Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kabinet gevallen

Na dagenlang vergaderen is het doek alsnog gevallen voor het kabinet Balkenende IV. De coalitiepartijen PvdA, ChristenUnie en CDA konden het niet eens worden over het vervolg op de missie in Uruzgan.

Al die uren stond de pers te wachten. En op internet volgden twitteraars het nieuws, dat maar steeds niet kwam. Het was uiteindelijk de PvdA die de stekker eruit trok.

Premier Balkenende zei in z'n verklaring dat een "vruchtbaar pad ontbreekt waarlangs dit kabinet verder zou kunnen gaan". Balkenende zei verder dat "de eenheid in het kabinet werd aangetast door voldongen feiten."

c0d4e7274ffb8e6f54280e0e7ccbc5c0.small.jpg

Oppositie blij

De VVD is blij met de val van het kabinet. En ook de andere oppositiepartijen hebben positief gereageerd. PVV-leider Wilders vindt dat de vlag uit kan. D66-voorman Pechtold zegt dat er een einde is gekomen aan drie jaar stilstand en gebrek aan leiderschap. Ook SP-leider Agnes Kant is niet verbaasd dat het afgelopen is voor Balkenende-IV: "Er is veel wantrouwen, het was wachten op dit moment."

Vierde gevallen kabinet

CDA-premier Balkenende is er in zijn acht jaar premierschap niet in geslaagd een kabinetstermijn uit te zitten. Het tweede kabinet-Balkenende met de VVD en de nieuwe partij LPF viel in 2002 na 87 dagen door interne ruzies binnen de LPF. Het kabinet-Balkenende II met VVD en D66 viel na ruim drie jaar, omdat D66 geen vertrouwen meer had in VVD-minister Verdonk vanwege de paspoort-affaire van Hirsi Ali. Balkenende III was een minderheidskabinet, vooral bedoeld om de Kamerverkiezingen voor te bereiden. Balkenende IV zou aanstaande maandag drie jaar hebben bestaan.

-Bron-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben benieuwd hoe het verder zal gaan. Dat dit kabinet is gevallen betekent niet dat we niet alsnog van regen in de drup kunnen vallen... Zul je net zien dat door de groeiende onrust PVV enorme aanhang krijgt. Ik heb toch liever Balkendende met zijn plus- en minkanten dan Wilders als schreeuwlelijk die ik nooit serieus zou kunnen nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vraag me af of we uit Uruzgan vertrekken. Niet alle oppositiepartijen zijn tegen een verlenging van de missie dus het kan zomaar doorgaan.

Missie-Uruzgan eind 2010 voorbij

Nu het kabinet is gevallen, komt er dit jaar vrijwel zeker een einde aan de missie in Uruzgan. Een demissionair kabinet kan geen politiek omstreden besluiten nemen. Een langer verblijf in Uruzgan valt daar bij uitstek onder.

Mogelijk gaan CDA en ChristenUnie de komende maanden verder als missionair rompkabinet, Balkenende V. Zo'n kabinet mag wel gevoelige kwesties behandelen, maar voor een nieuwe missie in Uruzgan is geen parlementaire meerderheid.

Waarschijnlijk worden er over drie maanden nieuwe verkiezingen gehouden. Theoretisch hoeft dat niet, maar bijna alle partijen rekenen er wel op.

127674.jpg

Nederlandse militairen in Uruzgan.

-Bron-

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Demissionaire kabinetten nemen wel degelijk controversiele besluiten. Politieke steun aan de oorlog tegen Irak bijvoorbeeld.

En het parlement gaat niet over uitzending van militairen.

Met de val van dit kabinet kan de uitzending vrij eenvoudig worden verlengd.

Dan moeten er eerst wel weer verkiezingen komen, want in de huidige vorm kan het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap de hallelujah-stemming niet. wat is het alternatief? Hoe moet het nu verder met belangrijke besluiten die tijdens deze crisis genomen moeten worden?

Hoe gaat het nu verder met de Christelijke invloed op het regeringsbeleid?

Welke schade brengt toe aan de positie van Nederland binnen de internationale gemeenschap?

Wat schiet Afghanistan hier mee op?

Hoe groot wordt de PVV?

Wat wordt de samenstelling en slagvaardigheid van het volgende kabinet?

Er zijn maar een paar mogelijkheden.

CDA, VVD, PVV

SP, PVDA, GL en D66

Ik weet het echt niet meer hoor...

Ik ga iig wel weer CU stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stom boosrood.gif

We hebben nu juist een kabinet nodig om wat te doen aan de economische crisis. En bovendien vraag ik me af wat we ervoor in de plaats krijgen. CDA & PvdA & ChristenUnie is qua standpunten voor mij de minst slechte coalitie.

Ik vind het trouwens ook sneu voor Rouvoet (en de andere CU'ers). Ik krijg echt de indruk dat hij zijn uiterste best doet, en dan valt het kabinet om machtspelletjes van CDA en PvdA.

Link naar bericht
Deel via andere websites

CU had er eigenlijk nooit aan moeten beginnen. Ze zijn er eigenlijk alleen maar geweest om CDA en PvdA aan een meerderheid te helpen. Een meerderheid die het CDA eigenlijk niet eens wilde, maar omdat de VVD de CU weer niet wilde, kwam er toch Beetsterzwaag...

Laat ze maar lekker een partijtje aanklungelen. Dan maar een kabinet met de linkse partijen.

Alleen wel hopen dat er niet een of andere gek opstaat die Geert een kogel kado doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het vooral belangrijk of we nieuwe politici krijgen die de moed (naast de kunde) hebben om veel meer over de lange termijn na te denken dan tot nu toe gebeurd is. Maakt misschien niet eens zo heel veel uit of het dan links of rechts wordt. Misschien is dat wel naief van mij, maar ik denk wel dat het meer van moed en onafhankelijkheid afhangt dan van het feit welke partijen het worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dit goed is voor de PvdA, voet bij stuk houden , de militaire missies zijn al verlengd met 2 jaar en het is te duur. Nederland heeft haar deel gedaan. We kunnen best weer wat nieuws doen in de toekomst, maar hierover waren al duidelijke afspraken gemaakt in de 2de kamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid