Spring naar bijdragen

Scheiding Nederlanden: definitief?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Een gigantisch verschil niet, maar wel in mentaliteit. Wij Vlamingen zijn nogal gereserveerd. Zo las ik onlangs ergens in een klein artikeltje in de krant: 'Nederlander in Europa als meest onbeleefd bevonden.' Uit de lucht gegrepen vind ik dit niet, in de toerisctische sector, waar ik lang werkzaam was, kon je de Nederlanders heel vaak onderscheiden van de rest, door hun 'openheid'. Dat is een rekbaar begrip, natuurlijk.

Inderdaad. Nederlanders stonden ook al eeuwen geleden in de wereld bekend om hun lompheid. Zelf moet ik daar weinig van hebben. Ik hou wel van scherp/stevig discussiëren maar hou daarbij niet van lompheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan ik de VOC vergeten! Je ooit al afgevraagd waarom oernederlandse producten zoals Heineken tot in pakweg Paraguay te krijgen zijn, terwijl hét bierland bij uitstek er nog niet eens in slaagt om naambekendheid te verwerven verder dan het VK?

Ondernemingszin en lef, dat hadden jullie in de 17de eeuw, terwijl wij op dat moment als doel de 'zuivering' van de leer hadden, met alle gevolgen vandien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik met mijn voorbeeld van New York probeerde duidelijk te maken, deelt België eigenlijk mee in veel Nederlandse successen, omdat het in het verleden bij Nederland hoorde.

Ik denk dat het glorierijke verleden van Nederland nog wel in de achterhoofden van Nederlandse ondernemers meespeelt, net als de handels- en ondernemersdrang.

Ik vind dat Belgen zich niet als minder moeten zien, want de volken zijn gewoon niet met elkaar te vergelijken. Toen Nederland al in alle werelddelen koloniën had, moest België nog beginnen met een kolonie te vinden. Als je pas in 1830 officieel begint te bestaan, heb je nog een hoop in te halen.

Nederland begon overigens sterk, vlak na de bevrijding van Spanje, maar zakte daarna weg naar een veel lager niveau, omdat het volk tevreden was met de status quo. Veel (Spaanse) weerstand had het volk sterk en weerbaar gemaakt, maar toen het rijk werd, werd het volk zwakker. (Dat zie je zelfs in het voetbal terug smile.gif Tegen een sterk land voetbalt Nederland sterk, tegen een zwak land voetbalt Nederland zwak.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ondernemingszin en lef, dat hadden jullie in de 17de eeuw, terwijl wij op dat moment als doel de 'zuivering' van de leer hadden, met alle gevolgen vandien.

Zeker weten! Toen wij slaven uit Afrika haalden en Indonesiërs liepen uit te buiten om ons zo over hun rug te verrijken, moesten jullie nog beginnen! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo lijkt het idd wel: dat we de geschiedenis moeten inhalen, ahw. Een volk dat eigenlijk nog maar een goede 10 generaties is geëmancipeerd, kan nooit zo chauvinistisch zijn.

Als Belg uitleggen aan de over het algemeen onwetende Engelsman, dat er niet zoiets is als 'Belgian' (taalkundig), is zeer vermoeiend.

Eigenlijk kan ik als Vlaming niet anders dan verwijzen naar Nederland om mijn eigen roots te verklaren!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zeker weten! Toen wij slaven uit Afrika haalden en Indonesiërs liepen uit te buiten om ons zo over hun rug te verrijken, moesten jullie nog beginnen!
yes.gif

Ik zat het ook te denken; niet zo fraai allemaal. Maar dàt is onze geschiedenis nu eenmaal! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

* Leidje spant zich in om een beetje nuttig te zijn. Pffff, pffff, pffff, pfffffffffffffffffffffff...

Je doet het heel goed, ik vond het heel interessant, het het was geheel nieuw voor mij. Diep ademhalen, neem nog een slok en wat mij betreft: voor herhaling vatbaar!


Samengevoegd:

Naar wat ik begrepen heb van Belgen, is België inderdaad een kunstmatig iets, en jullie voelen je Vlaming of Waal. En pas ver daarna Belg. maar ik weet niet of dat algemeen is, of alleen een in de media gecreëerd beeld.

Het lijkt me ook erg moeilijk, taal is het belangrijkste in je ontwikkeling. En Frans en Nederlands (Vlaams) dat zijn toch echt heel verschillende talen, knap als je die allebei beheerst.

Als dan ook nog de overheid erg gescheiden is en dikwijls een beetje ruzie maakt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben 1 land, 3 gewesten, 3 gemeenschappen, 10 provincies, een hoofstad die 90% francofoon is maar wél op Vlaams grondgebied ligt => we maken er maar een apart gewest van, is de oplossing.

Wij hebben bovendien 6 regeringen en 6 parlementen.

Onze Vlaamse regering is autonoom maar ondergeschikt aan de federale regering, die nationaal bv. de belastingen int.

Ben je nog mee? Indien niet, stel je dan eens voor dat ik dit aan iemand moet uitleggen die niet eens weet dat we in België drie landstalen hebben...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En idd, ik spreek ook Frans, dat moet in België. Omgekeerd, Walen die Nederlands praten zijn eerder de uitzondering dan de regel, al slagen er vrij veel in de taal passief te beheersen.

Vroeger werd er in Gent zelfs heel wat Frans gesproken.

Nu nog bij een bepaalde elite. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idd, dat moet zowat tot de jaren '50 de gangbare taal geweest zijn bij de machtsorganen (lees: middenstand/industriëlen).

Ik kijk vanuit mijn studio nog steeds op de 'Filatures du Rabot' (oude weverijen en fabrieken eind 19de eeuw), getuige van een Franstalige dominantie tot even daarna...

Het Gentse dialect barst bijgevolg van nog méér Franse verbasteringen, dan welk ander Vlaams dialect dan ook, behalve het Brussels uiteraard, maar dat is een stad aan de taalgrens(!).

Zelf ben ik tweetalig onderwezen vanaf mijn 5de, wat vroeger is dan het Vlaams gemiddelde. De 'b' van Jb staat ook toevallig voor een puur Franse naam. knipoog_dicht.gif

Frans is hoe dan ook een zeer belangrijke taal in ons België, en meteen ook een van de zaken die ons fundamenteel scheidt van Nederlanders.


Samengevoegd:

Quote:

@ Jb: Neem je vlaams-nationalistische bewegingen serieus, of zie je jezelf als belgicist?

Ik ben een overtuigd Belgicist. Is een visie die nog nooit is gewijzigd. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heel juist. Je moet eens sporen van Brussel naar pakweg Amsterdam. De ruimtelijke ordening kan niet meer verschillend zijn. Vanuit de lucht, lijkt een Vlaamse stad een (gestaag groeiend) gezwel, dat naar alle kanten reikt. Bijhuisjes, veranda's, onregelmatig gevormde tuinen dragen hiertoe bij. Nu wil men daar al 10 jaar verandering in brengen, maar het kwaad is geschied.

Grappig, dat is net iets dat ik zo leuk vind aan Vlaanderen. widegrin.gif

Serieus, van die ordelijke, geplande steden, daar vind ik echt niks aan. Bouwchaos spreekt mij veel meer aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het rare is, ik droom ook van plaatsen als India, en daar benijd ik u voor! knipoog_dicht.gif

Terzelfdertijd vind ik projecten als New York, dat eigenlijk New Amsterdam is, heel fascinerend. Orde moet er ergens zijn, dat typeert onze streken nu net.

Om het ontopic te houden: ja, ik vind Nederland, voor zover ik het ken, qua ruimtelijke ordening een pak beter dan Vlaanderen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

We moeten Vlaanderen gewoon toevoegen als 13de t/m 18de provincie aan Nederland en Wallonie aan de Fransen geven... knipoog_dicht.gifpuh2.gif

Maar een serieuze noot:

Ik heb van een ex-collega Vlaming, meerdere malen gehoord dat de Nederlanders het rommelige van Vlaanderen aanspreekt en de Vlamingen het geordende van Nederland. In Nederland is er veel gerelged met bouw bestemmingen en dergelijke iets wat ze in Vlaanderen niet of nauwelijks kennen. In Nederland is het wellicht te georganiseerd en in Vlaanderen wellicht te weinig.

Qua parlement vind ik het in België altijd wat raar geregeld en dan met name het gewest Brussel. Een bijzondere positie voor een stad, die in Vlaanderen ligt en vrijwel geheel Frans talig is. Het lijkt daar ook altijd wel of ze niets van Nederlands willen weten als je er bent.

Ook snap ik niet dat Vlaanderen Antwerpen zo groot wil maken. Allerlei onteigenings acties, de haven ligt nu al tegen de grens aan bijna en het is haast niet te bereiken. Waarom maken laten ze Oostende niet groeien, een directe zeehaven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het rare is, ik droom ook van plaatsen als India, en daar benijd ik u voor!
knipoog_dicht.gif

Terzelfdertijd vind ik projecten als New York, dat eigenlijk New Amsterdam is, heel fascinerend. Orde moet er ergens zijn, dat typeert onze streken nu net.

Om het ontopic te houden: ja, ik vind Nederland, voor zover ik het ken, qua ruimtelijke ordening een pak beter dan Vlaanderen.
smile.gif

Ik vind het altijd zo grappig dat jullie zo vaak 'u' zeggen, dat heeft toch wel wat vind ik. smile.gif

Doch is het gras altijd groener aan de overkant, want ik vind een stad als Gent gewoon wat mediterraan aandoen waar ik wel een zwak voor heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook wel een zwak voor Vlaanderen en de Vlaamse taal. Of Belgische meiden mooier zijn weet ik niet, maar ze praten wel sexier!

Verder een grote voorsprong qua biercultuur natuurlijk. Pas sinds een jaar of 20 zie je Belgische bieren ook steeds meer in Nederlandse kroegen, daarvóór was het louter pils, oud bruin, bokbier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb ook wel een zwak voor Vlaanderen en de Vlaamse taal. Of Belgische meiden mooier zijn weet ik niet, maar ze praten wel sexier!

Absoluut en als ze een paar keer 'u' tegen me zeggen en wat drank in me gieten ben ik vrij gemakkelijk te versieren. big-smile.gif

Quote:

Verder een grote voorsprong qua biercultuur natuurlijk. Pas sinds een jaar of 20 zie je Belgische bieren ook steeds meer in Nederlandse kroegen, daarvóór was het louter pils, oud bruin, bokbier.

Ze hebben absoluut beter bier dan het gros van wat wij brouwen, doch doet onze topper Hertog Jan niet onder voor bv Jupiler vind ik. En neem een Duitse biertje zoals Bitburger, daar kunnen de Belgen wat mij betreft niet aan tippen, doch ken ik hun regionale bieren niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid