Spring naar bijdragen

Spreken in tongen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Nee, dat is zeker niet de bedoeling, want spreken in tongen moet altijd stichtend zijn. Door die ervaring heb je het bewijs dat het niet altijd van God komt.

Tongentaal is inderdaad stichtend. Als er een negatieve ervaring is, zegt dat weinig over tongentaal in het algemeen. Het is goed om met onderwijs een negatieve ervaring te voorkomen en als er wel een negatieve ervaring is, is het goed om onderwijs te geven als uitleg.

Quote:

Mooi gezegd.

We zitten aardig op één lijn geloof ik, Eulogia.
smile.gif

Dat merk ik ook smile.gif Je zegt mooie dingen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het goed is als op zo'n kamp voldoende onderwijs en uitleg wordt gegeven en dat mensen mee zijn die daar voldoende over weten en het ook kunnen uitleggen en dat er veel ruimte is voor het stellen van vragen. Het is jammer dat je met onbeantwoorde vragen en een negatieve ervaring naar huis bent gegaan, want er valt zeker wel een uitleg / verklaring te geven bij je ervaring.

Hoewel de ervaring negatief was, geloof ik niet dat het fout was. Met een juiste uitleg, zou je het waarschijnlijk in een goed perspectief zien en zou het te begrijpen zijn.

Op dat kamp werd er misbruik van omstandigheden gemaakt door kampleiders, er was op dat vlak niets 'goeds' aan. Het waren geen onbeantwoorde vragen waarmee ik naar huis ging, maar verkeerde antwoorden. Daar werd gezegd: 'je moet gewoon brabbelen, dan spreek je tongentaal.' Ik weet nu dat een mens zelf niet uitzichzelf maar lekker moet gaan brabbelen om tongentaal te spreken. Dat is iets wat van de Geest komt, niet vanuit de mens zelf. Maar dat werd toen niet verteld. Ook was het de bedoeling dat ik het meteen zou kunnen, ik voelde me verplicht het te kunnen met al die verwachtingsvolle gezichten die naar me keken.

Dat was fout, ik kan er niets aan ontdekken wat goed was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad vervelend als je het gevoel hebt dat je onder druk staat van mensen.

Wel is het zo dat tongentaal niet iets is wat God alleen maar doet. Dat heeft ermee te maken dat de Heilige Geest niets opdringt. God werkt altijd samen met de mens. Voordat God de Rode Zee spleet, was het Mozes die met een staf op de zee moest slaan. De Heilige Geest neemt niet de macht over de tong over, maar het is de gelovige die in tongen gaat spreken, waarbij de Heilige Geest daar doorheen werkt.

Het ontvangen van de tongentaal is een samenwerking tussen God en de mens. Het gebeurt maar heel zelden dat een gelovige ineens in tongen gaat spreken. God gaat die gave niet zomaar aan iemand geven (aan iemand die het niet wil). Een gelovige moet het wel willen en zich ernaar uitstrekken (1 Kor. 14). Tongentaal is voor ieder mens, maar het gebeurt niet zomaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1 Kor. 14:4a

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf

1 Kor. 14

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

De Bijbel is toch geen boek vol met verzen die elkaar opheffen en tegenspreken?

'Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen...' (1 Kor 14,22a)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Bijbel is toch geen boek vol met verzen die elkaar opheffen en tegenspreken?

'Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen...' (1 Kor 14,22a)

1 Kor. 14:4a

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf

1 Kor. 14

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Inderdaad heffen de verzen elkaar niet op en spreken ze elkaar niet tegen. Ze bestaan naast elkaar en versterken elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat wil je precies zeggen met die laatste (uit z'n verband gerukte) tekst?

Ik wil er mee zeggen wat de apostel er mee zei, namelijk dat het spreken in tongen niet een teken voor gelovigen, maar voor de ongelovigen is.

Quote:

Tongen zijn ook niet zozeer een teken voor ons maar een manier van gebed. Bidden met je/de Geest, hoe tof is dat?!
smile.gif

Niet zozeer? Volgens Paulus in het geheel niet, dus wie rukt er hier nu zaken uit zijn verband? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet zozeer? Volgens Paulus in het geheel niet, dus wie rukt er hier nu zaken uit zijn verband?
smile.gif

Ik geef je toch gelijk. smile.gif Dat het geen teken voor gelovigen is? Het is iets heel anders...

Maar wat ik bedoel met uit zijn verband gerukt: in de verzen daarna staat ook dat ongelovigen waarschijnlijk nogal verbaasd staan te kijken als ze een gemeente binnenkomen en iedereen is massaal in tongen aan het bidden. In tegenstelling tot wanneer er geprofeteerd wordt: dan kunnen ze aangesproken en geraakt worden en tot bekering komen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geef je toch gelijk.
smile.gif
Dat het geen teken voor gelovigen is? Het is iets heel anders...

Maar wat ik bedoel met uit zijn verband gerukt: in de verzen daarna staat ook dat ongelovigen waarschijnlijk nogal verbaasd staan te kijken als ze een gemeente binnenkomen en iedereen is massaal in tongen aan het bidden. In tegenstelling tot wanneer er geprofeteerd wordt: dan kunnen ze aangesproken en geraakt worden en tot bekering komen...

Ja, Paulus schreef dat spreken in tongen niet een teken voor de gelovigen is, dus als er nu diensten zijn waar men dat doet, tot wie richten zij zich dan? De ongelovigen toch? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, als teken voor de ongelovigen en het is tot stichting van de gelovige en de gemeente.

1 Kor. 14:4a

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf

1 Kor. 14

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Dit is oud topic maar ik heb vraag over tongentaal dus dan moet ik hier zijn.

Ik "kan" sindskort in tongen spreken. Eerst heel lang moeten bidden en verlangen erna. Ik heb handelingen gelezen waar staat dat als gelovigen de Heilige Geest kregen ze begonnen in tongen te spreken. Dus OF ik had de Heilige Geest niet OF ik kon gewoon niet in tongen bidden, dus ik ben toen veel handelingen gaan lezen.

Toen gaf iemand op een bidavond opeens aan of ik het verlangen had om in tongen te bidden terwijl het onderwerp daar helemaaaal niet over ging (en die wist het helemaal niet van mij, van mijn verlangen) daar zag ik natuurlijk God's leiding in toen gingen we ervoor bidden en toen voelde ik wel iets gebeuren maar ik bidde nog niet. Een paar dagen later ging ik er alleen voor bidden en werd ik op een gegeven moment gewoon boos dat ik het niet kon :-P heb haast driekwartier moeten bidden maar uiteindelijk kwam het wel als een stortvloed het waren niet mijn woorden en ik voelde heel sterk God's aanwezigheid.

SIndsdien zijn tongen niet meer vaag en onbegrijpbaar voor mij, maar ik zit wel met een twijfel. Ik bid nu wel eens vaker in tongen maar ik weet niet of het nu mijn eigen gebrabbel is (want het herhaalt zich vaak en de klanken sluiten ook aan op mijn eerste paar uitgesproken woorden; dat is dan gewoon gebrabbel of nederlands voordat ik in tongen overga zeg maar). Die eerste keer weet ik zeker dat het van God kwam maar nu heb ik nog wel eens twijfel en twijfel is er om je geloof te verzwakken dat is dus niet goed.

Wie weet hoe je kunt onderscheiden of het van jouw of van God komt? Is het gevoel de enige manier? Ik krijg wel een soort gevoel van als ik in tongen bid maar dat kan ook omdat je hartslag dan versneld enzo

??

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Elmer,

Ik denk eigenlijk dat het allereerst geloof is. Ik spreek ook in tongen maar ervaar ook niet altijd de Heilige Geest even sterk als ik dat doe, vaak doe ik het in geloof, in de zin van dat ik niet altijd iets voel of ervaar maar dat ik wel weet dat ik dingen zeg tegen God zeg maar. Sowieso is je verstand niet actief bij het bidden in tongen (1 Kor 14:14) dus zeker weten doe je het nooit.

Misschien dat ik ook niet altijd 100% zuiver in tongen spreek, maar ik vraag me af hoe erg dat eigenlijk is. Mijn tongentaal gebruik ik privé, thuis, voor mijn relatie met God. Het is wat Paulus noemde de geheimenissen uitspreken naar God (1 Kor 14:2). Soms gebruik ik het ook in gebedstijd samen met anderen maar ook dan praat ik gewoon tegen God, niet tegen mensen, en ik denk niet dat God het heel erg vindt als ik af en toe maar wat aanbrabbel.

Soms merk ik ook dat het met focus te maken heeft. Je verstand kan wellicht niet begrijpen wat je doet, maar je kunt je wel met je verstand op God richten. Het is heel makkelijk om in tongen te bidden en met je gedachten ondertussen alle kanten op gaan, maar dan zul je minder diepte ervaren in je gebed dan als je ook met je verstand mee bidt als het ware, ook al begrijp je misschien niet goed wat je zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is oud topic maar ik heb vraag over tongentaal dus dan moet ik hier zijn.

Ik "kan" sindskort in tongen spreken. Eerst heel lang moeten bidden en verlangen erna. Ik heb handelingen gelezen waar staat dat als gelovigen de Heilige Geest kregen ze begonnen in tongen te spreken. Dus OF ik had de Heilige Geest niet OF ik kon gewoon niet in tongen bidden, dus ik ben toen veel handelingen gaan lezen.

Toen gaf iemand op een bidavond opeens aan of ik het verlangen had om in tongen te bidden terwijl het onderwerp daar helemaaaal niet over ging (en die wist het helemaal niet van mij, van mijn verlangen) daar zag ik natuurlijk God's leiding in toen gingen we ervoor bidden en toen voelde ik wel iets gebeuren maar ik bidde nog niet. Een paar dagen later ging ik er alleen voor bidden en werd ik op een gegeven moment gewoon boos dat ik het niet kon :-P heb haast driekwartier moeten bidden maar uiteindelijk kwam het wel als een stortvloed het waren niet mijn woorden en ik voelde heel sterk God's aanwezigheid.

SIndsdien zijn tongen niet meer vaag en onbegrijpbaar voor mij, maar ik zit wel met een twijfel. Ik bid nu wel eens vaker in tongen maar ik weet niet of het nu mijn eigen gebrabbel is (want het herhaalt zich vaak en de klanken sluiten ook aan op mijn eerste paar uitgesproken woorden; dat is dan gewoon gebrabbel of nederlands voordat ik in tongen overga zeg maar). Die eerste keer weet ik zeker dat het van God kwam maar nu heb ik nog wel eens twijfel en twijfel is er om je geloof te verzwakken dat is dus niet goed.

Wie weet hoe je kunt onderscheiden of het van jouw of van God komt? Is het gevoel de enige manier? Ik krijg wel een soort gevoel van als ik in tongen bid maar dat kan ook omdat je hartslag dan versneld enzo

??

Ik ga ervan uit dat je wel de Heilige Geest had, omdat je de Heilige Geest in je hart ontvangt als je Jezus hebt aangenomen als Heer.

Daarnaast kun je de Doop in de Heilige Geest ontvangen (soms gelijktijdig) waarna je kan functioneren in de 9 charismata, waaronder het spreken in tongen.

Bij mij ging het ook zo. Als tiener kwam ik tot bekering en ontving ik de Geest in mijn hart. Als twintiger werden mij handen opgelegd (Hand. 8:17) en ontving ik de Doop in de Geest en functioneerde ik daarna in de charismata, waaronder tongentaal.

Bidden in tongen is een krachtig gebed met belangrijke functies. Het komt ten goede aan Gods koninkrijk en is daarom een bedreiging voor de duivel. Daarom is het niet ongewoon dat de duivel gelovigen wil ontmoedigen om in tongen te bidden en daarom zal hij leugens/twijfels proberen in je gedachten te brengen over tongentaal.

Het is belangrijk deze leugens te onderkennen, ermee af te rekenen en je te laten vullen met de waarheid van Gods woord. Ik raad je aan teksten als 1 Kor. 12 en 14 voor ogen te (blijven) houden, net als bv. Hand. 2:1-4, Hand. 10:44-47, Hand. 19:6 enz. .

Inderdaad is het gevoel ondergeschikt aan het geloof. Soms voelt een gelovige zich vol van de Geest en soms is dat gevoel minder. Na verloop van tijd zul je je daarin stabieler voelen, omdat je dan weet dat je altijd een krachtig gebed bidt in de Geest.

Ook kunnen gelovigen opnieuw worden gevuld met de Geest en net zo vurig worden als ze eerder waren.

Hand. 4

31 En terwijl zij baden, werd de plaats, waar zij vergaderd waren, bewogen; en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en spraken het woord Gods met vrijmoedigheid.

Hier waren gelovigen bij elkaar waarvan al eerder was beschreven dat ze waren gedoopt in de Geest, met de Geest waren gevuld en functioneerden in de charismata.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bidden in tongen is een krachtig gebed met belangrijke functies. Het komt ten goede aan Gods koninkrijk en is daarom een bedreiging voor de duivel. Daarom is het niet ongewoon dat de duivel gelovigen wil ontmoedigen om in tongen te bidden en daarom zal hij leugens/twijfels proberen in je gedachten te brengen over tongentaal.

[...]

Ik vraag me af waar je dat op baseert, Paulus heeft niets tegen het spreken in vreemde talen maar wel als er geen uitleg bij is. En wat komt er precies ten goede aan Gods koninkrijk als je iets bidt wat zelfs jij niet verstaat of kan uitleggen? Niet dat ik iets tegen het spreken in tongen heb maar dit soort uitleg kan ik niet zo goed plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Kor. 14

4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.

[...]

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf. Paulus zou willen dat iedereen in tongen sprak. Ook sticht het de gemeente als de tongentaal wordt uitgelegd.

Paulus heeft niets tegen het spreken in vreemde talen als er geen uitleg bij is. Paulus zegt alleen dat profeteren nog belangrijker is dan het spreken in tongen, als er geen uitleg bij is.

Het bidden in tongen bouwt de gelovige op. Daardoor wordt een christen een meer krachtige christen. Zo'n christen is krachtig in staat het werk van God in de wereld te doen, zoals het doen van genezingen, wonderen, bevrijdingen enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

1 Kor. 14

4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.

[...]

5 Ik wilde wel, dat gij allen in tongen spraakt, maar liever nog, dat gij profeteerdet. Wie profeteert, is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt, zodat de gemeente stichting ontvangt.

Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf. Paulus zou willen dat iedereen in tongen sprak. Ook sticht het de gemeente als de tongentaal wordt uitgelegd.

Vers 5 was nou net mijn punt "tenzij hij het ook uitlegt" betekent dat hij zelf in ieder geval weet wat hij zegt en dat was volgens mij het punt dat -elmer- maakte.

Quote:
Paulus heeft niets tegen het spreken in vreemde talen als er geen uitleg bij is. Paulus zegt alleen dat profeteren nog belangrijker is dan het spreken in tongen, als er geen uitleg bij is.

Het bidden in tongen bouwt de gelovige op. Daardoor wordt een christen een meer krachtige christen. Zo'n christen is krachtig in staat het werk van God in de wereld te doen, zoals het doen van genezingen, wonderen, bevrijdingen enz. .

Dan voegt het toch toe aan de christen en niet aan God's koninkrijk want dat is van God en niet van mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het koninkrijk van God bestaat uit de Vader, de Zoon, de Geest en alle heiligen/gelovigen in de hemel en op de aarde.

Waar gelovigen worden opgebouwd, resulteert dat (uiteindelijk) in de opbouw/uitbreiding van Gods koninkrijk op aarde.

Waar gelovigen toenemen in wijsheid, kennis, openbaring, liefde, vrijgevigheid, geloof, gezondheid, voorspoed enz., zal dat leiden tot opbouw van Gods koninkrijk. De gemeente bestaat uit leden die samen het Lichaam vormen dat Gods werk op aarde uitvoert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey, tijdje geleden.

Kan er iemand van jullie in tongen spreken?

Gewoon heel erg benieuwd.

Groetjes!

Ik kan ook in tongen spreken op de manier waarop dat in charismatische kringen gebruikelijk is. Ofwel, ik kan klanken uitslaan die niet-Nederlands (eerder Hebreeuws of Arabisch oid) klinken en waarvan ik geen idee heb wat de betekenis ervan is. Het klinkt wel enigszins afwisselend en ik kan niet zeggen dat het niet "tongentaal" is.

Wel ben ik er behoorlijk terughoudend mee. Omdat ik geen idee heb wat ik zeg als ik "in tongen" spreek, vind ik het prettiger om het grootste deel van de tijd gewoon in het Nederlands te bidden.

Sowieso heeft het alleen een (kleine) plaats in mijn persoonlijke gebed en laat ik het spreken in tongen in de gemeente achterwege. Paulus is er duidelijk over dat het niet bedoeld is om in de gemeente zonder uitleg te spreken. En aangezien ik het zelf al niet kan uitleggen, ga ik er niet zomaar vanuit dat een ander dat maar doet. In tongen spreken in de gemeente vind ik eerder ruiken naar een soort van "geestelijk exibitionisme" en daar ben ik niet zo'n voorstander van knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Paulus is er duidelijk over dat het niet bedoeld is om in de gemeente zonder uitleg te spreken.

1 Kor. 14

18 Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek; 19 maar in de gemeente wil ik liever vijf woorden met mijn verstand spreken, om ook anderen te onderwijzen, dan duizenden woorden in een tong.

'Liever' is niet hetzelfde als 'dat het niet bedoeld is om in de gemeente zonder uitleg te spreken'.

Als er geen uitleg van tongen is in de gemeente, kan iemand beter in tongen 'tot zichzelf en tot God spreken' (vs. 28) in de gemeente.

Het gaat in Kor. 14 om de orde in de gemeente. Het is belangrijk om niet als hele gemeente luid in tongen te bidden, terwijl iemand aan het preken of profeteren is, of een tong aan het uitleggen is. Op die manier wordt het werk van de Heilige Geest verstoort.

Paulus maakt er geen geheim van dat hij een groot voorstander van tongentaal is, maar laat weten dat het ordelijk moet verlopen en dat het voor buitenstaanders ook geen chaos lijkt. Ook geeft hij aan welke charismata belangrijker zijn dan andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik me afvraag; waarom wil je per se in tongen spreken? Heb je je nooit afgevraagd dat je jezelf zo ernstig gedwongen hebt in je hoofd om tongen te praten dat je nu denkt in tongen te kunnen spreken?

Nee omdat toen ik in tongen ging spreken de Heilige Geest over me heen kwam en ik Hem kon voelen toen. Wanneer dat gebeurd dan weet ik wel zeker dat het van God komt.


Samengevoegd:

Quote:

@Elmer,

Ik denk eigenlijk dat het allereerst geloof is. Ik spreek ook in tongen maar ervaar ook niet altijd de Heilige Geest even sterk als ik dat doe, vaak doe ik het in geloof, in de zin van dat ik niet altijd iets voel of ervaar maar dat ik wel weet dat ik dingen zeg tegen God zeg maar. Sowieso is je verstand niet actief bij het bidden in tongen (1 Kor 14:14) dus zeker weten doe je het nooit.

Misschien dat ik ook niet altijd 100% zuiver in tongen spreek, maar ik vraag me af hoe erg dat eigenlijk is. Mijn tongentaal gebruik ik privé, thuis, voor mijn relatie met God. Het is wat Paulus noemde de geheimenissen uitspreken naar God (1 Kor 14:2). Soms gebruik ik het ook in gebedstijd samen met anderen maar ook dan praat ik gewoon tegen God, niet tegen mensen, en ik denk niet dat God het heel erg vindt als ik af en toe maar wat aanbrabbel.

Soms merk ik ook dat het met focus te maken heeft. Je verstand kan wellicht niet begrijpen wat je doet, maar je kunt je wel met je verstand op God richten. Het is heel makkelijk om in tongen te bidden en met je gedachten ondertussen alle kanten op gaan, maar dan zul je minder diepte ervaren in je gebed dan als je ook met je verstand mee bidt als het ware, ook al begrijp je misschien niet goed wat je zegt.

Dankje :-)


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik ga ervan uit dat je wel de Heilige Geest had, omdat je de Heilige Geest in je hart ontvangt als je Jezus hebt aangenomen als Heer.

Daarnaast kun je de Doop in de Heilige Geest ontvangen (soms gelijktijdig) waarna je kan functioneren in de 9 charismata, waaronder het spreken in tongen.

Bij mij ging het ook zo. Als tiener kwam ik tot bekering en ontving ik de Geest in mijn hart. Als twintiger werden mij handen opgelegd (Hand. 8:17) en ontving ik de Doop in de Geest en functioneerde ik daarna in de charismata, waaronder tongentaal.

Bidden in tongen is een krachtig gebed met belangrijke functies. Het komt ten goede aan Gods koninkrijk en is daarom een bedreiging voor de duivel. Daarom is het niet ongewoon dat de duivel gelovigen wil ontmoedigen om in tongen te bidden en daarom zal hij leugens/twijfels proberen in je gedachten te brengen over tongentaal.

Het is belangrijk deze leugens te onderkennen, ermee af te rekenen en je te laten vullen met de waarheid van Gods woord. Ik raad je aan teksten als 1 Kor. 12 en 14 voor ogen te (blijven) houden, net als bv. Hand. 2:1-4, Hand. 10:44-47, Hand. 19:6 enz. .

Inderdaad is het gevoel ondergeschikt aan het geloof. Soms voelt een gelovige zich vol van de Geest en soms is dat gevoel minder. Na verloop van tijd zul je je daarin stabieler voelen, omdat je dan weet dat je altijd een krachtig gebed bidt in de Geest.

Ook kunnen gelovigen opnieuw worden gevuld met de Geest en net zo vurig worden als ze eerder waren.

Hand. 4

31 En terwijl zij baden, werd de plaats, waar zij vergaderd waren, bewogen; en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en spraken het woord Gods met vrijmoedigheid.

Hier waren gelovigen bij elkaar waarvan al eerder was beschreven dat ze waren gedoopt in de Geest, met de Geest waren gevuld en functioneerden in de charismata.

Ik herken je verhaal. Leven al lang geleden aan Jezus gegeven maar pas sinds een halfjaar dat ik de doop in de Heilige Geest heb gekregen.

Bedankt voor de woorden en de teksten schrijf ik op dan kan ik ze nalezen.

Er is dus geen manier om het "zeker" te weten of je nu in God bid of zelf maar wat doet; kwestie van geloof en vertrouwen, maar jij geeft wel aan dat het veranderd als je het vaker doet. Hier kan ik wel wat mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid