Spring naar bijdragen

het gebruik van afbeeldingen in de RKK


Aanbevolen berichten

Quote:

Hier en daar vind men nog Iconen die gebruikt worden bij de aanbidding,maar dit is verwerpelijk omdat het mensen ertoe aanmoedigt het geschapene te aanbidden in plaats van de Schepper.

Een kinderbijbel bevat bijvoorbeeld ook afbeeldingen, maar ook jullie blad de wachttoren bevat bijbelse afbeeldingen?

Dus het gebruik van bijbelse afbeeldingen komt wel vaker voor. Alleen het aanbidden van beelden en gieten van afgoden(dus andere goden!) wordt veroordeeld in de bijbel.

Dus afbeeldingen op zich zijn niet verkeerd. Als ik bijvoorbeeld een schilderij bekijk met een bijbelse voorstelling in een museum, dan aanbid ik dat schilderij nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 91
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Dus alles wat in een kinderbijbel staat is goed?
smile.gif

Dus een afbeelding is bij voorbaat al 100% fout knipoog_dicht.gif ?

Als het kinderen aanspreekt, en hen ook aanzet om later de gewone bijbel te gaan lezen, heb ik er zelf inderdaad geen bezwaar tegen. smile.gif

Uiteraard lees ik zelf liever en betrouwbare vertaling maar voor een kind is dat misschien nog wat te saai.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Rembrandtbijbel is ook prachtig. Daarin staan ook mooie afbeeldingen. Gewoon de bijbel, maar dan met platen erbij. Ook de Naardense Bijbelvertaling bevat prachtige platen. Niks mis mee. Je ziet alleen maar dat de bijbel ook kunstenaars en creatieve mensen inspireert. En dat is wat Gods Woord ook moet doen: Inspireren. En er uit leren knipoog_dicht.gif

Dus er is nog wat neer keus dan de kinderbijbel alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

NBV = Niet Bijbel-Vast, NBG = Niet Bijbel-Getrouw
knipoog_dicht.gif

(De vertalers zijn er vanuit het Grieks gemakshalve maar even vanuit gegaan dat Jezus gekomen is voor redding en niet voor genezing en voorspoed enz.). Wat dat betreft is de Statenvertaling beter.[/offtopic]

Ik kan je verzekeren dat de mensen die de Statenvertaling hebben verzorgd zich absoluut niet in jouw 'evangelie' zouden herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(De vertalers zijn er vanuit het Grieks gemakshalve maar even vanuit gegaan dat Jezus gekomen is voor redding en niet voor genezing en voorspoed enz.). Wat dat betreft is de Statenvertaling beter.[/offtopic]

Waar heb jij eigenlijk Grieks gestudeerd? Heb je gymnasium gedaan? Je lijkt namelijk te suggereren dat je het beheerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan je verzekeren dat de mensen die de Statenvertaling hebben verzorgd zich absoluut niet in jouw 'evangelie' zouden herkennen.

Als ze zich maar in het evangelie van Jezus Christus kunnen herkennen. Goede vertalers geven weer wat werkelijk in de grondtekst staat en laten niet hun eigen opvattingen de vertaling kleuren. De vertalers van de Statenvertaling hebben vertaald wat er staat, misschien zonder zelf de consequenties daarvan te realiseren en volledige openbaring van de vertaling te hebben.

Quote:

[...]Waar heb jij eigenlijk Grieks gestudeerd? Heb je gymnasium gedaan? Je lijkt namelijk te suggereren dat je het beheerst.

Uit pure interesse naar de grondtekst en het Grieks, heb ik mijzelf Grieks aangeleerd. Af en toe lees ik uit de Griekse Bijbel. Ik noem mijzelf ook geen expert in alles, maar zie mijzelf (nog) als amateur. Als bv. Dagmar (of iemand anders) op- of aanmerkingen heeft als ik opmerkingen maak over Griekse teksten, sta ik daar graag voor open en onderzoek ik daarna in hoeverre andere beweringen kloppen of niet. (Dominees weten ook dat in het Grieks onder meer 'gezondheid' en 'voorspoed' staat, maar negeren dat over het algemeen.)

Maar wat betreft het gebruik van afbeeldingen in de RKK...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het probleem met beelden in de RKK nooit begrepen, omdat in de bijbel over een afgoderijverbod wordt gesproken. Voor zo ver ik begrepen heb wordt het heiligen- of christusbeeld niet aanbeden, maar ook niet datgene waar het beeld voor staat (behalve in het geval van Christus)

Niet verboden dus, maar ook niet nuttig of nodig.

Tenminste dat heb ik altijd gevonden, totdat ik me realiseerde dat het als mens (en in ieder geval voor mij) onmogelijk is iets te aanbidden waarvan je in je hoofd geen voorstelling van gemaakt heb. Ik aanbid God niet rechtstreeks, maar ik aanbid het "beeld" dat ik in mijn hoofd van hem gemaakt heb.

Ik matig me aan te veronderstellen dat mijn beeld veel rijker is dan dat iemand anders kan maken widegrin.gif, maar dat kan ik natuurlijk niet voor iemand anders invullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Rafox,

Als het goed is, vorder je steeds meer in je relatie met God, zodanig, dat je beeld van God steeds meer vervangen wordt door wie God écht is. God zal je werkelijk niet enkel met een beeld opscheppen als je je aan Hem geeft en alles verzaakt wat je van Hem afhoudt.

Overigens hebben katholieken sowieso de mogelijkheid om God rechtsstreeks te aanbidden, Hem te zien. In het heilig Sacrament, de geconsecreerde Hostie, het Lichaam van Christus, kunnen we Christus in het verborgene aanbidden. Hier geen beeld, maar Christus Zelf in eigen Persoon, in de gedaante van een schijfje brood.

Maar ook tijdens het bidden van de psalmen horen we Christus' woorden uit onze monden spreken. En tijdens de Mis zien we Christus in de persoon van de priester het Offer voltrekken. Nee, we hebben echt geen beelden nodig, maar ze kunnen wel helpen ons te richten op de Christus. En wie Christus ziet, ziet de Vader.

Daarbij zijn beelden ook gewoon mooi, houden mensen van mooie dingen en spreken beelden dus zo hun eigen taal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

RobertF, Geloof jij, of andere katholieken, alleen dat Christus' woorden uit de monden spreken bij het bidden van de psalmen, of ook bij het spreken van andere Bijbelboeken? Ik geloof namelijk dat gelovigen ook de woorden van Christus spreken bij het uitspreken van bijvoorbeeld de Bijbelboeken Micha of Efeze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
RobertF, Geloof jij, of andere katholieken, alleen dat Christus' woorden uit de monden spreken bij het bidden van de psalmen, of ook bij het spreken van andere Bijbelboeken? Ik geloof namelijk dat gelovigen ook de woorden van Christus spreken bij het uitspreken van bijvoorbeeld de Bijbelboeken Micha of Efeze.

Sjaloom Barbapapa,

In het getijdengebed wordt er naast de psalmen in elk geval 's morgens en 's avonds ook uit de profetieën of uit nieuwtestamentische lofzangen gebeden. Jezus is het Woord, dus waar God spreekt, spreekt Jezus, dacht ik. Alleen zul je in het ene Schriftgedeelte Jezus minder herkennen dan in het andere. Het ligt er ook een beetje aan hoe je naar Jezus kijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Rafox,

Robert! Ik neem mijn hoed af en wens je vrede widegrin.gif leuk van je te horen.

Quote:
Als het goed is, vorder je steeds meer in je relatie met God, zodanig, dat je beeld van God steeds meer vervangen wordt door wie God écht is. God zal je werkelijk niet enkel met een beeld opscheppen als je je aan Hem geeft en alles verzaakt wat je van Hem afhoudt.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Maar er valt mij iets op en dat zal ik proberen uit te leggen. Overigens wil ik niet mijn eigen ervaring als norm voor de hele mensheid hanteren, maar mijn ervaring is naar mijn bescheiden mening wat universeler dan dat... tenminste... mijn vrienden delen de analyse knipoog_dicht.gif

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik het frappant vind dat op het moment dat ik aanbid, ik dit doe met gedachten, verlangens en gevoelens in het hoofd die ergens op gericht zijn.

Datgene waar ik me op richt is hoe je het ook wendt of keert een mentale voorstelling van , in mijn geval, God. Dat deze mentale voorstelling, een beeld zo je wilt, gebaseerd is op de werkelijke God, doet aan het feit niks af dat het toch een beeld is.

Dus ik stelde enigzins geamuseerd vast dat wij altijd een beeld aanbidden.

Dat wij niet worden afgescheept, dat is me duidelijk, omdat God nog veel groter is dan wij kunnen denken of beseffen. En als ik mijn best doe en ik span me in, dan kan ik heel goed iets onvoorstelbaar groots beseffen wat ik ontelbaar veel vermenigvuldig met iets ontelbaars... en dan nog dekt het de lading niet.. widegrin.gif

Quote:
Overigens hebben katholieken sowieso de mogelijkheid om God rechtsstreeks te aanbidden, Hem te zien. In het heilig Sacrament, de geconsecreerde Hostie, het Lichaam van Christus, kunnen we Christus in het verborgene aanbidden. Hier geen beeld, maar Christus Zelf in eigen Persoon, in de gedaante van een schijfje brood.

Prachtig. Je weet dat ik het niet geloof, maar die gedachte is bijna onweerstaanbaar.

Quote:
Maar ook tijdens het bidden van de psalmen horen we Christus' woorden uit onze monden spreken.

Grondig eens

Quote:
En tijdens de Mis zien we Christus in de persoon van de priester het Offer voltrekken.

Ik zeg niks engel.gif

Quote:

Nee, we hebben echt geen beelden nodig, maar ze kunnen wel helpen ons te richten op de Christus. En wie Christus ziet, ziet de Vader.

Daarbij zijn beelden ook gewoon mooi, houden mensen van mooie dingen en spreken beelden dus zo hun eigen taal.

Dit voorjaar genoten van de San Marco (en een zwik andere kerken) in Venetie. Prachtig. Ik was diep onder de indruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid