zijn de boodschappen in de leer van de Bijbel, of spreken ze ook totaal andere dingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschillende mensen kunnen op verschillende momenten in verschillende gaven functioneren.

Mensen functioneren niet tegelijkertijd in alle gaven, maar de een spreekt in tongen, daarna kan een ander het uitleggen enz. . Al die gaven werken met elkaar samen. Zo werken genezingen bijvoorbeeld ook samen met een woord van kennis en een woord van wijsheid.

Tongentaal is inderdaad geen geheimtaal.

Het uitleggen van tongentaal en het profeteren zijn ook geen letterlijke weergaven van wat God zegt/weergeeft, maar God geeft een indruk die mensen in hun eigen taal kunnen doorgeven aan andere mensen.

Als ik in tongen spreek, voel ik me inderdaad anders. Ik vraag eigenlijk trouwens niet vaak aan God wat ik spreek. Soms heb ik wijsheid van God nodig en dan spreek ik in tongen en heb ik daarna wijsheid / goede ideeën enz. .

In mijn gemeente hebben alle mensen ook alle gaven van de Heilige Geest, maar functioneren verschillende mensen ook op verschillende momenten in verschillende gaven.

Naar de gaven kan/mag je je ook uitstrekken, dus het kan wel zijn dat de een zich meer uitstrekt in de gave van het profeteren en daarin meer functioneert en dat dat bij een ander een andere gave is.

Alle boodschappen zijn altijd in lijn met de Bijbel. Als ze niet (geheel) in lijn met de Bijbel zouden zijn, zouden ze (deels) worden verworpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is een ongefundeerde bewering.

Eveneens als dat je als christen niet met je auto door rood mag rijden. In de bijbel staat nergens een stoplicht of auto beschreven.

Observatie1: Iets brabbelen en tongentaal doen, of na doen wat je hoort kan iedereen. Kijk maar naar mensen die er de draak mee willen steken.

Observatie2: Andere religies komt een fenomeen voor wat iets weg heeft van tongentaal.

Schrift1: Gaven van de Geest kunnen nagebootst worden terwijl ze vals zijn: zie bijvoorbeeld de valse profetie.

Schrift2: Niet iedereen kan in tongen spreken.

Observatie3: Er zijn groepen waarin iedereen dat wel zou moeten kunnen en de indruk wekken dat het ook zo is.

Conclusie: Het is mogelijk tongentaal te faken, of iig "in tongen spreken" zonder het 'echt' is.

Lijkt me redelijk wat fundament voor mijn bewering.

Quote:
Welke regels?

Het is maar een klein stukje tekst. En die tekst heeft niet minder argumenteringskracht dan de teksten of verzen die je zelf post.

Als een tekst voor zich spreekt zul je het met dat hoofdstukje moeten doen, want die regels staan her en der en in een context. Als je exegese wilt moet je er om vragen, dan wil ik je die best geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Eveneens als dat je als christen niet met je auto door rood mag rijden. In de bijbel staat nergens een stoplicht of auto beschreven.

Observatie1: Iets brabbelen en tongentaal doen, of na doen wat je hoort kan iedereen. Kijk maar naar mensen die er de draak mee willen steken.

Observatie2: Andere religies komt een fenomeen voor wat iets weg heeft van tongentaal.

Schrift1: Gaven van de Geest kunnen nagebootst worden terwijl ze vals zijn: zie bijvoorbeeld de valse profetie.

Schrift2: Niet iedereen kan in tongen spreken.

Observatie3: Er zijn groepen waarin iedereen dat wel zou moeten kunnen en de indruk wekken dat het ook zo is.

Conclusie: Het is mogelijk tongentaal te faken, of iig "in tongen spreken" zonder het 'echt' is.

Lijkt me redelijk wat fundament voor mijn bewering.

Een bewering doen, hoeft nooit erg te zijn, maar als het te maken heeft met een beschulding tegen iemand te doen, moet je daar wel argumentatie voor hebben. Die heb je niet.

Ik doe ook geen beweringen over gereformeerden of katholieken.

Daarnaast:

observatie 2 heeft niets te maken met zogenaamd faken.

schrift 2 klopt ook niet. Iedereen kan in tongen spreken.

Ook al zou het mogelijk zijn om te faken, dan is het nog een grove bewering om zoiets over anderen te schrijven dat ze dat zouden doen.

Dat iets zou kunnen, zegt niet dat mensen dat zouden doen.

Jij kan misschien een bank beroven, maar als ik jou zou beschuldigen dat jij (mogelijk/eventueel) een berover van een bank bent, is een erge stap verder.

Ik kan allerlei katholieken beschuldigen van kindermisbruik, maar dat mensen dit zouden kunnen en dat ook bekend is uit het nieuws dat dit is gebeurt, is één, maar erop zinspelen over katholieken dat zij zich op dat pad zouden kunnen begeven, is een grove opmerking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil trouwens best geloven dat het spreken in tongen een gave van de Heilige Geest is. Maar wel als één van de vele gaven. Hele bijzondere gaven, maar die wellicht niet zo spectaculair overkomen op bepaalde mensen, onterecht natuurlijk. Zoals de gave van onderwijzen, geloof, apostelschap, etc. De lijst is er denk ik niet. In de bijbel worden wel voorbeelden genoemd, maar beperkt zich er niet toe.

Persoonlijk heb ik trouwens niets met tongentaal, maar wil het best erkennen als een gave van de Heilige Geest. Wel vind ik dat er in bepaalde kringen wel enorm veel nadruk op gelegd wordt, terwijl alle andere gaven toch ook niet onbelangrijk zijn, lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap ook niet waarom sommigen zo spectaculair over tongentaal doen. Tongentaal is een van de negen gaven die in 1 Kor. 12 staan.

8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

Deze charismata hebben overigens geen betrekking op onderwijzen en apostelschap. Daarvoor bestaan weer andere opsommingen. (Zie bv. verderop in 1 Kor. 12.)

Waarom tongentaal meer aandacht krijgt, is dat het het bewijs / de indicatie is van de Doop in de Heilige Geest. (Het is niet het bewijs voor sceptici, maar het bewijs voor gelovigen.)

Functies verschillen van de gaven. Elke profeet kan functioneren in de negen charismata. Elke leraar kan ook functioneren in de negen gaven. Elke leek zal ook in de negen gaven kunnen functioneren. De profeet zal alleen sterker functioneren in de gave van profetie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze charismata hebben overigens geen betrekking op onderwijzen en apostelschap. Daarvoor bestaan weer andere opsommingen. (Zie bv. verderop in 1 Kor. 12.)

Er staan meerdere lijstjes in de bijbel met overeenkomsten en verschillen. Dat lijkt een indicatie te zijn dat het slechts voorbeelden ter illustratie zijn, geen omlijnde lijstjes waar het zich dan toe zou moeten beperken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op welke lijstjes doel je?

Waar gaat het in dit topic nu over? Over een opsomming van Paulus van de verschillende geestes gaven aan de mens. Je houding in dit topic spreekt niet uit dat je een gesprek wilt voeren. Dat is prima, maar wek dan de suggestie niet door vragen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar mijn idee wordt er in sommige charismatische gemeenten te 'geforceerd' gezocht naar de HG. Alsof de HG het 'enige' is wat telt, en niet onderdeel is van de drie-eenheid. Zoals subtiel in het andere topic werd gezegd, dat je zonder tongentaal te spreken, je eigenlijk toch maar eens moest afvragen of je iets niet mist.

Het lijkt er zelfs op dat binnen bepaalde stromingen er iets mis met je is als je niet in klanktaal kan spreken. Er zijn filmpjes op youtube te vinden dat kinderen(!) in klanktaal zouden spreken. Echter heeft Paulus ons ook gewaarschuwd dat we niet mogen spreken op het moment dat er niet iemand met de gave van vertalen aanwezig is, dat lijkt soms niet van belang. Klanktaal is een gave, maar zonder de mogelijkheid te vertalen moet je het zwijgen er toe doen. (1 Korinte 14:1-6)

Quote:
Maarja, wie weet komt er nog ruimte voor in de toekomst. Voor gebedsgenezingen staan sommige Reformatorische kerken nu ook open

Ik weet niet waarom er in de Reformatorische kringen voorzichtiger omgegaan wordt met geestesgaven. Een zekere mate van terughoudendheid is daarin gezien de woorden van Paulus ook niet verkeerd. Er zijn ook stromingen die stellen dat de Gaven niet meer bedeeld worden, omdat de Geest gedooft is (1 Tessalonicenzen 5 :19-22).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd, in de charismatische gemeenten waar ik wel eens geweest ben wordt erg vaak aan de hand van de Korinthe brief aangetoond dat iedereen maar in tongen moet bidden, ook tijdens de dienst.

Ik heb alleen nog nooit iemand het horen vertalen.

Het stukje over het zwijgen wordt dan net zo hard ontweken als dat de hele tekst over de gaven wordt ontweken in traditionele gemeenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de site van mijn gemeente is er wat info over te vinden:

link

De term " tongentaal" is overigens niet correct.

Tong betekent al taal. Het spreken in tongen is gewoon het spreken in talen. Het strongs nummer is 1100. De betekenis daar is dat het een taal is welke onbekend is voor degene die het spreekt.

1 kor 14:2 zegt dat het een taal is om tot God te spreken en niet tot de mensen.

Mensen die tijdens een bijeenkomst de taal uitleggen kunnen hem ook niet verstaan. Het is namelijk een interpretatie die men doet en ook dat wordt ingegeven door God. Je krijgt van te voren gewoon een bepaald idee in je hoofd welke je in je eigen woorden verwoord.

Net zoals je een normaal idee of "Openbaring" krijgt.

Zoiets van: He, als ik nu 's avonds mijn brood smeer, dan hoef ik de volgende ochtend niets te smeren. Alleen komt dat idee van jezelf en in de bijeenkomst het idee/openbaring van God..

Er zijn mensen soms die het spreken in tongen kunnen verstaan (Turks dialect, oud-perzisch, arabisch etc) en ook verklaard hebben dat wat uitgelegd werd, overeen kwam met wat in tongen gezegd werd.

Overigens wijst Paulus erop dat niet iedereen tegelijk in tongen moet gaan spreken tijdens een bijeenkomst omdat men anders denkt dat je gek bent. (1 Kor 14:23)

Dus gaat het bij ons om de beurt: 1x gave van tongen-> 1x gave van uitleg , weer een gave van tongen en uitleg en dan de derde (Maximale) keer. en daarna 3x gave van profetie, wat niet meer is dan een aanmoediging, correctie of vertroosting in het Nederlands. Overigens ook weer ingegeven door God. (1 Korinthe 14:3)

1 Korinthe 12 spreekt overigens niet over dat sommige de gave hebben maar dat sommige de gave gebruiken tijdens een samenkomst. De brieven 1 korinthe 11 tot en met 14 is dan ook een correctbrief aan de gemeente te Korinthe over hun een bijeenkomst juist te houden.

Dus je moet het niet lezen als een brief aan mensen persoonlijk want dan trek je het uit zijn verband.

En dan kun je de conclusie trekken dat tijdens een samenkomst inderdaad niet iedereen de gave van tongen heeft of genezing of wijsheid of kennis of een pastor is etc.

Bij ons kan iedereen alle gaven benutten tijdens een samenkomst.

Ten slotte zegt Paulus in vers 39 dat er niet verhinderd moeten worden om in tongen te spreken.

Buiten dat is het een teken van een gelovige (Markus 16:17 , Handelingen 2:4, handelingen 10:45,46 , handelingen 19:6 , Jesaja 28:11) en een manier om je geloof op te bouwen wanneer je het prive gebruikt (Judas vs 20 , 1 korinthe 14:4)

Je hebt trouwens ook gewoon de volledige controle hierover. (1 Korinthe 14:32)

In sommige gemeenten rollen mensen over de grond en gaan extatisch in tongen lopen schreeuwen maar dat is gewoon show..

2 Oktober geef ik daar een presentatie over in Almere voor eventuele liefhebbers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid