Spring naar bijdragen

God spreekt niet tot je gedachten


Aanbevolen berichten

Quote:

Denk jij dat God tot je gedachten spreekt?

Of spreekt God tot je geest waardoor jij een gedachte krijg van: ik denk dat ik..., ik kan beter.....

Is dit herkenbaar?

Heel herkenbaar, ik heb dit gezien in Star Wars als Luke Skywalker instructies krijgt van Obi Wan Kenobi om te vertrouwen op The Force.

Ik vind dit altijd een beetje enge praat waar je je mee bezig houdt, er is geen duidelijk onderscheid tussen geest en gedachten. En als dat er wel was moeten we ons afvragen of die overeenkomt met de door jouw geciteerde tekst of dat ons idee van gedachten en geest uit een of andere filosofie komt die totaal verschillend is van de filosofie in de bijbel wat betreft hersenpaninhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan wel meerdere bijbelteksten gebruiken, maar waar het om gaat is dat God is Geest en God praat via je geest. Daarom deze vers.

Je mag het eng vinden, maar hoe meer we lezen (onze geest voeden)met Het Woord Van God en hoe meer wij Hem begrijpen hoe meer je ook zijn stem kan verstaan. Er is zeker wel een onderscheid tussen geest en gedachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is Zijn stem verstaan dan? Wat moeten we dan extra geopenbaard krijgen dan wat er in de bijbel staat? En wat is dan het bijbelse onderscheid tussen geest en gedachten? We worden immers door de Geest ook vernieuwd in ons denken. Die tekst moet je ook erbij betrekken, want zoals je het nu presenteert lijkt het alsof je absoluut niet mag denken of dat denken als satanisch over kan komen knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onderscheid komt door voortdurend alles te toetsen op waarheid. En niemand anders dan De Heilige Geest (De Geest van de waarheeid) kan je daarbij helpen. Het is een proces waar tijd en inzet voor nodig is.

Wanneer Zijn stem verstaat zal er een vrede zijn in je die alleen God kan geven. Het gaat niet om een extra openbaring die wij nodig hebben. Wij zullen "moeten" leren om de bijbel en De Heilige Geest samen in ons leven (onze geest) te laten werken.

De bijbelse onderscheid tussen geest en gedachten vind je in: “Want het woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zó diep dat het vaneenscheidt geest en ziel, gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten “ (Hebr. 4:12).

Het klopt dat wij vernieuwd worden in ons denken door de Heilige Geest, maar we zullen wel het Woord moeten blijven lezen.

Sorry, maar hoe kan je niet denken? Ik zet niemand aan om: niet te denken of dat denken als satanisch overkomt. Wel wil ik jullie allemaal bedanken voor heet reageren. God leeft in ons en dat vind ik echt geweldig. Dat ik jullie beter mag leren kennen. Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat ik face to face makkelijker praat dan hier. Ach weer wat geleerd.

Gods zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat is dan het onderscheid volgens jou tussen je gedachten en je geest? Ik vind het behoorlijk duister wat je zegt. Gedachten, dat is toch de inhoud van je geest, naast emoties, die meer in het lichaam huizen? Je bijbelcitaat maakt het er ook niet duidelijker op, met een onderscheid tussen 'overleggingen' en gedachten van het hart (wat al aanduid dat de Bijbel er oude beelden op nahoud, denken doe je met je hersenen).

Wat is de geest? vind ik een interessante vraag, maar als je dan onderscheid aanbrengt tussen 'God horen met je gedachten' en '...met je geest', wat zijn gedachten dan volgens jou, en wat is geest volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan jij het onderbouwen?


Samengevoegd:

Rom. 8:16 De Geest getuigt met onze geest. God praat niet via onze gedachten bedoel ik mee dat: Hij communiceert niet via onze gedachten, maar Hij communiceert via onze geest. Dat is niet zo moeilijk te onderbouwen toch. Het woord is duidelijk hierin.

Nee, ik beweer het ook niet. Maar ik vraag me af of jij het kan onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben benieuwd, want tot nu toe vind ik je standpunt niet goed onderbouwd. Waarin zijn onze gedachten anders dan onze geest? Misschien staat er nergens letterlijk in de Bijbel dat God tot onze gedachten spreekt (durf het niet te hard te beweren, ben geen gigantisch Bijbelkenner) Maar is het dan meteen zo dat als iets er niet staat, het niet zo is? Als het nergens letterlijk staat 'God kan ook tot ccaministries spreken' (en dat staat nergens, dat weet ik wel erg zeker) is het dan meteen onmogelijk?

En wat is er eigenlijk 'verkeerd' aan als God tot je gedachten spreekt, en niet tot je geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk dat er behoorlijk wat vragen zijn een dat ik het inderdaad niet helemaal goed heb onderbouwd. Mijn bedoeling van deze topic was dat er een discussie (onze mening, openbaring enz.) zou ontstaan waar we allemaal in bemoedigd en opgebouwd worden.

Het gaat er mij om dat God word groot gemaakt en dat is de reden dat ik eerst in gebed (stille tijd, gewoon lekker gezellig praten met God) ga voordat ik vanuit mijn eigen gedachten of kennis hier op in ga. Ik hoop dat jullie mij daarin kunnen volgen want ik wil alles behalve vuilnis geven. Ik wil de waarheid verkondigen.

Ik zal rekening houden met iedereen dat ik z.s.m hierop terug kom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gebeden en God liet mij zien dat Hij zeker tot onze gedachte spreekt, maar niet direct tot onze gedachte (ik had beter moeten weten). Dus mijn excuus voor de verkeerde manier van het plaatsen van de zin (God spreekt niet tot je gedachten). Het is dus... God spreekt niet direct tot je gedachte.

God spreekt zeker tot je gedachten alleen niet direct tot je gedachten. God is geest een Hij spreekt (communiceert) via onze geest. Ik kan dus niet onderbouwen wat ik eerder zei dus ik wil voor mijzelf hiermee afsluiten. Gods rijke zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb gebeden en God liet mij zien dat Hij zeker tot onze gedachte spreekt, maar niet direct tot onze gedachte (ik had beter moeten weten). Dus mijn excuus voor de verkeerde manier van het plaatsen van de zin (God spreekt niet tot je gedachten). Het is dus... God spreekt niet direct tot je gedachte.

Maar heb je daar ook een deugdelijke Schriftuurlijke onderbouwing voor? Want ik lees net verderop dat we alles aan de Bijbel moeten toetsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik kan wel meerdere bijbelteksten gebruiken, maar waar het om gaat is dat God is Geest en God praat via je geest. Daarom deze vers.

Je mag het eng vinden, maar hoe meer we lezen (onze geest voeden)met Het Woord Van God en hoe meer wij Hem begrijpen hoe meer je ook zijn stem kan verstaan. Er is zeker wel een onderscheid tussen geest en gedachten.

Ik vind eigenlijk dat je nogal wat haalt uit één tekst. God is een Geest en zij die Hem aanbidden moeten dat doen in geest en waarheid. Wat betekend dat dan? Welk concept heeft de schrijver gehad bij het gebruiken van het griekse woord geest in deze context?

In de Bijbelcommentaren van Geneve wordt (m.i. geheel terrecht) er op gewezen dat 'in geest' naar aller waarschijnlijkheid een tegengesteld is van 'carnal' vleselijk (incarnatie: vleeswording). Daar wil ik het in eerste instantie bij laten. In onze tijd betekenen woorden als geest, ziel en lichaam andere dingen. Zo wordt het woord 'geest' (lichaam-geest probleem, body-mind problem) vaak bedoeld als je bewustzijn of zelfs je brein. Iets wat toen niet het geval was, om de stomme reden dat dit toen nog niet zo bekend was.

Daarnaast het typische taalgebruik of eigenlijk conceptengebruik door Paulus en andere apostelen, Paulus gebruikte voornamelijk Grieks-filosofische concepten om b.v. verschil aan te duiden tussen het Oude en het Nieuwe Testament, de vernieuwde openbaring van God, het Testament ín zijn bloed. Ik denk hierbij aan de agressief-verdrietige uitspraak 'Zijt gij zo uitzinnig? Dat gij met de geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees' uit Galaten 3(:3).

Aanbidden in geest en in waarheid, dat is m.i. tegenovergesteld aan dat wat het jodendom deed in de dagen van Christus. Ze hielden de wet, niet uit liefde maar uit wet. Ik heb altijd geleerd gekregen op cathechesatie dat wij de wet dienen te houden uit liefde tot God, mogelijk door de verdienste van Jezus Christus. We dienen de wet niet te houden uit gewoonte, om de genade te verdienen, omdat 'de wet moreel juist is' of wat dan ook. Het gaat om de liefdedienst van God. Christendom gaat om het 'vrijwillig' dienstknecht zijn van God. Dat is 'in geest en waarheid'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is mijn onderbouwing voor: God spreekt niet direct tot je gedachten.

God spreekt op velen manieren. Ik wil het daarom hebben over de manier wat ik persoonlijk het belangrijkst vind. God spreekt tot je geest. Waarom vind ik dit belangrijk? Omdat ik geloof dat dit de basis (fundament) voor elke christen zou “moeten†zijn om Gods stem te verstaan. Jezus zegt ook in Joh. 10:3,4, 27 dat wij: kennen en horen Zijn stem. Het is duidelijk dat Jezus hier spreekt over iedereen die wedergeboren is, dus niet als je al maanden of jaren wandelt met de Here. Of dat alleen een predikant of dominee Zijn stem kan horen. Nee, als je wedergeboren bent zou je gelijk Zijn stem kunnen verstaan. Wij zouden dus Zijn stem moeten kennen en horen. Hoor of herken jij Zijn stem nu nog niet dan maak dat niets uit want het is een proces. Je zult jezelf wel moeten trainen. Dit zal je tijd gaan kosten, maar wie wil er nou geen tijd in God steken.

Wij hebben een geest, ziel en een lichaam (1 Thess. 5:23). Dit betekent dat wij uit drie delen bestaan.

Je lichaam is het geen wat wij zien. Als je moe bent of het warm of koud hebt dan voel je dat met je lichaam. Je ziel is je gedachten en gevoelens (sommige zeggen de ware ik). Als ik je lichaam aanraak dan voel je dat. Zo kan ik ook jouw ziel aanraken met woorden. Stel ik zeg tegen jou dat je er goed uitziet dan voelt dat goed in jouw ziel. Je ziel zijn je gevoelens en gedachten. Veel mensen mixen de geest en de ziel samen en denken dat dit hetzelfde is.

Maar ziel en geest zijn verschillend.

De persoon die je bent is niet je lichaam of je ziel. De persoon die je bent is je geest. En God? Die is ook Geest. Daarom praat God tegen jou op een geestelijke manier.

Dat wil zegt: hij spreekt tot jouw geest. God is geest want God spreekt door de Heilige Geest tot jouw geest.

Joh, 3:6 zegt: Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. God is geest en spreekt niet tot ons vlees (lichaam want: Wat uit het vlees geboren is, is vlees) God spreekt ook niet tot je gevoelens of gedachten want God is geest. Mat. 10:20 zegt: want u zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt. De bijbel spreekt over in u dit kan niets anders zijn dan in onze geest want de Heilige Geest spreekt (communiceert) via onze geest. Joh. 6:63 zegt: De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. Hier kan je duidelijk uithalen dat God spreekt geestelijk (via onze geest). Rom. 8:16 zegt Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. Ook deze vers laat duidelijk zien dat God spreekt in onze geest. 1 Kor. 2:10 zegt: Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods. Ook hieruit kunnen we halen dat als God tot ons spreekt dat Hij spreekt door Zijn Geest en de Heilige Geest spreekt (communiceert) alleen maar via onze geest. Niet direct tot onze ziel (gedachten of gevoelens), maar direct tot onze geest.

.

Hoe kan ik zo zeker weten dat God niet direct tot je gedachten spreekt zoals ik zeg. Omdat Gods woord hier heel duidelijk in is. God is geest en Hij spreekt via onze geest. God is op dit moment niet op aarde in een lichaam en kan nu niet als Jezus toen 1 op 1 met ons praten. Nu hebben we de Heilige Geest en die spreekt 1 op 1 met ons in onze geest.

1 Cor. 6:17 zegt: Maar die zich aan de Here hecht, is één geest (met Hem), dus als Hij tegen ons spreekt in ons is dat in onze geest want wij zijn 1 geest met Hem. Joh. 14:17 zegt: de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

Ook hier zegt God dat de Heilige Geest in ons is. Waar in dan? In onze geest want wij zijn 1 geest met Hem. 2 Cor. 5:17 zegt dat toen wij Jezus aannamen in ons hart dat wij een nieuwe schepping zijn: het oude is voorbij, zie, het nieuwe is gekomen. Wij werden niet lichamelijk een nieuwe schepping of in onze ziel. Geestelijk werden wij compleet, totaal veranderd. Het is je geest die op dat moment is gered. Toen je opnieuw geboren werd ben je identiek als de Persoon Jezus Christus geworden in je geest. Alles wat Jezus heeft heb jij toen ook gekregen. Je bent 1 geest met Hem geworden (1 Cor. 6:17 zegt: Maar die zich aan de Here hecht, is één geest (met Hem). God is niet 1 met je ziel of 1 met je lichaam geworden. God spreekt dus niet direct tot je ziel (verstand of gevoelens) en ook niet tot je lichaam. God spreekt tot je geest en van daaruit zal jouw geest het naar je gedachten vertalen om datgene wat God in je geest heeft verteld te begrijpen.

Als God spreekt tot je geest, communiceert God met jouw geest en jouw geest vertaald het in je ziel (gedachten) naar je eigen ik. Bv: Ik denk dat ik dit kastje ga opruimen, ik denk dat ik dat oude vrouwtje ga helpen om haar boodschappen op de band te leggen. Vaak denken we dat dit God niet is want wij denken dat het ons eigen ik is.

God spreekt constant tot ons. Psalm 32: 8 zegt: Ik leer en onderwijs u aangaande de weg die gij gaan moet. God wil ons voortdurend richting geven in ons leven zodat wij geen verkeerde beslissingen maken. Vaak maken wij (ik ook meerdere malen per maand) onnodige fouten die niet nodig zijn. Gelukkig gebruikt God deze fouten om ons te leren hoe we het de volgende keer niet moeten doen.

Psalm 32:9 waarschuwt ons ook daarvoor. Dit vers laat duidelijk zien dat God niet wilt dat wij pijn lijden of door heftige dingen heengaan door onnodige verkeerde beslissingen. Denk je dat een bit in de bek van een paard een pretje is? Echt niet, elke keer als je trekt of naar links of rechts wilt komt er druk op dat gedeelte en dat doet pijn bij een paard. God wil ons richting geven want Hij weet wat goed voor ons is en Hij is degene die goede werken voor ons bereid heeft, Hij heeft voor ons een hoopvolle toekomst vol vrede.

zegen

Charlie

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid