Spring naar bijdragen

Hoofdbedekking als Wil van God


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Omdat bedekking van de vrouw de minst bezwarende regel is voor het 'probleem'.

Dat hangt nogal van het perspectief af lijkt me. Zou jij het niet bezwarend vinden als je een zonnebril moest gaan dragen omdat andere mensen opgewonden werden van je mooie ogen? Ik zou denken, kijk de andere kant maar op.

Quote:
Dit vind ik dus ook zo narrow minded... medelijden hebben met iemand omdat diegene kleding aan heeft wat jij niet mooi vindt, of wat jij afschrikwekkend vindt.

Het zit iets anders: JB stelde dat de burqa eerder manonvriendelijk genoemd kan worden dan vrouwonvriendelijk, omdat er ineens voor mannen minder te zien is als vrouwen in een burqa gaan lopen. Dát vind ik dan weer wat overdreven en in dát licht heb ik meer medelijden met een vrouw in een burqa, dan met een man die geen onbedekte vrouwen meer ziet. Dat was toch sowieso de hele opzet?

Overigens denk ik dat JB het niet helemaal serieus meende (van de manonvriendelijkheid) en mijn opmerking was dan ook eveneens niet helemaal serieus.

Quote:
een zwart kleed aantrekkelijk? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Hè toch, wat narrow-minded. Omdat jij een bedekte vrouw niet aantrekkelijk vindt is het onbestaanbaar dat een ander dat wel kan vinden?

Quote:
Dat doet toch ook niemand?

JB schreef:

Quote:
Een vrouw moet zich bedekken opdat de mannen minder geneigd zouden zijn sexuele verlangens te krijgen en wie weet ontucht te bedrijven.

Ik vind dat dat impliceert, dat een vrouw verantwoordelijk is voor opgewekte en ten uitvoer gebrachte lust bij een man. Dat vind ik onjuist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft denk ik meer te maken met de scheiding in de maatschappij tussen mannen en vrouwen, nu loopt dat door elkaar, maar lange tijd waren de mannen die de koers bepaalden en grote kans liepen om een langere tijd te kunnen meemaken zonder een vrouw te ontmoeten. Dat verklaart naar mijn inzicht zo'n beetje waarom mannen dan bij een vrouw helemaal op hol zouden kunnen slaan of waarom vrouwen dus hun haren moesten bedekken voor andere mannen. En misschien duiken niet alle mannen op een vrouw zonder hoofddoek, maar lastigvallen hoeft zeker niet alleen te slaan op seksuele intimidatie of iets dergelijks, maar ook iets wat slaat op commentaar ontvangen vanwege een gebrek aan goed fatsoen door het dragen van geen hoofddoek.

Grote probleem is dat iedereen in de huidige maatschappelijke inrichting blijft denken en mijlenver staat van de oorspronkelijke beleving. Ik denk Jb ook, wat trouwens niet erg is, dat komt vanzelf wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat hangt nogal van het perspectief af lijkt me. Zou jij het niet bezwarend vinden als je een zonnebril moest gaan dragen omdat andere mensen opgewonden werden van je mooie ogen? Ik zou denken, kijk de andere kant maar op.

Als men van mening is dat de nu heersende oplossing (namelijk dat mannen gewoon hun poten thuishouden) niet werkt of afdoende is, lijkt bedekking van het haar of het gezicht inderdaad de minst bezwarende. De andere zou namelijk chemische castratie zijn.

Verder ben ik het met je eens hoorknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Jij stelt de wil van God tegenover een formuliertje wat door mensen bij elkaar is geformuleerd en hanteert dat als norm waarbinnen God Zijn wil bekend maakt. Je stelt dus een menselijk kader aan wat van God kan zijn qua straffen en fysieke correcties.

Katholieke moraaltheologie: niet wat God wil is goed, maar God wil wat goed is.

Bonaventura is katholiek.

Helpt dat? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het onder de islamieten vooral als regel wordt gezien, al dan niet vanuit de cultuur, en dat daarbij argumenten worden gezocht/aangedragen om de regel te verdedigen naar critici. Ik denk dat het bij moslims bovenal wordt gezien als regel om op te volgen en dat dat het belangrijkst is, en als daar redenen bij bedacht kunnen worden, is dat mooi meegenomen. Ik vind de argumenten namelijk niet zo sterk en heb daarom sterk het gevoel dat ze een beetje bij de regel worden gehaald. Er worden dan mooie verhalen verteld dat de vrouw eigenlijk een parel is en dat een parel ook beschermd is enzo. Dit is geen kritiek van mij, maar zo komt het vaak op mij over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik denk dat het onder de islamieten vooral als regel wordt gezien, al dan niet vanuit de cultuur, en dat daarbij argumenten worden gezocht/aangedragen om de regel te verdedigen naar critici. Ik denk dat het bij moslims bovenal wordt gezien als regel om op te volgen en dat dat het belangrijkst is, en als daar redenen bij bedacht kunnen worden, is dat mooi meegenomen. Ik vind de argumenten namelijk niet zo sterk en heb daarom sterk het gevoel dat ze een beetje bij de regel worden gehaald. Er worden dan mooie verhalen verteld dat de vrouw eigenlijk een parel is en dat een parel ook beschermd is enzo. Dit is geen kritiek van mij, maar zo komt het vaak op mij over.

Dat is vrij kenmerkend voor de Islam, en zeker niet beperkt tot de regels over hoofdbedekking.

Je ziet een vergelijkbaar verschijnsel onder een groep christenen die met de meest prachtige verhalen komen uitleggen waarom het toch echt heel goed is om pakweg kleding maar van één stof te maken, etc.

De neiging om regels te rationaliseren, past denk ik bij iedere religie die als basisnorm heeft "iets is goed omdat God het zegt". Dat roept immers de vraag op: ok, maar wáárom is het dan zo goed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gaarne wil ik even rechtzetten dat het mijns inziens niet per se beter hoeft te zijn om als vrouw met hoofdbedekking naar de Mis of de kerkdienst te gaan. Ik zeg alleen dat kerken of kerkgemeenschappen die de hoofdbedekking voor vrouwen verplichten, niet wettisch of vreemd bezig hoeven te zijn, omdat er wel degelijk een serieuze christelijke traditie bestaat daarin, die culturen overschrijdt. En dat enkele hier gegeven argumenten om de hoofdbedekking af te schaffen niet erg sterk op mij overkomen.

Over dat je op last van andermans geweten je hoofd moet bedekken heb ik eigenlijk niet gesproken, hoewel dat ook helemaal geen verkeerde instelling hoeft te zijn. Sowieso ben ik wél van mening dat als je als vrouw naar een kerk gaat waarvan je weet dat vrouwen er het hoofd bedekken, hetzij uit plicht hetzij uit gewoonte, je dan ook je hoofd dient te bedekken. Anders geef je inderdaad onnodig aanstoot, omdat je als vrouw dan erg opvalt tijdens de Mis of eredienst. Dat geldt ook als je als man naar een synagoge gaat, waar mannen ook het hoofd dienen te bedekken.

Maar hoofdbedekking tijdens een kerkdienst is nog altijd iets anders als dat wat sommige moslima's doen die dat altijd moeten als ze het huis uit gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Katholieke moraaltheologie: niet wat God wil is goed, maar God wil wat goed is.

Bonaventura is katholiek.

Helpt dat?
smile.gif

Heeft er wel mee te maken, want ik weet niet of de universele rechten van de mens zo goed zijn, en dus als maatstaf gehanteerd mogen worden zoals Bonaventura op een of andere manier bij mij de indruk heeft gewekt. Ik weet ook niet goed wat ik met zo'n moraaltheologie aanmoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Heeft er wel mee te maken, want ik weet niet of de universele rechten van de mens zo goed zijn, en dus als maatstaf gehanteerd mogen worden zoals Bonaventura op een of andere manier bij mij de indruk heeft gewekt. Ik weet ook niet goed wat ik met zo'n moraaltheologie aanmoet.

Ik weet ook niet of de universele rechten van de mens zo goed zijn, maar heel slecht zijn ze imho ook niet.

En wat je met zo'n moraaltheologie aan moet? Verantwoordelijkheid nemen, en inzien dat Christus ons leert wie wij zijn, in plaats van denken dat moraaltheologie een kwestie is van exegese waardoor we een regelboek kunnen destileren uit de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Dat hangt nogal van het perspectief af lijkt me. Zou jij het niet bezwarend vinden als je een zonnebril moest gaan dragen omdat andere mensen opgewonden werden van je mooie ogen? Ik zou denken, kijk de andere kant maar op.

Objectief gezien is een zonnebril, of een boerka minder bezwarend dan een blinddoek. 'Kijk de andere kant maar op' is nog minder bezwarend inderdaad, en dat is ook een regel binnen de Islam.. maar enkel dat is niet effectief .. 'aan de andere kant' lopen immers weer andere vrouwen.

Quote:

[...]

Het zit iets anders: JB stelde dat de burqa eerder manonvriendelijk genoemd kan worden dan vrouwonvriendelijk, omdat er ineens voor mannen minder te zien is als vrouwen in een burqa gaan lopen. Dát vind ik dan weer wat overdreven en in dát licht heb ik meer medelijden met een vrouw in een burqa, dan met een man die geen onbedekte vrouwen meer ziet. Dat was toch sowieso de hele opzet?

Overigens denk ik dat JB het niet helemaal serieus meende (van de manonvriendelijkheid) en mijn opmerking was dan ook eveneens niet helemaal serieus.

oh okeej.

Quote:

[...]

Hè toch, wat narrow-minded. Omdat jij een bedekte vrouw niet aantrekkelijk vindt is het onbestaanbaar dat een ander dat wel kan vinden?

Nee, de gemiddelde man vindt een zwart doek niet aantrekkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Objectief gezien is een zonnebril, of een boerka minder bezwarend dan een blinddoek. 'Kijk de andere kant maar op' is nog minder bezwarend inderdaad, en dat is ook een regel binnen de Islam.. maar enkel dat is niet effectief .. 'aan de andere kant' lopen immers weer andere vrouwen.

Ik weet niet of een boerka minder bezwarend is dan een blinddoek, je voelt je in beide beperkt, in een boerka gevangen en je ziet of nauwlijks of niets.

Maar waarom wordt er niets gedaan met de mannen om ze te beschermen tegen die andere vrouwen?

Quote:
Nee, de gemiddelde man vindt een zwart doek niet aantrekkelijk.

Dat ligt er maar net aan wat je er mee doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee, de gemiddelde man vindt een zwart doek niet aantrekkelijk.

Bron?

Ik denk dat je overigens gelijkt hebt. Het is meestal de vrouw die aantrekkelijk is en die aantrekkelijkheid kan met een hoofddoek zeer goed geaccentueerd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bron?

Ik denk dat je overigens gelijkt hebt. Het is meestal de vrouw die aantrekkelijk is en die aantrekkelijkheid kan met een hoofddoek zeer goed geaccentueerd worden.

Ook dat, een paar mooie stralende ogen en een gladde huis met ook nog een goed figuur, wel dan is het duidelijk dat ze aantrekkelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is vrij kenmerkend voor de Islam, en zeker niet beperkt tot de regels over hoofdbedekking.

Je ziet een vergelijkbaar verschijnsel onder een groep christenen die met de meest prachtige verhalen komen uitleggen waarom het toch echt heel goed is om pakweg kleding maar van één stof te maken, etc.

De neiging om regels te rationaliseren, past denk ik bij iedere religie die als basisnorm heeft "iets is goed omdat God het zegt". Dat roept immers de vraag op: ok, maar wáárom is het dan zo goed?

Mee eens. In het christendom vind ik vooral de Bijbelse onderbouwing belangrijk en dan is het beter als er meerdere teksten zijn die hetzelfde ondersteunen. Dan is duidelijker dat God dit echt belangrijk vindt. Jezus moet ook niet in alles worden nagedaan, want Jezus trouwde ook niet en had geen kinderen. Dan moet niet iedereen willen nadoen smile.gif evenmin als het dragen van zelfde kleren als Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens, ik vraag mij af, ervan uitgaande dat een hoofddoek in eerste instantie wel werkt, hoelang die werking blijft. Bij mijn weten is seksuele aantrekkingskracht ten dele bepaald door cultuur en omgeving. Op het moment dat heel vrouwelijk Nederland met een hoofddoek loopt gaan we ons wel vergapen aan de enkels, handen of iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar hoofdbedekking tijdens een kerkdienst is nog altijd iets anders als dat wat sommige moslima's doen die dat altijd moeten als ze het huis uit gaan.

Ja, maar ik sprak dan ook uitsluitend over de christelijke traditie, niet over de islam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar dat gebeurd hooguit zeer zelden.

Daar heb je wel een punt denk ik...

Nu ja, voor mezelf heb ik er bijvoorbeeld een hekel aan om 'zomers naar het strand te gaan. De enige reden waarom ik dan wel meega, is omdat de rest van de familie me anders zo'n spelbreker vindt. De reden is dat ik op het strand af en toe gewoon niet weet waar ik moet kijken. Lig dan ook het grootste deel van de tijd met mijn ogen dicht bruin te bakken. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Daar heb je wel een punt denk ik...

Nu ja, voor mezelf heb ik er bijvoorbeeld een hekel aan om 'zomers naar het strand te gaan. De enige reden waarom ik dan wel meega, is omdat de rest van de familie me anders zo'n spelbreker vindt. De reden is dat ik op het strand af en toe gewoon niet weet waar ik moet kijken. Lig dan ook het grootste deel van de tijd met mijn ogen dicht bruin te bakken.
puh2.gif

Grappig, ik ga graag naar het strand, maar dan wel 's morgens, vlakbij het havenhoofd van Scheveningen, waar dan nog vrijwel niemand is (en waar ik gratis kan parkeren widegrin.gif ). Niet omdat ik het uitzicht 's middags zo aantrekkelijk vind, maar omdat ik liever de ruimte heb, en niet graag naar zoveel onaantrekkelijks kijk.

De aantrekkelijkste dame die ik in mijn leven gezien heb, was een Marokaanse moslima, met hoofddoek (die overigens niet haar haar helemaal bedekte), en bepaald geen "uitdagende", "sexy" of "blote" kleding. Wat haar echt prachtig maakte was haar gezicht, haar ogen, haar glimlach.

Overigens vind ik hoogst zelden een persoon, man of vrouw, aantrekkelijk op basis van uiterlijk. Ik ken heel mooie mensen, die bepaald aan geen enkel schoonheidsideaal beantwoorden. Ik snap dat ik als een bejaarde, hormoonloze, diaken klink, (wat ik grotendeels ook ben), maar de mooiheid van mensen zit imho eigenlijk altijd grotendeels van binnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid