Spring naar bijdragen

Kosher leven/ eten


Aanbevolen berichten

Quote:

In de schrift staat dat het lam niet mag worden klaargemaakt in de melk van zijn moeder.

Dit staat inderdaad in de schrift.

Quote:
Het rabbinaat heeft hieruit opgemaakt dat vlees,brood en zuivel gescheiden dient te worden van elkaar.

Technisch gezien is dit nog helemaal niet zo slecht bedacht omdat in de keukens van gerenomeerde restaurants deze scheiding ook plaats vindt. In de koeling liggen de verschillende soorten ook gescheiden en brood snijdt je niet op een vleesplank om te voorkomen dat bacteriën zich vermengen...

Slim hè van die Joden...
idea8.gif

Hierin zou ik overtuigd moeten worden.

Ik heb wel eens een tijdje het drinken/eten van zuivelproducten en het eten van vlees van elkaar gescheiden, omdat ik ook eens begreep dat dit gezonder is.

Ik sta er dus open voor als dit dingen blijken te zijn die zinvol zouden zijn.

Als je mijn eerdere post had gelezen, had je kunnen zien dat ik het eten van onreine dieren enigszins vermijd.

Quote:

Barbapapa...ik zoek geen enkele confrontatie met jou! Geef alleen een reactie op je post. God zegene je!

Oh o.k. smile.gif

Als je er meer over weet te vertellen, ben ik wel benieuwd, want ik sta er wel open voor.

Mij is dat niet bekend van restaurants. Doen ze dat bewust? Om welke reden? Dat van die bacteriën snap ik, maar wat is nadelig als ik een pak melk in mijn koelkast heb en dat er daarnaast vlees in de koelkast ligt? Ik snap dan eigenlijk ook niet meer goed de connectie van het niet mogen koken van een lam in de melk van de moeder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]Dit staat inderdaad in de schrift.

[...]

Hierin zou ik overtuigd moeten worden.

Ik heb wel eens een tijdje het drinken/eten van zuivelproducten en het eten van vlees van elkaar gescheiden, omdat ik ook eens begreep dat dit gezonder is.

Ik sta er dus open voor als dit dingen blijken te zijn die zinvol zouden zijn.

Klopt! Het is het proberen zeker waard... yes.gif

Zullen we het dan maar samen gaan proberen? Kunnen we elkaar stimuleren, tips geven, en op de hoogte houden? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mount Zion:

Je voert het gegeven dat er weinig joden aan de pest stierven terug op de kasjroet. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nogal onzinnig is aangezien de pest voornamelijk door ratten werd verspreid en dus weinig met het dieet van doen had. Het had denk ik meer te doen met het sociaal isolement van de joodse gemeenschappen.

Daarbij: ben je joods? Zo nee dan vraag ik me af waarom je koosjer wilt eten. Je zegt dat je waarde toekent aan de leer van de rabbijnen. Ik zelf doe dat ook. De rabbijnen zijn er echter heel stellig in dat de Tora enkel aan de joden is gegeven en dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling is dat de gojim, de volkeren, zich aan de mitzvot houden. Een mitzvot heeft op zichzelf geen betekenis maar enkel doordat God hem aan de joden heeft gegeven. Een goy die een mitzvot volbrengt doet dat eigenlijk omdat God hem dat niet gevraagd heeft.

Als je de rabbijnse traditie volgt zul je je als niet-jood dus niet aan de kasjroet kunnen houden. Als je wel joods bent ligt dat natuurlijk anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Olorin en Morpho:

Waarom is het niet het overwegen waard voor jullie?

Omdat ik geen Jood ben, slechts een heiden-christen. Ik ben niet gebonden aan dergelijke Joodse wetten. Nu hou ik erg van pizza, tosties en drink wel eens melk bij vlees gerechten. Ik zie geen reden daarom om mij aan een wet te houden die niet voor mij van kracht is, als mij dat niet alleen van die smakelijke dingen kost, maar het leven ook nog eens enorm lastig maakt. Want kosher eten is erg ingewikkeld, door het feit dat kosher nog wel wat meer is dan de dingen die ik eerder noemde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mount Zion:

Je voert het gegeven dat er weinig joden aan de pest stierven terug op de kasjroet. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nogal onzinnig is aangezien de pest voornamelijk door ratten werd verspreid en dus weinig met het dieet van doen had. Het had denk ik meer te doen met het sociaal isolement van de joodse gemeenschappen.

Daarbij: ben je joods? Zo nee dan vraag ik me af waarom je koosjer wilt eten. Je zegt dat je waarde toekent aan de leer van de rabbijnen. Ik zelf doe dat ook. De rabbijnen zijn er echter heel stellig in dat de Tora enkel aan de joden is gegeven en dat het uitdrukkelijk niet de bedoeling is dat de gojim, de volkeren, zich aan de mitzvot houden. Een mitzvot heeft op zichzelf geen betekenis maar enkel doordat God hem aan de joden heeft gegeven. Een goy die een mitzvot volbrengt doet dat eigenlijk omdat God hem dat niet gevraagd heeft.

Als je de rabbijnse traditie volgt zul je je als niet-jood dus niet aan de kasjroet
kunnen
houden. Als je wel joods bent ligt dat natuurlijk anders.

Nee ben ik niet.

Maar ik wens wel graag gezond te eten.

En dan niet gezond volgens S.Bakker maar gezond volgens de voorschriften van mijn Heer en God.

Niet om in een genadige positie te komen, niet om een wit voetje te halen,...enkel om gezond te eten volgens bijbels perspectief. Ik heb enkel en alleen vertrouwen in het oordeel van mijn Heer, Die weet wat goed voor mij is.

Je hebt gelijk dat het verder geen enkel doel heeft. Het is puur een persoonlijke (gezondheids) actie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt! Het is het proberen zeker waard...
yes.gif

Zullen we het dan maar samen gaan proberen? Kunnen we elkaar stimuleren, tips geven, en op de hoogte houden?
widegrin.gif

Misschien wel, misschien niet. Ik moet eerst overtuigd worden smile.gif Er zijn zeker dingen die ik geloof, zoals het niet eten van onreine dieren en van het eten van dingen die gewoon waren voor de Joden, maar dingen zoals het gescheiden bewaren van zuivel en vlees op basis van zo'n enkele tekst, vind ik toch te vaag. Als meer weet over dit soort dingen, laat ik me graag informeren smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een goy die een mitzvot volbrengt doet dat eigenlijk omdat God hem dat niet gevraagd heeft.

Wat is dan het bezwaar om als Christen wel koosher te willen eten? Want zoals je het hier zegt is toch de essentie van het willen volgen van de wet? Maar als heiden-christen kan je dat niet goed doen per definitie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

In de schrift staat dat het lam niet mag worden klaargemaakt in de melk van zijn moeder. Het rabbinaat heeft hieruit opgemaakt dat vlees,brood en zuivel gescheiden dient te worden van elkaar.

Technisch gezien is dit nog helemaal niet zo slecht bedacht omdat in de keukens van gerenomeerde restaurants deze scheiding ook plaats vindt. In de koeling liggen de verschillende soorten ook gescheiden en brood snijdt je niet op een vleesplank om te voorkomen dat bacteriën zich vermengen...

Slim hè van die Joden...
idea8.gif

Ja, het volstrekt niet toepassen van "sola scriptura" in het Joodse denken is inderdaad opvallend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Daarbij: ben je joods? Zo nee dan vraag ik me af waarom je koosjer wilt eten.

Iets breder: al sinds de niet-jood Croiset zijn vrij extreme acties tegen Fassbinders toneelstuk voerde (ja, ik ben oud, ik weet het. Voor wie het zich niet kan herinneren omdat in die tijd nog luiers gevuld moesten worden, zie hier: link )verbaas ik me oprecht over de wens van niet-joden zich met joden te identificeren, bijna joodser dan joden te zijn. Het wat bizarre, want taalkundig gewoon onjuiste en religieus onbegrepen, gebruik om "G'd" te schrijven in plaats van God, is daar een voorbeeld van. De discussie hier over kosjer eten past in dezelfde hoek. Juist christenen, die zouden moeten weten dat de joodse wet voor hen geen operationele betekenis meer heeft (als ze tevens jood zijn) of nooit die betekenis heeft gehad (als ze geen jood zijn), geven een wat vreemd statement af als ze toch naar de joodse wet willen leven, helemáál als ze de fel anti-christelijke rabbijnse traditie willen volgen.

Ik heb er geen oordeel over, iedereen moet doen waar hij of zij gelukkig van wordt. Maar het blijft me verbazen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, het volstrekt niet toepassen van "sola scriptura" in het Joodse denken is inderdaad opvallend.

Dat zou je af en toe niet zeggen als je de Talmoed leest.

Maar laten we het hier bij het kosher leven/eten houden. Sola scriptura zijn andere topics voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Op Credible hebben we een aantal bezoekers die kosher eten (leven?). Nu vroeg ik me af hoe je dat in de huidige maatschappij toepast en hoe je weet wat kosher is en wat niet.

Eet jij kosher zo ja hoe doe je dat dan, zo nee is het te overwegen?

Disclaimer: Dit topic gaat niet over het punt of we de wet zouden moeten houden of niet. Daar kan je in andere topics over bomen.

Vraag plus disclaimer zijn wmb een onmogelijkheid tot antwoorden. Nee, ik eet niet kosjer en ik overweeg dat niet. Maar de reden waarom kan ik, vanwege de disclaimer, niet geven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik t niet kosjer en heb dat iik nooit overwogen. Een aantal redenen daarvoor zijn dat ik het niet gewend ben, het te lastig vind (ik houd van mijn spekpannekoeken) en altijd een wat ongemakkelijk gevoel bij heb als christenen zonder Joodse achtergrond allerlei Joodse gebruiken overnemen waar dat m.i. niet meer nodig is voor ons als christenen uit heidense volkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik heb wel eens geprobeerd om gelatine (meestal staat er niet op waarvan het afkomstig is) van mijn lijstje te schrappen, omdat ik in die periode liever helemaal geen dierlijke producten meer at. Ik kon bepaalde producten wel bij de natuurwinkel halen, maar ik was een stuk duurder uit.

dus het kan.

Quote:
Bovendien… als je bij iemand op bezoekt gaat en je krijgt een gebakje voorgeschoteld, dan weet je niet of er varkensgelatine inzit.

De joodse wet valt dan ook vrij duidelijk te interpreteren als een sociale afscheidingswet. In zekere zin is ze diep racistisch: de joodse wet is gericht op de raszuiverheid. Als je zelfs niet kan eten met anderen dan je volksgenoten, dan sluit je je behoorlijk af.

Maar je beweerde dat het in Nederland niet kan. Het bestaan van een joodse gemeenschap in Nederland doet vermoeden dat dat niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

helemáál als ze de fel anti-christelijke rabbijnse traditie willen volgen.

Fel anti-christelijk zou ik niet zeggen. Het aantal verwijzingen naar het christendom in de rabbijnse traditie is zeer gering.

Met het woord anti-christelijk impliceer je dat de rabbijnen zichzelf hebben gedefineerd tegenover het christendom. Volgens mij is dat niet zo maar legt de Talmoed een grote desinteresse in het christendom aan de dag. Rabbijnse polemiek tegenover het christendom is zeldzaam. Logisch ook: in veel Europese landen zou een anti-christelijke polemiek nare gevolgen kunnen hebben. Daarbij hadden de joden nauwelijks te lijden onder christelijk proselitisme aangezien er in de rabbijnse tijd nooit massale bekeringen van joden naar het christendom zijn geweest.

Dit gezegd hebben ben ik het verder eens met hetgeen je schrijft. De rabbijnse traditie is geen christelijke traditie. En als iemand de rabbijnse bijbelexegese waardeert zou ik hem willen aanbevelen om vooral de christelijke kerkvaders te lezen. Daar vindt je bijbelexegese van het allerhoogste niveau en dan wél gericht op Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf eet ik ook niet koosjer. Net zoals ik mijzelf niet helemaal zou afzonderen als ik een druiper zou krijgen. En als er vlekken op de muren van mijn huis zouden verschijnen en ze zijn niet weg te krijgen, dan zal ik er ook niet meteen aan denken om mijn huis af te breken. Net zoals ik ook niet de rite met de twee vogeltjes zal uitoefenen als ik genezen ben van een ziekte. Ook vind ik niet dat gehandicapten geen kerk binnen zouden mogen komen en buiten de stad zouden moeten wonen.

Waarom niet? Omdat, zoals al gezegd, die wetten behoorden tot de oudtestamentische tempelcultus. Ze hadden een duidelijk religieuze betekenis en hadden diep verband met de offers in de tempel. De reinheidswetten strekken veel verder dan het eten en feitelijk wordt er geen onderscheid gemaakt tussen mens, huis en dier als het om onreinheid gaat. Ook huizen konden gebrekkig en dus onrein zijn. Ze werden dan zo'n beetje hetzelfde behandeld als een onrein mens.

Ik hou het liever gewoon bij de herziene tempelcultus binnen het christendom. Waarin het éne Offer centraal staat, waarin het Offer overal ter wereld tegengewoordiggesteld wordt in de kerken en waar het priesterschap eeuwig is, naar de orde van Melchisédek. Volgens het jodendom is dat dan ook mijn goed recht en zitten ze niet te wachten op christelijk "gejodel." Daarom eet ik dus niet koosjer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kosher eten? Nee, dank je.

En dat terwijl ik veel van de reinheidswetten best wel zinnig vind. Voor die tijd. En voor deze tijd vooral ook overbodig. Trouwens, we hebben nog reinheidswetten hoor, het Heidense instituut Keuringsdienst van Waren houd zich daar mee bezig. onder andere.

(jammer dat je Keuringsdienst niet met een C spelt... gemiste kans vind ik)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ik overweeg het niet echt, maar toch lijkt het me niet gek het eens een tijdje te proberen. "Als je volgens Gods wetten leeft, gaat het je goed" is toch geen gekke gedachte? Waarom zouden Kosher leven of bijv. het Genesis dieet daar een uitzondering op zijn?

Hoi,

De wetten uit de thora waren nuttig en een gids naar de wet van het hart.

Ik vraag me af, hoe we in deze tijd Gods aandacht kunnen trekken, door kosher te leven. Hij is ons niets verplicht. Hij geeft alleen maar, maar niet dat een aantal 'werken' van de Thora naleven, hem verplichten mij te zegenen, als je begrijpt wat ik bedoel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat er een misverstand is. Ik denk dat het niet gaat om christenen die een jood willen zijn, maar dat het gaat om christenen die christen willen zijn, maar daarbij wijsheid uit het OT (en NT) willen toepassen in het dagelijkse leven. Ik denk zeker dat God destijds bepaalde zaken heeft ingesteld voor de joden die hen zegen opleverde. Ik geloof dat dit wetten zijn die nog steeds gelden. De wet van de zwaartekracht geldt ook nog steeds. Het gaat niet om een 'moeten', maar het gaat om een 'willen', het willen leven in de principes en de zegen van God. Er zijn ook mensen die menen dat het goed is zes dagen te werken en een dag te rusten. Anderen menen dat het goed is een dieet te volgen dat conform het eetgedrag van de joden is. Er schijnen wel meer volken aan de Middellandse Zee te wonen die goede eetgewoonten hebben die zegen opleveren, zoals het beperkt drinken van wijn, het eten van olijven enz. enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De geschiedenis leert dat Koshjer voedsel tot veel minder ziekte en besmettingen leidt dan ons eigen westerse leefpatroon. Zo zijn er tijdens de pestepidemie in Europa praktisch geen Joden gestorven, daarom kregen ze ook de schuld van die ziekte...onterecht uiteraard.

Leuk topic...toevallig zeg...

Dat Joden "praktisch niet stierven aan de pest" is a) niet waar (vandaar ook dat moderne historici zich er zo over verbazen dat er wel doodleuk pogroms plaatsvonden n.a.v. het "feit" dat de Joden iets in het drinkwater gemikt zouden hebben) en zou dan B) denk ik eerder te wijten zijn aan hygiëneregels. Maar het is dus gewoon onzin.

Verder vind ik het opvallend dat het woord 'gezonder' hier veel valt. Als je gezonder wilt eten moet je gewoon gezonder gaan eten aan de hand van moderne inzichten vind ik, daar heb je de Bijbel niet bij nodig. Gezond leven is een vorm van dankbaarheid jegens de Heer, maar ik geloof niet dat je er Zijn zegen mee kunt bewerkstelligen. Dat staat haaks op het Gezicht dat Jezus Christus ons heeft laten zien tenslotte.

Bovendien hebben niet alle spijswetten betrekking op gezondheid, en wordt dit ook niet expliciet weergegeven. In rabbijnse kringen wordt Deuteronomium 34:26 bijvoorbeeld niet als zodanig geïnterpreteerd. Ik vind het dus raar dat dit als argument gebruikt wordt. Verder mag iedereen van mij zijn G'ddelijke gang gaan natuurlijk.

Mocht iemand behoefte hebben aan koosjer eten, in Almere zit een winkel die aan huis bezorgt: Pasternak. Voor diegenen die recepten zoeken kan ik De Joodse keuken van Claudia Roden aanbevelen, waar de beste gerechten uit de Diaspora in te vinden zijn, en uiteraard koosjer te bereiden. Met name de gerechten uit Iran zijn echt geweldig. Ook het Oorspronkelijk Israelietisch kookboek van Saartje Vos, uit 1893, is best het proberen waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hou me gewoon aan de voedingsadviezen van mijn oma. Die is 82 en nog erg gezond, doet nog aan tuinieren, autorijden, fietsen, huishouden en verricht taken in haar kerk.

Gewoon gezond en gematigd eten, veel lokale producten gebruiken, veel groente en fruit, elke dag een glaasje wijn (zij drinkt sherry) Ze heeft ook al haar tanden nog, op die leeftijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid