Spring naar bijdragen

Bidden tot de Heilige Geest.


Aanbevolen berichten

Persoonlijk bid ik eigenlijk altijd de God de Vader in naam van Christus, daarmee twee van de drie zogezegd meepakkend.

Mij richtend tot de een zonder de ander komt eigenlijk niet voor. Nu sprak ik laatst met iemand die soms specifiek tot de Heilige Geest bid.

Nu vroeg ik mij af of hier meer mensen dat doen en zoja, waarom? Wanneer? Reacties van mensen die dat niet doen en/of er bezwaren tegen hebben lees ik ook graag natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, waarom niet? Bijvoorbeeld : je kan God de Vader danken voor zijn zorgzaamheid, Jezus danken voor het werk voor ons gedaan en de Heilige Geest vragen om te inspireren.

Persoonlijk geloof ik dat het niet bijzonder veel uit maakt of je nou naar Jezus bid, de Vader bid of de Heilige Geest. Ik richt mij meestal ook op God de Vader of noem gewoon 'God'. Hoe het ook zij, in al deze gevallen richt je je tot de éne God, dus fout kun je het niet doen volgens mij smile.gif

Persoonlijk ontdekde ik naarmate ik meer leerde en ging begrijpen over de Heilige Geest dat het waardevol kan zijn Hem apart in je gebed te noemen, net als dat je dat met de Vader doet en Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja

Meestal deze:

Quote:
Kom, Heilige Geest, vervul de harten van Uw gelovigen, en ontsteek in hen het vuur van Uw liefde.

- Zend Uw Geest uit, en alles zal worden herschapen.

- En Gij zult het aanschijn der aarde vernieuwen.

Laten wij bidden.

God, Gij hebt de harten van Uw gelovigen door de verlichting van de Heilige Geest onderwezen. Geef dat wij door dezelfde Heilige Geest de ware wijsheid mogen bezitten, en ons altijd over Zijn vertroosting mogen verblijden. Door Christus, onze Heer.

Amen.

Maar het blijft voor mij wellicht het meest ongrijpbare 'deel' van de Drie-eenheid

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk onderwerp.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. In de bijbel wordt niet heel duidelijk verboden of aangemoedigd om tot de Heilige Geest te bidden. Over het algemeen lees je niet in de bijbel dat de discipelen tot de Heilige Geest baden. Maar een expliciet verbod wordt er ook niet op gegeven.

Iemand nog wat bijbelse aanwijzingen over het wel of niet bidden tot de Heilige Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zijn er wel twee boeken van de schrijver Benny Hinn die daarin juist verteld over een hele nauwe relatie met de Heilige Geest. Hij onderbouwt dat volgens mij ook uit de Bijbel. Het zijn Welkom Heilige Geest en Goedemorgen Heilige Geest . Volgens mij heb ik een van de boeken wel eens gelezen, maar dat is dan al weer een tijdje geleden.

(Grappig, ik las net Weekend om Heilige Geest beter te leren kennen ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, waarom niet? Bijvoorbeeld : je kan God de Vader danken voor zijn zorgzaamheid, Jezus danken voor het werk voor ons gedaan en de Heilige Geest vragen om te inspireren.

Persoonlijk geloof ik dat het niet bijzonder veel uit maakt of je nou naar Jezus bid, de Vader bid of de Heilige Geest. Ik richt mij meestal ook op God de Vader of noem gewoon 'God'. Hoe het ook zij, in al deze gevallen richt je je tot de éne God, dus fout kun je het niet doen volgens mij
smile.gif

Helemaal mee eens! Precies hoe ik het wilde verwoorden, Étoile.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja

Meestal deze:

[...]

Maar het blijft voor mij wellicht het meest ongrijpbare 'deel' van de Drie-eenheid

Ik vindt het niet logisch om ze als een geheel te accepteren of erin te geloven, ze hebben alle andere taken. Zo kan ik afleiden van het vers hierboven dat god een soort commandant is die bovenaan staat, want er wordt gezegd ''stuur de heilige geest'' en dat de heilige geest een boodschapper is tussen god en Jezus en Jezus weer een boodschapper is tussen ons en God..

De drie eenheid vind ik persoonlijk zeer slap.. Hoe belangrijk Jezus ook is bij God en ondanks dat hij geen vader had, mag hij niet meteen als zoon van God bestempeld worden, want dit is wat ik me dan afvraag..Jezus had geen vader(er werd geblazen in Maria door de heilige geest) en hij werd de zoon van God, maar Adem had geen vader en moeder, hoe moeten we dit verklaren...Was God zijn moeder en vader?

Ik geloof absoluut in God, de heilige geest en Jezus, maar ook geloof ik in andere profeten die geweest zijn en die een betekenis hadden voor de mensheid..Maar de verhaal vind ik eerlijk gezegd een beetje inkompleet..

Kan iemand het anders uitleggen? (dit is niet de plaats om dit hier neer te zetten, maar omdat het hierboven al staat dacht ik ''doe maar'')

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus had geen vader(er werd geblazen in Maria door de heilige geest) en hij werd de zoon van God, maar Adem had geen vader en moeder, hoe moeten we dit verklaren...Was God zijn moeder en vader?

Inderdaad is God de Vader van Adam (vs. 38).

Luc. 3

23 En Hij, Jezus, was, toen Hij optrad, ongeveer dertig jaar, een zoon, naar men meende, van Jozef, de zoon van Eli, 24 de zoon van Mattat, de zoon van Levi, de zoon van Melchi, de zoon van Jannai, de zoon van Jozef, 25 de zoon van Mattatias, de zoon van Amos, de zoon van Naüm, de zoon van Hesli, de zoon van Naggai, 26 de zoon van Maät, de zoon van Mattatias, de zoon van Semeïn, de zoon van Josek, de zoon van Joda, 27 de zoon van Joanan, de zoon van Resa, de zoon van Zerubbabel, de zoon van Sealtiël, de zoon van Neri, 28 de zoon van Melchi, de zoon van Addi, de zoon van Kosam, de zoon van Elmadan, de zoon van Er, 29 de zoon van Jozua, de zoon van Eliëzer, de zoon van Jorim, de zoon van Mattat, de zoon van Levi, 30 de zoon van Simeon, de zoon van Juda, de zoon van Jozef, de zoon van Jonan, de zoon van Eljakim, 31 de zoon van Melea, de zoon van Menna, de zoon van Mattatta, de zoon van Natan, de zoon van David, 32 de zoon van Isaï, de zoon van Obed, de zoon van Boaz, de zoon van Salma, de zoon van Nachson, 33 de zoon van Amminadab, de zoon van Admin, de zoon van Arni, de zoon van Chesron, de zoon van Peres, de zoon van Juda, 34 de zoon van Jakob, de zoon van Isaak, de zoon van Abraham, de zoon van Terach, de zoon van Nachor, 35 de zoon van Serug, de zoon van Reü, de zoon van Peleg, de zoon van Eber, de zoon van Selach, 36 de zoon van Kenan, de zoon van Arpaksad, de zoon van Sem, de zoon van Noach, de zoon van Lamech, 37 de zoon van Metuselach, de zoon van Henoch, de zoon van Jered, de zoon van Mahalalel, de zoon van Kenan, 38 de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God.

P.s. ik denk dat je inderdaad beter in een ander/bestaand topic over de Drie-Eenheid kan schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euh, nee. Ik bid meestal tot de Vader in de naam van Jezus.

Een ook wel eens gebeden aan Jezus gericht.

Of gewoon gebeden tot God in het algemeen.

Maar in de kerk hebben we wel liederen als

Quote:

Heilige Geest, U mijn Trooster,

maak mij sterk, hef mijn hoofd omhoog.

Heer, uw waarheid maakt mij vrij

en uw leven groeit in mij.

O, laat uw vrede heersen in mijn hart.

En aangezien je liederen als gebeden kunt opvatten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk bid ik tot de Vader in geloof, vertrouwen en wetenschap dat dit door Christus als zuiver gebed tot de Vader komt. Ik vraag dan ook aan de Vader of Hij zijn Geest wil geven om ons te leren en te leiden. Binnen de gereformeerde gezindtes komt het votum en groet vaak naar ons toe in de naam van:

De Vader die het heil beschikt

De Zoon die het heil verwerft

De Geest die het heil uitdeeld

Door tot de Vader te bidden bereik je alle drie personen van de drie-eenheid.

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, dat dacht ik ook al ja. Door de Geest in naam van Jezus Christus bidden tot de Vader. Een oprecht gebed is vanuit de Geest die geloof geeft. Zoals ik het zie kan je niet anders bidden dan vanuit de Heilige Geest, bidden heeft namelijk al in de definitie dat het een werk van de Geest is. Waar gebed is, is de Geest. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, door de Geest in naam van Jezus bidden tot de Heer. Dat doe ik zelf ook, en volgens mij gebeurt dat ook veel binnen de evangelische(re) kringen. Meestal wordt de Heilige Geest als helper aangeroepen, of Hij je inspiratie of kracht wil geven. Ik denk dat dit komt omdat het raar is om aan God de Vader te vragen of Hij wil helpen om tot Hem te bidden. Het is dan fijner, logischer om dit te vragen aan de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik durf bijna te wedden dat ik hier ooit een topic over geopend heb, hoe dan ook. Ik was altijd van mening dat je tot de Vader moest komen door Jezus Christus én dat de Heilige Geest dan uit zou gaan van de Vader en de Zoon..

Nu is er echter een gebed in veel gereformeerde kerken die gaat als volgt (Laatste vers van de Avondzang):

O Vader dat u liefd' ons blijkt. O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk, O Geest, zend Uwen troost ons neer;. Drie-enig God, U zij al d' eer!

Dus blijkbaar 'mag' het wel knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door Jezus Christus onze Heer, die met U leeft en heerst in de eenheid van de heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen. Amen.

Veni, creator Spiritus

mentes tuorum visita,

imple superna gratia,

quae tu creasti pectora.

Kom Schepper, Geest, daal tot ons neer,

houd Gij bij ons uw intocht, Heer;

vervul het hart dat U verbeidt,

met hemelse barmhartigheid.

Ook katholieken hebben er weinig problemen mee om ook tot de heilige Geest te bidden. De heilige Geest is immers een Persoon, tot wie dus gesproken kan worden en die ook tot ons spreekt. Sowieso bidden we dus in elk geval wel in de éénheid van de heilige Geest. Gedreven door de Geest bidden we door Christus tot onze Vader. Of tot Christus Zelf. Of dus tot de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit leek me hierbij wel een interessant artikel:

KATHOLIEK/PROTESTANTSE - TEGENOVER OOSTERS ORTHODOX/EVANGELISCHE PNEUMATOLOGIE

Willem J. Ouweneel

Hoewel de charismatische beweging in het westen is opgekomen, sluit zij beter aan bij de oosters orthodoxe dan bij de westerse (katholiek protestantse) traditie, stelt prof. Ouweneel. Dat heeft te maken met de heel verschillende plaats die de Heilige Geest in de westerse resp. oosterse theologie inneemt.

[...]

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid