Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Op de website link lees ik diverse artikelen over tig christenen, wat wel of niet goed is. Je wordt voor allerlei zaken gewaarschuwd. Maar is dit wel de manier van werken zoals dhr. Geelhoed dat doet? Kan hij later hierboven zeggen: God, ik heb meneer A bekritiseerd en ook meneer B. Dat was het dan. Ik probeerde krampachtig te kijken naar wat wel of niet goed is in een kerk. Maar er valt nog heel wat te werken bij mij zelf! De toepasselijke tekst de balk in je eigen oog, de splinter in die van een ander. Maar toch roept volgens mij de Bijbel wel op om alles te toetsen. Doch wel uit liefde en goede bewogenheid. Wat vinden jullie van de bovengenoemde website?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het eerste dat mij opviel is dat Geelhoed vrij negatief is over het Wetsidee der Wijsbegeerte en dat Ouweneel zich daar op schijnt te baseren. Dat wist ik niet.

Verder lijkt hij 'traditionele evangelicalen' en gereformeerden als bondgenoten te zien, waar ik vraagtekens bij heb.

De toonzetting is niet vreselijk aangenaam en als ik even vluchtig het artikel over 'emrging churches' doorneem zie ik dat daar een hoop te onderscheiden zaken op een hoop worden gegooid en veroordeeld zonder nuance of de (belangrijke!) verschillen te noemen.

De combinatie van de erg ongenuanceerde stellingen icm. de toonzetting roepen bij mij enige afkeer op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat hij een aantal goeie punten heeft. Hij gaat wel wat dieper dan gemiddeld op kwesties in, maar net niet ver genoeg naar mijn idee. Zijn stukje over Opwekking muziek mist net het cruciale punt en in het stuk Spreken over God waar Raido ook een topic over heeft gemaakt aan de hand van een stukje van hem blijft hij vrij beperkt bezig.

Maar hij blijft wel waken voor zuiverheid van de kerk en leer, zoals de bijbel ook oproept. Hij zit niet mensen hun zonden aan te wijzen, hij strijdt voor een zuivere leer. Juist vanuit naastenliefde is hij kritisch en zakelijk omwille van de waarheid. Als het hem te doen was om de personen zelf op hun zonde te wijzen was de toon anders en ging het niet over wat er geleerd werd.

Hij bekritiseert niet Meneer A en Meneer B, hij vergelijkt de uitspraken van die twee meneren met wat er in de bijbel staat, en dat doet ie redelijk.

Wat was voor jou de reden, ikbenBen, om deze site op te vatten als zoeken naar splinters?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het eerste dat mij opviel is dat Geelhoed vrij negatief is over het Wetsidee der Wijsbegeerte en dat Ouweneel zich daar op schijnt te baseren. Dat wist ik niet.

Verder lijkt hij 'traditionele evangelicalen' en gereformeerden als bondgenoten te zien, waar ik vraagtekens bij heb.

De toonzetting is niet vreselijk aangenaam en als ik even vluchtig het artikel over 'emrging churches' doorneem zie ik dat daar een hoop te onderscheiden zaken op een hoop worden gegooid en veroordeeld zonder nuance of de (belangrijke!) verschillen te noemen.

De combinatie van de erg ongenuanceerde stellingen icm. de toonzetting roepen bij mij enige afkeer op.

Ik heb eventjes zijn kritiek op de Wijsbegeerte der Wetsidee doorgelezen, maar ik denk dat hij kritiek geeft ten onrechte. Dooyeweerd had zijn theorie achtergelaten om verder te ontwikkelen, Geelhoed wijst een punt aan wat verder ontwikkeld dient te worden. De sleutel tot het antwoord op zijn kritiek is namelijk weer te vinden in de werken van Bavinck met een vleugje Heidegger, denk ik. widegrin.gif

Brengt me weer op het eerdere punt, de beperktheid van zijn denken, het stokt te snel in simplisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar hij blijft wel waken voor zuiverheid van de kerk en leer, zoals de bijbel ook oproept. Hij zit niet mensen hun zonden aan te wijzen, hij strijdt voor een zuivere leer. Juist vanuit naastenliefde is hij kritisch en zakelijk omwille van de waarheid. Als het hem te doen was om de personen zelf op hun zonde te wijzen was de toon anders en ging het niet over wat er geleerd werd.

Hij bekritiseert niet Meneer A en Meneer B, hij vergelijkt de uitspraken van die twee meneren met wat er in de bijbel staat, en dat doet ie redelijk.

Ik vind het een hele interessante site.. Denk dat hij een flink aantal goeie punten maakt..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dhr. Geelhoed is gewoon een strikte protestant die aan de hand van de Schrift meent dat veel andere protestanten en zeker de katholieken en orthodoxen er volstrekt naast zitten. Hij redeneert daarbij netjes en consequent volgens zijn eigen interpretatie van de Schrift en vindt natuurlijk dat zijn interpretatie de enige juiste interpretatie van de Schrift is.

Niets nieuws onder de zon dus en mijns inziens ook geen reden om speciaal hém daarvoor te veroordelen. Hij is bepaald niet de enige protestant die zo absoluut redeneert. Sterker nog, de meeste van zijn tegenstanders redeneren net zo absoluut, alleen interpreteren ze de Schrift weer anders. En hebben ze misschien een wat prettiger klinkende leer, waardoor het allemaal wat minder absoluut klinkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid