Spring naar bijdragen

Korte vragen Geloof Algemeen


Aanbevolen berichten

Maar nu vraag ik me af hoe (wetenschappelijke) christenen dit zien: regelt God die banen van de planeten? Of komt het inderdaad door die verklaringen dat de wetenschappers hebben gevonden, en heeft God niets in de pap te brokken?

Ikzelf zie het als een volmaakte hand van God, die alles in de hand heeft, en dus ook de banen van de planeten. En doordat God zo perfect is, zal die baan net zodanig geregeld zijn, zodat ze binnen de gebieden van de wetenschap perfect in hun theorieen passen.

Als ik me iets verdiep in de natuur en het universum dan word ik vaak sprakeloos. Het is allemaal zo wonderbaarlijk, zo harmonieus, zo niet te bevatten mooi. En als ik dan Opb.4:11 lees dat God alle "heerlijkheid en de eer" toekomt omdat hij alle dingen heeft geschapen, dan kun je toch alleen maar "amen" zeggen?! Inderdaad een volmaakte hand van God. En zo gul ook allemaal.

Als er een wet is, en er zijn heel wat natuurwetten, dan is er ook een wetgever. Eén zo'n natuurwet is dat zaken die je niet onderhoudt, uiteindelijk uiteenvallen. Als je bijvoorbeeld je huis niet onderhoudt, dan wordt het op een gegeven moment een ruïne. En als je je auto jarenlang op zijn plaats laat staan, dan verandert hij in een roestbak.

Deze wet geldt ook in het heelal. Toch is het heelal niet in een chaos veranderd, het blijft in hoge mate georganiseerd. De hand van God?! Laten de wetenschappers het maar uitleggen hoe het zit.

Zelf stem ik in met de woorden uit de Bijbel in Romeinen 1:20. Niemand is te verontschuldigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 493
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De atomen waaruit alles bestaat vallen niet uiteen (radioactieve stoffen uitgezonderd) dus het is maar betrekkelijk. In het heelal is er niet een natuurwet die zegt dat alles uiteenvalt. Het voor ons zichtbare deel van het universum (dat is alles dat wij materie noemen en dat licht kan uitstralen) blijft juist altijd alles hetzelfde, behalve in zeer dichte concentratie waar de druk zo groot is dat er omzetting (dit heet kernfusie) kan plaatsvinden (wij zien dat proces als een ster)

Alle atomen waar jij en ik uit bestaan zijn dus net zo oud als de aarde zelf, minstens 4,6 miljard jaar oud. Het enige wat veranderde in die tijd is hoe ze gecombineerd zijn. Elke dag verlies jij biljoenen atomen en krijg je er weer biljoenen andere voor terug. (door eten en drinken)

Alle atomen die ooit Alexander de Grote of Jezus van Nazareth vormden bestaan nu nog, maar zijn nu stukjes boom of plant of vis of veldmuisje. Of gewoon water en lucht dat kan ook, want we bestaan voor het grootste deel uit zuurstof, koolstof en waterstof atomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar nu vraag ik me af hoe (wetenschappelijke) christenen dit zien: regelt God die banen van de planeten? Of komt het inderdaad door die verklaringen dat de wetenschappers hebben gevonden, en heeft God niets in de pap te brokken?

Beide is waar. God heeft alles geschapen. Wetenschap laat zien wat de werking is van wat God geschapen heeft. En of dan alles wat uit dat mechanisme zou rollen (zoals de meteoriet die neerstort en iemand dodelijk treft) dan ook zo geprogrammeerd is? Ik neig naar 'niet'. Ik neig naar een zelf onderhoudend universum, dat tegelijkertijd enkel door God kan bestaan en geloof ook in een plan binnen de schepping wat ook tot ons heeft geleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Goedendag,

Zelf geloof ik dat al het geluk en gezondheid die ik heb door mijn eigen investering komt, én door de hulp van God. Ik ben verder opgevoed zonder geloof en ook mijn partner is "niet echt" gelovig. Althans zij doet er helemaal niets mee. Het geloof in God is dus volledig uit mijzelf gekomen.

Ondanks al mijn geluk en geweldige leven ben ik dagelijks vrij onrustig en negatief, ik ben regelmatig geirriteerd om de meest onzinnige dingen en soms zelfs aggresief. Mijn vraag aan jullie is, hoe God en ikzelf mij hierbij kan helpen. Om in ieder geval wat mentale rust te krijgen, er heerst dus veel onrust in mij die onterecht is denk ik, omdat ik besef dat ik geen reden tot klagen heb.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast!

mvg,

Michael (27)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goedendag,

Zelf geloof ik dat al het geluk en gezondheid die ik heb door mijn eigen investering komt, én door de hulp van God. Ik ben verder opgevoed zonder geloof en ook mijn partner is "niet echt" gelovig. Althans zij doet er helemaal niets mee. Het geloof in God is dus volledig uit mijzelf gekomen.

Ondanks al mijn geluk en geweldige leven ben ik dagelijks vrij onrustig en negatief, ik ben regelmatig geirriteerd om de meest onzinnige dingen en soms zelfs aggresief. Mijn vraag aan jullie is, hoe God en ikzelf mij hierbij kan helpen. Om in ieder geval wat mentale rust te krijgen, er heerst dus veel onrust in mij die onterecht is denk ik, omdat ik besef dat ik geen reden tot klagen heb.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast!

mvg,

Michael (27)

Heb je Jezus al gevraagd je zonden te vergeven en in je hart te komen? Geeft veel rust.

Ga je naar een Geestvervulde gemeente? Ken je mensen die je verder kunnen helpen, voor je kunnen bidden?

Ik heb zelf veel last gehad van boosheid, ook nadat ik mijn hart aan de Heer had gegeven. Oorzaak van irritatie/woedeuitbarstingen bij mij was niet vergeven van wat mensen hebben gedaan in het verleden en aanstoot nemen. Aanstoot en ergernis is hetzelfde. Als je in die spiraal komt en je vraagt geen vergeving als je bent uitgeflipt, wordt het steeds erger. Bij mij was het een gewoonte en gebondenheid geworden. Heb vergeving gevraagd en ben bevrijd ervan en verder dagelijks ervoor kiezen om niet boos te worden, bij aanstoot direct vergeven en vergeving vragen. Werkt goed. Boek van John Bevere over aanstoot nemen (The bate of Satan, Valstrik v.d. duivel) is ook heel goed en die van Lisa Bevere (Eindelijk! geen controle meer).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

ik denk dat iedereen de letters W.W.J.D wel kent. en daar heb je ook van die armbandjes van. maar zou dit mij echt helpen om in het dagelijks leven meer aan hem te denken. en zou dit helpen om verkeerde dingen anders te gaan doen?

en dan gelijk nog even een vraag erachteraan. er is iemand op mijn sportclub die de hele tijd met Jezus Christus scheld. wat moet ik doen. er hem een keer op aanspreken of het gewoon laten zoals het is en proberen er niet op te letten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat iedereen de letters W.W.J.D wel kent. en daar heb je ook van die armbandjes van. maar zou dit mij echt helpen om in het dagelijks leven meer aan hem te denken. en zou dit helpen om verkeerde dingen anders te gaan doen?

en dan gelijk nog even een vraag erachteraan. er is iemand op mijn sportclub die de hele tijd met Jezus Christus scheld. wat moet ik doen. er hem een keer op aanspreken of het gewoon laten zoals het is en proberen er niet op te letten?

Probeer eens zomaar de naam van deze persoon te roepen en doe dan als hij/zij ja zegt alsof je hem/haar nooit geroepen hebt. Doe dat een paar keer tot hij zegt: Wat haal je nu uit? Dan zeg je: Jij roept ook zomaar steeds Iemand aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat iedereen de letters W.W.J.D wel kent. en daar heb je ook van die armbandjes van. maar zou dit mij echt helpen om in het dagelijks leven meer aan hem te denken. en zou dit helpen om verkeerde dingen anders te gaan doen?

Ik denk dat het vooral van jezelf afhangt. Het bandje is zelf geen magisch object, maar het kan je wel helpen om je er aan te herinneren. Net als een kruisketting: Het kan je aan je geloof doen herinneren, het kan ook een gewoon accessoire voor je worden.

Als je zelf denkt dat je er wat aan hebt: test het uit.

en dan gelijk nog even een vraag erachteraan. er is iemand op mijn sportclub die de hele tijd met Jezus Christus scheld. wat moet ik doen. er hem een keer op aanspreken of het gewoon laten zoals het is en proberen er niet op te letten?

Hangt er ook vanaf hoeveel last je er zelf van hebt. Ik bedoel, God is bij machte er wat aan te doen. Maar het kan wel kwetsend voor jezelf zijn als er zo om wordt gegaan met iemand die je dierbaar is. Als het voor jou echt te erg wordt, kun je misschien eens vragen van 'dude, ik voel me hier naar bij.' Niet op een belerende manier van vertellen wat die wel en niet mag, maar wel meer dat het jou persoonlijk kwetst.

Althans, dat is mijn persoonlijke mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Avemaria,

Tot wie bid je? Alleen de ware God kan naar gebeden luisteren en verhoren.

Psalm 65:2 zegt:O Hoorder van het gebed, ja, tot u zullen mensen van alle vlees komen.

Vraag om Heilige Geest want dan alleen kan je de vrucht van Gods Geest aan de dag leggen en word je een beter mens...

(Galaten 5:22-24) . . .De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen is geen wet. 24 Bovendien hebben zij die Christus Jezus toebehoren, het vlees met zijn hartstochten en begeerten aan de paal gehangen.

Succes,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Het leven kan bestaan uit bergen en dalen, zit je onverhoopt in een dal dan kan bidden helpen

maar het is geen garantie,God is geen automaat waar je naar believen iets uit kan halen.

Bij bidden moet je ook altijd en altijd Gods bedoelingen boven je eigen behoeften stellen en dat kunnen bedoelingen zijn waar je nu met ons beperkt verstand het nut ervan niet inziet.

Ook als je in een dal zit moet je je niet focussen op die berg van geluk of vrede die je hoopt te halen, nee concentreer je op de weg daar naar toe, die weg kan ook al de moeite waard zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste broeders en zuster,

Ik wil graag een antwoord op twee vragen. Het liefst ontvang ik de antwoord per mail. Mattheus 12:38/39/40 claimt Jezus de zelfde wonder te laten zien als Jonas. Het wonder is Jonas is niet doodgegaan terwijl dat wel werd verwacht. Als iemand mij een betere beeld kan geven over wat Jezus vrede zij met hem dan bedoelde, kan ik een interessant gesprek aangaan.

Het volgende is Genesis 19;30/31 profeten Loeth vrede zij met hem had volgens de christelijke in moderne terminologie: 'seks'. Welke christelijke persoon kan mij uitleggen dat, Jezus vrede zij met hem, dit goedkeurt?

Dat waren mijn vragen en Inshalla ik zal er een antwoord op krijgen.

Inshalla Allah yahdik koem

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste broeders en zuster,

Ik wil graag een antwoord op twee vragen. Het liefst ontvang ik de antwoord per mail. Mattheus 12:38/39/40 claimt Jezus de zelfde wonder te laten zien als Jonas. Het wonder is Jonas is niet doodgegaan terwijl dat wel werd verwacht. Als iemand mij een betere beeld kan geven over wat Jezus vrede zij met hem dan bedoelde, kan ik een interessant gesprek aangaan.

Het volgende is Genesis 19;30/31 profeten Loeth vrede zij met hem had volgens de christelijke in moderne terminologie: 'seks'. Welke christelijke persoon kan mij uitleggen dat, Jezus vrede zij met hem, dit goedkeurt?

Dat waren mijn vragen en Inshalla ik zal er een antwoord op krijgen.

Inshalla Allah yahdik koem

Ik geloof dat Jona wel dood is gegaan. Er staat namelijk:

Hij zeide: Ik riep uit mijn nood tot de HERE en Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik, Gij hoordet mijn stem.

6 Tot de grondvesten der bergen zonk ik neer; de grendelen der aarde waren voor altoos achter mij. Toen trokt Gij mijn leven uit de groeve omhoog, o, HERE, mijn God!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste broeders en zuster,

Ik wil graag een antwoord op twee vragen. Het liefst ontvang ik de antwoord per mail. Mattheus 12:38/39/40 claimt Jezus de zelfde wonder te laten zien als Jonas. Het wonder is Jonas is niet doodgegaan terwijl dat wel werd verwacht. Als iemand mij een betere beeld kan geven over wat Jezus vrede zij met hem dan bedoelde, kan ik een interessant gesprek aangaan.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:38 Toen antwoordden sommigen van de schriftgeleerden en Farizeeën: Meester, wij zouden van U een teken willen zien.

39 Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Een verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet.

40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.

41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel samen met dit geslacht en zullen het veroordelen, want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier!

Aan je vraagstelling is duidelijk waar je heen wilt, maar je leest de tekst niet goed. Jezus legt Zelf uit wat Hij bedoelt. Niet: zoals Jona niet dood ging, ga ik ook niet dood, maar: zoals Jona drie dagen in de vis zat, zo zal Jezus drie dagen 'in het hart van de aarde zijn' (ofwel: in het graf). Het kan zijn dat Jona in de vis dood was (zoals cobybryant stelt) maar het kan ook zijn, dat Jona in zijn gebed ietswat overdreef.

Dat Jezus dit bedoelde, en niet "zoals Jona niet dood ging, ga ik ook niet dood" blijkt uit het feit dat Jezus het op andere momenten ook heeft over Zijn dood, o.a.:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Van toen aan begon Jezus Zijn discipelen te laten zien dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden van de kant van de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden, en dat Hij gedood zou worden en op de derde dag zou worden opgewekt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:17 En toen Jezus naar Jeruzalem ging, nam Hij de twaalf discipelen onderweg apart bij Zich en zei tegen hen:

18 Zie, wij gaan naar Jeruzalem en de Zoon des mensen zal aan de overpriesters en schriftgeleerden overgeleverd worden, en zij zullen Hem ter dood veroordelen;

19 en zij zullen Hem aan de heidenen overleveren om Hem te bespotten en te geselen en te kruisigen; maar op de derde dag zal Hij opgewekt worden.

Dus Jezus legt in Mattheus 12 zijn eigen woorden uit (zoals Jona drie dagen in de vis, zo ook Jezus drie dagen onder de groene zoden) en vertelt op andere momenten zonder vergelijking met Jona wat Hij bedoelt: te dood veroordeeld, gekruisigd, en na drie dagen (of: op de derde dag) opgestaan.

Het volgende is Genesis 19;30/31 profeten Loeth vrede zij met hem had volgens de christelijke in moderne terminologie: 'seks'. Welke christelijke persoon kan mij uitleggen dat, Jezus vrede zij met hem, dit goedkeurt?

Dat waren mijn vragen en Inshalla ik zal er een antwoord op krijgen.

Inshalla Allah yahdik koem

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:30 En Lot vertrok uit Zoar en ging met zijn twee dochters in het bergland wonen, want hij was bevreesd om in Zoar te blijven wonen. Hij woonde in een grot, samen met zijn twee dochters.

31 Toen zei de eerstgeborene tegen de jongste: Onze vader is oud en er is geen man in dit land om bij ons te komen op de manier die op de hele aarde gebruikelijk is.

32 Kom, laten we onze vader wijn te drinken geven en met hem slapen, zodat wij door onze vader het leven geven aan nageslacht.

33 Zij gaven die nacht hun vader wijn te drinken. De eerstgeborene kwam en sliep met haar vader. Hij merkte niet dat zij kwam liggen en evenmin dat zij weer opstond.

34 En het gebeurde de volgende dag dat de eerstgeborene tegen de jongste zei: Zie, ik heb de afgelopen nacht met mijn vader geslapen; laten we hem ook vannacht wijn te drinken geven. Kom, slaap met hem, zodat wij door onze vader het leven geven aan nageslacht.

35 Zij gaven hun vader ook die nacht wijn te drinken en de jongste stond op en sliep met hem. Hij merkte niet dat zij kwam liggen en evenmin dat zij weer opstond.

36 Zo werden de twee dochters van Lot zwanger van hun vader.

37 De eerstgeborene baarde een zoon en gaf hem de naam Moab. Hij is de vader van de Moabieten, tot op deze dag.

38 De jongste, ook zij, baarde een zoon en gaf hem de naam Ben-Ammi. Hij is de vader van de Ammonieten, tot op deze dag.

Waar staat precies, dat Jezus dit goedkeurt? Misschien is er bij jou wat verwarring over wat de bijbel is? Een groot deel ervan (o.a. Genesis) is geschiedenis, verhalen over gebeurtenissen. Zo staan er verhalen in over mensen die geloven, maar ook over mensen die niet geloven, of die moorden, stelen, verkrachten, liegen en bedriegen. Soms staat er duidelijk bij, wat God ervan vindt, soms ook niet (en moet je het uit de context opmaken). In Lot's geval is er een duidelijke hint, dat het niet goed was: de afstammelingen van deze seks zijn Moabieten en Ammonieten, de aartsvijanden van het joodse volk, en ook vijanden van God (dat zie je aan allerlei wetten over Moab en Ammon).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid