Spring naar bijdragen

geloof in studie


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, zouden jullie je geloof incorporeren in je onderzoek voor je studie? Dus stel dat je een bepaalde mening over iets hebt vanwege godsdienstige redenen. Bijvoorbeeld je vindt dat de jeugd van tegenwoordig ontspoort omdat ze geen religieuze basis meer heeft en/ of geen christelijke opvoeding heeft gehad. Of je vindt dat de marokaanse jeugd ontspoort omdat ze zich niet meer aan de Islam houden. Ze blowen en drinken, vertonen crimineel gedrag..... Stel dat je dat vindt.....zou je dat in je bestuurkundig of juridisch of criminologisch onderzoek zetten of doe je dat niet omdat je weet dat de hoogleraar daar niets in zal zien omdat religieuze onderbouwingen nu eenmaal niet in de wetenschap thuis horen?

Ik weet dat mijn laatste zin controversieel is, maar ga er maar vanuit dat de meeste hoogleraren en PHD's zo denken...Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

gr. mackie

ps. ik zou het zelf denk ik niet incorporeren. Ik zou gewoon doen wat de (hoog)leraar graag wil zien opdat ik een hoog cijfer zou halen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedoel je religieuze of Bijbelse onderbouwing?

Voor je voorbeeld (ontspoorde jeugd) heb je zonder de Bijbel ook al een punt. Religie heeft een aantal vaste normen en waarden waardoor mensen minder snel ontsporen.

Maar wanneer je echt Bijbelse principes gaat gebruiken (bijv. de sabbats-/zondagsrust), dan gaan er stekels opstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kant met religie best een heel end komen. En ik zou het zelf ook wel gebruiken, mocht dat bij mijn studie van toepassing zijn.

Wanneer je met de bijbel komt, dan kunnen mensen er negatief op reageren. Ik weet niet waar ze bang voor zijn, misschien dat ze dan denken dat je wilt evangeliseren of zo, maar het noemen van de bijbel kan verkeerd vallen.

Religie is algemener. Je kunt daarmee veel kanten op en mensen zullen dat eerder waarderen dan vanuit enkel bijbels opzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je voorbeeld is er nu net een waarbij het best aanvaardbaar zou kunnen zijn om religie bij het onderwerp te betrekken. Let wel, als je zou schrijven: " Ik stel dat de jeugd zus en zo doet omdat zij geen religieuze basis meer heeft." Dat zou een acceptabele wetenschappelijke stelling zijn (mits je natuurlijk een goede onderbouwing levert) Maar dan heb je het over religie in algemene zin. Het zou niet acceptabel zijn als je schreef: "Ik stel dat de jeugd zus en zo doet, omdat ze niet meer gelooft in < vul precies jouw geloofsinhoud in > Je kunt zelf makkelijk inzien dat dat niet kan door eens het godsbeeld van de Jehova getuigen of van een hindoe in te vullen, of iets anders waar jij het persoonlijk niet mee eens bent. Omdat iedereen een ander godsbeeld heeft (kijk maar eens rond hier op credible) werkt dat niet. Jij bent het niet precies eens met een ander, en die ander niet precies met jou.

Dit is de reden waarom het buiten de wetenschap moet blijven, want je kunt elkaar nooit met argumenten overtuigen, en het streven is dat dat in de wetenschap wel kan.

Als je aan onderzoekswetenschap gaat doen, (promotieonderzoek) lijkt het me van primair belang dat je dat gaat doen uit interesse en niet omdat het moet. Je zult dan vanzelf merken dat je nooit in de situatie zult komen dat je 'iets gaat opschrijven dat tegen jouw opvatting ingaat omdat je anders geen goede beoordeling krijgt' Want je zult al veel eerder de beslissing genomen hebben om er niet aan te beginnen als zulke gevoelens zouden spelen. Want het gaat nooit werken.

Sommige christenen beginnen er wel aan en met veel succes. Hoe doen die het? Welnu, die doen het goed, die gebruiken hun geloof als inspiratiebron of als motivatie maar niet als argument in hun betoog. Want ze hebben geleerd dat dat nooit werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sommige christenen beginnen er wel aan en met veel succes. Hoe doen die het? Welnu, die doen het goed, die gebruiken hun geloof als inspiratiebron of als motivatie maar niet als argument in hun betoog. Want ze hebben geleerd dat dat nooit werkt.

M.i. ook de enige juiste manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het goed kunt onderbouwen, kun je een eind komen met religie. Je kunt bijvoorbeeld best zeggen dat een van de redenen waarom de seksuele moraal bij veel jongeren ontspoord is, is omdat ze niet meer op een christelijke manier naar seksualiteit aan kijken. Dat is waarschijnlijk niet de enige reden, maar wel een van de factoren.

Het wordt een ander verhaal als je gaat zeggen dat mensen ontsporen, omdat ze God niet hebben aangenomen in hun leven. Dan bevind je je op een gebied dat je wetenschappelijk niet kunt onderbouwen, en dat zou ik er dan ook niet in zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is geen neutrale manier van studeren en onderzoeken. Dat je "je geloof meeneemt" in je studie is dan ook volkomen normaal. Nochtans dien je je natuurlijk wel gewoon aan de regels der onderzoek te houden en ál je beweringen dus wetenschappelijk te onderbouwen. Het geloof is geen excuus om slecht werk te leveren, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het goed kunt onderbouwen, kun je een eind komen met religie. Je kunt bijvoorbeeld best zeggen dat een van de redenen waarom de seksuele moraal bij veel jongeren ontspoord is, is omdat ze niet meer op een christelijke manier naar seksualiteit aan kijken. Dat is waarschijnlijk niet de enige reden, maar wel een van de factoren.

Het wordt een ander verhaal als je gaat zeggen dat mensen ontsporen, omdat ze God niet hebben aangenomen in hun leven. Dan bevind je je op een gebied dat je wetenschappelijk niet kunt onderbouwen, en dat zou ik er dan ook niet in zitten.

Precies! Ik moet binnenkort beginnen met mijn bachelorscriptie bestuurskunde! Ik denk dat je zeker op een wetenschappelijke manier het verband tussen religie en bijvoorbeeld de seksuele moraal van jongeren kunt onderzoeken. Volgens mij kun je daar een heel interessant onderzoek naar doen en zouden ze een onderzoek als dit zeker goed keuren. Misschien ga ik er wel echt mee aan de slagbig-smile.gif Het lijkt me zeker interessant om te onderzoeken!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het wordt een ander verhaal als je gaat zeggen dat mensen ontsporen, omdat ze God niet hebben aangenomen in hun leven. Dan bevind je je op een gebied dat je wetenschappelijk niet kunt onderbouwen, en dat zou ik er dan ook niet in zitten.

Dat kun je sowieso niet goed onderbouwen omdat het niet zo is. Er zijn voldoende mensen die God afwijzen en toch niet ontsporen zoals je onderzoek dat definieert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Precies! Ik moet binnenkort beginnen met mijn bachelorscriptie bestuurskunde! Ik denk dat je zeker op een wetenschappelijke manier het verband tussen religie en bijvoorbeeld de seksuele moraal van jongeren kunt onderzoeken. Volgens mij kun je daar een heel interessant onderzoek naar doen en zouden ze een onderzoek als dit zeker goed keuren. Misschien ga ik er wel echt mee aan de slag
big-smile.gif
Het lijkt me zeker interessant om te onderzoeken!!

Houd ons op de hoogte! Ik ben ook zeer benieuwd hoe dat gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, zouden jullie je geloof incorporeren in je onderzoek voor je studie? Dus stel dat je een bepaalde mening over iets hebt vanwege godsdienstige redenen. Bijvoorbeeld je vindt dat de jeugd van tegenwoordig ontspoort omdat ze geen religieuze basis meer heeft en/ of geen christelijke opvoeding heeft gehad. Of je vindt dat de marokaanse jeugd ontspoort omdat ze zich niet meer aan de Islam houden. Ze blowen en drinken, vertonen crimineel gedrag..... Stel dat je dat vindt.....zou je dat in je bestuurkundig of juridisch of criminologisch onderzoek zetten of doe je dat niet omdat je weet dat de hoogleraar daar niets in zal zien omdat religieuze onderbouwingen nu eenmaal niet in de wetenschap thuis horen?

Ik weet dat mijn laatste zin controversieel is, maar ga er maar vanuit dat de meeste hoogleraren en PHD's zo denken...Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

gr. mackie

ps. ik zou het zelf denk ik niet incorporeren. Ik zou gewoon doen wat de (hoog)leraar graag wil zien opdat ik een hoog cijfer zou halen...

yeps ik doe het wel iig.. En ik denk niet dat het negatieve invloed heeft op mn cijfer, want ik geef aan dat het sowieso niet mogelijk is om neutraal te oordelen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms is het denk ik zelfs beter om je eigen denkkader net bewust te schetsen in je onderzoek, mensen kunnen dat kader verwerpen maar zo is het tenminste helder vanuit welke positie je als onderzoeker werkt en zit je niet met een onderzoek dat aangestuurd wordt door vage, onderhuids spelende motieven. Ik bedoel, je overtuiging is er, en als jij er werkelijk door beïnvloed wordt in hoe je denkt over je onderzoeksterrein, sjah, dan kan je dat nog zo proberen wegstoppen maar het zal je onderzoek denk ik toch op een of andere manier bepalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Iriacynthe, ik ben het met je eens, maar zou je dat ook doen wanneer je weet dat je desbetreffende hoogleraar helemaal niets in een christelijk denkkader ziet. Je riskeert op zo'n manier wel een laag cijfer...

Ik ga er vanuit dat hoogleraren professioneel genoeg zijn om hun persoonlijke voorkeuren te scheiden van hun beoordeling. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, zouden jullie je geloof incorporeren in je onderzoek voor je studie? Dus stel dat je een bepaalde mening over iets hebt vanwege godsdienstige redenen. Bijvoorbeeld je vindt dat de jeugd van tegenwoordig ontspoort omdat ze geen religieuze basis meer heeft en/ of geen christelijke opvoeding heeft gehad. Of je vindt dat de marokaanse jeugd ontspoort omdat ze zich niet meer aan de Islam houden. Ze blowen en drinken, vertonen crimineel gedrag.....

Dat lijken me opzich dingen die te onderzoeken zijn. smile.gif Ik zou naar bewijs gaan zoeken om die hypothese te toetsen. Kun je een leuke onderzoeksvraag op formuleren: "In hoeverre bestaat er een causaal verband tussen de ontsporing van de hedendaagse jeugd en de secularisatie van de samenleving?" Lijkt me een leuk onderzoek. Zo kun je onderzoeken of er er empirische gronden bestaan voor je vooronderstelling.

Ik zie niet wat een hoogleraar daar dan voor problemen mee zou kunnen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ga er vanuit dat hoogleraren professioneel genoeg zijn om hun persoonlijke voorkeuren te scheiden van hun beoordeling.
smile.gif

Ja, lijkt me ook. Nuja, idealiter toch, maar ik kan me voorstellen dat je voor een iets uitgebreider onderzoek toch een promotor zoekt waarbij je een beetje je eigen ding kan doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid