Spring naar bijdragen

Niet menen wat je zingt


Als je iets zingt moet je het eigenlijk ook menen.  

  1. 1. Als je iets zingt moet je het eigenlijk ook menen.

    • True
      12
    • False
      4


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind dat je absoluut moet menen wat je zingt.

Het is belangrijk om daar goed bij stil te staan, ik betrap me er ook wel eens op gedachteloos mee te zingen...

Maar het is belangrijk, als je God echt wil aanbidden, dat je alles meent

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dat je absoluut moet menen wat je zingt.

Het is belangrijk om daar goed bij stil te staan, ik betrap me er ook wel eens op gedachteloos mee te zingen...

Maar het is belangrijk, als je God echt wil aanbidden, dat je alles meent

Jij zingt dus regelmatig niet mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke discussie...

Ik vind dat soms best lastig, je dreunt denk ik makkelijk iets op wat vaak gezongen wordt, althans ik wel...

Maar als ik dan zo'n moment heb dat ik er heel erg over na ga denken, dan is dat soms best confronterend!

Je hebt een opwekkingsnummer met de zin "Ik heb van U gehouden, maar nooit zoveel als nu"... dan vind ik dat vrij lastig. Ik denk niet dat ik kan zeggen "...maar nooit zoveel als nu"... want dan zou ik liegen...

Vinden jullie dan dat je bij zo'n lied die laatste regel maar niet moet zingen? Je kunt wel zeggen dat je moet menen wat je zingt, maar ik vraag me af of alle liedjes wel waard zijn om gemeend te zingen, er zijn namelijk best wel wat nummers waar ik mijn vraagtekens bij kan zetten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt een opwekkingsnummer met de zin "Ik heb van U gehouden, maar nooit zoveel als nu"... dan vind ik dat vrij lastig. Ik denk niet dat ik kan zeggen "...maar nooit zoveel als nu"... want dan zou ik liegen...

Vinden jullie dan dat je bij zo'n lied die laatste regel maar niet moet zingen?

Ha! widegrin.gif

Dat is nou net zo'n lied waar ik het in eerdere post over had, ik zing die regel idd niet. Omdat ik het gewoon een stomme zin vind die nergens opslaat.

Ik moet zeggen, ik ben niet altijd een even trouwe meezinger, maar deze regel zing ik bewust niet mee.

Nou ja, tis niet dat de wereld vergaat hoor, er zijn wel ergere liederen. Maar voor mezelf sta ik er niet achter en vind ik ook niet dat ik er achter zou moeten staan.

In het orgineel staat er trouwens iets al 'if ever I loved thee, my Jesus, 'tis now. '

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof ook dat er een zekere vrijheid is in wat je wel/niet wil zingen, wat ook te maken heeft met je relatie met God.

Je kunt ervoor kiezen om het niet te zingen als je het niet meent, óf het juist wel te zingen, als nieuwe keuze voor God op dat moment. Het heeft er denk ik mee te maken met wat je ermee bedoelt naar God op dat moment. Iedereen weet in het hart zelf of het gepast is op dat moment wel of niet iets te zingen om een bepaalde reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ja wat een belachelijke zin eigenlijk..

Als jullie trouwens niet mee zingen, heb je dan niet het gevoel alsof iedereen kijkt en denkt 'waarom zingt hij/zij niet mee?' .. Ik weet niet, ik vind het zo de aandacht vestigen op jezelf, zo demonstratief van 'ik ben het hier niet mee eens' .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja wat een belachelijke zin eigenlijk..

Als jullie trouwens niet mee zingen, heb je dan niet het gevoel alsof iedereen kijkt en denkt 'waarom zingt hij/zij niet mee?' .. Ik weet niet, ik vind het zo de aandacht vestigen op jezelf, zo demonstratief van 'ik ben het hier niet mee eens' .

Het gaat toch om de realtie met jou en God? Daar hebben de anderen niks over te zeggen


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Jij zingt dus regelmatig niet mee?

Soms niet nee... kan verschillende redenen hebben... soms ook gewoon omdat het te hoog is engel.gif

Nee, maar het is belangrijk om te menen wat je zingt... als je het niet meent kan je het idd misschien beter maar niet zingen nee

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja wat een belachelijke zin eigenlijk..

Als jullie trouwens niet mee zingen, heb je dan niet het gevoel alsof iedereen kijkt en denkt 'waarom zingt hij/zij niet mee?' .. Ik weet niet, ik vind het zo de aandacht vestigen op jezelf, zo demonstratief van 'ik ben het hier niet mee eens' .

Ondanks mijn enorme zangtalenten en mijn spetterende uitstraling, verwacht ik niet dat er ook maar één kerkganger mij mij aandachtig loopt te analyseren wanneer ik nou wel of niet zing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja dan zal het wel iets grefo's zijn, want ik heb weleens commentaar gehad van een opa dat ik moest mee zingen .. en ik zag ze ook wel kijken.
smile.gif

smile.gif

Mijn ervaring (evangelische kerk) is dat je vrij wordt gelaten of dat je meezingt...

Het zou ook raar dat als je nieuw in een kerk komt dat je wordt aangekeken omdat je niet meezingt

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou ja dan zal het wel iets grefo's zijn, want ik heb weleens commentaar gehad van een opa dat ik moest mee zingen .. en ik zag ze ook wel kijken.
smile.gif

Ja, dat is je opa dan, das familie.

Ik hoor mijn zusje ook wel eens zeuren, maar daar trek ik me lekker niks van aan. widegrin.gif

Ik bedoel kerkgangers in het algemeen. Als die op je letten zouden die misschien zelf eens meer naar zich zelf moeten kijken, aangezien hun aandacht dan duidelijk niet ligt bij de teksten die ze zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik bid elke dag de Psalmen en heb daarbij tot nu toe geen seconde aan dit topic gedacht. Dus zondag komt dat vast ook wel goed.
knipoog_dicht.gif

En verhip, ik heb inderdaad tijdens de Mis, die toch twee uur duurde vanwege de vorming van achttien kinderen, geen seconde aan dit topic gedacht. Sorry, Simeon. knipoog_dicht.gif

Weer in het algemeen: er is natuurlijk een verschil tussen het niet mee willen zingen van een lied omdat de tekst theologisch onzin tot blasfemisch is, en het niet mee willen zingen omdat je je rot voelt en daarom niet "prijs de Heer" wil zingen.

Het eerste lijkt me vrij normaal, maar het tweede kan ook juist een teken van zwakte zijn. De Heer prijzen als je je geweldig voelt, ja, dat kan iedereen wel, dat is geen kunst. Maar als je je verdrietig voelt, totaal niet in een juichstemming bent, maar tóch de Heer prijst en je blijdschap om Hem bezingt, al is het nog zo schuchter en zo vlak, dan getuigt dat mijns inziens van een groot geloof en gezonde, heilzame moed.

Net zoals in een blijde juichstemming toch zingen over de droefheid die je om het hart slaat kan veelbetekenend zijn. Je zingt het dan misschien niet zozeer voor jezelf, maar misschien wel voor je buurman die zijn droefheid wil uitschreeuwen, maar de woorden er niet voor kan vinden. Of voor die arme moeder in een ander land, die al haar kinderen verloren heeft door honger. Hoe mooi dan dat jij hem of haar die woorden geeft en zo voor hem of haar bidt! Ook dat getuigt van moed en een groot geloof.

Als je daarbij de woorden van de Psalmen bidt, dan krijgt je gebed sowieso een goddelijke dimensie die je eigen emoties en geloofs(on)zekerheid overstijgt: het is dan Christus die door jou heen bidt en je zo op intieme, heel bijzondere wijze laat delen in zijn lijden, passie, angst en zijn vreugde. Wie de Psalmen dagelijks bidt, zal zich echt gaan verbazen over discussies als deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar het tweede kan ook juist een teken van zwakte zijn. De Heer prijzen als je je geweldig voelt, ja, dat kan iedereen wel, dat is geen kunst. Maar als je je verdrietig voelt, totaal niet in een juichstemming bent, maar tóch de Heer prijst en je blijdschap om Hem bezingt, al is het nog zo schuchter en zo vlak, dan getuigt dat mijns inziens van een groot geloof en gezonde, heilzame moed.

yes.gif

Quote:
Wie de Psalmen dagelijks bidt, zal zich echt gaan verbazen over discussies als deze.

want?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Cornelius van Wijck,

Dat is natuurlijk ook weer zo, een beetje ongenuanceerde laatste alinea van mij inderdaad. smile.gif Maar ik denk dus wel dat als je de Psalmen dagelijks bidt, je er niet aan ontkomt dat je teksten bidt die op dat moment dus niet direct op jou slaan. Dan kan het bidden dus die dimensie krijgen, als je daarvoor openstaat. En anders kun je altijd terugvallen op wat ik in de alinea's daarvóór probeerde duidelijk te maken: de tekst kan zo een bijzondere manier van bidden voor je buurman of die moeder, of wie dan ook, zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid