Spring naar bijdragen

Vasten 2010


Aanbevolen berichten

Het is aswoensdag en we hebben nog niet eens een algemeen vastentopic! noparty.gif Dat kan zomaar niet he... Bij deze!

Wie doet er mee aan de vasten? Voor degenen die meedoen: hoe vullen jullie dat concreet in? Voor degenen die niet meedoen: wat vinden jullie er van? Ervaringen, vragen, bedenkingen, bezinningsteksten,... zijn allemaal welkom in dit topic. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor degenen die niet meedoen: wat vinden jullie er van?

Ik vind het een mooi gebruik. yes.gif

Ik wil het wel eens gaan doen. Maar de disciplinaire drempel ligt me net te hoog die stap eens concreet te nemen doordat mijn kerk daar niet aan mee doet en ik verder in mijn nabije seculiere/protestantse omgeving niemand ken. nosmile.gif

Misschien volgende keer toch maar eens er werk van maken, want het klinkt als een slecht excuus van mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn geval:

-geen vlees eten (eigenlijk ben ik sowieso nogal pro vegetarisme maar ik vind het te lekker om er altijd op te letten bloos.gif in de vasten vind ik het dan een mooie kans om mezelf daarin te oefenen)

-soberder eten: gewoon 2 of 3 maaltijden per dag zonder tussendoortjes, dessertjes, hapjes vooraf,... niet makkelijk voor iemand die zo graag knabbelt als ik bloos.gif (dit doe ik op zondag trouwens niet, vlees laten staan ben ik ook op zondag van plan)

-geen spullen kopen buiten de dingen die ik op dat moment nodig heb (eten, treintickets, toegangsgeld voor een museumbezoek of feestje ofzo, dat soort dingen - ik weet dat ik soms iets te veel mijn blijdschap haal uit het kopen van leuke spullen, mooie kleren, goede boeken, en op zich is daar denk ik niet per se iets mis mee, maar af en toe bewust daar een rem op zetten lijkt me een goede zaak)

Ik ben vandaag trouwens ook opnieuw begonnen met een dagboek. Dat is niet per se een vasten-ding, ik heb vroeger jaren lang dagboeken gehad, vond al langer dat ik daar eens terug mee zou moeten beginnen, en ben ook van plan dat na de vasten te blijven doen. Maar ik vond het wel mooi om net nu daarmee te beginnen, net in deze tijd lijkt het me heel belangrijk om wat extra stil te staan bij dingen, en daar helpt zo'n dagboek mij persoonlijk wel bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Minder-eten-vasten is bij mij een ontzettend slecht plan. Máár, matigen/stoppen met snoepen (koek, snoep en frisdrank) ga ik wel proberen. Vandaag (tot nu toe) lukt het in ieder geval wel smile.gif

Vlees laten staan is niet echt een optie, aangezien ik te weinig ervaring heb met vleesloos koken om zeker te weten dat ik dan voldoende voedingsstoffen binnenkrijg (en ik kook ook voor 'n heiden en die wil vleesch clown.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overschakelen op vegetarische voeding lijkt me sowieso geen goed plan terwijl je zwanger bent, je lichaam moet toch best wel wennen aan zo'n verschil in eetgewoonten, en je wilt met een kind in je buik niet het risico lopen op tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. Maar je kan natuurlijk altijd symbolisch tijdens de vasten één dag per week geen vlees eten ofzo, daar krijg je zelfs met beperkte vegetarische kookkunsten heus geen tekorten van. knipoog_dicht.gif

(Nuja, dat is als je effectief op die manier zou willen versoberen tijdens de vasten. Ik vind dat zelf een waardevolle manier, maar er zijn er ongetwijfeld andere die niet minder zinvol zijn.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(dit doe ik op zondag trouwens niet, vlees laten staan ben ik ook op zondag van plan)

Waarom vast je op zondag? "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt. Wij zullen hem vieren in blijdschap", wordt er dan elke dag gebeden in het getijdengebed. Dat is niet voor niets; de zondagen (eigenlijk elke keer opnieuw een klein-Pasen) behoren niet tot de 40 dagen van de Vastentijd. Aswoensdag t/m Stille Zaterdag telt dan ook 46 dagen, incl de 6 zondagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben vandaag trouwens ook opnieuw begonnen met een dagboek. Dat is niet per se een vasten-ding, ik heb vroeger jaren lang dagboeken gehad, vond al langer dat ik daar eens terug mee zou moeten beginnen, en ben ook van plan dat na de vasten te blijven doen. Maar ik vond het wel mooi om net nu daarmee te beginnen, net in deze tijd lijkt het me heel belangrijk om wat extra stil te staan bij dingen, en daar helpt zo'n dagboek mij persoonlijk wel bij.

idea8.gif

Je brengt me op een idee. Ik ga mn veertigdagentijdboekje ook maar eens opzoeken. Op de een of andere manier kan ik me de laatste maanden er niet meer toe verzetten om iets uit de Bijbel te lezen, zonder er verder een dagboekje oid bij te hebben. Kijken of dit wel werkt.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe doe ik het:

- 3 maaltijden per dag (niks tussendoor)

alleen na mijn avondeten mijn toetje (vanille yoghurt)

Vorig jaar heb ik alle dagen gevast, hou me niet aan het "katholieke rooster" (maar als ik het niet vol hou hihi, weet ik wanneer ik ff wat kan bikken) en het bevalt mij wel om helemaal niet te snoepen enzo, vind het een uitdaging.

Ik vind het altijd fijn om te doen, veel bewuster, lekker alle tijd met God en voor jezelf big-smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als geestelijke lezing het boek Exodus van kaft tot kaft doorspitten als meditatieve lezing. Me de hele periode niet verslapen.

Niet te hoog inzetten.knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Waarom vast je op zondag? "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt. Wij zullen hem vieren in blijdschap", wordt er dan elke dag gebeden in het getijdengebed. Dat is niet voor niets; de zondagen (eigenlijk elke keer opnieuw een klein-Pasen) behoren niet tot de 40 dagen van de Vastentijd. Aswoensdag t/m Stille Zaterdag telt dan ook 46 dagen, incl de 6 zondagen.

Klopt maar de vastentijd is natuurlijk ook een goed moment om goede gewoonten in te oefenen.

De preek van Leo de Grote die voor deze week het brevier staat zegt ook dat de veertigdagentijd ook een tijd is om hetgeen we normaal doen (of: zouden moeten doen) beter te doen. Als Iriacynthe's geweten het niet eten als iets slechts veroordeeld is het toch goed om juist het onthouden van vlees in de veertigdagentijd in te oefenen?

In mijn ogen moet je dan niet verplicht op zondag vlees in je mik duwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom vast je op zondag? "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt. Wij zullen hem vieren in blijdschap", wordt er dan elke dag gebeden in het getijdengebed. Dat is niet voor niets; de zondagen (eigenlijk elke keer opnieuw een klein-Pasen) behoren niet tot de 40 dagen van de Vastentijd. Aswoensdag t/m Stille Zaterdag telt dan ook 46 dagen, incl de 6 zondagen.

Weet ik, daarom ben ik ook niet van plan om op zondag tussendoortjes enzo te laten staan, een lekker dessert ofzo moet op een feestelijke dag wel kunnen. Maar geen vlees eten betekent voor mij niet dat ik niet feestelijk eet, je kan ook heerlijk en rijkelijk eten zonder vlees. Vlees eten is meer iets dat ik sowieso liever niet doe, ik vind het heerlijk maar ben er persoonlijk van overtuigd dat het beter is om vegetarisch te eten, maar echt nooit meer vlees eten, nuja, dat is dan weer nét iets te lang voor zoiets lekkers. bloos.gif Maar op zich heb ik al eerder voor langere periodes geen vlees meer gegeten, en aangezien de vasten toch een periode is waarin ik let op bewuster leven, met meer aandacht het goede proberen doen, vind ik het voor mezelf beter om ook echt die hele periode vegetarisch te eten. Meer als zeg maar positief gefundeerde keuze voor iets dat ik zie als goed, dan als afzien van goede dingen (zoals dessertjes knipoog_dicht.gif).

Edit: Wat Bonaventura zegt dus. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lied uit de viering van vanmorgen, ik vond het een prachtige tekst om de vasten mee te beginnen:

Zo spreekt de Heer die ons geschapen heeft :

“Wat durft dat volk Mij nog te vragen.

Dat volk dat vast, maar toch in tweedracht leeft,

wat durft dat volk Mij nog te vragen.

Die in zak en as gezeten, twistend mijn gebod vergeten ?

Denkt gij dat Ik om dat vasten geef,

Mijn volk, wat durft gij Mij te vragen.â€

Zo spreekt de God die alles weet en ziet :

“Ik durf uw vasten niet vertrouwen.

Als gij de zwervers niet uw woning biedt,

durf Ik uw vasten niet vertrouwen.

Schenk uw brood aan de geboeiden, schenk uw troost aan de vermoeiden.

Anders hoor Ik naar uw smeken niet

en durf uw vasten niet vertrouwen.â€

En Jezus sprak : “Bemin uw vijand ookâ€.

Heer God, wij staan voor U verlegen.

“Vergeeft het kwaad, zo doet mijn Vader ookâ€.

Heer God, wij staan voor U verlegen.

“Want gij zijt ook zelf geschonden door een menigte van zonden,

en mijn Vader, Hij vergeeft u ook.â€

Heer God, wij staan voor U verlegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ik vind dit een beetje lijken op goede voornemens voor t nieuwe jaar ofzo.. Het feit dat je allemaal zelf kunt verzinnen wat je gaat doen lijkt me zo weinig houvast bieden. Is het jullie wel eens gelukt om alles vol te houden wat je je had voorgenomen in de vastenperiode?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik vind dit een beetje lijken op goede voornemens voor t nieuwe jaar ofzo.. Het feit dat je allemaal zelf kunt verzinnen wat je gaat doen lijkt me zo weinig houvast bieden. Is het jullie wel eens gelukt om alles vol te houden wat je je had voorgenomen in de vastenperiode?

Ja. En dat was zelfs voor ik geloofde, toen ik het gewoon een mooie traditie vond, kun je nagaan! widegrin.gif

Naar mijn aanvoelen zit er toch een wezenlijk verschil in. Goede voornemens (met nieuwjaar, of wanneer dan ook) komen uiteindelijk gewoon uit jezelf, je wilt om eigen redenen iets beter doen (kan ook voor anderen zijn natuurlijk, maar het voornemen zelf is iets wat gewoon bij jezelf ligt, jij wilt je leven beteren en begint daarmee vanop een bepaalde datum). De vasten daarentegen is een specifieke periode waarin je, samen met de hele kerkgemeenschap, in soberheid, gebed en bezinning toeleeft naar Pasen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

ik vind dit een beetje lijken op goede voornemens voor t nieuwe jaar ofzo.. Het feit dat je allemaal zelf kunt verzinnen wat je gaat doen lijkt me zo weinig houvast bieden. Is het jullie wel eens gelukt om alles vol te houden wat je je had voorgenomen in de vastenperiode?

Meestal wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid