Spring naar bijdragen

andere religies in chr. scholen?


Aanbevolen berichten

In een ander topic maakte Jb melding van een katholieke school waar de moslimleerlingen koranlessen kunnen krijgen. Verdere discussie daarover zou in dat topic off-topic zijn, maar het leek me wel interessant om gedachten uit te wisselen over dat soort initiatieven. Ik wil het breder trekken dan alleen katholieke scholen, of dan alleen islamitische initiatieven. Laten we het in het algemeen hebben over niet-christelijke godsdienstlessen op christelijke scholen. In hoeverre vinden jullie dat een christelijke school voor haar niet-christelijke leerlingen andere godsdienstlessen zou moeten voorzien?

Zelf ben ik van mening dat een christelijke school zulke lessen niet zou moeten voorzien. Christelijke godsdienstlessen horen mijns inziens bij het christelijke karakter van de school en als leerlingen naar een christelijke school willen gaan, moeten ze accepteren dat godsdienstlessen nu eenmaal bij het pakket horen. Wel vind ik dat die christelijke godsdienstlessen moeten gegeven worden met respect voor de pluraliteit in de klas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het vrij onzinnig om koran-lessen op een christelijke school te geven. Waar blijft dan de christelijke identiteit?

(ofwel: wat jij zegt, Iria knipoog_dicht.gif )

Dan ben ik er meer voorstander van om godsdienstlessen over alle religies op openbare scholen te geven. Daar zijn ze tenslotte openbaar voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is goed als ook christelijke scholieren weten wat het jodendom, de islam, het boeddhisme, het atheïsme en andere bekende godsdiensten of levensbeschouwingen leren. Maar men dient er vooral ingewijd te worden in de christelijke Leer en levenswandel. Koranlessen horen daarom op geen enkele wijze thuis op een christelijke school.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet voor, maar ook niet tegen.

Ik denk dat het wel een stukje toegevoegde waarde heeft, om eens wat anders te lezen, en het eea. gaan vergelijken, zo niet weerleggen.

Het feit dat het gegeven wordt, betekent niet dat je het ermee eens bent smile.gif

Anders zou je ook geen geschiedenis mogen geven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is echter een verschil tussen het geven van enkele lessen over de islam en het geven van koranlessen. Zo hoef je kinderen ook geen lessen uit het Communistisch Handvest te geven om ze over het communisme te leren. Een algemene omschrijving van de belangrijkste punten is al voldoende.

Vooral in deze tijd is het veel belangrijker dat op katholieke scholen de kinderen eens écht kennis maken met de katholieke Kerk, de Liturgie en en de heilige Schrift. Als ze straks niet méér weten van de Kerk dan van andere godsdiensten, dan mag je je afvragen of die school wel écht katholiek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op het vwo had ik geen koranlessen, maar met godsdienst behandelden we wel uitgebreid andere wereldgodsdiensten. Ik vond dat wel goed. Het christendom kende ik inmiddels wel, en lessen over bijv. de islam leerden me om moslims beter te begrijpen.

Dus ja, ik vind dat ook op christelijke scholen leerlingen lessen moeten krijgen over andere godsdiensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelf ben ik van mening dat een christelijke school zulke lessen niet zou moeten voorzien.

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Als ouder weet je dat je je kind naar een christelijke school stuurt dus dan moet je niet raar op je neus gaan kijken als er geen koranlessen worden gegeven. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook. Vormselles op een islamitische basisschool lijkt mij eigenaardig.

Maar wat nu, als je bijvoorbeeld niet zo veel keuze hebt qua school? Ik zat zelf op een protestants-christelijke basisschool met een tamelijk orthodox karakter. Dat paste ook prima bij mijn opvoeding. Maar er waren kinderen die thuis niet zo werden opgevoed. Echter, dan moesten ze tien kilometer verderop naar school en (dus) gebracht worden met de auto. Ik kan mij voorstellen dat als je als school weet dat bijvoorbeeld 20 % van je leerlingen tot een duidelijk ander soort doelgroep behoort die niet gemakkelijk ergens anders terecht kan, je hierin wel enige coulance toont.

Los daarvan vind ik eigenlijk dat je als christelijke school in de hedendaagse multiculturele samenleving niet voorbij kunt gaan aan het besteden van enige aandacht aan andere culturen en andere godsdiensten; dus zeg maar de basis van jodendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, en globaal de verschillen met het christendom. Daar wordt de christelijke identiteit m.i. juist duidelijker door omdat de kinderen beter begrijpen wat het christelijk geloof zo uniek maakt. Ik zou daarin voor mijzelf als ouder en opvoeder ook zeker een taak zien trouwens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom gaan moslims naar een Christelijke school?

Ik heb les gegeven op een christelijke school waar veel kinderen met een moslim-achtergrond op zaten. Dat kwam voor zover ik heb begrepen doordat ouders liever hebben dat hun kind in dezelfde wijk op school zit als waar ze wonen (islamitische school was te ver weg), en doordat de school goed aangeschreven stond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ouders kiezen ervoor hun kind naar een bepaalde school te sturen, soms om de afstand, soms om de reputatie maar ook om de identiteit van de school. Als je je kind naar een christelijke school stuurt kun je erop vertrouwen dat het geen koran lessen krijgt. Is dat wel gewenst, dan geef je die lessen zelf thuis.

Het is zeker niet verkeerd om kinderen kennis te laten maken met andere religies, zo kun je best wat onbegrip weghalen. Maar laat het dan oppervlakkig blijven, kinderen zijn immers best beïnvloedbaar. Het zou niet leuk zijn als je kind thuis komt en zegt 'mam, ik vind Mohammed veel gaver dat alle verhalen uit de bijbel die we allang kennen, ik ga moslim worden!' Nu is dat vast iets wat weer overwaait, maar als ouders sta je niet echt op zulke situaties te wachten lijkt me...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom gaan moslims naar een Christelijke school?

Omdat er geen goede moslim scholen in de buurt zijn. (of überhaupt nergens zijn) Ze hebben geen alternatief, het is openbare school of christelijke school. Omdat christelijke scholen vaak goed zijn aangeschreven kiest men daar voor. Edit: had nog niet gelezen dat H wolf dit al gezegd had.......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En waarom gaan moslims naar een Christelijke school?

De school is dichtbij, de school is gezellig, de school staat bekend als een goede school, de school biedt bepaalde studie-opties aan die andere scholen in de buurt niet hebben,... Ik kan me wel wat redenen bedenken. Zeker in Vlaanderen, waar geloof ik rond de 80 procent van de secundaire scholen katholiek zijn, kan ik me dat heel levendig voorstellen. Ik loop zelf stage als leerkracht RK-godsdienst in een katholieke school waar ongeveer drie vierde van de leerlingen moslim zijn, dus ik ben best wel vertrouwd met het "probleem". Toch ervaar ik katholieke godsdienstlessen niet als problematisch in dat soort klassen. Natuurlijk benader je de leerlingen anders, het zou onzinnig zijn om les te geven alsof alle leerlingen katholiek zijn, je moet respecteren dat een groot deel van de klas het niet eens is met waar jij als leerkracht voor staat. En uiteraard vind ik het in onze maatschappij noodzakelijk om ook andere religies te belichten - en dat zou ik overigens ook vinden als ik les zou geven aan een klas vol katholieken. Ik heb geen idee hoe het zit met leerplannen enzo bij jullie, maar het leerplan RK-godsdienst bij ons vraagt eigenlijk ook om een belichting van andere godsdiensten (hoewel niet heel concreet ingevuld wordt hoe diep dat moet gaan), maar het leerplan vraagt óók expliciet om een katholieke voorkeursoptie die uitgedragen wordt door de leerkracht (maar de invulling daarvan, verschilt in mijn ervaring wel ontzettend van leerkracht tot leerkracht, ik moet eerlijk zeggen dat er godsdienstleerkrachten zijn waarbij ik hoegenaamd niets van die katholieke identiteit merk).

Mijn afwijzing van koranlessen in katholieke scholen (of Torah-lessen of Ramayana-lessen, for that matter knipoog_dicht.gif) ligt dus zeker niet in een afwijzing van andere godsdiensten, het idee van een katholieke school die zich niet bezighoudt met wat buiten de katholieke grenzen ligt, lijkt mij volledig achterhaald. Net doordat ik zelf dagelijks merk dat het gewoon mogelijk is om op een zinvolle manier godsdienstles te geven vanuit een katholieke identiteit aan een plurale klasgroep, lijkt het mij een kwalijke evolutie om te evolueren richting een vrij keuze-aanbod aan religies op school. In openbare scholen juich ik zo'n keuze-aanbod volop toe, maar in christelijke scholen vind ik dat een stap te ver qua identiteitsverlies.

Nuja goed, dan kom je natuurlijk op het probleem dat, bij ons althans (en bij jullie vast ook wel?), een groot deel van de in naam christelijke (katholieke) scholen daar in de praktijk niks meer mee doet. In dat soort scholen kan je je afvragen in hoeverre verplichte katholieke godsdienstlessen nog zinvol zijn. Maar goed, zelf neig ik er dan naar om te zeggen dat, als ze die mate van identiteitsbepaling niet meer kunnen of willen opbrengen, ze beter gewoon duidelijk zijn en de K uit hun naam schrappen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik ken, is dat er gewoon godsdienstles is, maar dat kinderen van een ander geloof, vaak moslims, omdat die nergens anders terecht kunnen en de christelijke waarden en normen voor hun vaak wat "dichterbij"liggen, de optie hebben om tijdens die uren les te krijgen in een lokaal op school, maar niet gefinancierd door school, van een door de ouders/moskee betaalde (of onbetaalde) vrijwilliger. De school biedt dus niet de lessen aan, maar biedt gelegenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoel je op basisscholen en/of middelbare scholen?

Want dan zit er wel degelijk verschil in denk ik. Op een christelijke basisschool, die, zoals ik zie in mijn omgeving zie, wél wat doen met hun identiteit is het naar mijn idee een beetje raar om lessen te geven in een specifiek aspect van een godsdienst. Bovendien kan het erg verwarrend werken voor jonge kinderen. Het geloof is ingewikkeld, laat staan dat ze nog van meer godsdiensten dingen moeten weten. Laat ze eerst maar eens een goede basis leren mbt rekenen en taal, pas dan kan je ook andere vakken geven.

Ik zit op een christelijke school, althans op een school die zich christelijk nóemt. Naar mijn idee doen ze er namelijk niks mee, ik zou er wel een boekwerk over kunnen schrijven, maar dat ga ik maar niet doen, om jullie te sparen voor mijn betoog en mezelf ook niet zo ga lopen opfokken. Maar ik vind dat ondanks dat een school christelijk is, ze de ruimte moeten hebben om ook iets te vertellen over andere godsdiensten, gewoon een basis van dat geloof. Ik heb inmiddels geen godsdienst meer, maar ik vond het wel fijn om dingen te leren over de islam, hindoeisme, boeddhisme, jodendom, zodat ik voor mezelf er een mening over kon/kan vormen hoe ik daar tegenover sta. Hoe vind ik dit en hoe vind ik dat? Bovendien, hoe kun je met anderen over andere godsdiensten discussieren als je niet weet waar je het over hebt?

Bovendien als je dit zou schrappen uit de godsdienstlessen op een school, kun je net zo goed het vak ANW schrappen, want dat is één en al evolutie, en wat dus eigenlijk ook niet zoveel te zoeken heeft op een christelijke school.

Dus ja, ik vind het goed, mits je de leerlingen ook dingen leert over het christelijk geloof en je eigen identiteit niet teniet doet.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bovendien als je dit zou schrappen uit de godsdienstlessen op een school, kun je net zo goed het vak ANW schrappen, want dat is één en al evolutie, en wat dus eigenlijk ook niet zoveel te zoeken heeft op een christelijke school.

Evolutie is wetenschap, en dit topic gaat over religie op scholen. Wetenschap op scholen lijkt me uberhaupt geen probleem....

En zijn christenen per definitie tegen de evolutieleer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat er geen goede moslim scholen in de buurt zijn. (of überhaupt nergens zijn) Ze hebben geen alternatief, het is openbare school of christelijke school. Omdat christelijke scholen vaak goed zijn aangeschreven kiest men daar voor. Edit: had nog niet gelezen dat H wolf dit al gezegd had.......

Bedoel je hier ook mee dat christelijke scholen vaak beter zijn dan openbare scholen?

Ik zou graag willen weten waar je dit vandaan hebt?

Heb er zelf nog nooit zo naar gekeken namelijk!

Zelf geef ik in Rotterdam-Zuid les op een katholieke school en ik zit met vele verschillende nationaliteiten in de klas. We hebben altijd zalige kringgesprekken over geloof en dat vind ik prachtig.

Maar er worden bij ons absoluut geen koranles gegeven en we hebben ook Nederlandse les voor de ouders en alle lessen worden voor ouders ook in het Nederlands gegeven en in de gangen wordt er zo ook gepraat.

Voor de rest doen we gezellig met zijn alle aan alle christelijke feestdagen en andere christelijke activiteiten en alle kinderen doen mee!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op mijn school wordt er zelfs een koranlezing gedaan bij de kerstviering. Ik ben het daar niet mee eens. Mijn school heeft blijkbaar ver weg nog een katholieke identiteit, die moeten ze in mijn ogen benadrukken, hoeveel moslims er ook op school zitten.

Ik ben van mening dat andere religies besproken worden in vakken als levensbeschouwing (godsdienst) en maatschappijleer, maar echte koranlessen bouwen niet verder aan de identiteit van scholen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt. Maar we moeten het rabbijnse jodendom niet beschouwen als een vorm van christendom. Het is wel een religie die we in zekere zin als familie kunnen beschouwen. Maar het is en blijft een fundamenteel ander geloof met radicaal andere opvattingen over de bijbel. Dat lijken sommige mensen wel eens te vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrede,

Niemand die het in zijn hoofd haalt te zeggen dat dat aparte lessen zijn? Voor de moslims die 95% van de vakken volgen met de anderen, vaak louter in naam Katholiek?

Nu ja, veel meer ga ik hierover niet zeggen. Het standpunt is blijkbaar duidelijk. Denk ik spontaan aan mijn vriendin Karen Armstrong in 'Mohammed' (swas):

"(...)Toen ik als non in de islam het soefisme ontdekte, begon ik nog harder aan het zogezegde tolerante christendom te twijfelen."

Laten we een kat een kat noemen. Waar maken jullie je druk om, de moslims op die scholen zijn geloviger dan 90% van de zogezegde Katholieke kinderen... Maar ik vrees dat ik het weerfout zal hebben, dat is niet erg. smile.gif

Christenen geloven allemaal in evolutie, hoor ik? En alle moslims per definitie niet? Straf. Ik ook niet, maar ook niet als christene. Ik zal natuurlijke een slecht voorbeeld zijn. knipoog_dicht.gif

Vrede en zegeningen zijn met jullie.

Ilyas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke gelijk, als alle christelijke kindertjes en leraren op die school 100% gelovig waren. Dan had jij en geloofsgenoten absoluut geen les gehad op een Katholieke school. Wou je dat horen? Als het aan mij lag dan had je dat echt niet gehad. Katholieks is Katholieks, Protestants is Protestants, Islamitisch is Islamitisch en ik vind dat Islamitische lessen niet thuis horen op een Katholieke school.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid