Spring naar bijdragen

Voor het eerst weer naar de kerk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hee TS, ik vind het goed van je dat je de stap hebt gemaakt/gaat maken om naar de kerk te gaan, ongeacht wat anderen erover zeggen of denken.

Zelf vind ik het namelijk heel moeilijk en durf ik het ook niet zo goed. En dan vooral tegenover mn ouders (mn vader gelooft niet, en kan soms nogal felle opmerkingen erover maken, niet alleen daarover hoor, maar die doen me wel het meeste zeer). Bovendien weet ik ook niet naar welke kerk ik wil. Ik durf sowieso niet zo goed alleen. Ik ga dan ook maar heel weinig, het moet net zo uitkomen dat ik bij iemand ben die naar de kerk gaat of dat ik bij een sportactiviteit van de kerk waar ik wel eens bij betrokken ben ben. Nu gaat mijn beste vriendin naar een CGK, en heb ik ook vrienden in een NGK, maar in beide kerken heb ik niet het idee dat ik er op mn plaats zit. De CGK is heel erg van de (slome) gezangen en psalmen, terwijl ik dat helemaal niet fijn vindt. Ik zie de tekst staan en zing ook wel mee, als ik het ken, maar ik begrijp er niks van. En dat irriteert me. Ik kan niet snel snappen wat er staat maar wil ondertussen wel meezingen, frustreert me een beetje. De NGK is daar wat minder in, zingt veel opwekkingsliederen of uit andere bundels of Psalmen voor nu (wat op zich niet zo erg is) waar ik me allemaal wel ik kan vinden, maar op de één of andere manier voel ik me ook niet altijd fijn, en ben ik het ook niet altijd eens met de preken.

Op kerstavond was ik ook in deze kerk, en overviel me ook weer zo'n gevoel net zoals ik een keer daarvoor ook in de CGK had. Het is daar gebruikelijk om bij (bijna) ieder lied te gaan staan. En toen ik daar zo stond en de muziek begon, overviel me het gevoel wat ik daar in vredesnaam deed. Ik hoorde hier niet en God bestond niet ging er door me heen. Inwendig kwam ook een lachbui opzetten. Als ik mezelf gigantisch voor schut zou durven zetten was ik gillend weggerend. En dat heb ik nu al een paar keer gehad, terwijl ik er wel met zin heenga, en als de dienst eenmaal wat verder is ook wel zo ervaar, ondanks dat ik niet alles geloof wat er gezegd wordt. Herkent iemand dit? Is het raar dat dat me soms zo overvalt? Ik vind het namelijk vervelend, want ik wil het helemaal niet. En ik geloof ook niet dat God niet zou bestaan zoals ik op dat moment denk. Of zou het komen dat ik idd niet in die kerken me thuis voel?

Ik ben 1x naar de Evangelische gemeente (ik krijg trouwens ook de kriebels van die etiketten die overal opgeplakt worden, evangelisch dit, gereformeerd dat, ik gebruik het dan ook maar slechts als aanduiding van een kerk) hier geweest, was heel bijzonder, was de eerste keer dat ik me echt bewust werd van God, aangeraakt werd (ik ben van huis uit wel gelovig opgevoed in de zin van christelijke school, bidden voor het eten enz.), en het lichtje in me aanging. Verder heb ik niet veel van die dienst meegekregen omdat ik alleen maar stond te huilen.bloos.gif Daar wil ik dan nog een keer heen. En anders misschien naar de protestantse kerk. Ik moet alleen de drempel nog over. En dat gebeurt ook nog wel, daar heb ik ook wel vertrouwen in, maar nu nog even niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi verhaal Hoekje. Ik wil je toch aanmoedigen naar een kerk te blijven gaan. Uiteraard wanneer je daar moed genoeg voor hebt. Maar het is echt goed om naar een kerk te gaan, omdat je daar versterkt zal worden en meer zal groeien. Ik schrijf dit omdat ik het beste voor je wens flower.gif Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naja.. ik begin nu wel heel erg te twijfelen of ik wel naar de deur moet gaan. maarja.. een kijkje nemen kan nooit kwaad toch
smile.gif

Naar gelijk welke kerk je uiteindelijk besluit te gaan, je zal sowieso kritisch moeten zijn en zelf moeten besluiten wat je van die kerk vindt. Maar gewoon het feit dát je die stap zet om naar een kerkdienst toe te gaan, dat lijkt me momenteel even belangrijker, als je eenmaal over de drempelvrees heen bent kan je eens goed gaan nadenken over welke kerk. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ hoekje

Ik ga wel alleen naar de kerk zondag omdat er niemand is hier in Nijmegen die ik echt goed ken die naar de kerk gaat. Ik word er niet slechter van want als ik zeg nee is het nee.

Maar wat ik denk dat jou "probleem" is, is dat je denkt dat je een stempel krijgt en dat je aan een kerk vast zit als je er tussen staat. Ik denk dat je naar een kerk moet gaan en moet denken dat er niks verkeerds kan gebeuren en dat welke kerk dan ook je alleen maar vrijwillige wijsheid wilt bieden.

naja misschien stom verwoord maar zo ga ik erheen. Ik kijk wel hoe of wat maar heb er ontzettend veel zin in en ik laat me niet gek maken!big-smile.gif

Leuk te horen dat ik niet alleen dit mee maaksmile.gif

Heel veel geluk in de kerkdiensten!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

als je eenmaal over de drempelvrees heen bent kan je eens goed gaan nadenken over welke kerk.
knipoog_dicht.gif

Ik ben niet bang hoor, ik wil zelfs heel graag! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Emmaus parochie, Haterseweg nummer? Gewoon die kerk wanneer je vanaf de molen naar de AH op de Jacobslaan rijdt. Met de Lourdes grot er naast. Mijn mening over die kerksmile.gif Tsja, het is een Rooms- Katholieke kerk dus ik vind prima! Ze geven daar elke week ook engelstalige missen, voor studenten en engelstaligen. Opzich ook mooi. Ik ga ook wel eens naar de Groenestraatskerk, zelfde parochie geworden met Emmaus. Zit op de Groenestraat naast de Dominos...

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Helemaal omdat al die mensen ide dat zeggen voor zover ik weet in Nijmegen wonen of kerken dus het is wel een beetje suf om dan een kerk aan te raden waar je zelf nog nooit geweest bent lijkt me...

Ik zou het met je eens zijn geweest als er ook geen mensen waren die een kerk bekritiseerden waar ze nooit (lid van) zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is nou je hele punt, Etoile, m.b.t. je post hierboven? Wilde je ook liever in Nijmegen wonen en kerken? Ik beantwoord toch gewoon zijn vraag...?

gr. mackie

Het ging om de mensen die een kerk aandroegen (of afkraken, zoals Eulogía terecht opmerkt) zonder dat ze daar geweest zijn óf er goede argumenten bij geven waarom ze het bijvoorbeeld niet met leerstukken eens zijn.

Als je de rest van de posts had gelezen Mackie, was je dat wel duidelijk geweest. Evenals dat jouw post daar dus niet onder valt, aangezien jij aangeeft daar met enige regelmaat te kerken of hebt gekerkt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Deze kerk lijkt me ook de moeite waard om eens te proberen. (beter dan De Deur, wat mij betreft).

Wooow!

Daar zie ik oude kennissen van mijn oude kerk De Siloam uit wijchen (vlakbij Nijmegen).

Dat is wel ff apart zeg! leuk!big-smile.gif

Het is nu Zondag 2:00 's ochtends bijna.Nog 9 uur dan zit ik "als alles een beetje mee zit" in de kerk. Het kan zijn dat ik morgen zit ingesneeuwd maar ik zal de wekker bijtijds zetten zodat ik tijd genoeg heb om mezelf uit te graven.

Slaap lekker allen mondhouden.gifsleepey.gif !!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid