Spring naar bijdragen

Kindernevendienst/zondagschool enzo


Aanbevolen berichten

Na aanleiding van het recente gesprek dat zich in het Grote Lucht Je Hart-topic ontspon link (enigzins off-topic overigens) dacht ik dat het misschien handig was om over dit onderwerp een apart topic te openen.

Gewoon voor praktische vragen over hoe je een lastig verhaal het beste aan kinderen kunt vertellen, over werkjes en andere aanverwante zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heeft iemand nog een ide wat ik zondag kan doen met de kinderen van de zondagschool? Het Thema is Goede vriendschap, God blijft je altijd trouw enz.. het is voor kinderen van groep 5 tot 8 en ik heb ze beloofd te knutselen maar ik snap zelf die werkjes niet dus het moet ook niet te moelijk zijn... Blegg of ik ben er gewoon te chagerijnig voor

Quote:

Laat ze een knutselwerkje maken waarin ze uitbeelden wat vriendschap betekent.

En dan, als het eenmaal af is, vragen hoe God dit ziet, en of God ook zo bij hun doet oid.
smile.gif

Quote:

Bij kinderen van die leeftijd moet je zelf niet eens zo heel veel doen is mijn ervaring, als je ze een beetje warm maakt en aan de slag zet kunnen ze zich prima bezig houden hoor.
smile.gif
Ik zou als ik jou was een mooi gedicht/verhaaltje zoeken over trouw en vriendschap enzo, en ze dan de opdracht geven om samen een kunstwerk te maken over vriendschap. Geef hen een groot stuk karton of papier, kleurpotloden, en een stapel oude tijdschriften om letters of plaatjes uit te knippen, en dat loopt wel los. Als je daar de tijd niet mee gevuld krijgt, kan je eventueel zorgen dat ze het materiaal moeten verzamelen in een spel. Je verstopt bijvoorbeeld de kleurpotloden, en ze moeten ze eerst zoeken voor ze aan de slag kunnen. Lijkt dat je iets?

Quote:

Dat is wel iets ja het is ook avondmaal zondag dus de dienst duurt ook al langer En er word ook een 2 kinderen opgedragen dus er is kans dat er nog veel meer extra kinderen komen dus ik moet wel echt wat hebben. Maar er staat ook een stukje in over gescheiden ouders enz.. zijn ze daar niet te jong voor?

In middels heb ik ook wat bedacht ik heb op zolder nog wat wol gevonden en dan kunnen ze vriendschaps bandjes maken en als er nog extra tijd is laat ik ze hun handen overtrekken en moeten ze zichzelf erin tekenen dat zij een kind in Gods hadn zijn! Toch fijn om eigen zondagschoolwerkjes van vroeger bewaard te hebben
smile.gif

Quote:

Vriendschapsbandjes, da's altijd een leuke!

En gescheiden ouders, goh, ik zou het voorzichtig aanbrengen en zorgen dat het niet te confronterend wordt voor kinderen die bvb zelf in die situatie zitten, maar op zich denk ik dat het wel kan. Kinderen kunnen vaak meer aan dan je denkt, is mijn ervaring.

Maar eigenlijk heb ik geen idee wat voor dingen er zoal gedaan worden bij de zondagsschool, heb dat zelf nooit gedaan, dus misschien ben ik niet de beste persoon om raad te geven hier, ik heb op vele manieren met kinderen gewerkt maar nooit vanuit christelijk perspectief.

Quote:

Ja maar ik vind dat soort dingen altijd moeilijk ze kunnen ook iets helemaal verkeerd opvatten dus zal het wel voorzichtig aan moeten pakken maar ik ben blij met je tips
big-smile.gif

Quote:

[...]

Offuh..

Vertel bijbel verhaal over David en Jonathan, en hun vriendschap. En laat ze daar iets van maken ofzo?

Quote:

Ja ik heb zegmaar een boek met een verhaal en dat is over Dat de dicipelen de kinderen wegsturen maar Jezus wil juist dat ze komen en dan is het verhaal aangepast dat er een jongetje hel verdrietig is want zijn ouders zijn uit elkaar maar Jezus zal hem nooit in de steek laten en dan gaat het verder ook vriendschap hoe een vriendschap hoort te zijn enz.. dus opzich wel iets waar ik goed met ze over kan praten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom wil men vaak per se een werkje doen dat aansluit op het verhaal? Ja, bij een lastig verhaal kan een verwerkingsactiviteit ervoor zorgen dat het verhaal beter blijft hangen, maar sommige verhalen zijn al bekend bij de kinderen (en sommige verhalen zijn niet lastig).

Als het niet per se nodig is kun je ervoor kiezen om gewoon een werkje te maken, omdat het leuk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ira..... schreef het volgende:

In onze kerk waren er vrij regelmatig kindvriendelijke vieringen, zoals het hier genoemd wordt. Dit waren geen aparte missen waar de volwassenen één ding deden en de kinderen iets anders, onze kerk deed gewoon om de zoveel zondagen in plaats van een 'gewone' misviering een misviering die men speciaal aanpaste aan kinderen, maar waar mensen van alle leeftijden welkom waren.

Misschien dat het verschil is dat katholieken geen preken hebben die drie uur duren met kerkdiensten van een dagdeel. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, goed punt. Dat is vast minder goed om te vormen tot een kindvriendelijke versie... Duren die nevendiensten dan eigenlijk even lang? Vast wel? Moet nog niet makkelijk zijn voor de begeleiders dan.

In ons geval 'ietsje' korter. Bij mijn kerk begint de nevendienst iets later, met het oog dat de kinderen het begin van de dienst er wel bij zijn.

Latige wel trouwens is, omdat ze (behalve bij het begin) even lang duren, dat de kerkienst of nevendienst niet kunnen uitlopen. Voordeel is dat predikanten ook weer de kansel verlaten, sommigen vergeten dat wel eens namelijk. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok, goed punt. Dat is vast minder goed om te vormen tot een kindvriendelijke versie... Duren die nevendiensten dan eigenlijk even lang? Vast wel? Moet nog niet makkelijk zijn voor de begeleiders dan.

Even voor de helderheid, een preek duurt vaak zo rond en nabij een half uur.smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mach, dat het geen drie uur is had ik wel begrepen hoor. knipoog_dicht.gif

Is een kindernevendienst eigenlijk ook opgebouwd als de gewone dienst, met zeg maar een aan kinderen aangepast verhaal terwijl de volwassenen de preek horen, kindergebeden terwijl de volwassenen bidden enzo, of is de structuur van een gewone dienst eigenlijk niet behouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mach, dat het geen drie uur is had ik wel begrepen hoor.
knipoog_dicht.gif

Is een kindernevendienst eigenlijk ook opgebouwd als de gewone dienst, met zeg maar een aan kinderen aangepast verhaal terwijl de volwassenen de preek horen, kindergebeden terwijl de volwassenen bidden enzo, of is de structuur van een gewone dienst eigenlijk niet behouden?

Bij ons loopt het niet parallel, maar tevens volgen ze al een eerste deel van de dienst.

We hebben verschillende groepen qua leeftijd. Daar verschilt het zeg maar. Zo is er ook opvang voor baby's (maar die zijn de hele dienst er niet bij).

Maar als ik het me nog goed herinner zingt men liedjes, wordt er gebeden, is er een bijbels 'verhaal'. Wel elementen waar je paralellen kunt trekken. Verder maken, althans bepaalde leeftijds groepjes (peuters en kleuters bijv.), ook wel knutselwerkjes die weer samen hangen met een bijbels thema.

Zoiets, maar ik moet bekennen, ik kom er al een tijdje niet meer, ze vinden me te oud. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn oude kerk hielden ze zich op de zondagsschool bezig met het thema van de preek van die zondag, maar in mijn nieuwe kerk niet.

Bij ons beginnen we met bidden. Dan hebben we een verhaal. En daarna gaan we of knutselen of buitenspelen of gewoon binnnen spelletjes doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de jongere groepen is het zo dat het werkje aansluit omdat het verhaal anders gewoon echt niet overkomt. Voor kleuters kan het best heel lastig zijn om een verhaal te horen over Salomo en vervolgens te kleuren over de goede herder. Als verhaal en werkje gekoppeld zijn kunnen kleuters het beter verwerken en opslaan. smile.gif Bij de oudere groepen kun je dit loslaten, maar het is wel goed om in de buurt van het onderwerp te blijven.

Zelf heb ik groep 0 tm 2 gedaan (=4 tm 6 jr). De knutsels waren vaak of veel te lang of veel te kort. Ik had daarom altijd spelletjes achter de hand, zoals het uitbeelden van het verhaal met elkaar. Ook liedjes zingen kon tot in de eeuwigheid doorgaan. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik leidt zelf geen kindernevendienst, maar help wel mee.. Degene die de hoofdleiding (laat ik t zo maar even noemen) over onze groep heeft, laat de kinderen aan het begin altijd even vertellen. Dan mogen ze gewoon even vertellen wat ze die week meegemaakt hebben. Vaak vinden ze dat heel leuk! maar goed, ik denk dat dat met een grote groep niet gaat lukken, dan blijft er geen tijd meer over voor het bijbelverhaal en de verwerking.. maar als je een klein groepje hebt is het denk ik wel leuk om in te voeren (als dat nog niet gebeurt tenminste). En je hebt ook weer een deel van de tijd gevuld!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe zondagschool.

Ik geloof dat het kinderen zijn van 6/7 tot 10.

We beginnen altijd met het gebed, vaak wordt hierbij gevraagt of er nog iets is om voor te bidden en te danken.

Daarna gaan we zingen, een kind steekt zijn/haar hand op en noemt een blz uit het boekje of een lied.

Daarna overhoren we het versje, wat ze hebben moeten leren. Daar krijgen ze punten voor en bij een bepaald aantal punten krijgen ze een groen plaatje. Elk groen plaatje is 10 blz van een boek waard.

Daarna hebben we de vertelling, eerst wordt de vertelling van vorige week nagevraagd. Na de vertelling hebben we een quiz over de vertelling. We eindigen met gebed, daarna krijgt ieder kind nog een plaatje mee naar huis. Dit plaatje horen ze dan in een boek te plakken en in dat boek staat dan nog een verhaal wat bij dat plaatje hoort.

Over het vragen of er nog iets is om voor te bidden of te danken...

Vorige week mocht onze dominee voor het eerst in bijna een half jaar weer preken. (Heeft hartproblemen gehad, heel kort samengevat) Er werd dus gevraagd of er nog wat was om voor te danken. Steekt een jongen meteen zijn hand op. Dat de dominee weer mocht preken. Vond het zo mooi dat hij dat doorhad!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid