Spring naar bijdragen

christen kan niet op de PVV stemmen


Aanbevolen berichten

'AMSTERDAM - Een christen kan niet op de PVV van Geert Wilders stemmen. Dat vindt ruim driekwart van de predikanten en pastoraal werkers in Nederland. Dat blijkt uit een enquête die het Nederlands Dagblad heeft gehouden onder ruim twaalfhonderd voorganger'

Bron: Telegraaf

Wat vinden jullie hiervan?

Persoonlijk vind ik het onzin, naar mijn inziens maakt de Media de PVV slechter dan ze in werkelijkheid zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

En waarom niet?
smile.gif

1. Omdat ik katholiek ben. Dominees en pastoraal werkers hebben in mijn geloof geen enkele andere positie dan iedere andere leek. Als ze zich dan uitlaten over morele standpunten, neem ik dat ter kennisgeving aan.

2. Al ging het om priesters en bisschoppen, dan zou het me nog niets zeggen. In enquetes kan iedereen vinden wat hij wil.

3. Ging het om een officiele uitlating van de Kerk, dan zou ik het serieus overwegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

1. Omdat ik katholiek ben. Dominees en pastoraal werkers hebben in mijn geloof geen enkele andere positie dan iedere andere leek. Als ze zich dan uitlaten over morele standpunten, neem ik dat ter kennisgeving aan.

2. Al ging het om priesters en bisschoppen, dan zou het me nog niets zeggen. In enquetes kan iedereen vinden wat hij wil.

3. Ging het om een officiele uitlating van de Kerk, dan zou ik het serieus overwegen.

Ok smile.gif Duidelijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Overigens, de Kerk gaf in het verleden (vrij dwingend zelfs) stemadvies. Die tijd is voorbij, en ik denk dat dat goed is. Ik weet uit ervaring dat de bisschoppen uiterst terughoudend zijn met uitspraken of gedrag dat kan worden gezien als het uiten van een politieke voorkeur.

Individuele bisschoppen gaan daar soms wat verder in, maar de bisschoppenconferentie waakt er heel goed voor heb ik gemerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wilde gok: omdat de PVV een anti-islam-imago heeft, en die dominees en pastoraal werkers graag méér Islam zien in Nederland?

Wat dat betreft zou het interessant zijn welke redenen men aanvoert en van welke kerk men is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat mij in dit topic een beetje ontgaat is de reden waaróm een christen niet op de PVV mag stemmen.

Ik kan alleen mijn persoonlijke mening geven, waarbij ik niet zeg dat iemand er niet op mág stemmen.

Mijn eigen overwegingen om niet vóor de PVV te stemmen, zijn, dat de PVV naar mijn idee vanuit het vlees / de onderbuik, wettische/doodse, nationalistische ideeën denkt en niet vanuit de liefde van Jezus Christus voor alle mensen. Afzetten tegen bevolkingsgroepen zie ik niet als Jezus' manier en het leven vanuit de Geest. Jezus accepteerde Romeinen, tollenaars, Samaritanen, joden, andere heidenen, hoeren, overspeligen. In plaats van groepen uit te sluiten, toonde Hij barmhartigheid.

Daarnaast kunnen ideeën van de PVV een averechts/negatief effect hebben. Verbieden van minaretten enz. kan leiden tot minder vrijheid voor christenen in moslimlanden.

Een christen beantwoordt haat met liefde en als christenen slecht behandeld worden in moslimlanden, beantwoorden christenen dat met het goed behandelen van moslims in christelijke landen.

(Natuurlijk zijn er meer onderwerpen dan moslims/integratie enz., maar ook op andere terreinen zie je een harde opstelling wat naar mijn mening averechtse effecten kan hebben. Een meer gematigde oriëntatie in het centrum of daar dichtbij, is naar mijn mening beter voor de samenleving.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan ook alleen voor mezelf spreken maar als christen heb ik nogal wat moeite met standpunt van de PVV ten opzichte van vreemdelingen in zijn algemeenheid en moslims in het bijzonder. Ook het economisch partijprogramma roept nog wel wat vragen op maar zover gaan om te zeggen dat je als christen niet op de PVV kan stemmen wil ik niet gaan. Het is geen NSB zoals voor WOII waar mijn kerken wel de uitspraak deden dat je daar niet op mocht stemmen. Overigens zijn verkiezingen geheim dus of het veel uitmaakt wat "men" vindt? En als laatste, ieder land krijgt de regering die het verdient en kennelijk verdienen wij Wilders. Over weer een of twee jaar willen we weer van hem af: er is niets nieuws onder de zon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zijn verkiezingen geheim dus of het veel uitmaakt wat "men" vindt?

Als een synode van een kerk een uitspraak doet zoals de Gereformeerde Kerken gedaan hebben mbt. de NSB wel degelijk. Dan is ook op de lijst van de PVV of 'lidmaatschap' ervan namelijk tuchtwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik vermoed dat Dingo mbt. uitmaken doelde op de uitslag van de verkiezingen
smile.gif
.

ooooohh, sorry widegrin.gif


Samengevoegd:

Quote:

Mgr. De Korte zei gisteren in het Friesch Dagblad iets wat ook wel weg had van "goede katholieken stemmen geen PVV":

,,Maar bij de Europese verkiezingen waren er ook katholieken die op Wilders hebben gestemd. Dat is bekend. Het is de vraag of dat ook kérkelijke katholieken waren? Het is namelijk zo dat meelevende katholieken, die betrokken zijn bij het parochieleven, minder snel die keuze maken, denk ik. Daarom is het zo belangrijk dat er goede sterke sociale verbanden zijn.â€

Bron:

Analyse:
en

mmm, tsja.

Het is niet de bisschoppenconferentie, en het is niet mijn bisschop, dus ik maak me nog geen zorgen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de ene kant, als ik verder kijk dan het anti islam standpunt van de PVV zie ik veel punten waar ik het mee eens ben. Bijvoorbeeld qua bouw extra kern centrales en hogere gevangenis straffen.

Tuurlijk, hij gaat ver in zijn Anti Islam uitspraken, maar ik vindt het niet verkeerd als er een partij opkomt met een heel andere visie, en die wat tegen gas geeft richting de linkse partijen.

Dus het is niet verkeerd om langs zijn Ani islam gedoe te kijken, en zijn andere standpunten te toetsen. En in mijn mening, wat betreft de islam, hij gaat ver, maar er zit jammer genoeg echt een kern van waarheid in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tuurlijk, hij gaat ver in zijn Anti Islam uitspraken, maar ik vindt het niet verkeerd als er een partij opkomt met een heel andere visie, en die wat tegen gas geeft richting de linkse partijen.

Je hebt ook nog de VVD en het CDA.

Quote:
Dus het is niet verkeerd om langs zijn Ani islam gedoe te kijken, en zijn andere standpunten te toetsen. En in mijn mening, wat betreft de islam, hij gaat ver, maar er zit jammer genoeg echt een kern van waarheid in.

Zijn andere standpunten zijn een mengelmoes van rechts en links naar gelang hij denkt dat het aftrek zal vinden bij zijn electoraat. Vandaag heeft de PVV weer eens duidelijk gezegd dat hun anti-Islam standpunten niet secundair zijn maar de kern vormen van hun agenda.

Iedereen heeft gewetensvrijheid en mag stemmen op wie hij wil. Het zou volgens mij alleen erg vreemd zijn om als christen op een partij te stemmen die een duidelijk op Franse leest geschoeide vorm van laïcisme voorstaat. Hierbij haal ik graag Bas van der Vlies van de SGP aan die zei dat het zeer onverstandig is om aan de tak te zagen waar je zelf op zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2_6f1400aa4623d47b044062ca30a017deba3f3529.jpg

En toch wel een grappig grafiekje...


Samengevoegd:

Quote:

Ik stel voor: een hoofddoekjesmars dwars door Den Haag en Almere als dit wordt ingevoerd. Ik neig er steeds meer naar om zelf ook een hoofddoek te gaan dragen.

Wat schiet je daar mee op dan?

Oja; FOTO!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid