Spring naar bijdragen

Spreken in tongen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 97
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Edit: Naar aanleiding van een vraag van Piebe:

Dit vind ik wel een zin die te ver gaat:

"Is dat zo? Of probeer je er gewoon onderuit te komen? Zo gemakkelijk kom je er niet van af!"

Akkoord, het spijt me ik je daarmee beledigd heb. Het was niet lullig bedoeld, maar ik zal er aan denken want ik wil dat graag voorkomen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had wat dit betreft nog een opmerking:

In handelingen 2 kan ik opmerken dat het spreken in talen een manier is waarbij juist de gene die luistert alles verstaat. De joden die de discipelen en de verdere leerlingen hoorden praten hoorden allen hun eigen moedertaal.

dus de "in talen spreken" bij handelingen is als je bijvoorbeeld in talen begint te spreken dan verstaat een engelsman je een belg je een duitser je die alle drie daar aanwezig zijn.

maar uit de "in talen spreken" van 1 kor 14 kan ik opmerken dat je het sowieso niet begrijpt, want je spreekt niet voor de mens maar voor God.

Ik heb kunnen concluderen dat er meerdere "in tongen spreken is", zoals verteld in 1 Kor 12:4-10?

Hoe denken jullie hierover?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad zijn er meerdere manieren van klanktaal/tongentaal. In 1 Kor. 14 zijn twee soorten beschreven. Daarnaast komt het soms voor dat mensen met een andere moedertaal toch tongentaal kunnen verstaan op de manier van hun eigen moedertaal. Dit is tot nu toe echter maar weinig voorgekomen. In de Bijbel zie je daar maar één voorbeeld van, inderdaad in Handelingen 2. Vanaf die tijd tot nu zijn er ook maar weinig van zulke gevallen bekend. Het is wel eens voorgekomen dat iemand uit een andere cultuur het spreken in tongen kon verstaan, maar dat is dus echt maar weinig keren gebeurd. Zelf heb ik zoiets nooit meegemaakt. Toen de pinksterbeweging aan het begin van de 20e eeuw ook heel krachtig opkwam, dachten sommige zendelingen dat ze niet meer de taal van andere landen hoefden te leren, maar dat ze konden spreken door de Geest, in klanktaal. Maar dit was, helaas voor hen, (over het algemeen) niet het geval. Ze moesten gewoon andere talen aanleren.

(Zo is het ook wel voorgekomen dat sommige gelovigen ineens, zonder ooit oefening te hebben gehad, een muziekinstrument konden spelen. Maar anderen moesten gewoon jarenlang op les blijven gaan smile.gif )

Mensen kunnen overigens ook 'zingen in de Geest', oftewel in klanktaal zingen. De Bijbel spreekt over meerdere soorten activiteiten 'in de Geest', zoals bidden in de Geest. Ook kunnen gelovigen zingen in de Geest, enz. .

Ef 6,18

En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen

Judas 1,20

Maar gij, geliefden, bewaart uzelf in de liefde Gods, door uzelf op te bouwen in uw allerheiligst geloof en door te bidden in de heilige Geest

De Bijbel spreekt ook over 'de taal van engelen' (1 Kor. 13:1). Het zou kunnen dat hiermee ook klanktaal wordt bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogía,

ik denk dat het in talen spreken van handelingen 2 wel iets vaker voorkomt dan je denkt, nou misschien in de jaren na Jezus onze Heer dan. De discipelen werden naar alle uiteinden van de wereld gebracht om het woord te verkondigen, denk aan Azië, Australie e.d. Om begrijpelijk te zijn voor die mensen hadden ze dus die "in talen spreken" nodig op dat moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou kunnen. Ik sluit het absoluut niet uit. Ik vermoed dat apostelen ook de Germaanse en Friese talen gingen leren om het evangelie naar Noord-West Europa en onze regionen te brengen, maar de uitbreiding van het evangelie is altijd samengegaan met buitengewoon grote krachten, wonderen, tekenen en genezingen, dus het zou heel goed kunnen.

Het schijnt te hebben voorgekomen dat brengers van het evangelie soms bovennatuurlijk snel konden/kunnen reizen in tijden en streken waar men (nog) niet kon beschikken over snelle voertuigen enz. enz. . We weten ook dat Jezus en apostelen soms ineens ergens konden verschijnen.

Hand 8:39-40

En toen zij uit het water gekomen waren, nam de Geest des Heren Filippus weg en de kamerling zag hem niet meer, want hij ging zijn weg met blijdschap. Maar Filippus bleek te Asdod te zijn; en hij trok rond om het evangelie te prediken aan alle steden, totdat hij te Caesarea kwam.

De meest bovennatuurlijke wonderen vonden plaats. Paulus stond op na een steniging, mensen kwamen zomaar vrij uit de gevangenis enz. enz. .

Weet jij voorbeelden van mensen die op zulke bovennatuurlijke manieren buitenlandse talen spraken, in Azië enz.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Ik denk dat het meest het woord 'tongentaal' wordt gebruikt, maar zelf vind ik het woord 'klanktaal' mooier smile.gif Ik denk ook dat een niet-christen bij het woord tongentaal eerder denkt, 'Hè??' verbaasd.gif, hoewel het woord klanktaal ook al bijzonder genoeg is. Mensen zeggen ook wel het algemene woord glossalie (wat ook wel door niet-christenen wordt gebruikt), maar dat vind ik ook geen mooi woord smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet jij voorbeelden van mensen die op zulke bovennatuurlijke manieren buitenlandse talen spraken, in Azië enz.?

Ik ken wel enorm veel verhalen over mensen die hele wonderbaarlijke dingen hebben meegemaakt. Dat zijn wondertekenen in landen zoals Egypte, Syrië en enkele andere oosterse landen.

Ik heb van de meeste niet veel feiten daarom lijkt het me niet echt heel verstandig om het te delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

klopt ik ken ook een verhaal waarvan ik wel feiten heb en die pas is gebeurt. Het is ook een moslims familie die uiteindelijk een beeld van Maria kregen te zien op hun vloer van of hout of marmer.

God works in mysterious ways... volgens mij stond er ook een vers ergens in de bijbel welke iets verteld over het feit dat wij nooit God volledig kunnen begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

O.k.
flower.gif
(En er zijn wel meer mensen die hopen dat charismatischen truucjes doen, maar de charismata zijn er alleen voor bv. opbouw, vermaning en bemoediging en niet zomaar. In Matth. 4:7 zegt Jezus er ook iets over.)

Een truuk is wat anders als een wonder. Goochelaars hebben een trukendoos. smile.gif

Merk op dat in de Bijbel de volken ook tongen worden genoemd:

Quote:

Jes 66,18

Hun werken en hun gedachten! Het komt, dat Ik vergaderen zal alle heidenen en tongen, en zij zullen komen, en zij zullen Mijn heerlijkheid zien.

Dan 3,4

En een heraut riep met kracht: Men zegt u aan, gij volken, gij natiën, en tongen!

Zach 8,23

Alzo zegt de HEERE der heerscharen: Het zal in die dagen geschieden, dat tien mannen, uit allerlei tongen der heidenen, grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van een Joodse man, zeggende: Wij zullen met u gaan, want wij hebben gehoord, dat God met u is.

Op 17,15

En hij zeide tot mij: De wateren, die gij gezien hebt, waar de hoer zit, zijn volken, en scharen, en natiën, en tongen.

Wat ook wel opvallend is, we lezen in de SV77 in 1 Kor 14,14 en 19 vreemde taal en de WV95 heeft daar tongentaal te staan. Voor mij is chinees een vreemde taal, maar tongentaal associeer niet met een bepaalde taal.

Deze termen zijn overgezet van glossa wat tong, orgaan van spraak betekent en taal of dialect gesproken door bepaalde mensen van daar afkomstig- of andere volken.

Het spreken in tongen was een teken, niet voor gelovigen, maar voor ongelovigen (1 Kor 14,22), met name voor de Joden zie ook 1 Korintiërs 14:21 en Handelingen 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het woord 'tong' en 'taal' is in het Grieks hetzelfde woord (glossa).

In het Russisch overigens ook en de luisteraar begrijpt uit de context of er het mondorgaan mee wordt bedoeld, of het 'spreken van een taal.'

Vanwege deze verwarring, worden andere verwachtingen gewekt, alsof het om iets super speciaals ging 'klanktaal' 'tongentaal' maar het gaat om Christenen, die op wonderbare wijze een andere taal spraken dan hun moedertaal smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een truuk is wat anders als een wonder. Goochelaars hebben een trukendoos.
smile.gif

Helaas weten nogal wat mensen niet het verschil tussen een truuc en een wonder. Gelovigen doen charismata namens Jezus Christus tot opbouw, vermaning en bemoediging en wonderen tot eer van Jezus Christus en geen truucjes met sensatie-oogmerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het woord 'tong' en 'taal' is in het Grieks hetzelfde woord (glossa).

In het Russisch overigens ook en de luisteraar begrijpt uit de context of er het mondorgaan mee wordt bedoeld, of het 'spreken van een taal.'

Vanwege deze verwarring, worden andere verwachtingen gewekt, alsof het om iets super speciaals ging 'klanktaal' 'tongentaal' maar het gaat om Christenen, die op wonderbare wijze een andere taal spraken dan hun moedertaal
smile.gif

Dat ben ik met je eens Egbert, uit handelingen 2 blijkt dat ook duidelijk, maar het volgende vers wekt de suggestie dat het ook nog wat anders kan betekenen:

'Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand verstaat het; door de Geest spreekt hij geheimenissen.' (1 Kor 14,2)

Ik neig ontzettend naar dezelfde verklaring als de jouwe, maar dit vers kan ik daar niet echt mee rijmen. Hoe zie jij dat? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Piebe,

Het was blijkbaar wel vertaalbaar.

Deze persoon kreeg dus zonder LOI zomaar een taalmodule en kon in een verweggistan-taal praten die alleen die persoon en God begrepen.

13 "Laat wie in talen spreekt, bidden om te vertalen."

9 "Als ook jullie woorden in talen spreken, maar niet vertalen, hoe zal dan iets wat jullie zeggen begrepen worden? Jullie spreken dan als iemand die in de lucht spreekt"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi Piebe,

Het was blijkbaar wel vertaalbaar.

Deze persoon kreeg dus zonder LOI zomaar een taalmodule en kon in een verweggistan-taal praten die alleen die persoon en God begrepen.

13 "Laat wie in talen spreekt, bidden om te vertalen."

9 "Als ook jullie woorden in talen spreken, maar niet vertalen, hoe zal dan iets wat jullie zeggen begrepen worden? Jullie spreken dan als iemand die in de lucht spreekt"

Juist, dan betekent spreken in tongen dus praten in een vreemde bestaande taal gesproken door vreemde volken en soms in een vreemde taal alleen gesproken door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waar komt deze rare vraag nou weer vandaan? Waarom zou iemand misschien denken dat dat niet zo zou zijn? Jouw vraag om een weergave van mijn kant van tongentaal zou eerder duiden op een sensatiezucht aan jouw kant. Mijn ervaring is dat het nogal eens niet-charismatischen zijn die uit sensatiezucht uit zijn op truucjes, terwijl charismatischen de charismata als heel serieus en heilig zien en deze gaven willen gebruiken tot eer van God en opbouw van de gemeente.

[...]Dat heeft er weinig mee te maken. Het heeft ermee te maken of je overtuigd wíl zijn. Ik kan het nog zo helder neerleggen, maar je moet er wel voor openstaan en naar willen luisteren om het aan te nemen. Doe je dat niet, dan moet je dat zelf weten.

Doordat jij graag wilt geloven dat er nog wonderen gebeuren ben je er ontvankelijker voor als een sceptisch iemand. Dat is ook helemaal niet erg, maar het duidt er wel op dat je beter jezelf de vraag stellen kan of jij het verschil tussen een truuk en een wonder nog wel kan bepalen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil niet in wonderen geloven. Ik geloof in de Bijbel en de waarheid die daar in staat, waaronder wonderen. Die zie ik gemanifesteerd in de werkelijkheid van het leven. Op je tweede zin ga ik inhoudelijk niet op in, omdat het nergens op gebaseerd is. Jij zou je om andere redenen de vraag kunnen stellen of je het verschil wel kan bepalen. Ik vertel je de waarheid over tongentaal uit Gods woord en als je dat niet wilt weten, moet je dat zelf weten. Jij bedenkt allemaal verzinsels om onder de waarheid uit te komen. Je gaat vaak net zolang zoeken in allerlei vertalingen, totdat je denkt iets gevonden te hebben om onder de waarheid uit te komen. Je gaat uit van je eigen achtergrond en niet vanuit de waarheid van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik wil niet in wonderen geloven. Ik geloof in de Bijbel en de waarheid die daar in staat, waaronder wonderen. Die zie ik gemanifesteerd in de werkelijkheid van het leven.

Als dat zo is, dan zul je ook moeten geloven dat er een einde aan de wonderen zou komen, want dat staat in de Bijbel, zie bijvoorbeeld Dan 12,6-7 (klik).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, blijf maar spitten in de Bijbel om iets te proberen te zoeken waarmee je de waarheid kan aanvallen. Dat tekstgedeelte zegt er niets over. Leer eerst maar het boek Daniel verstaan. Aan het eind der tijden zullen pas bepaalde dingen hebben afgedaan.

Hand. 2

17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;

en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,

en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden

zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten

en zij zullen profeteren.

19 En Ik zal wonderen geven in de hemel boven

en tekenen op de aarde beneden: bloed en vuur en rookwalm.

20 De zon zal veranderen in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en doorluchtige dag des Heren komt.

21 En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid