Spring naar bijdragen

Biechten


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Neem me niet kwalijk dat ik een topic open, ik meen namelijk dat hierover geen topic bestaat. Mijn excuses mocht dit wel zo zijn, dan moeten de admins doen wat ze moeten doen.

Zelf ben ik geen Kerkganger, al zou ik het wel graag willen. Dat doe ik occasioneel en als ik tijdelijk het klooster in ga op retraite natuurlijk, maar verder niet.

Biechten heb ik dus ook nog maar één keer gedaan, onlangs dan nog. Het viel me heel zwaar, niet zozeer omwille van de zaken die ik op te biechten had, dan wel omdat ik het moeilijk heb met biechten tegen een 'persoon'.

Toen Jezus het Onze Vader verkondigde, zei hij dan niet dat 'de Heer reeds weet wat er in je hart omgaat'?

Wanneer ik iets denk, dan weet Hij het. Als ik iets zeg, dan hoort Hij het. Als ik iets doe, dan ziet Hij het.

Ik heb het moelijk met priesters als intermedium. Zo zie ik het. Ik sta in het krijt bij God, enkel Hij kan oordelen. Enkel Hij zàl oordelen, wat een priester ook te zeggen heeft.

Graag jullie mening!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben het met je eens.

Spr 3,6

Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Bespreek alles met God en als er is wat tussen jou en God instaat, kun je het aan Hem belijden en zal Hij het je vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbabapa, bedankt voor de duiding!

Dagmar, dat is ook exact wat de priester me zei toen ik hem hierover aansprak. Als ik nu zeg dat ik dit niet geloof, dan zit ik hier niet op mijn plaats. Integendeel, als pantheïst ben ik er heilig van overtuigd dat God in al Zijn hoedanigheden door iederéén spreekt.

Priesters zijn en blijven Gods mensen. Wel een bepaald soort mensen waar ik een diep geworteld en natuurlijk respect voor heb, maar niettemin blijven het feilbare mensen, beladen door de Zondeval.

Ik geloof en ben ervan overtuigd dat God zich niet noodzakelijk laat leiden door Zijn Kerk, gemaakt door die mensen.

Overigens, de priester vergeeft me alles. Maar of God dat ook doet, dat zal ik in dit aardse leven nooit weten. Dat zit me dwars.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vóór 1 Joh. 9 staan vers 6 en 7.

6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Hier staat dat het bloed van Jezus, de Zoon van God, de gelovige reinigt van alle zonde.

Je kan dus in dit aardse leven zeker weten dat God alles vergeeft.

Als Jezus je Redder en Heer is geworden, zal elke misstap je vergeven worden en zal Hij je de overtuiging in je hart geven dat het je vergeven is. Er zal dan geen twijfel meer zijn. Als Jezus dus je Redder en Heer is, zal elke beleden zonde worden vergeven, zoals in vers 9 staat.

De Heilige Geest in het hart van de gelovige is het onderpand en de verzegeling (de zekerheid) van de redding van de gelovige. Hierdoor weet de gelovige zeker dat deze is gered, ondanks vroegere zonden.

Ef. 1

13 In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, 14 die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid.

1 Petr. 1

17 En indien gij Hem als Vader aanroept, die zonder aanzien des persoons naar ieders werk oordeelt, wandelt dan in vreze de tijd uwer vreemdelingschap, 18 wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die (u) van de vaderen overgeleverd is, 19 maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nouja, dit is geen katholiek forum dus ook mensen die het niet zo op de biecht en andere gebruiken hebben zijn welkom he smile.gif

Wanneer we iemand hier 'christen' noemen staat gedefinieërd in de FAQ, feitelijk komt dit neer op het kunnen belijden van de 12 Artikelen.

Enfin. Priesters zijn inderdaad mensen. Zij voeren hun taak uit, een taak die, hoewel uitgevoerd door mensen, ingesteld is door God (zo ik geloof) en daardoor iets minder 'menselijk'. (Overigens weet ik van dit soort zaken niet al te veel af, daarvoor moet je mensen hebben die zich daarin verdiept hebben..)

Nagoed, als de priester je tijdens de biecht vergeeft doet niet de priester dat, maar God. Dat kan je niet 'zeker weten' zoals we dat graag hebben met een contract enzo, dat zal je 'moeten geloven'. Desondanks geloof ik, en de gehele Kerk met mij, dat die zonden die gebiecht zijn en waarover vergiffenis is uitgesproken, ook daadwerkelijk vergeven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet het niet, Barbapapa. Ik ben je nogmaals dankbaar voor je les, want dàt is wat ik nodig heb: onderricht.

Ik weet dat de Heer is gestorven voor ons, hierom mogen mijn vrienden me dan al 'gek' verklaren. Jezus was Gods vleeswording, ik twijfel daar niet aan.

Is dit voldoende... Ik weet het niet. Jezus' dood en herrijzenis was de vervolmaking van Gods werk. Het is inderdaad volbracht.

Maar mijn Heer is me meer waard dan de drager van mijn zonden, Hij zou mijn herder moeten zijn, het schakelt mijn persoonlijk geweten tot God dus niet uit.

Eigenlijk gaat het me zelfs niet om onze Lieve Heer, maar om God. Hij openbaart zich steeds en overal, en mijn werk is nog niet volbracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus wil je Herder zijn. Hij heeft al het werk al gedaan, maar het is ook nog belangrijk dat Hij voor iedereen persóonlijk de Redder is. Alleen als Hij je persóonlijke Redder is, weet je ook zeker dat de redding ook voor je persóonlijk geldt.

Inderdaad wordt je persoonlijke geweten tot God niet uitgeschakeld. Als een mens gered is, zal het persoonlijke geweten een belangrijke rol blijven spelen.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus wil je Herder zijn. Hij heeft al het werk al gedaan, maar het is ook nog belangrijk dat Hij voor iedereen persóonlijk de Redder is. Alleen als Hij je persóonlijke Redder is, weet je ook zeker dat de redding ook voor je persóonlijk geldt.

Inderdaad wordt je persoonlijke geweten tot God niet uitgeschakeld. Als een mens gered is, zal het persoonlijke geweten een belangrijke rol blijven spelen.

Rom. 10

9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Romeinen 10, meteen eens gaan lezen. smile.gif

Want wel van toepassing op mezelf...

On topic:

Het Biechtgeheim: logisch voor de priester. Maar als ik ga biechten, en hetzelfde aan een naaste vertel, waar zit de waarde van die biecht dan? Als ik van een vriend een raad krijg die mijn leven gunstig beïnvloedt, zit God daar evenveel achter als bij de Absolutie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het Biechtgeheim: logisch voor de priester. Maar als ik ga biechten, en hetzelfde aan een naaste vertel, waar zit de waarde van die biecht dan? Als ik van een vriend een raad krijg die mijn leven gunstig beïnvloedt, zit God daar evenveel achter als bij de Absolutie.

Het is inderdaad verstandig om veel raadgevers te hebben smile.gif

Spr 11,14

Als beleid ontbreekt, komt het volk ten val; maar er is redding, als er vele raadgevers zijn.

Raad van een vriend is overigens wel wat anders dan vergeving van God door Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, die raad is niet meteen gelijk aan vergeving van de zonden.

In feite stel ik de rol van de Kerk in vraag. Ik zou dit beter niet doen. Laat ons stellen dat ik in de Islam hierin meer mijn gading vind. Ik doe zeker niet aan religion shopping, er is trouwens maar 1 God. Er zijn echter meerdere invullingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joh 14,6

Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Hij heeft wel Zelf de gemeente ingesteld. De gemeente is het Lichaam van Jezus Christus.

Ef. 1

22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.

Er kan alleen nog worden getwist over de juiste wijze waarop het Lichaam de wil van Jezus Christus doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Als ik nu zeg dat ik dit niet geloof, dan zit ik hier niet op mijn plaats.

Jawel hoor, alleen geloof je dan, net als Barbapapa, nadrukkelijk niet katholiek.

Quote:
Integendeel, als pantheïst ben ik er heilig van overtuigd dat God in al Zijn hoedanigheden door iederéén spreekt.

En als pantheïst, geloof je, anders dan Barbapapa ook niet christelijk smile.gif

Nog steeds niets aan de hand. Je bent niet verplicht het ene of het andere te geloven.

Quote:
Maar of God dat ook doet, dat zal ik in dit aardse leven nooit weten. Dat zit me dwars.

smile.gif als katholiek weet je dat wel zeker, maar inderdaad, als niet-katholiek zal je dat niet zeker weten. Zo heeft alles voordelen en nadelen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

smile.gif
als katholiek weet je dat wel zeker, maar inderdaad, als niet-katholiek zal je dat niet zeker weten. Zo heeft alles voordelen en nadelen
smile.gif

Ook (sommige) niet-katholieken weten dat zeker. (Of bedoel je dat allen die het zeker weten ook impliceren dat ze katholiek zijn? Of bedoel je dat - als iemand niet tot de RKK behoort, dit impliceert dat diegene dit ook -in jouw ogen- nooit zeker kán weten?)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Ook niet-katholieken weten dat zeker. (Of bedoel je dat allen die het zeker weten ook impliceren dat ze katholiek zijn? Of bedoel je dat iemand die niet tot de RKK behoort, dit ook -in jouw ogen- nooit zeker kán weten?)

Ik bedoel dat, voorzover mij bekend, alleen katholieken (en orthodoxen, oud-katholieken, kortom onze geloofsgenoten) zeker weten dat na een biecht hun zonden vergeven zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is goed om je te (blijven) realiseren dat volgens de katholieke Leer de priester geen tussenpersoon is tussen jou en Christus, ook niet tijdens de Biecht. Hij is onderdeel van het Lichaam van Christus, de Kerk. En Jezus voert graag met zijn Lichaam zijn heilswerk uit; daarvoor heeft Hij immers een Lichaam. Dus ook het vergeven van zonden. Alle gedeelten van de Schrift over dat Christus direct vergeeft van man tot Man, zijn dus gewoon toepasbaar op de Biecht.

Als ik met jou praat, dan is het ook wat vreemd om te zeggen dat mijn mond bemiddelt tussen jou en mij. Of als ik jou omhels, dan bemiddelen mijn armen toch ook niet tussen jou en mij. Op het moment van de Biecht is de priester echter als het ware de handen en ogen van Christus. Het is een unieke, mystieke samenwerking tussen priester en God, tussen het Hoofd en het lichaamsdeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(Oh, o.k. . Ik zie 1 Joh 1,9 als de ultieme Biechttekst, die ik echter zie als een Biecht tussen God en de mens (zonder tussenkomst van een priester) op grond waarvan ik zeker weet dat zonden worden vergeven als gelovigen dit in geloof belijden.)

In mijn uitgave van de H. Schrift staat in 1 Joh. 1, 9: "Wie zegt in het licht te zijn maar zijn broeder haat, die is nog steeds in duisternis'.

Dit is in ieder geval niet de katholieke fundering van de biecht.

Wanneer de Heer de apostelen laat delen in zijn macht zonden te vergeven, geeft Hij hun ook het gezag de zondaars met de Kerk te verzoenen. We vinden dit in de plechtige woorden die Christus tot Simon Petrus richt: "Ik zal u de sleutels geven van het rijk der hemelen en wat gij zult binden op aarde, zal ook in de hemel gebonden zijn en wat gij zult ontbinden op aarde, zal ook in de hemel ontbonden zijn.' (Matteus 16, 19).

Maar bijvoorbeeld ook in Johannes 20, 23 waarin Jezus deze woorden tot zijn apostelen richt: "Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven."

De opvolgers van de apostelen zijn de bisschoppen met als hun medewerkers de priesters. Daarom kunnen zij in Naam van de Drie-ene God de zonden vergeven. God alleen vergeeft zonden. Aangezien Jezus de Zoon van God is, zegt Hij over zichzelf: 'De Mensenzoon heeft de macht op aarde zonde te vergeven' (Mc. 2,10) en Hij oefent deze macht ook uit: 'Uw zonden zijn u vergeven!' (Mc. 2,5; Lc. 7,48). Zelfs nog meer: krachtens zijn goddelijk gezag geeft Hij deze macht aan de mensen, opdat zij die uitoefenen in zijn naam. (Vgl. Joh. 20, 21-25).

Het sacrament van boete en verzoening (ofwel de biecht) heeft dus een degelijke schriftuurlijke basis. De enige theologische reden die ik kan bedenken waarom 'de protestanten' (bij wie het Sola Scriptura-principe geldt) dit sacrament desondanks niet kennen, is het feit dat de katholieke Kerk apostolisch is en de protestantse geloofsgemeenschappen niet omdat met de Reformatie de rechtstreekse doorgaande lijn met de apostelen verbroken is door het 'teniet gaan' van het wijdingssacrament bij 'de' protestanten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ff van de gelegenheid gebruik maken een vraag te stellen:

Wat is het bezwaar, vanuit katholiek standpunt, om zonder biechtvader je zonden te belijden aan God? En dan bedoel ik dat dan als in plaats van de biecht.

Mij is wel duidelijk wat de voordelen van biecht is. Zoals die zekerheid hebben van absolutie, penitentie, etc.

Maar als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling om helemaal niet meer te biechten zonder biechtvader. De reden is me niet helemaal duidelijk, waarom de biecht met een biechtvader 'dwingend' is.

(Dat bedoel ik in relatie met biechten aan God zonder een biechtvader. De noodzaak van zonden belijden an sich snap ik.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ff van de gelegenheid gebruik maken een vraag te stellen:

Wat is het bezwaar, vanuit katholiek standpunt, om zonder biechtvader je zonden te belijden aan God? En dan bedoel ik dat dan als in plaats van de biecht.

Mij is wel duidelijk wat de voordelen van biecht is. Zoals die zekerheid hebben van absolutie, penitentie, etc.

Maar als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling om helemaal niet meer te biechten zonder biechtvader. De reden is me niet helemaal duidelijk, waarom de biecht met een biechtvader 'dwingend' is.

(Dat bedoel ik in relatie met biechten aan God zonder een biechtvader. De noodzaak van zonden belijden an sich snap ik.)

Inderdaad, voor mij bestaat een Biechtvader niet. God weet alles, en als ik kniel en Hem vergeving vraag om wat ik heb gedacht/gedaan/van plan ben, dan weet Hij reeds dat dit ging komen. Kwam die biecht er niet, dan was er een probleem.

Biechten, is stilstaan bij iedere gedachte/handeling en daarbij even aan God denken. Vervolgens afwachten of Hij het goedkeurt, dat openbaart Hij iedere minuut van je leven. (=consequenties van je daden)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ff van de gelegenheid gebruik maken een vraag te stellen:

Wat is het bezwaar, vanuit katholiek standpunt, om zonder biechtvader je zonden te belijden aan God? En dan bedoel ik dat dan als in plaats van de biecht.

Mij is wel duidelijk wat de voordelen van biecht is. Zoals die zekerheid hebben van absolutie, penitentie, etc.

Maar als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling om helemaal niet meer te biechten zonder biechtvader. De reden is me niet helemaal duidelijk, waarom de biecht met een biechtvader 'dwingend' is.

(Dat bedoel ik in relatie met biechten aan God zonder een biechtvader. De noodzaak van zonden belijden an sich snap ik.)

Zal ik voor de aardigheid eens geen theologisch verantwoord antwoord geven? Het is eigenlijk simpel: 2000 jaar ervaring.

Die ervaring leert dat mensen, net als TS, gaan redeneren "God weet het toch wel". Voor een werkelijk zondebesef, een werkelijk belijden van je zonden, is het nodig dat je ze woordelijk uitspreekt. Niet ergens waar niemand het kan horen, niet "in je hart, want God weet toch alles wel". Dat is, leert die 2000 jaar ervaring, vooral een goede methode om verstoppertje te spelen. Met jezelf, en uiteindelijk met God. Dáárom is de biecht verplicht. Dáárom is er zoveel weerstand tegen de biecht. Buiten de RKK is ze afgeschaft, binnen de RKK hebben mensen geprobeerd het op te lossen met nietszeggende "boetevieringen".

Je kan het omdraaien: als je werkelijk je zonden beleden hebt voor God, en je werkelijk gelooft dat ze je vergeven zijn, waarom is het dan nog een probleem er over te praten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je kan het omdraaien: als je
werkelijk
je zonden beleden hebt voor God, en je
werkelijk
gelooft dat ze je vergeven zijn, waarom is het dan nog een probleem er over te praten?

Het probleem is dat de wortels vab mijn Biecht in gevoelens liggen die enkel mijn Vader kan begrijpen, zelfs zonder mijn gebed te aanhoren, zoals Jezus het heeft verkondigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een probleem is dat niet, wel integendeel, een bewijs dat ik maar bij Een terecht kan. Niet bij een toevallig benoemde priester.


Samengevoegd:

In ieder geval heb ik nu reeds bijgeleerd (ook door het lezen van de topic 'Katholiek v Christelijk') dat ik mijn plaats binnen de Geloofsgemeenschap nog moet zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid