Spring naar bijdragen

Biechten


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

In mijn uitgave van de H. Schrift staat in 1 Joh. 1, 9: "Wie zegt in het licht te zijn maar zijn broeder haat, die is nog steeds in duisternis'.

Dit is in ieder geval niet de katholieke fundering van de biecht.

Wanneer de Heer de apostelen laat delen in zijn macht zonden te vergeven, geeft Hij hun ook het gezag de zondaars met de Kerk te verzoenen. We vinden dit in de plechtige woorden die Christus tot Simon Petrus richt: "Ik zal u de sleutels geven van het rijk der hemelen en wat gij zult binden op aarde, zal ook in de hemel gebonden zijn en wat gij zult ontbinden op aarde, zal ook in de hemel ontbonden zijn.' (Matteus 16, 19).

Maar bijvoorbeeld ook in Johannes 20, 23 waarin Jezus deze woorden tot zijn apostelen richt: "Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven."

De opvolgers van de apostelen zijn de bisschoppen met als hun medewerkers de priesters. Daarom kunnen zij in Naam van de Drie-ene God de zonden vergeven. God alleen vergeeft zonden. Aangezien Jezus de Zoon van God is, zegt Hij over zichzelf: 'De Mensenzoon heeft de macht op aarde zonde te vergeven' (Mc. 2,10) en Hij oefent deze macht ook uit: 'Uw zonden zijn u vergeven!' (Mc. 2,5; Lc. 7,48). Zelfs nog meer: krachtens zijn goddelijk gezag geeft Hij deze macht aan de mensen, opdat zij die uitoefenen in zijn naam. (Vgl. Joh. 20, 21-25).

Het sacrament van boete en verzoening (ofwel de biecht) heeft dus een degelijke schriftuurlijke basis. De enige theologische reden die ik kan bedenken waarom 'de protestanten' (bij wie het Sola Scriptura-principe geldt) dit sacrament desondanks niet kennen, is het feit dat de katholieke Kerk apostolisch is en de protestantse geloofsgemeenschappen niet omdat met de Reformatie de rechtstreekse doorgaande lijn met de apostelen verbroken is door het 'teniet gaan' van het wijdingssacrament bij 'de' protestanten.

In mijn uitgave van de H. Schrift staat:

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Daarnaast geldt Johannes 20:23 voor alle gelovigen, niet alleen voor apostelen.

Ook geldt het volgende voor alle gelovigen.

Mat 18,18

Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

Het ligt eraan wat je onder 'protestant' verstaat, want sinds ongeveer 1900 wordt de vijfvoudige bediening (Ef. 4:11) weer hersteld onder de protestanten (m.n. in de hoek van evangelischen / pinkstergelovigen/charismatischen) en werd eerst (naast de herder, leraar en evangelist) de profeet weer erkend en werd later ook de apostel weer erkend als een door de Heilige Geest aangewezen discipel die samen met de profeet gemeenten sticht en meerdere taken doet die in het NT voorkomen.

Ef 4,11

En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars

Ef. 2

19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.

Quote:

[...]

Zal ik voor de aardigheid eens geen theologisch verantwoord antwoord geven? Het is eigenlijk simpel: 2000 jaar ervaring.

Die ervaring leert dat mensen, net als TS, gaan redeneren "God weet het toch wel". Voor een werkelijk zondebesef, een werkelijk belijden van je zonden, is het nodig dat je ze woordelijk uitspreekt. Niet ergens waar niemand het kan horen, niet "in je hart, want God weet toch alles wel". Dat is, leert die 2000 jaar ervaring, vooral een goede methode om verstoppertje te spelen. Met jezelf, en uiteindelijk met God. Dáárom is de biecht verplicht. Dáárom is er zoveel weerstand tegen de biecht. Buiten de RKK is ze afgeschaft, binnen de RKK hebben mensen geprobeerd het op te lossen met nietszeggende "boetevieringen".

Je kan het omdraaien: als je
werkelijk
je zonden beleden hebt voor God, en je
werkelijk
gelooft dat ze je vergeven zijn, waarom is het dan nog een probleem er over te praten?

Ik geloof ook dat een mens niet moet redeneren 'God weet het toch wel'. Ik geloof in lijn met de Bijbel dat de gelovige zonden hoort te belijden aan God en dat dat de voorwaarde is voor vergeving (1 Joh. 1:9) (Uiteraard hoort daar berouw bij, zoals eerder terecht werd opgemerkt). Bij voorkeur doet de gelovige dat niet in stilte, maar hardop naar God. Het Griekse woord voor belijden (van de zonden) is hier 'homologomen', wat impliceert dat het gaat om 'zeggen' ('logomen').

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]In mijn uitgave van de H. Schrift staat:

Mijn excuses! Had niet opgelet, het nieuwe hoofdstuk begon midden in de lopende tekst. Het vers dat ik had genoemd is 1 Johannes 2, 9. Dat scheelt een hoofdstuk. Bij 1 Joh. 1,9 staat in de Willibrordvertaling "Als wij onze zonden belijden, is Hij zo getrouw en genadig, dat Hij onze zonden vergeeft en ons reinigt van alle kwaad."

Dat gebeurt precies in de biecht. Het berouw wordt hier overigens niet vermeld maar kennelijk impliciet als vanzelfsprekend verondersteld bij de belijdenis. (Er zijn verschillende verhalen waarin boetvaardige zondaars zich tot Jezus richten, op één volgt het bekende 'Gaat heen en zondigt niet meer.')

Quote:
Daarnaast geldt Johannes 20:23 voor alle gelovigen, niet alleen voor apostelen.

Dat blijkt nergens uit deze pericoop. Zie het voorafgaande vers 19 waarin vermeld is dat de deur van de verblijfplaats van de leerlingen gesloten is en Jezus in die verblijfplaats binnen kwam. Zij zijn ook degenen die de zending ontvangen(vers 21). De woorden zijn duidelijk tot de apostelen gericht.

Quote:

Ook geldt het volgende voor alle gelovigen.

Mat 18,18

Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

Het 'Vergeef ons onze schuld, zoals ook wij aan anderen hun schuld vergeven' uit het Onze Vader geldt uiteraard voor alle gelovigen. Maar in het door jou genoemde vers gaat het om iets anders, het is overigens gericht tot de Kerk. In Matteus 16, vers 18 en 19 wordt ditzelfde vers meteen voorafgegaan door: 'Op mijn beurt zeg Ik u: Gij zijt Petrus; en op deze steenrots zal ik mijn Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen. Ik zal u de sleutels geven van het Rijk der hemelen en wat gij zult binden (...)'

De sleutelmacht is het beeld van het oppergezag. Binden en ontbinden betekent veroordelen of vrijspreken, verbieden of toestaan. Aan Petrus zal dus het hoogste leergezag en de hoogste rechts- en bestuursmacht worden toevertrouwd over het nieuwe godsvolk, vgl. Joh. 21, 15 v.v.

Quote:

Het ligt eraan wat je onder 'protestant' verstaat,

Met 'protestant' bedoel ik in mijn postings alle christelijke stromingen, onder welke naam ook, die voortkomen uit de Reformatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Ik heb ook geen illusie dat we er in dit topic uitkomen smile.gif In meerdere topics is mijn ervaring dat ik en meerderen die worden gerekend tot de evangelischen/pinkstergelovigen/charismatischen geloven dat al deze rechten, plichten en opdrachten gelden voor alle gelovigen en dat de RKK [misschien met uitzondering van de charismatische katholieken?] stelt dat dit alleen voor de apostelen geldt.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens de katholieke theologie is dit juist ondenkbaar doordat de objectiviteit van het wijdingssacrament juist de zekerheid geeft dat je met Christus te maken hebt. Het gaat niet om de persoonlijkheid van de priester maar om de Heer die hij door zijn wijding mag vertegenwoordigen.

Hier wil ik even op inhaken, gewoon vanuit mijn eigen bedenking. In theologisch opzicht klopt wat je zegt natuurlijk he, maar ik heb zeg maar "pastoraal gezien" wel wat moeite met het idee dat de persoon van de priester niet mag uitmaken bij de biecht. Misschien redeneer ik hier nu te veel gevoelsmatig, maar ik kan me wel goed voorstellen dat biechten bij een persoon die je vertrouwen geeft en die je kent als oprecht, wijs, begrijpend etc. gewoon beter gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit gebiecht heb (ik ken ook weinig parochies waar dat nog gebeurt, eigenlijk), maar ik denk wel dat ik daar veel moeite mee zou hebben bij een priester waarmee ik als persoon moeilijk kan praten. Is dat eigenlijk herkenbaar voor mensen die wel (regelmatig) biechten, of kunnen jullie de persoon van de priester waarbij je biecht dan gevoelsmatig echt tussen haakjes zetten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

(Ik heb ook geen illusie dat we er in dit topic uitkomen
smile.gif
In meerdere topics is mijn ervaring dat ik en meerderen die worden gerekend tot de evangelischen/pinkstergelovigen/charismatischen geloven dat al deze rechten, plichten en opdrachten gelden voor alle gelovigen en dat de RKK [misschien met uitzondering van de charismatische katholieken?] stelt dat dit alleen voor de apostelen geldt.)

Ook de charismatisch katholieken zullen zich gewoon aan de Bijbel houden, zoals Computoon aangaf smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Hier wil ik even op inhaken, gewoon vanuit mijn eigen bedenking. In theologisch opzicht klopt wat je zegt natuurlijk he, maar ik heb zeg maar "pastoraal gezien" wel wat moeite met het idee dat de persoon van de priester niet mag uitmaken bij de biecht. Misschien redeneer ik hier nu te veel gevoelsmatig, maar ik kan me wel goed voorstellen dat biechten bij een persoon die je vertrouwen geeft en die je kent als oprecht, wijs, begrijpend etc. gewoon beter gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit gebiecht heb (ik ken ook weinig parochies waar dat nog gebeurt, eigenlijk), maar ik denk wel dat ik daar veel moeite mee zou hebben bij een priester waarmee ik als persoon moeilijk kan praten. Is dat eigenlijk herkenbaar voor mensen die wel (regelmatig) biechten, of kunnen jullie de persoon van de priester waarbij je biecht dan gevoelsmatig echt tussen haakjes zetten?

De persoon van de priester maakt me niets uit, als ik biecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach ja, je zult altijd heilige priesters hebben waar men veel liever biecht dan bij de gewone huis-tuin-en-keukenpastoor. Voor Pater Pio had men, zo wordt gezegd, rustig dagenlang wachten voor over om bij hem te mogen biechten. Mensen blijven mensen, hoe sterk de Kerk ook leert dat het écht niet uitmaakt bij welke priester je biecht.

Als ik biecht, maakt me de persoon ook niets uit. De biecht heeft dan ook een heel andere insteek dan bijvoorbeeld een pastoraal gesprek, dat je wellicht wél liever met iemand hebt die je al wat langer kent. Het is echt een liturgie, een sacrament, waarbij zowel boeteling als priester zich aan vastgestelde regels houden. Je belijdt je zonden, krijgt een raad en penitentie mee en daaromheen zitten de nodige zegeningen, gebeden en dankzeggingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Blijkbaar biechten alleen nog geestelijken.

Nee hoor. Alle orthodoxe katholieken doen het.smile.gif


Samengevoegd:

@Iriacynthe: Natuurlijk zijn er priesters die je beter kent en waar je makkelijker bij te biechten gaat. Ik heb ook een vaste biechtvader. Maar als ik op reis ben of een heilige plaats bezoek ga ik net zo gemakkelijk in het biechthokje bij een andere priester die ik helemaal niet ken. Je moet gewoon over een bepaalde drempel heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook de charismatisch katholieken zullen zich gewoon aan de Bijbel houden, zoals Computoon aangaf
smile.gif

Als de charismatische katholieken zich aan de Bijbel houden, houden ze zich dus aan alle rechten, plichten en opdrachten die aan alle discipelen/volgelingen van Jezus Christus worden gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoevaak biecht een gemiddelde Katholiek eigenlijk? 1 maal per week?

Verschilt per persoon. Een keer per jaar is verplicht. Er wordt natuurlijk sterk aanbevolen het veel vaker te doen. Maar je moet dat zelf bepalen in overleg met je biechtvader.

Quote:
En hoe zit het eigenlijk met het vergeving vragen aan God? (zonder priester) Wordt dit ook gedaan, of wordt dit weg gelaten?
smile.gif

Aan het begin van iedere Eucharistieviering heb je ook een schuldbelijdenis en in de Completen (de dagsluiting) wordt ook een uitgebreid gewetensonderzoek aanbevolen met daarna een gebed om vergeving.

Natuurlijk kun je sowieso alles in je privé gebed brengen. De biecht moet ook voortkomen uit een persoonlijk gewetensonderzoek en samenspraak met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok smile.gif

Maar wat ik niet helemaal snap, waarom tegen een priester biechten, als je ook alles tegen God kan zeggen, en om vergeving praten.

De priester zou ongetwijfeld op Goddelijke basis kunnen vergeven, alleen, zoals ik het nu zie iig, lijkt het "overbodig"

Dit is niet om te schoppen.. gewoon een paar vragen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Morphogenesis,

Dat heeft enkele redenen:

Omdat de Kerk dat verplicht stelt.

Omdat ze daarbij uit tweeduizend jaar ervaring put, zoals Cornelius van Wijck hier alreeds uitgelegd heeft.

Omdat Christus graag met lichaam en ziel je wil vergeven, dus ook met zijn Lichaam.

Omdat je na een fikse ruzie met je geliefde, haar toch ook wilt kunnen omhelzen als het weer goed is gemaakt.

Omdat de biecht werkelijk rust en vrede kan brengen, een soort tweede doopervaring, als er door zowel de boeteling als de priester op juist wijze mee wordt omgegaan.

Je zou dus kunnen zeggen dat het katholieke geloof een behoorlijk fysiek geloof is. Niet enkel in het knielen, staan en zitten, maar ook in de sacramenten, waarin Christus ons fysiek aanraakt en zo ook bemind. En daarvoor dus zijn Lichaam gebruikt, wat de Kerk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Als de charismatische katholieken zich aan de Bijbel houden, houden ze zich dus aan alle rechten, plichten en opdrachten die aan alle discipelen/volgelingen van Jezus Christus worden gegeven.

Inderdaad, en ze zullen dus niet iets claimen dat slechts aan de apostelen is gegeven.


Samengevoegd:

Quote:

Hoevaak biecht een gemiddelde Katholiek eigenlijk? 1 maal per week?

In Nederland zal dat afgerond 0 keer in hun leven zijn, als je alle katholieken mee telt.

Onder orthodoxe katholieken, zeg maar de katholieken die ook katholiek geloven, zal dat wat meer zijn, minimaal 1 keer per jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, en ze zullen dus niet iets claimen dat slechts aan de apostelen is gegeven.

Inderdaad, net zoals ik niet iets zal claimen dat slechts aan de apostelen is gegeven, áls dat slechts aan de apostelen is gegeven smile.gif

Zoals al schreef, heb ik niet de illusie dat de RKK en evangelischen/pinkstergelovigen/charismatischen er in dit topic uit zullen komen flower.gif

Daarom denk ik dat we de discussie hier beter kunnen staken, met jouw instemming smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag, mensen die geantwoord hebben. smile.gif

(Trouwens, ik wil even kwijt dat ik het echt tof vind om twee mensen die op een aantal vlakken best sterk van mening verschillen zo rustig en respectvol in discussie te zien treden!)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag, mensen die geantwoord hebben.
smile.gif

(Trouwens, ik wil even kwijt dat ik het echt tof vind om twee mensen die op een aantal vlakken best sterk van mening verschillen zo rustig en respectvol in discussie te zien treden!)

Als je daarmee BPP en mij bedoelt: dat is een compliment aan het adres van BPP. Ik heb zijn geduld niet, en ik trek me ahw op aan het zijne smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even toch dieper ingaan op mijn 'tegenspraak'...Want ergens is het inderdaad wel zo.

Tijdens mijn biecht afgelopen zomer, is er iets losgemaakt. Toch ben ik niet overtuigd.

De Katholieke priester was een Engelsman, een dertiger maar zéér conservatief. Hij verbleef zo'n vier dagen in het klooster waar ik op dat moment ook was. Een enig zalige man waar ik veel mee gepraat heb over het (Katholieke) geloof.

Na verloop van tijd overhaalde hij me om te biechten. Ik heb daar geen spijt van, wel integendeel.

En nu komt mijn tegenspraak: toch ben ik er nog steeds niet van vertuigd, en zal ik dat nooit zijn, dat mijn zonden daadwerkelijk zijn vergeven. Dat kan immers God alleen.

Ik voelde me goed bij mijn biecht, maar dat wil niet zeggen dat ik 100% opgelucht verder ga met mijn leven. Bepaalde zondes die ik heb begaan jegens mijn medemens kan niemand me op Aarde vergeven, enkel God. Ik ben de enige die Hem elke dag om vergeving kan vragen, die kan bidden voor de mensen die ik kwaad heb berokkend, en alsook kan smeken om me verder te lijden op Zijn pad.

Ik ben ervan overtuigd dat God mijn verder leven zal vormgeven, en dat daaruit zal blijken of ik al dan niet vergeven kan worden. Ik wil en moet zeker ook Goede Werken in Zijn naam verrichten, enkel zo kan ik gered worden. De Biecht is daar imo geen onderdeel van.

Ik hoop dat mijn visie iets duidelijker is, al geef ik toe dat ik er soms niet helemaal uit ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door goede werken te doen, kun je niet worden gered.

Gal. 3

1 O, onverstandige Galaten, wie heeft u betoverd, wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? 2 Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? 3 Zijt gij zó onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees? 4 Was het dan tevergeefs, dat gij zoveel hebt ondervonden? Ware het slechts tevergeefs! 5 Die u de Geest schenkt en krachten onder u werkt, (doet Hij dit) ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?

6 Op dezelfde wijze heeft ook Abraham God geloofd en het is hem tot gerechtigheid gerekend. 7 Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn. 8 En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden. 9 Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.

10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. 11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven. 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof.

Alleen door geloof wordt een mens gered. Zoals ik schreef:

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

(Alleen volgen uit het geloof daden.

Jac. 2

14 Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? 15 Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, 16 en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit? 17 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. 18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. 19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen. 20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? 22 Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; 23 en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof. 25 En is niet evenzo Rachab, de hoer, uit werken gerechtvaardigd, toen zij de boodschappers in huis nam en langs een andere weg liet heengaan? 26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.

en Matth. 25:35-46

en Hebreeën 11 )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp het niet BBP, Galaten en Romeinen beweren dat het geloof an sich eenieder zal bevrijden. Uit Jacobus blijkt dan, zoals je zelf stelt, dat daden uit geloof zullen volgen.

Hoe kan je dan stellen dat de Werken er niet toedoen inzake de redding?

Is het zo, dat mijn geloof in God en Jezus Christus als Zijn vleeswording, volstaat? Als ik in mijn omgeving het Evangelie aanhaal, maakt me dat zalig?

Is het niet net zo dat Jezus Christus diegene die zijn geloof zo openbaar beleidt verachtte? Misschien is het net dat wat velen hier, en ik nu ook, net doen...

Verklaar je gerust nader, of wijs me eventueel op denkfouten... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik begrijp het niet BBP, Galaten en Romeinen beweren dat het geloof an sich eenieder zal bevrijden. Uit Jacobus blijkt dan, zoals je zelf stelt, dat daden uit geloof zullen volgen.

Hoe kan je dan stellen dat de Werken er niet toedoen inzake de redding?

Is het zo, dat mijn geloof in God en Jezus Christus als Zijn vleeswording, volstaat? Als ik in mijn omgeving het Evangelie aanhaal, maakt me dat zalig?

Is het niet net zo dat Jezus Christus diegene die zijn geloof zo openbaar beleidt verachtte? Misschien is het net dat wat velen hier, en ik nu ook, net doen...

Verklaar je gerust nader, of wijs me eventueel op denkfouten...
smile.gif

De 'denkfout' die je hier maakt is dat je geloof en de werken loskoppelt. Uit echt geloof volgen automatisch de werken.

Wat overigens niet wegneemt dat ook christenen mensen blijven en soms ongelooflijk vervelende en nare figuren zijn hoorknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid