Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Niet mee eens! Dan is het taak van de man zijn vrouw te helpen bij het trainen van bepaalde vaardigheden (of andersom) zodat er een meer evenwichtige taakverdeling onstaat.

Nee hoor alleen als één van de twee daar een probleem mee heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Niet mee eens! Dan is het taak van de man zijn vrouw te helpen bij het trainen van bepaalde vaardigheden (of andersom) zodat er een meer evenwichtige taakverdeling onstaat.

Ja dat is nog beter! yes.gif


Samengevoegd:

Quote:

en ik kan natuurlijk heel goed schroeven aangeven
e_53.gif

Dat is ook wel wat waard! sjoerule.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

M man is er een van beren op de weg. Nu kan ik niet geweldig klussen en in sommige zaken ben ik zelfs bewust slecht, maar ik ben wel heel goed in beginnen. Ik begin met iets waarvan hij nog aan het denken is of het wel kan en dan neemt hij het snel over voor er rampen gebeuren en voila, het wil.

Doe ik dat niet, dan is er 3 maand later nog steeds niets gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

M man is er een van beren op de weg. Nu kan ik niet geweldig klussen en in sommige zaken ben ik zelfs bewust slecht, maar ik ben wel heel goed in beginnen. Ik begin met iets waarvan hij nog aan het denken is of het wel kan en dan neemt hij het snel over voor er rampen gebeuren en voila, het wil.

Doe ik dat niet, dan is er 3 maand later nog steeds niets gebeurd.

Supertactiek! rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Maar waarom is het zonde met je diploma? Als je fulltime voor je kinderen gaat zorgen, kan je daarin toch ook je talenten en ontwikkelingen in kwijt?

Ik zie niet echt in wat mijn MA in de Nederlandse taal en cultuur kan bijdragen aan fulltime voor de kinderen zorgen. Dat is een beetje een drogreden vrees ik. Natuurlijk neem je al je ervaringen mee, maar dan is het toch een beetje zonde van die heel veel centjes. Je moet wat doen met de talenten die je gekregen hebt hoor. Tenminste, dat vind ik dan.

Over het algemeen vind ik dat de best verdienende ouder beter maar het meest buiten de deur kan werken indien er verder geen bezwaren zijn (hekel aan werken noem ik een bezwaar), zodat er zo veel mogelijk geld binnen komt en dat is goed voor het gezin. Of dat nou de vader of moeder is maakt niet zo veel uit. De tijd van de strikte rolverdeling is voorbij. In de tijd van het Oude en Nieuwe Testament ging dat ongetwijfeld wel anders, maar ja, toen deden ze ook niet aan fietsen, en men gebruikte proppen geitenwol als maandverband.

Wat betreft taken in het huishouden, dat is denk ik iets wat gewoon een beetje moet groeien. De één vindt strijken vreselijk, de ander kan weer niet koken. Op die manier maak je de afwegingen. De neutrale dingen verdeel je gewoon. Ik zeg nu "gewoon", maar ik weet uit ervaring dat zo'n huishouden beginnen met z'n tweeën (en later meer) niet eenvoudig is. Het is aftasten, uitzoeken, proberen, bekvechten. Bij een traditionele roldverdeling is dit misschien minder maar dat is onder sommige omstandigheden (laagopgeleid mannetje met slechte baan) weer minder efficiënt, en dus minder goed voor het gezin.


Samengevoegd:

Quote:

M man is er een van beren op de weg. Nu kan ik niet geweldig klussen en in sommige zaken ben ik zelfs bewust slecht, maar ik ben wel heel goed in beginnen. Ik begin met iets waarvan hij nog aan het denken is of het wel kan en dan neemt hij het snel over voor er rampen gebeuren en voila, het wil.

Doe ik dat niet, dan is er 3 maand later nog steeds niets gebeurd.

Prachtig. Ik ben wat klussen betreft perfect: ik doe planning, aankoop, start, uitvoering, en afwerking. En voor er iemand "Koffie?" kan zeggen kom ik er al dapper aan gerend met de stofzuiger en een sopje, om de zooi op te ruimen.


Samengevoegd:

Quote:

Je kan toch niet verwachten dat de slons waarmee je getrouwd bent opeens een poetser wordt?

Dat is mij anders heel aardig gelukt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zie niet echt in wat mijn MA in de Nederlandse taal en cultuur kan bijdragen aan fulltime voor de kinderen zorgen. Dat is een beetje een drogreden vrees ik. Natuurlijk neem je al je ervaringen mee, maar dan is het toch een beetje zonde van die heel veel centjes. Je moet wat
doen
met de talenten die je gekregen hebt hoor. Tenminste, dat vind ik dan.

Maar moederschap (of vaderschap) is werk en daar stop je al je kennis en al je ontwikkelingen in. Dus ook wat je met al die centjes heb geleerd.

Quote:
Over het algemeen vind ik dat de best verdienende ouder beter maar het meest buiten de deur kan werken indien er verder geen bezwaren zijn (hekel aan werken noem ik een bezwaar), zodat er zo veel mogelijk geld binnen komt en dat is goed voor het gezin. Of dat nou de vader of moeder is maakt niet zo veel uit. De tijd van de strikte rolverdeling is voorbij. In de tijd van het Oude en Nieuwe Testament ging dat ongetwijfeld wel anders, maar ja, toen deden ze ook niet aan fietsen, en men gebruikte proppen geitenwol als maandverband.

Het meeste geld is lang niet altijd het beste voor het gezin. Liefde en aandacht is veel belangrijker (na een minium is gehaald iig.)

Quote:

Dat is mij anders heel aardig gelukt.

Kan je me dat leren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar moederschap (of vaderschap) is werk en daar stop je al je kennis en al je ontwikkelingen in. Dus ook wat je met al die centjes heb geleerd.

Mijn kinderen zullen me later inderdaad heel dankbaar zijn dat ik ze haarfijn kon uitleggen wat perifere cues zijn. Sorry, ik begrijp je punt wel en zit uiteraard maar te miepen. Maar ik denk dat als je fulltime vader of moeder wilt worden, je daar ook specifieke trajecten voor hebt waarin je die vaardigheden leert. Vroeger had je daar de huishoudschool voor, geen idee hoe het nu heet.

Quote:

Het meeste geld is lang niet altijd het beste voor het gezin. Liefde en aandacht is veel belangrijker (na een minium is gehaald iig.)

Mwa ik las laatst ergens dat een kind 14 % van een modaal inkomen kost. Ik denk dat het goed is de zaken goed voor elkaar te hebben. Balans tussen geld en liefde. Dat je kiest voor de meeste poen vlakt liefde niet meteen uit.

Ik verbaas me zelf over bovenstaande uitspraken. Ik klink nu wel heel materialistisch.

Quote:

Kan je me dat leren?

Op een gegeven moment viel het kwartje dat mijn strakke planning best tijdbesparend werkt gewoon. En dat een schoon en opgeruimd huis best fijn en rustgevend is. Koken doe ik wel nog steeds zelf want dat was echt geen leuke ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De tijd van de strikte rolverdeling is voorbij. In de tijd van het Oude en Nieuwe Testament ging dat ongetwijfeld wel anders, maar ja, toen deden ze ook niet aan fietsen, en men gebruikte proppen geitenwol als maandverband.

De werkelijk traditionele rolverdeling ligt toch wat meer genuanceerd.

Ef 6,4

En gij, vaders, verbittert uw kinderen niet, maar voedt hen op in de tucht en in de terechtwijzing des Heren.

Quote:
Spr. 31

10 Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?

Zij is meer waard dan edelstenen.

11 Haar man vertrouwt op haar

en zal daar rijkelijk bij winnen.

12 Ze brengt hem voorspoed, geen ellende,

alle dagen van haar leven.

13 Ze zoekt wol en linnen uit,

en spint en weeft met vreugde.

14 Zoals een koopmansschip naar verre streken vaart,

zo haalt zij van verre wat ze nodig heeft.

15 Ze staat al op als het nog donker is,

regelt het werk in huis, draagt haar slavinnen taken op.

16 Als zij haar zinnen op een akker zet, koopt ze hem,

van wat ze heeft verdiend, plant ze een wijngaard.

17 Zij is vol daadkracht,

onvermoeibaar is ze in de weer.

18 Handeldrijven gaat haar heel goed af,

’s nachts gaat haar lamp niet uit.

19 Haar handen zijn voortdurend aan het spinrok,

ze houdt altijd de weefspoel vast.

20 Haar handen strekt zij uit naar de behoeftigen,

ze geeft de armen hulp.

21 Niemand in haar huis hoeft sneeuw te vrezen,

zij heeft hen allen warm

22 Ze maakt de mooiste dekens,

ze gaat gekleed in linnen en purperen wol.

23 Haar man geniet bekendheid in de stad,

hij vergadert met de oudsten in de poort.

24 Zij vervaardigt kleding en gordels,

en levert die aan kooplui.

25 Uit haar verschijning spreken kracht en waardigheid,

de dag van morgen ziet ze lachend tegemoet.

26 Ze spreekt wijze woorden,

wat ze zegt, zijn liefdevolle lessen.

27 Ze waakt over haar huishouding,

nietsdoen is haar onbekend.

28 Haar kinderen prijzen haar,

haar man bejubelt haar:

29 ‘Er zijn veel sterke vrouwen,

maar jij overtreft ze allemaal.’

30 Charme is bedrieglijk en schoonheid vergaat,

maar een vrouw met ontzag voor de HEER moet worden geprezen.

31 Moge zij de vruchten plukken van haar werk,

mogen haar daden worden geprezen in de poorten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk onderwerpsmile.gif

In eerste instantie sluit ik me bij Joost aan, dat de beste rolverdeling die is, waar beide personen zich het prettigst bij voelen en in kunnen vinden.

In mijn geval ben ik echt wel een huisvrouw type en doe ik het liefst dingen zelf, gewoon omdat ik de lat hoog heb liggen en een ander daar niet snel aan kan tippen. (arrogant knipoog_dicht.gif)

Het enige wat ik niet leuk vind is koken en daar zal ik toch wat meer mijn best voor moeten gaan doen, aangezien dit tijdtechnisch op mij neer komt. Hoe vervelend een taak ook is, ik vind dat je er het beste van moet maken, in je werk maar ook in je huis... ik kan me ook vreselijk ergeren als mensen zeuren over het huishouden, dat moet je gewoon doen.

Op mijn werk loop ik er overigens ook wel tegenaan dat mijn lat vrij hoog ligt en dat mensen zich wellicht te pletter werken omdat ze er vanuit gaan dat ik dat verwacht, niet helemaal gezond denk ik. Ik zit gewoon niet veel stil en pak graag dingen op.

Wat opvoeding betreft denk ik dat ik genoeg gezien heb via mijn werk en vraag ik me wel eens af of mensen er verstandig aan gedaan hebben om voor kinderen te gaan. Dat je werkt, allebei, zie ik het probleem niet zo in, maar mensen die hun kinderen bijna niet zien en waarbij het werk altijd voor een heel ziek kind gaat, vind ik de plank volkomen mis slaan. Ook niet ieder kind kan even goed omgaan met het feit dat ouders (veel) werken. Voor mijn persoonlijk kies ik dan voor mijn kind, als dat betekend dat ik minder luxe heb of minder mijn ambitisch volg.

Het is niet aan mij te oordelen over andere mensen met kinderen, maar voor mij is het wel een maatstaf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat je werkt, allebei, zie ik het probleem niet zo in, maar mensen die hun kinderen bijna niet zien en waarbij het werk altijd voor een heel ziek kind gaat, vind ik de plank volkomen mis slaan. Ook niet ieder kind kan even goed omgaan met het feit dat ouders (veel) werken.

Mee eens, want als je kinderen op de wereld zet voor de kinderopvang begin er dan maar niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mee eens, want als je kinderen op de wereld zet voor de kinderopvang begin er dan maar niet aan.

Das wel erg kort door de bocht... Kinderopvang is best een goeie optie, zolang het maar geen 5 dagen per week zijn.

In sommige gevallen moeten beide ouders gewoon werken om rond te kunnen komen.

Of misschien een gehadicapt kind... dan gaat jouw reactie niet helemaal op ben ik bang

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Das wel erg kort door de bocht... Kinderopvang is best een goeie optie, zolang het maar geen 5 dagen per week zijn.

In sommige gevallen moeten beide ouders gewoon werken om rond te kunnen komen.

In Nederland? Dat valt dan vrij eenvoudig op te lossen door goedkoper te wonen en de Zeeman en Aldi wat vaker te bezoeken.

Quote:

Of misschien een gehadicapt kind... dan gaat jouw reactie niet helemaal op ben ik bang

Dan gaat het ook niet om ouders die hoopten op een gehandicapt kind. Tenminste, vanuit mijn eigen ervaringen ken ik ze absoluut niet.

Er is een verschil tussen aan kinderen beginnen met daarbij de wetenschap dat je ze zodra het kan op de kinderopvang dumpt en aan kinderen beginnen en er achterkomen dat je het niet redt zonder proffessionele hulp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid