Spring naar bijdragen

Evangelische Partij Nederland


Aanbevolen berichten

Er is nu een nieuwe christelijke partij in Nederland bij gekomen. De teller staat nu op 3, CDA, Christen Unie en de SGP.

Op welke partij gaan jullie stemmen? Ik denk dat de CU het dicht bij de Bijbel staat. Nu er een nieuwe christelijke partij is ontstaan krijg je denk ik meer versplintering. De EPN staat niet vermeld op de kandidaten lijst. Alleen onder de naam Lijst 19.

De verklaring hiervoor is:

Alleen bij de Kiesraad geregistreerde aanduidingen mogen boven de kandidatenlijst worden geplaatst. Lijst 19 heeft zich (nog) niet geregistreerd met een aanduiding en daarom is de naan van de politieke groepering die bij lijst 19 hoort niet opgenomen in op de kandidatenlijsten.

Lijsten 15 en 11 zijn overgeslagen omdat deze lijsten geschrapt zijn door het hoofdstembureau. Voor meer informatie op dit onderwerp wijs ik u op onze website: www.kiesraad.nl. (Zie vorige topic van mij).

De EPN:

link

In de Spits heeft er een mooi artikel in gestaan over hoe dicht CU en CDA bij de Bijbel staat. Dit was een erg verhelderend verhaal. Helaas weet ik zo 123 niet in welke Spits Nieuws editie dit stond.

Op welke partij stem jij?

1. CDA

2. Christen Unie

3. SGP

4. EPN

Kon hier geen poll van maken in deze forum!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In de Bijbel staat dat er weinig gelovigen zullen zijn en Jezus (Yeshua) vraagt zich af of hij nog wel geloof zal vinden in de wereld. Ik denk dat de Christen Unie om die reden nooit een grote partij zal worden. Want in Mattheus 13:14 staat: Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

d'66 werd door ex EO medewerker per abuis uitgesproken als d'666. Volgens hem (Feike ter Velde) is dat een anti christelijke partij.

GroenLinks die bij mij ook uit het stem advies komt wil dat een christelijke instantie ook NIET gelovige mensen verplicht moeten aannemen en niet op basis van het geloof. De EO gaf toen aan: Dan kunnen wij welk opdoeken. Dat denk ik zelf persoonlijk niet. Van mijn part gaan er bij de EO allemaal atheïsten werken maar dan dienen ze wel het Evangelie te verkondigen! Dat is de bedoeling van GroenLinks? Zij willen dus vrijheid beperken.

Nu is er wat in opspraak dat je niet beschikbaar mag stellen als je praktiserende homo bent en bij CU aan de slag wilt gaan. Als CU meent dat het niet mag van de Bijbel dan mogen ze daarin zelf keuzes in maken. Net zoals de SGP meent dat er geen vrouwen in mogen. Laat elkaar daar VRIJ in en leg een partij niet je eigen regeltjes op.

Ik zou het goed vinden dat de kerk eens aandacht gaat schenken over de politieke partijen in het licht van de Bijbel. Dan niet zeggen je moet SGP stemmen maar gewoon OBJECTIEF alles bij langs gaan bij alle partij punten. Bid tot God om wijsheid. Ik ga geen seculiere partij stemmen. In de Bijbel staat dacht ik niet gelijkvormig aan de wereld te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je als christen graag wilt dat politieke partij Gods woord nastreeft en ik denk dat je om die reden op een christelijke partij dient te stemmen. Je kunt ook op PVV stemmen maar als die standpunten inneemt die tegen de Bijbel indruisen lijkt me dat geen goed idee. Of een partij die meent dat zondags de winkels open moeten is iets wat tegen de Bijbel in gaat. Aan andere kant geeft God ons vrijheid en mag je eigen keuze maken en dus ook lekker de winkel zondag openen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je als christen graag wilt dat politieke partij Gods woord nastreeft en ik denk dat je om die reden op een christelijke partij dient te stemmen. Je kunt ook op PVV stemmen maar als die standpunten inneemt die tegen de Bijbel indruisen lijkt me dat geen goed idee. Of een partij die meent dat zondags de winkels open moeten is iets wat tegen de Bijbel in gaat. Aan andere kant geeft God ons vrijheid en mag je eigen keuze maken en dus ook lekker de winkel zondag openen.

Alsof sommige christelijke partijen zo christelijk zijn. Ik zou zeggen verbied je eens in het abortusstandpunt van bijvoorbeeld de CU.

Er is volgens mij geen partij die vindt dat de winkels op zondag open moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

VVD wil dat zondags ook de winkels open gaan volgens mij. Soms moet je als partij compromie sluiten. Het is voor de CU niet haalbaar om dat verbod te realiseren omdat ze te weinig stemmen hebben.

VVD wil de armen meer laten betalen dan de rijken. Iets wat mij geen Bijbelse gedachte is.

Partijen welke zondag de winkels open willen:

PvdA, VVD, PVV, PvD en Trots op Nederland

Je zou de partij programma's eens kunnen doorlezen op:

link

Lees bovenstaande door en vergelijk de standpunten met de Bijbel.

Doe eens link ik kom altijd uit bij de Christen Unie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

VVD wil dat het toegestaan is, maar kan winkeliers niet dwingen om wel of niet open te gaan. Kort samengevat, ze moeten niet.

En even voor de duidelijkheid, de CU wíl geen verbod voor abortus. Misschien een detail, maar ik vind van niet. Net als dat ze neutraal is mbt het afschaffen van artikel 23.

De VVD wil de armen niet meer laten betalen dan de rijken, alleen de rijken niet alles laten betalen.

Ik kom trouwens uit op CDA, SGP en VVD.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alsof sommige christelijke partijen zo christelijk zijn. Ik zou zeggen verbied je eens in het abortusstandpunt van bijvoorbeeld de CU.

CU is tegen, maar weet dat dát niet realiseerbaar is en gaat dus voor een verlaging van de wekengrens. Daar bereiken ze veel meer mee dan halsstarrig vasthouden aan 0 weken. Dat heet 'politiek'...

Net als dat de SGP nooit een regeringspartij zal kunnen en willen worden: dan kunnen ze hun beloften niet meer waarmaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je als christen graag wilt dat politieke partij Gods woord nastreeft en ik denk dat je om die reden op een christelijke partij dient te stemmen.

Ik denk van niet, omdat de bijbel geen politiek manifest is met een uitgewerkte Nederlandse politieke analyse over het wel/niet aanschaffen van de F35 LightningII, over de mate van hypotheekrente aftrek beperking, marktwerking in de zorg, of het belang van kunst in de samenleving, etc.

Wel biedt het christelijk geloof een uitgebreide levensbeschouwing en een moraal leer. En vandaar uit gezien vind ik dat bepaalde seculiere partijen een christelijkere visie op de samenleving hebben en een betere visie op hoe je dat in de praktijk moet bewerkstelligen, dan bepaalde christelijke partijen, hoe goed die het ook bedoelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel de CU klein is kunnen ze toch invloed uitoefenen. Net zoals de Partij voor de Dieren door mensen te laten overtuigen en een goede discussie.

VVD zit in de peiling op 37 zetels. Ik vraag me af waar die stemmers vandaan komen. Maar met de peilingen kun je ook geen peil op trekken. Ik hoop niet dat de VVD de grootste partij wordt. Maar misschien is dat weleens goed. De oppositie partijen leveren allemaal kritiek, beste stuurlui staan aan wal.

Theocratie zoals SGP wil lijkt me niet goed. God heeft ons een vrije keuze gegeven. Als jij Boeddhist wilt worden houdt God je niet tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ga geen seculiere partij stemmen. In de Bijbel staat dacht ik niet gelijkvormig aan de wereld te worden?

Sommige christelijke partijen vind ik meer gelijkvormig aan de wereld dan seculiere partijen.

Het CDA is bijvoorbeeld niet meer voor de kilometerheffing, omdat er zoveel mensen op tegen zijn (met name ANWB-leden...). Dus heeft deze partij zich aangepast aan wat de grote massa vindt. Dát vind ik pas gelijkvormig worden aan de wereld! Dan stem ik liever op een seculiere partij die wel voet bij stuk houdt als het gaat om dit soort belangrijke onderwerpen.

Gelukkig is er een christelijke partij die ook voet bij stuk houdt, en dat is de ChristenUnie yes.gif. Ik stem dus CU, want dat is de enige partij die enerzijds voor het milieu opkomt, ontwikkelingshulp, sociale zekerheid, enz, maar die bijvoorbeeld ook kritisch is over het prostitutie- en abortusbeleid.

Dus mijn lijstje is:

1. ChristenUnie

2. PvdA

3. Weet ik niet.

SGP en EVP zou ik nooit op stemmen. SGP om het vrouwenstandpunt, de theocratie en het islamstandpunt. EVP omdat ik de reden waarom Laclé de CU verliet nergens op vind slaan. Laclé wil dominee spelen, in plaats van politiek bedrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik op een Christelijke partij stem, is het de CU, maar puur omdat ik in mijn vorig jaar gekochte huis wil kunnen blijven wonen, kies ik voor de partij die mij wat dat betreft de meeste zekerheid biedt: de VVD, de PVV of het CDA.

In de EPN heb ik ongeveer net zoveel vertrouwen als in de Partij voor Mens en Spirit, TON of de Piratenpartij en dat is ongeveer GEEN

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik op een Christelijke partij stem, is het de CU, maar puur omdat ik in mijn vorig jaar gekochte huis wil kunnen blijven wonen, kies ik voor de partij die mij wat dat betreft de meeste zekerheid biedt: de VVD, de PVV of het CDA.

Geen partij waar jij je huis kwijt zou raken. Het zijn veelal regelingen voor als je na de invoer een hypotheek neemt en dan nog geldt het of op langer termijn of voor woningen van een vrij hoge prijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

CU is tegen, maar weet dat dát niet realiseerbaar is en gaat dus voor een verlaging van de wekengrens. Daar bereiken ze veel meer mee dan halsstarrig vasthouden aan 0 weken. Dat heet 'politiek'...

Net als dat de SGP nooit een regeringspartij zal kunnen en willen worden: dan kunnen ze hun beloften niet meer waarmaken.

Wijs gesproken.

Quote:

Gelukkig is er een christelijke partij die ook voet bij stuk houdt, en dat is de ChristenUnie
yes.gif
. Ik stem dus CU, want dat is de enige partij die enerzijds voor het milieu opkomt, ontwikkelingshulp, sociale zekerheid, enz, maar die bijvoorbeeld ook kritisch is over het prostitutie- en abortusbeleid.

Mee eens.

Ik stem geen EPN want die lijkt me te emogelisch c.q. te extreem hyper-evangelisch. Ik stem liever op een oerdegelijke, betrouwbare partij als de CU smile.gif (Eerder stemde ik de degelijke RPF, nu dus de CU.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In de EPN heb ik ongeveer net zoveel vertrouwen als in de Partij voor Mens en Spirit, TON of de Piratenpartij en dat is ongeveer
GEEN

Dat geldt ook voor mij. Daarnaast is het meer versplinteren, ik vind het toch goed om wat christelijke stemmen in de kamer te hebben (hoewel seculiere partijen net zo goed christelijke standpunten kunnen hebben) en met allemaal kleine partijen wordt dat nog lastig. Denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Letten jullie er wel op dat dit topic specifiek gaat over de EPN? Voor algemene discussies over welke partijen de christelijke standpunten het beste verdedigen, kunnen jullie terecht in het algemene verkiezingstopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid