Spring naar bijdragen

Scheiding Nederlanden: definitief?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik heb ook wel een zwak voor Vlaanderen en de Vlaamse taal. Of Belgische meiden mooier zijn weet ik niet, maar ze praten wel sexier!

w00t! widegrin.gif

Enneuh, dat u zeggen, sjah... Ik vind het vooral grappig als Nederlanders zich daaraan dan proberen aan te passen en er een formele u van maken terwijl het bij ons gewoon informeel dialect is. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wel, je hebt een verschil tussen zeg maar u als beleefdheidsvorm, en u als een vorm van gij die in bepaalde naamvallen opduikt. Voor Vlamingen een vrij evident verschil, ik voel perfect aan wanneer het wat is, maar Nederlanders hebben daar wel eens moeite voor waardoor ze de toon in een gesprek plots veel formeler zetten dan het bedoeld was. Dat vind ik soms wel grappig. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel, je hebt een verschil tussen zeg maar u als beleefdheidsvorm, en u als een vorm van gij die in bepaalde naamvallen opduikt. Voor Vlamingen een vrij evident verschil, ik voel perfect aan wanneer het wat is, maar Nederlanders hebben daar wel eens moeite voor waardoor ze de toon in een gesprek plots veel formeler zetten dan het bedoeld was. Dat vind ik soms wel grappig.
smile.gif

Vooral hen boven de rivieren hebben hier last van. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wel, je hebt een verschil tussen zeg maar u als beleefdheidsvorm, en u als een vorm van gij die in bepaalde naamvallen opduikt. Voor Vlamingen een vrij evident verschil, ik voel perfect aan wanneer het wat is, maar Nederlanders hebben daar wel eens moeite voor waardoor ze de toon in een gesprek plots veel formeler zetten dan het bedoeld was. Dat vind ik soms wel grappig.
smile.gif

Ja, ik denk dat ik het snap, zoiets als 'heb je uw auto wel goed geparkeerd?' En 'gij', dat hoor je hier nog zelden tot nooit, maar als iemand dat tegen me zegt begin ik zowaar te snorren van tevredenheid. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, ik denk dat ik het snap, zoiets als 'heb je uw auto wel goed geparkeerd?' En 'gij', dat hoor je hier nog zelden tot nooit, maar als iemand dat tegen me zegt begin ik zowaar te snorren van tevredenheid.
smile.gif

Hehe, ach, als je naar de meeting komt wil ik best wel een paar keer gij zeggen hoor. widegrin.gif

(Maareuh, heb "je" "uw" auto wel goed geparkeerd? Ja, ik hoor het al, typisch voorbeeld van een Nederlander die Vlaams probeert te spreken en er jammerlijk in faalt. widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mja, ik kan het wel aanvoelen maar niet toepassen, dat
puh2.gif
Beetje passieve beheersing van het Vlaams ofzo
widegrin.gif

Och, niet zo moeilijk, in formele gesprekken is het altijd u, in informele gesprekken is het gij in de nominatief en de vocatief en u in alle andere naamvallen, en jij gebruik je enkel als je kleuterjuf bent. Vlaams 101 met Iria, vanaf nu elke dinsdagvoormiddag van 11:30 tot 12:00, hier op uw allereigenste credible! widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hehe, ach, als je naar de meeting komt wil ik best wel een paar keer gij zeggen hoor.
widegrin.gif

Oei, misschien moet ik me dan toch maar aanmelden! widegrin.gif

Quote:

(Maareuh, heb "je" "uw" auto wel goed geparkeerd? Ja, ik hoor het al, typisch voorbeeld van een Nederlander die Vlaams probeert te spreken en er jammerlijk in faalt.
widegrin.gif
)

Ge zou u nog verbazen zenne, iek ben een menneke van alles! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmm, mocht ik ooit eens for a only by God known reason in Vlaanderen geraken, dan heb ik wel een 'Vlaams voor Nederlanders' cursus nodig!
widegrin.gif

Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands, als je drie zinnen kan schrijven zonder dt-fouten zal ik je wel eens Vlaams beginnen leren. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands, als je drie zinnen kan schrijven zonder dt-fouten zal ik je wel eens Vlaams beginnen leren.
puh2.gif

Hmmm u mag nie onder denne gordel mikken, auw! Maar ik schat dat mijn Vlaams en Nederlands toch nog beter is als jouw Fries! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

friesland moeten ze afsteken en terug geven aan de noordzee
nosmile.gif

Ik vind het altijd zo vreemd dat dergelijke uitspraken over Friezen nog kunnen, maar zeg het over een andere groep en je bent zowat een Nazi. Maar ik heb hier nog wel een schop liggen en houd je niet tegen! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind het altijd zo vreemd dat dergelijke uitspraken over Friezen nog kunnen, maar zeg het over een andere groep en je bent zowat een Nazi. Maar ik heb hier nog wel een schop liggen en houd je niet tegen!
smile.gif

Ach, over Nederlanders mogen zo'n uitspraken toch ook? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg, het gedonder is allemaal begonnen bij de verdragen van Verdun en Meerssen. Als we gewoon teruggaan tot de situatie van vóór 843 dan komt alles goed. Lodewijk de Vrome is een held! Met de EU zijn we trouwens goed op weg. knipoog_dicht.gif

Verder denk ik dat veel Nederlanders België als een ontwikkelingsland zien. Komt grotendeels doordat (1) ons wegennet heel gestructureerd en goed onderhouden is en (2) door onze ruimtelijke ordening. Als je vanuit Nederland de grens naar België over gaat merk je dat gelijk. Eerst zoeft je auto in een soort serene rust over de weg, dan ineens val je ongeveer een halve meter naar beneden, waarna je zigzaggend verder moet om alle kuilen te ontwijken. Belgen zijn ook een stel opgefokte automobilisten, gelijk seinen of zelfs toeteren als je niet binnen 1 seconde voor ze opzij gaat enzo. Maar goed, als wij in Nederland zulke snelwegen hadden, zouden Nederlanders ook hun best doen er zo min mogelijk tijd door te brengen.

Het heeft ook wel een keerzijde, die al is belicht. In Nederland hobbel je van procedure naar procedure als je een dakkapel op je huis wilt zetten die niet de juiste kleur heeft of 1 centimeter te breed is. Als je dan ziet dat ze in België probleemloos hele huizen op hun dakkapellen mogen bouwen, dan word je wel jaloers.

Tot zover het blaat-gedeelte. Als ik zie hoeveel problemen ze in België hebben omdat blijkbaar de diverse bevolkingsgroepen elkaar het licht in de ogen niet gunnen, dan denk ik wel eens dat we niet te beroerd moeten zijn om de Vlamingen met open armen te ontvangen als de zaak daar uit elkaar spat. Moeten ze wel zelf willen. Hoewel, ik zie onze Willem Alexander er wel voor aan dat hij zo weer een tiendaagse veldtocht begint als hij meent dat de tijd er rijp voor is. Troost voor de Belgen is dan wellicht dat onze kroonprins niet uitblinkt voor wat zijn timing betreft. Hij is iets handiger wellicht dan prins Filip, maar het zal niet veel schelen. smile.gif

(ook het niet-blatende deel was toch nog aan de blaterige kant, zie ik nu)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid