Spring naar bijdragen

beste boek ooit gelezen


Aanbevolen berichten

Ik open dit topic naar aanleiding van het topic 'In welk boek ben je nu bezig?'

Nog interessanter is te weten wat het beste boek is dat je ooit hebt gelezen.

Quote:

Heb \"Aantekeningen uit de Ondergrondse\" uit. Het beste boek dat ik ooit heb gelezen O_O

Er kan een onderscheid gemaakt in beste fictie-boek en beste non-fictieboek. Wil je zelf eventueel meer categoriën onderscheiden, ga je gang. Schrijf er ook bij waarom je het zo'n goed boek vindt.

Ik trap af:

Beste fictie: 'Insjallah' van Oriana Fallaci, omdat het een heel aangrijpend beeld schetst van de sfeer in Libanon in de jaren '80, toen de VN daar de burgeroorlog probeerde te stoppen.

Beste non-fictie: ik twijfel en noem maar beide titels:

Richard Dawkins - 'The Selfish Gene' omdat het heel helder geschreven en boeiend beschrijft waarom wij zijn zoals wij zijn: vanwege het succes van onze genen in het maken van betrouwbare kopieën van zichzelf. Onze genen bestaan niet voor ons, wij bestaan omwille van onze genen. Geen leuk perspectief, maar wel waar.

Jared Diamond - 'Guns, Germs and Steel'. Diamond is een bioloog, maar verklaart in dit boek het waarom van de wereldgeschiedenis in haar grote lijnen. Hoe kwam het, dat Europa de dominante factor is geworden in het vormen van de hedendaagse wereld en waarom begon onze beschaving in het Midden-Oosten? Het antwoord ligt, kort samengevat, in het beschikbaar aantal soorten domesticeerbare planten en dieren in het M-O, in vergelijking met bv. Zuid-Amerika. Daar in het Midden-Oosten raakte de grond na millenia van gebruik echter uitgeput en Europa nam het stokje over. De inventiviteit van de Europeanen werd geholpen door het geografisch gefragmenteerde continent (bergen, eilanden etc). Zodat het veel meer dan in China, dat meer een eenheid is, mogelijk is om als uitvinder of ontdekkingsreiziger (Columbus) elders je heil te zoeken als de overheid je niet goed gezindt is. Plus de stimulerende werking van concurrentie tussen staten. Met het lezen van het boek vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Non-fictie: de Bijbel: De woorden van God (de Schepper van alles) als uiting van liefde aan de mensheid.

Hij vertelt waarom Hij de mensen en het heelal maakte in volmaaktheid en dat de mensen door eigen fouten verloren gingen, maar dat Hij zo van hen hield, dat Hij alles van Zichzelf opgaf om hen te redden en hen weer tot hetzelfde geluk te brengen waarin ze oorspronkelijk waren, zodat Hij weer een liefdevolle relatie met hen kon hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mecanoscript, een boek wat na 50x lezen bijzonder blijft...

Mecanoscript: verslag van een nieuw begin is een kinderboek van de Spaanse schrijver Manuel de Pedrolo, dat in 1974 uitkwam. Het boek gaat over de wederopbouw van de beschaving door een jongen en een meisje, nadat buitenaardse wezens vrijwel de gehele mensheid hebben uitgeroeid.(link wiki)

Heeft ook emotionele waarde. Het is 1x gedrukt in Nederland, heb het in mijn jeugd veel gelezen omdat onze bieb het heeft. Verder nergens te vinden. En "bij toeval" had ik het in mijn handen bij een verkoop van de bieb... 25 cent... maar zo veel meer waarde smile.gif

Achter in het boek staat een stukje die het verhaal terugkoppelt aan Adem en Eva (in combi met de hoofdrolspelers van het boek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Non-fictie: de Bijbel: De woorden van God (de Schepper van alles) als uiting van liefde aan de mensheid.

Wel passend voor een christelijk forum, de bijbel als beste boek in de tweede post. Geeft wat tegenwicht aan Dawkins' en Diamonds' biologische verklaring. clown.gif Maar biologie is toetsbaar! party.gif


Samengevoegd:

Willen jullie ook vertellen WAAROM jullie die boeken zo goed vonden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooiste fictie-boek allertijden: Dune van Frank Herbert en God-Emperor of Dune van Frank Herbert.

Waarom: Omdat deze boeken mij wellicht het meest hebben beïnvloed en gevormd van alle fictie die ik ooit heb gelezen. Nog regelmatig denk ik eraan en refereer ik ernaar.

Deze boeken bevatten volgens mij wezenlijke lessen over wat het is om mens te zijn. Wat het betekent om macht en verantwoordelijkheid te hebben, om lief te hebben en te verliezen en wat het is om onmogelijke beslissingen te moeten nemen. Ook hebben deze boeken mijn geloof beïnvloed op een manier die ik voor mezelf nog steeds probeer te onderzoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Non-Fictie:

Lastig, maar op dit moment ga ik voor Witness van Whittaker Chambers.

Een biografie geschreven door een (Amerikaanse) man die in de jaren '30 werkzaam was voor de GRU als agent in de Amerikaanse ondergrondse. Het is een briljant geschreven boek (hoewel met een soms wat melodramtische toon)en een boek met een pessimistische blik, een opmerking die hij tegen zijn vrouw maakte rond de periode dat hij defecteerde is er een die door het hele boek geresoneert wordt "you know, we are leaving the winning world for the losing one". Toch is het geen pessimistisch boek, zijn christelijk geloof zorgt ervoor dat het dat overstijgt.

Hoewel veel van zijn opmerkingen en analyses verouderd zijn en het communisme niet langer meer een serieus gevaar is, is de waarschuwing tegen het meterialistische wereldbeeld nog springlevend. En meer dan andere boeken is dit het boek dat mij iemand van rechts heeft gemaakt, een conservatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel te moeilijk 1 boek (of 2) te kiezen.... Er zijn er teveel

een poging:

The Double Helix van James D. Watson

Een legendarisch verhaal over een wetenschapper en zijn werk. Geen droog verhaal over experimenten en cijfers, maar een groots overzicht van een levenswerk en alle menselijke relaties en goede en slechte dingen die daar een rol in speelden. James Watson kreeg in 1962 de Nobelprijs voor Geneeskunde samen met F. Crick en M. Wilkins.

Hot Money van Dick Francis

Ik vind de meeste boeken van Francis wel aardig, maar deze is de ene die ik elke paar jaar weer opnieuw lees, het is een whodunnit, maar zelfs als je de afloop al kent een geweldig verhaal. Dick Francis creëert zulke leuke karakters in zijn verhalen die allemaal op een of andere manier de lezer weten te raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voorlopig is dat hier Andreas Kinngeging - Geografie van goed en Kwaad, toen ik het boek las wist ik meteen dat dit een goed boek is. In een keer lijken al mijn onderbuik gevoelens perfect onder woorden gebracht, en nog aangevuld met veeeeeel meer.

Toch twijfel ik, ik heb ook gewoon nog steeds een zwak voor het Groot Vertelboek van Anne de Vries. Prachtige tekeningen, goed verhaald, lekker moeilijke woorden voor de koter die ik was. Ik heb nog steeds het grootste gedeelte van mijn bijbelkennis hieraan te danken.

En de Dik Trom omnibus van vroeger. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste fictieboek is voor mij ongetwijfeld 1984 van George Orwell. Als geen ander demonstreert hij de uitwassen in het menselijk denken en het gevaar van totalitaire (politieke) systemen en het aanwenden van technologie om mensen te controloren. Daarnaast is het verrassend actueel als je ziet op welke naïeve wijze het Westen zich in de luren laat leggen door veiligheidsdiensten die veiligheid tegen terroristen beloven maar intussen langzamerhand bijna je hele doen en laten kunnen volgen/controleren en je privacy to hell helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het een grootse en meeslepende visie die je hebt (en er zijn ook Nederlanders geweest die zo wilden leven, het doet me denken aan Marsman), maar ik kan me er niet in vinden.

De helft van mijn leven heb ik onder depressies geleden, dus lijden ken ik maar al te goed. Het destructieve opzoeken ook, met een decennium van verslaving, 7 jaar terug afgesloten. Maar 'lijden' en 'zin in het leven hebben' zijn voor mij elkaar uitsluitende grootheden. Heb ik zin in het leven (zelden) dan lijd ik niet; lijd ik, dan heb ik geen zin in het leven en zie ik de zin er ook niet van. Dus hoe je je erin kunt verlustigen? Ik vind je hartstikke leuk, maar op een fundamenteel punt zijn we het toch oneens, lijkt me.

Nog een paar jaar, dan wordt de vraag naar olie zoveel groter dan wat de tanende productie kan bijbenen, dat de westerse maatschappij zal ervaren hoe het is gedwongen af te kicken van haar olieverslaving. Dan zullen we zien hoe hard we die goedkope olie hebben gebruikt om ons te voeden, te transporteren en ons van alle gemakken te voorzien en hoe dat alles (langzaamaan? snel?) zal wegvallen: met de auto overal heen kunnen, verbinding met de wereld met een druk op de knop, voedsel in de supermarkt, water uit de kraan. Het is een tijd die ik vrees, maar jij zult je plezier niet opkunnen, als je echt zo van lijden en destructie houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Alle boeken van Hubert Lampo:magisch-realismeworshippy.gif

De alchemist van Paulo Coelho.Het verhaal van een jongen uit andalusie die zijn droom volgt om een schat te vinden bij de grote piramides en onderweg leert naar zijn hart te luisteren en ontdekt dat de schat altijd al in zijn hart lag.Prachtig!

Link naar bericht
Deel via andere websites

- De Bijbel (non-fictie), en dan met name Johannes en de Romeinenbrief zijn voor mij zeer vormend geweest en nog steeds heel troostrijk en inspirerend;

- Gerard Walschap: De heilige Jan Mus (fictie)

Ik vind het buitengewoon indrukwekkend hoe Walschap mij via een ongelovig romanpersonage zo veel heeft geleerd over christelijk leven. Ik kan iedereen deze roman en überhaupt deze auteur (een oude en vergeten keizer van de Nederlandstalige letteren) van harte aanbevelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid