Spring naar bijdragen

Als de overheid niet met een goed donorsysteem komt, moet je het zelf maar doen  

  1. 1. Als de overheid niet met een goed donorsysteem komt, moet je het zelf maar doen

    • Eens
      5
    • Oneens
      10


Aanbevolen berichten

Net ben ik op de radio geweest. Op 3fm gaat het over de man die ongeduldig werd en zelf een nier is gaan zoeken via de media.

Aan de ene kant een hele creatieve oplossing, want er is duidelijk iets mis met het huidige donorsysteem. maar het is niet de manier. als iedereen dat gaat doen, dan zijn het de mensen met de meeste lef en brutaliteit die voorrang krijgen.

Die man stond 5 jaar op de wachtlijst dus is zelf maar gaan zoeken. De nier die die man nu krijgt had misschien voor iemand geweest die al 10 jaar aan het wachten was.

de stelling (reageer ook ff in de poll):

Quote:
Als de overheid niet met een goed donorsysteem komt, moet je het zelf maar doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordringen in de rij worden we niet blij van.

Zelf ben ik geregistreerd donor, de keuze gemaakt zodra 't kon, draag ook pasje bij me. Waar ik bang voor ben is dat mensen te laks of te lui zijn hier überhaubt al over na te denken. (Óf te Laf misschien...?) Wat er dus mis is met het systeem dat vraag en aanbod niet op elkaar zijn afgestemd door onvoldoende informatie en externe stimuli.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het die man niet kwalijk nemen, hij heeft ook maar gewoon geprobeerd een leefbare oplossing te vinden. En zo brengt hij de donorproblematiek nog eens in het nieuws, altijd mooi meegenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt aan het orgaan puh2.gif

Een nier of een (stuk) lever of een gedeelte huid, daarvoor kan je waarschijnlijk heel goed zelf op zoek gaan naar een donor. De beste donoren zijn de mensen die genetisch het meest met je overeenkomen en die kan je toch het best zelf vinden in je familie yes.gif Maar hier gaat het dan om organen waar je als gezond persoon een (of een stuk) van kan missen.

Als het over dingen als een hart oid gaat moet je gewoon wachten vind ik. De personen voor je wachten langer en daarnaast ligt het ook gewoon aan de bloedgroep en andere overeenkomsten die je met de donor hebt of jij nu of over 5 jaar een orgaan krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet alles hoeft via de overheid te lopen. Als je het buitenom kan regelen is het logisch dat je dan een orgaan krijgt. Als je in de rij staat en je ziet ineens een andere plaats waar je het kunt halen is het toch prima om het te regelen.

We leven hier niet in een communistische staat waarin alles via de regering gaat en eigen initiatief verboden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De beste donoren zijn de mensen die genetisch het meest met je overeenkomen en die kan je toch het best zelf vinden in je familie
yes.gif

Ja, aangezien Hij genetisch gezien het dichtst bij mij is, zou ik als eerste daarvoor naar mijn Vader gaan yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet alles hoeft via de overheid te lopen. Als je het buitenom kan regelen is het logisch dat je dan een orgaan krijgt. Als je in de rij staat en je ziet ineens een andere plaats waar je het kunt halen is het toch prima om het te regelen.

We leven hier niet in een communistische staat waarin alles via de regering gaat en eigen initiatief verboden is.

Dus de mensen met de grootste bek en het meeste lef krijgen dan maar weer hun zin?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus de mensen met de grootste bek en het meeste lef krijgen dan maar weer hun zin?

Als het alternatief is dat je je leven moet laten afhangen van en falende overheid?

Ik vind het ongepast om te spreken over "grootste bek" als het gaat over iemand die zijn best doet om te overleven.

In de rij staan doe je bij de bakker. Om te overleven gebruik je je instinct.

Wat moet zo'n iemand dan doen? Z'n grote bek houden en een nummertje trekken om dood te mogen gaan?

p.s. ik heb dus "eens" gestemd

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als het alternatief is dat je je leven moet laten afhangen van en falende overheid?

De overheid faalt helemaal niet. Anders dan jij wellicht denkt behoort het niet tot de taak van de overheid om iedereen die dat kan gebruiken van donororganen te voorzien.

Quote:

Ik vind het ongepast om te spreken over "grootste bek" als het gaat over iemand die zijn best doet om te overleven.

In de rij staan doe je bij de bakker. Om te overleven gebruik je je instinct.

Wat moet zo'n iemand dan doen? Z'n grote bek houden en een nummertje trekken om dood te mogen gaan?

Dat die man zijn instincten gebruikt sluit het gebruik van een grote bek toch niet uit verbaasd.gif. Als het gaat om deze man en iemand met wat minder babbels is de kans groot dat deze man er uiteindelijk vandoor gaat met de nier.


Samengevoegd:

Quote:

Net ben ik op de radio geweest. Op 3fm gaat het over de man die ongeduldig werd en zelf een nier is gaan zoeken via de media.

Aan de ene kant een hele creatieve oplossing, want er is duidelijk iets mis met het huidige donorsysteem.

Zo duidelijk is dat wat mij betreft niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee?

Neesmile.gif.

Quote:

Dus er zijn genoeg donororganen en absoluut geen lange wachtlijsten?

Nee, maar anders dan jou accepteer ik het als mensen zelf keuzes maken. De overheid kan niet -en zou dat ook niet mogen willen- mensen dwingen donor te worden en als mensen daar geen behoefte aan hebben en/of niet de behoefte hebben dat hun nabestaanden dat zijn staat zij met lege handen.

Als jij met vingers wilt gaan wijzen omdat er mensen sterven door aandoeningen die te verhelpen zijn met donororganen, doe dat dan naar je medeburgers en niet naar de overheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is fantastisch dat we kunnen doneren. Dat een hart van het ene lichaam naar het andere kan worden overgezet en het met behulp van een handvol zware medicijnen nog kan doen ook. Wat sommige mensen echter lijken te vergeten, is dat een transplantatie nog altijd een heel moeilijke, risicovolle en tijdrovende operatie is. Transplantatie blijft iets bijzonders. En ook ná de transplantatie blijft de nieuwe orgaan zeer kwetsbaar en moet het met zware, volop bijwerkende medicijnen in toom gehouden worden.

Het is echt heel typisch dat mensen gelijk alle recht menen te hebben op een behandeling, ook als er meerdere mensen zo'n behandeling nodig hebben. Veel mensen beschouwen transplantatie blijkbaar als iets heel vanzelfsprekends, net als een tandartsbehandeling. Het moet gewoon zo snel mogelijk bij mij kunnen en anders zórg ik er wel voor dat het zo snel mogelijk bij mij gebeurt. Desnoods ten koste van andere mensen, als ík maar niet sterf aan mijn nier.

Het is mooi dat de geneeskunde steeds meer kan, maar daardoor lijken mensen het niet meer te kunnen accepteren dat mensen ook gewoon dood gaan en dat niet iedereen altijd stande pede behandelt kan worden. Terwijl de situatie nu gewoon als volgt is: als een essentieel orgaan er onherroepelijk mee kapt, dan ga je gewoon dood, klaar. Héél, héél misschien heb je mazzel en is er een matchende orgaan beschikbaar, maar in principe blijft bijvoorbeeld een falende nier gewoon dodelijk, tenzij je in dat geval aan de dialyse gaat.

Misschien ben ik wel heel ouderwets, maar dat geclaim van mensen, alsof de meest ingewikkelde operaties heel vanzelfsprekend behoren te zijn en je eigenlijk niet kunt sterven aan falende nieren of een falend hart, volgens mij kan dat ook niet gezond zijn. Natuurlijk, het is verschrikkelijk om bijvoorbeeld urenlang aan de dialyse te moeten, ik ken iemand die dat moest en nu een nieuwe nier heeft. Of om te horen dat je straks sterft als je geen nieuw hart krijgt. Laat dat vooral duidelijk zijn.

Alleen geloof ik zelf dat er méér is dan enkel die genezing. Dat is misschien heel gemakkelijk gezegd voor iemand die niet op sterven ligt, maar dat maakt hetgeen ik zeg niet meteen minder waar. De geneeskunde kan heel veel, maar niet alles. Mensen gaan gewoon dood aan ernstige ziekten en dat hoort er óók gewoon bij en zal er ook altijd bij blijven horen. Organen zijn geen knikkers die je gewoon even ruilt met elkaar, maar levensvatbare, zeer kwetsbare lichaamsonderdelen. Als we onze kwetsbaarheid, onze door God geschonken broosheid nou eens wat meer zouden accepteren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid