Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dus jij duikt bijvoorbeeld nooit eens in bed terwijl het voor jou niet zo hoeft maar gewoon omdat je vriendin daar zin in heeft en je haar ook wel eens mag verwennen? Of zelfs als je er zelf net zo veel zin in hebt, ik mag hopen dat je eigen genot toch niet altijd op de eerste plaats komt...

Maar goed, met pedofilie heeft dat natuurlijk niet veel te maken. Ik schrik er wel van hoe enorm zwartwit sommige mensen daar altijd over lijken te denken, alsof elke pedofiel een totaal gewetenloos monster is dat het perfect ok vindt om kindjes te misbruiken. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend moeilijk is om je aangetrokken te voelen tot kinderen, zulke gevoelens zijn zo enorm taboe. Natuurlijk is het op geen enkele manier goed te praten als zo iemand die gevoelens in realiteit omzet, maar het blijven mensen, mensen die een enorme fout maken maar enorme fouten heb ik in mijn leven verdorie ook al gemaakt hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus jij duikt bijvoorbeeld nooit eens in bed terwijl het voor jou niet zo hoeft maar gewoon omdat je vriendin daar zin in heeft en je haar ook wel eens mag verwennen? Of zelfs als je er zelf net zo veel zin in hebt, ik mag hopen dat je eigen genot toch niet altijd op de eerste plaats komt...

Kijk dat bedoel ik dus met 'moeilijk te omschrijven wat ik bedoel...' Ligt niet aan jullie, maar aan mezelf, dus hou het maar bij pedo's... boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar
egoïstische daad
klinkt al eerder als een
mis
daad

Onzin.

Quote:
, en zo bedoelde ik het helemaal niet.

Weet ik.

Quote:
Het is niet makkelijk om precies te omschrijven wat ik bedoel... In ieder geval minder radicaal dan het overkwam...
boosrood.gif

Rustig maar! flower.gif Zo kwam het echt niet op mij over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus jij duikt bijvoorbeeld nooit eens in bed terwijl het voor jou niet zo hoeft maar gewoon omdat je vriendin daar zin in heeft en je haar ook wel eens mag verwennen? Of zelfs als je er zelf net zo veel zin in hebt, ik mag hopen dat je eigen genot toch niet altijd op de eerste plaats komt...

Dan handel je niet vanuit je eigen hartstocht maar iets objectiefs buiten jou om, nl het principe "soms moet je ook iets doen ook als je zelf geen zin hebt". En ja, dat komt voort uit liefde, je doet het omdat je om die ander geeft. Maar liefde is het niet, liefde is een hartstocht die wil. Die wil strelen, kussen, maar ook voor iemand zorgen bijvoorbeeld, zoals ik de neiging had om voor iemand te zorgen. Inhoudelijk was het altruistisch, maar in een ruimere zijn toch egoistisch omdat ik het deed omdat ik het fijn vond, niet omdat ik dacht dat het moest. Liefde is egoistisch in die zin dat het subjectief is. Het is puur je eigen gevoel en van niemand anders, ook niet van het voorwerp van je liefde. Je kunt het gevoel wel uiten maar het blijft van jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je het menselijk handelen kapot analyseert is uiteindelijk álles egoïstisch.

Alles is uiteindelijk ook egoistisch en het verbaasd me eigenlijk dat mensen zoveel moeite doen om iets te zien wat er niet is. En wederkerigheid is zo erg nog niet. Een niet-egoistische soort zou binnen een zucht en een scheet uitsterven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

[...]

Als je het menselijk handelen kapot analyseert is uiteindelijk álles egoïstisch.

Is niet alles egoïstisch dan? Ik ben ervan overtuigd dat inderdaad al het menselijk handelen voortkomt uit (een bepaalde vorm van) egoïsme. En ik zie dat niet per se als iets slechts.

Daarmee zeg ik niet dat pedofilie gerechtvaardigd is, maar alleen dat argument 'pedofielen zijn egoïstisch' volgens mij geen hout snijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is niet alles egoïstisch dan? Ik ben ervan overtuigd dat inderdaad al het menselijk handelen voortkomt uit (een bepaalde vorm van) egoïsme. En ik zie dat niet per se als iets slechts.

Dat is wat er staat: uiteindelijk is al het menselijk handelen egoïstisch.

Prof Michale Bratman heeft er een model voor gemaakt, het zogenaamde BDI model. "Mensen handelen vanuit een verlangen en met een bepaald geloof". Dit verlangen duidt het "egoïsme" aan.

Quote:
Daarmee zeg ik niet dat pedofilie gerechtvaardigd is, maar alleen dat argument 'pedofielen zijn egoïstisch' volgens mij geen hout snijdt.

Er is echter een verschil tussen een egoïstische daad en een egoïstische daad die schade berokkent aan andere mensen.

Wat ik heb gezegd is dat pedoseksualiteit een ernstige en hevige vorm van egoïsme is, niet te vergelijken met het "normale menselijk egoïstisch handelen" waar je veel dieper voor moet graven om het te kunnen zien.

Misschien is overigens het woord egocentrisme hier meer op zijn plaats, wanneer we er van uitgaan dat de pedofiel in de illusie leeft dat het slachtoffer er ook bij gebaat is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid