Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

'Zucht', ik haal er wel een paar weg.
puh2.gif

Admod note:
titel aangepast

Niet echt een stelling. Eerder een observatie. En het motief achter die post is een ander geluid laten horen als wat ik soms hoor, nl. 'rituelen' als iets negatiefs wat eerder met een dood geloof ofzo in verband staat. Kortom, het leek me wel aardig eens 'rituelen' met een andere invalshoek te benaderen.

Stelling: rituelen zijn een belangrijk en onlosmakelijk onderdeel van het Christelijk geloof.

Ooit op een landelijke CSFR lezing gehoord: 'rituelen zijn voertuigen van de genade'. Misschien heb je er iets aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Naeva: Het was meer een opmerking naar Antireligie en ik gebruik het woord 'rituelen' hier figuurlijk.

Ik lees de opmerking van Antireligie zo dat je volgens haar kinderen niet zou mogen 'lastig vallen / vermoeien' met rituelen, omdat dat oneerlijk zou zijn of zielig. Daar ben ik het niet mee eens, want kinderen worden nu geïndoctrineerd/gehersenspoeld door de cultuur via verschillende media. Als er gelijkheid zou zijn, zou er dus ruimte moeten zijn voor zowel kerkelijke rituelen als wereldse rituelen.

Hoewel ik dus zelf niets heb met rituelen, vind ik de opmerking van Antireligie onterecht/ongegrond en reageerde ik daarop.

Iemand kan best tegen rituelen zijn, maar dan zou ik andere argumenten gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen hebben toch opvoeding nodig in de rituele taal. Net zomin als dat je een kind tot z'n zestien jaar geen woord Nederlands leert omdat je hem de vrijheid wil geven zelf te beslissen welke taal hij spreekt en dan kunt verwachten dat hij als zestienjarige plots vanuit zichzelf leert spreken, kun je volgens mij verwachten dat, als je een kind volledig buiten de rituele taal houdt, hij plots als volwassene vanzelf gaat begrijpen waar het om gaat. Volgens mij werk je zo net in de hand dat mensen rituelen zien als iets leegs en betekenisloos. Als ik nooit heb leren praten, klinkt Nederlands ook als betekenisloos gebrabbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mar. 7

1 En de Farizeeën verzamelden zich bij Hem met sommige van de schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren. 2 En toen zij zagen, dat sommige van zijn discipelen met onreine, dat is ongewassen, handen hun brood aten – 3 want de Farizeeën en al de Joden eten niet zonder eerst een handwassing verricht te hebben, daarmede vasthoudende aan de overlevering der ouden, 4 en van de markt komende eten zij niet dan na zich gereinigd te hebben; en vele andere dingen zijn er, waaraan zij zich volgens overlevering houden, bijvoorbeeld het onderdompelen van bekers en kannen en koperwerk, – 5 toen vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen uw discipelen niet naar de overlevering der ouden, maar eten zij met onreine handen hun brood? 6 Maar Hij zeide tot hen: Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars, geprofeteerd, zoals er geschreven staat:

Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is verre van Mij.

7 Tevergeefs eren zij Mij,

omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn.

8 Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen. 9 En Hij zeide tot hen: Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om úw overlevering in stand te houden. 10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder, en: Wie vader of moeder vervloekt, zal de dood sterven. 11 Maar gij zegt: Indien een mens tot zijn vader of moeder zegt: Het is korban, dat is, offergave, al wat gij van mij hadt kunnen trekken, 12 dan laat gij hem niet toe ook nog maar iets voor zijn vader of moeder te doen. 13 En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele.

Ik denk dat het altijd goed is te onderzoeken of rituelen gebaseerd zijn op een menselijke overlevering of een instelling door God. Als iets gebaseerd is op een menselijke overlevering, is het een leeg ritueel. Iets is geen leeg ritueel als het gebeurt volgens de wil van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik denk dat het altijd goed is te onderzoeken of rituelen gebaseerd zijn op een menselijke overlevering of een instelling door God.

God werkt door mensen heen. Veel wat door God ingesteld zijn? is ingesteld door mensen en overgeleverd door mensen.

Neem nu een brief van Paulus over de Kerk. Geschreven door eenmens (Paulus), overgeleverd door mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid