Spring naar bijdragen

Korte vragen Geloof Algemeen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 493
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een klein vraagje, als het een discussie word maak ik er een apart topic voor: klopt de redenering dat religie en geloof niet het zelfde zijn?

Je ziet dat het al een hoop discussie oplevert. Het is dus geen eenduidige vraag. Ik zie religie als de organisatie van het geloof. Voor geloven heb je in principe niks nodig. Religie is er echter wel om het één en ander in goede banen te leiden.

Er is me weleens vertelt dat geloof een overtuiging is, en religie een lijst regels waar je je aan moet houden. Wat zijn de voor- en nadelen van deze redenering?

Dat is misschien wat te zwart-wit. Dan krijg je een tegenstelling waarin je je afzet tegen wat je ziet als religie of traditie, maar een geloof zonder enige achtergrond heeft de neiging alle kanten op te gaan.

Voordeel lijkt me dat je weet onderscheid te maken tussen dat wat van God komt en wat al te menselijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Col 2:1 Want ik wil, dat gij weet, hoe groten strijd ik voor u heb, en voor degenen, die te Laodicea zijn, en zo velen als er mijn aangezicht in het vlees niet hebben gezien;

Col 2:2 Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot allen rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en den Vader, en van Christus;

Col 2:3 In Denwelken al de schatten der wijsheid en der kennis verborgen zijn.

Col 2:4 En dit zeg ik, opdat niet iemand u misleide met beweegredenen, die een schijn hebben.

Col 2:5 Want hoewel ik met het vlees van u ben, nochtans ben ik met den geest bij u, mij verblijdende en ziende uw ordening, en de vastigheid van uw geloof in Christus.

Col 2:6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem;

Col 2:7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging.

Col 2:8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;

Col 2:9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk;

Col 2:10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht;

Col 2:11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;

Col 2:12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.

Col 2:13 En Hij heeft u, als gij dood waart in de misdaden, en in de voorhuid uws vleses, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende;

Col 2:14 Uitgewist hebbende het handschrift, dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, hetwelk, zeg ik, enigerwijze ons tegen was, en heeft datzelve uit het midden weggenomen, hetzelve aan het kruis genageld hebbende;

Col 2:15 En de overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd.

Col 2:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

Col 2:17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

Col 2:18 Dat dan niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen, intredende in hetgeen hij niet gezien heeft, tevergeefs opgeblazen zijnde door het verstand zijns vleses;

Col 2:19 En het Hoofd niet behoudende, uit hetwelk het gehele lichaam, door de samenvoegselen en samenbindingen voorzien en samengevoegd zijnde, opwast met goddelijken wasdom.

Col 2:20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?

Col 2:21 Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.

Col 2:22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;

Col 2:23 Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen gods dienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is een bijbeltekst, wat wil je er mee zeggen?
Je zei toch dat je gelovig was... anderen zeiden het ook. Dan moet je kunnen lezen en begrijpen wat er staat.

Ik begrijp wat er staat, ik snap alleen niet wat jij er mee wilt zeggen.

Dan zie ik geen nut om verder met je in discussie te gaan, overigens is discussie over het Woord ongepast!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic is niet bedoeld voor discussie, maar voor korte vragen over het geloof. Willen jullie het één en ander bespreken, zoek dan een ander topic of subforum binnen Geloof uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is een bijbeltekst, wat wil je er mee zeggen?
Je zei toch dat je gelovig was... anderen zeiden het ook. Dan moet je kunnen lezen en begrijpen wat er staat.

Ik begrijp wat er staat, ik snap alleen niet wat jij er mee wilt zeggen.

Het gaat er niet om wat ik (vlees) wil zeggen, het gaat erom wat of het Woord zegt, ik ben immers deelachtig aan de Zoon, en waarom zou ik uit het vlees reageren?
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik heb een vraag wat betreft 'onrein' zijn. Ik weet dat in de Bijbel dingen staan dat o.a. een vrouw die ongesteld is, onrein is - evenals degene die naast haar in bed slaapt. Iemand die seks gehad heeft is tot de avond nog onrein. Een dode aanraken maakt je onrein voor een week, en nog veel meer dingen. Onreine Joden mochten niet in de tempel (kerk) komen. Hoe zit dat nu? Waarom wordt daar geen rekening meer mee gehouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het korte antwoord is omdat voor christenen de ceremoniële wetten van Mozes niet gelden. Dat is ons kenbaar gemaakt in Handelingen. Daarin staat dat de apostelen voor de gelovigen uit de heidenen bepaald hebben dat ze moeten "onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf." (Handelingen 15)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij houden Joden er nog wel rekening mee, in zoverre het nog nodig is; De tempel bestaat namelijk niet meer. De synagoge heeft bepaalde elementen die de tempeldienst ook had, maar heeft niet exact dezelfde rol.

Wat christenen betreft: de kerk is niet de tempel. En In Jezus is de wet vervuld. Bijvoorbeeld, de hogepriester hoeft niet elk jaar een lam te offeren voor onze zonden, want Jezus heeft zijn leven voor onze zonden gegeven. Hij is het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt. Het tempeloffer was eigenlijk een verwijzing naar het offer van Jezus dat nog moest plaats vinden.

En voor de rest: Verreweg de meeste christenen zijn niet Joods. Veel regels golden strikt voor Joden en toen niet-Joden zich bekeerden tot het christendom hoefden ze niet ook Joods te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie antwoorden!

Hoe weet ik dan welke regels uit de Bijbel voor Joden gelden, en welke voor Christenen?

En verwijst die onreinheid dan naar de zonde, en hoef je daar geen rekening meer mee te houden omdat Jezus nu voor de zonden gestorven is?

Dingo, ik heb Handelingen 15 opgezocht.

6 De apostelen en de oudsten kwamen bijeen om nader op deze zaak in te gaan. 7 Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. 8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden, op dezelfde wijze als zij.’ 12 Daarop zwegen alle aanwezigen, en men luisterde naar Barnabas en Paulus, die vertelden welke grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen had verricht. 13 Toen ze waren uitgesproken, nam Jakobus het woord. Hij zei: ‘Broeders, luister. 14 Simeon heeft uiteengezet hoe God zelf het plan heeft opgevat om uit de heidenen een volk te vormen dat zijn naam vereert. 15 Dat stemt overeen met de woorden van de profeten; er staat immers geschreven: 16 “Dan keer ik terug op mijn schreden. Ik zal het vervallen huis van David herbouwen, uit het puin zal ik het weer opbouwen. Ik zal dit huis doen herrijzen, 17-18 zodat de mensen die overgebleven zijn de Heer zullen zoeken, evenals alle heidenen over wie mijn naam is uitgeroepen. Zo spreekt de Heer, die dit van oudsher heeft aangekondigd.†18 [17–18]

19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

Maar Paulus zegt hier (in vers 8 t/m 11) eigenlijk dat ze zich zelf óók niet aan alle regels kunnen houden, en het simpel moeten houden voor de heidenen. Toch? En in vers 21 zegt hij dat de wet toch al elke week wordt voorgelezen. Wat moet ik daar dan mee? Ik maak er eigenlijk uit op dat ze de heidenen met weinig geboden of verboden naar God moeten trekken. Als die mensen dan geinteresseerd zouden zijn en in de synagoge komen, horen ze vanzelf de volledige wet, en kunnen ze zich daar aan gaan houden. Of redeneer ik nu verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat zegt Paulus niet. De vraag was of de gelovigen uit de heidenen Joden moesten worden. Dus zich houden aan de ceremoniële wetten en zich laten besnijden, het antwoord is nee want Jezus heeft de ceremoniële wet vervuld. Daarom hoeven de gelovigen uit de heidenen zich hier ook niet aan te houden.

Zoals je ook in de brief aan de Romeinen kunt lezen konden de Joden (meer precies: geen mens die alleen mens is) de wet al niet houden. Dat is dezelfde opmerking als die hier in Handelingen gemaakt wordt: Als dat zo is waarom verlang je dat dan wel van de gelovigen uit de heidenen.

Overigens zijn er al een aantal topics over de wet waar deze discussie veel uitgebreider aan bod komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid