Spring naar bijdragen

Niet menen wat je zingt


Als je iets zingt moet je het eigenlijk ook menen.  

  1. 1. Als je iets zingt moet je het eigenlijk ook menen.

    • True
      12
    • False
      4


Aanbevolen berichten

Dit is een songtekst voor alle mensen die in de kerk dingen zingen die ze helemaal niet menen. Ik ben van mening dat je niet kunt zingen dat God alles voor je is, als hij nog niet in je top 10 van prioriteiten staat.

En dan heb ik het niet over een situatie zoals \"Leg je geloof af, of ik schiet je dood\", maar dan heb ik het over het dagelijks leven, tijdbesteding etc.

Het is een zonde die ik zelf ook vaak begaan heb, maar moge dat in de toekomst niet meer gebeuren!

Ow nog 1 ding, ben er vandaag aan begonnen, dus hij is nog niet af puh2.gif Moet nog bridge in enzo, en er zijn een paar zinnen die ni lekker lopen.

Hi my name is Taylor,

And yes I've shot the mayor

I know I've gone astray

But that is all okay

You just forget bout that one shot

Cuz I have never lied to God

" All I want in this lifetime is You, Lord "

" Jesus we're living for Your name "

" We'll never be ashamed of You, Lord "

Stop fooling yourselves

Hi, my name is Tom

And yes I've killed my mom

I've also felt the urge

To never go to church

But hey, He won't condemn a killing machine

If he's never sung things he didn't mean!

" I put You first that's all I need, Lord "

" I would give the world to tell the story "

" Lord I give you my whole heart "

Stop lying in songs

This dude's called Josh

I really like to squash

But I'd rather evangelize

To give some pretty good advice

Too bad I always lied on sundays

Farewell, and uhh.. watch out when you praise

Ben erg benieuwd naar jullie meningen. En dan niet zozeer over de songtekst, meer het thema: niet menen wat je zingt.

Edit: Haha nog ff voor de duidelijkheid, je moet de tekst niet al te serieus nemen, het gaat om de hoofdboodschap xD

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb hier ook vrij veel over nagedacht op het moment dat ik begon te twijfelen aan mijn geloof, dat kwam mede door songteksten. Ik kan nog wel iets opgraven dat ik toen geschreven heb:

(weet niet hoe dit lied precies heet)

Ik leg mijn handen in de Uwe, ik laat mij leiden door Uw woord,

Uw wijsheid gaat mij ver te boven, ik ben bij U zonder verstand

Toch bent U zo vol liefde bij mij, al doe ik redeloos of dom

U wilt mij dagelijks vernieuwen, ‘k mag wandelen op Uw heil’ge grond

Deze tekst is typerend voor het huidige christelijke geloof in Nederland zoals ik het ervoer. Het geeft ook precies aan waarom ik me daar een vreemdeling bij voel. Laten we het zin voor zin bekijken:

Ik leg mijn handen in de Uwe

Dit is beeldspraak uiteraard, maar hier kan ik wel wat mee, ieder mens dus ik ook heeft steun nodig en God kan steun geven. Hiermee geef je aan, ik kan niet alles zelf, help me

ik laat mij leiden door Uw woord

Nou nee dus, want Uw woord is mij onbekend, ik ken het alleen zoals het door mensen wordt uitgelegd (Exegese) en die spreken elkaar al 2000 jaar tegen. En veranderen er van alles aan wat in hun straatje past. En wat er in hun wereldbeeld, in hun tijd past.

Uw wijsheid gaat mij ver te boven

Jazeker. Dit is een van de voornaamste redenen waarom ik geen aansluiting vind in welke kerk dan ook, hoe vol van goede lieve mensen dan ook, ze zijn mensen zoals ik en kennen U net zomin als ik, maar projecteren hun eigen angsten, gedachten, vragen, ervaringen en traditie. En maken daar hun eigen God van en zoeken andere mensen op die ongeveer hetzelfde denken.

ik ben bij U zonder verstand

Ik kan mijn verstand niet uitzetten, hoe graag ik het misschien ook zou willen soms. Als dat nodig is om bij God te passen, dan pas ik ervoor. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik niet anders kan.

Toch bent U zo vol liefde bij mij,

Dat geeft me een goed gevoel.

al doe ik redeloos of dom

check, hoeveel ik ook weet, altijd zal er nog veel meer zijn dat ik niet weet. Er blijven altijd vragen.

U wilt mij dagelijks vernieuwen,

Mooi, want ik ben verre van perfect net zomin alle andere mensen

‘k mag wandelen op Uw heil’ge grond

Daar ben en blijf ik altijd dankbaar voor. Wat is de wereld toch mooi.

Maar het komt er op neer dat ik geen God meer zag, alleen menselijke gedachten. Voor mij werkt de wereld beter zonder god die niet te kennen is. Songteksten hebben me geholpen om dat te ontdekken, toen ik eens echt ging nadenken over wat er gezongen werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zodra mensen over God in combinatie met top tiens beginnen te spreken, voel ik al kriebels in mijn nek en krommingen in mijn tenen. Ik vind dat echt vreselijk taalgebruik en totaal niet recht doen aan hoe je de relatie met God mag beleven. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk en in deze moderne tijd houden we nu eenmaal van lijstjes, plannen, statistieken, et cetera. Zucht... nosmile.gif

Verder heb ik zoiets van: stop toch eens met dat gezemel en laat gelovigen die niet zo geweldig en puur zouden leven als jij (waar is de kotssmi... nee, laat maar) nou toch eens met rust. Constant dat gedoe over dat je alles maar vooral vurig met je hart moet doen en enkel mag zingen als je het echt volledig meent en ook zo ervaart. Dat gehijg in de nek van de gelovige die nu eenmaal worstelt met het leven en met God, kap daar nou toch eens mee!

Soms moet je gewoon lofprijzen, ook als je hart daar niet altijd naar is, omdat God dat simpelweg opgedragen heeft. Dan kun je dat niet altijd menen, maar is het tóch goed dat je het doet, dat je het tóch opbrengt mee te zingen en zo dapper (ja, dapper ja!) God te prijzen. Soms, of eigenlijk gewoon heel vaak, is christelijk leven ook gewoon gehoorzamen, de gelovige vóór je maar volgen in de stoet als je de Wolk even niet (meer) ziet. Het is echt een mythe dat gelovigen die niet zo "puur en radicaal" zijn als jij, dan ook niet willen geloven of God niet willen volgen.

Ik vind het dus een vreselijke tekst en ik weet zeker dat vrijwel geen enkele gelovige zich echt in die tekst zal herkennen. De enige gelovige die zich daarin herkent, is de gelovige die sommige "radicale" christenen zelf hebben gecreëerd en die dus vrijwel niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Simeon dacht goed bezig te zijn,

maar eigenlijk deed hij God pijn

door tactloos over een aantal van zijn kinderen te oordelen

maar ik zeg, ga andere mensen vervelen."

ps. Voor mij is God meer dan een prioriteit op mijn lijstje, hij is mijn leven, mijn heer, mijn redder, mijn vader en mijn absolute bron van leven.Daar zing ik graag uit volle borst over. Als ik daar een keer over zing, zonder dat ik me daar 100% procent van bewust ben, wil niet zeggen dat het dan minder waar is en dat ik dan dus m'n mond maar moet houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Soms moet je gewoon lofprijzen, ook als je hart daar niet altijd naar is, omdat God dat simpelweg opgedragen heeft. Dan kun je dat niet altijd menen, maar is het tóch goed dat je het doet, dat je het tóch opbrengt mee te zingen en zo dapper (ja, dapper ja!) God te prijzen. Soms, of eigenlijk gewoon heel vaak, is christelijk leven ook gewoon gehoorzamen, de gelovige vóór je maar volgen in de stoet als je de Wolk even niet (meer) ziet. Het is echt een mythe dat gelovigen die niet zo "puur en radicaal" zijn als jij, dan ook niet willen geloven of God niet willen volgen.

Dat ben ik met je eens. Ik geloof dat een mens vlees en geest is en dat het vlees niet altijd wil lofprijzen, maar dat je met je geest in zo'n geval kan besluiten te lofprijzen, tegen het gevoel van de ziel in smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, er is een mantra: Danyavad Ananda. Diepgaande dankbaarheid en gelukzaligheid. Zelfs als je je absoluut niet dankbaar voelt en al helemaal niet gelukzalig, dan wekt deze mantra toch iets van dat gevoel, ontroering en soms verdriet, omdat je beseft dat je jezelf niet volledig durft over te geven en niet overal dankbaar om bent.

Hoe dan ook, de mantra brengt je dichter bij jezelf.

Lachtherapie is ook zoiets. Je hebt niks om te lachen, maar je gaat dat toch doen. Je lichaam gaat dan toch die stofjes aanmaken die er bij horen en hé, gek, je gaat je toch lichter en vrolijker voelen.

Met het zingen van psalmen of religieuze liederen is het net zo. Zelfs als je het niet voelt, niet durft of kunt geloven, omdat je met jezelf in de knoop zit, dan nog geeft het zingen van de woorden, het proeven van wat je ook kunt zijn, doen of worden een positief effect.

Nee hoor, "lieg" maar gewoon in je lied, maar blijf vooral zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aan de rivieren van Babel,

daar zaten wij treurend

en dachten aan Sion.

In de wilgen op de oever

hingen wij onze lieren.

Daar durfden onze bewakers

te vragen om een lied,

daar vroegen onze beulen:

‘Zing voor ons

een vrolijk lied uit Sion.’

Hoe kunnen wij zingen

een lied van de HEER

op vreemde grond?

Als ik jou vergeet, Jeruzalem,

laat dan mijn hand de snaren vergeten.

Laat mijn tong aan mijn gehemelte kleven

als ik niet meer denk aan jou,

als ik Jeruzalem niet stel

boven alles wat mij verheugt.

Gedenk, HEER,

de dag van Jeruzalems val,

toen het volk van Edom zei:

‘Neer met die stad, neer,

maak haar met de grond gelijk.’

Babel, weldra word je verwoest.

Gelukkig hij die wraak zal nemen

en jou doet wat jij ons hebt gedaan.

Gelukkig hij die jouw kinderen grijpt

en op de rotsen verplettert.

Ik vermoed dat dit een lied dat uit het hart van de psalmist gegrepen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is een songtekst voor alle mensen die in de kerk dingen zingen die ze helemaal niet menen. Ik ben van mening dat je niet kunt zingen dat God alles voor je is, als hij nog niet in je top 10 van prioriteiten staat.

Nou ja, ik denk dat er dan nog betrekkelijk weinig over blijft wat je nog kunt zingen, zeker als het gaat dat het niet alleen het moment is maar je ook voor elk uur van de week. Je kunt het ook benaderen als een wens, dan je vindt dat het zou moeten.

Er zijn trouwens wel liederen die ik ook niet mee zou zingen. Een lied met een hoog 'ik ben zo gelukkig' gehalte zou ik niet mee zingen als ik in een dip zit. En er zijn ook wel enkele opwekkings liedjes waar ik het inhoudelijk niet mee eens ben en dus niet snel zou zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is een songtekst voor alle mensen die in de kerk dingen zingen die ze helemaal niet menen. Ik ben van mening dat je niet kunt zingen dat God alles voor je is, als hij nog niet in je top 10 van prioriteiten staat.

...

Edit: Haha nog ff voor de duidelijkheid, je moet de tekst niet al te serieus nemen, het gaat om de hoofdboodschap xD

Dus je moet de tekst wel menen, maar niet serieus nemen? Wat wil je nou? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen zouden zich inderdaad ook kunnen afvragen of je (alle) psalmen zou moeten zingen. De psalmen die de psalmdichters schreven in de Bijbel, zijn geschreven onder het oude verbond. Het woord 'psalm' komt van het Griekse woord voor 'lofzang'. Mensen zouden dus ook gewoon moderne lofzangen kunnen zingen die passen bij het nieuwe verbond.

Sommige (delen van) psalmen uit de Bijbel zou je wel kunnen zingen, van andere zou je je kunnen afvragen of je die wel moet zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij is inderdaad nog Dezelfde smile.gif (Dus als Hij toen mensen genas, doet Hij het nu nog knipoog_dicht.gif )

Wel is nu sprake van een beter verbond. Christus is nu aan het kruis geweest en heeft elke vloek, zonde, ziekte, armoede en dood gedragen. We hoeven dus niet meer zoals sommige psalmisten te zingen over ellende, maar we kunnen nu lofzingen vanwege onze totale verlossing. Wel kunnen we net als David onze eigen ziel aansporen om God te loven. Het is altijd goed onderscheid te maken tussen de situatie onder het oude en onder het nieuwe verbond en de zaken die nu nog spelen en de dingen die zijn vervuld.

Paulus laat ons weten dat we niet (meer) hebben te strijden tegen vlees en bloed. Daarom hoeven we ook niet meer volgens de psalmen te bidden om de vernietiging van onze vijanden en hun kinderen. De strijd die gelovigen nu hebben is een geestelijke strijd tegen de overwonnen macht van het kwaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is het niet netjes om tegen overwonnen mensen of volken te strijden. Maar tegen de veroorzaker van elke zonde, ziekte, ellende, dood, armoede en hel, is het heel netjes om te strijden.

De duivel kan en zal zich nooit bekeren, maar mensen of volken kunnen altijd ervoor kiezen zich te bekeren en zich te laten onderwerpen, waardoor je de strijd kan staken. De strijd tussen de mens en de duivel is er een op leven en dood. Óf de mens geeft de duivel de genadeslag met de kracht van Jezus Christus, óf de mens brengt de duivel niet de genadeslag toe en de duivel krijgt de kans om zich te revancheren en alsnog de individuele mens te vermoorden. Ieder mens zal dus persoonlijk de duivel in zijn/haar leven moeten verslaan in de kracht van Jezus Christus, om niet zelf het onderspit te delven. De duivel kan verschillende beslissende slagen worden toegebracht, op het gebied van redding, gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, bescherming enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar mijn weten is het niet netjes om tegen overwonnen vijanden te strijden. In Ons Westen zal dat waarschijnlijk zelfs verboden zijn tijdens de Geneefse Conventie.

Ik denk dat voor God ieder door mensen gesloten conventie volstrekt irrelevant is voor God als Hij er niet bij betrokken is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Simeon, kan je heel psalm 137 met je hart zingen?

In de Psalmen bidt Christus door ons heen en bidt je samen met degenen die werkelijk in ellende gedompeld zijn of juist heel gelukkig zijn, maar die jij misschien helemaal niet kent. Natuurlijk kun je dus alle psalmen met je hart bidden, ook psalm 137, omdat jij het immers niet bent die bidt en je ook niet per se voor jezelf bidt. De Psalmen zouden het beste een essentieel onderdeel moeten zijn van ieders gebedsleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder heb ik zoiets van: stop toch eens met dat gezemel en laat gelovigen die niet zo geweldig en puur zouden leven als jij (waar is de kotssmi... nee, laat maar) nou toch eens met rust.

De reden dat ik mensen op hun fouten wijs, is dat ik wil dat zo veel mogelijk mensen gered worden. Dat kan niet met een lauwe kerk. Stel je had in de tijd van Jezus' menswording op aarde geleefd, had je dan net zo tegen Jezus gedaan "Stop toch eens met dat gezemel, laat ons lekker lauw zijn man."

Quote:

"Simeon dacht goed bezig te zijn,

maar eigenlijk deed hij God pijn

door tactloos over een aantal van zijn kinderen te oordelen

maar ik zeg, ga andere mensen vervelen."

Ja, en ik denk nog steeds goed bezig te zijn.

Ik wil niemand veroordelen. Sommige Christenen lijken allergisch voor terechtwijzing ["Hey man, waarom probeer je dit te stelen, je weet toch dat God daar niet van houdt?", "Ôôôôôh, hij oordeelt!!!"]

Hoe zou ik God pijn kunnen doen door te zeggen dat zijn volgelingen Hem niet moeten voorliegen?

Enne, kwil jou helemaal niet vervelen, deze thread is alleen for him who has ears to hear.

Quote:

Nee hoor, "lieg" maar gewoon in je lied, maar blijf vooral zingen.

"Laat uw ja ja zijn, en uw nee nee" (bergrede). Zing je liedjes waarin je God dingen toezegt die je niet van plan bent te doen, of waarvan de kans groot is dat je het niet kunt waarmaken, dan kun je beter je mond houden. Denk je dat God daarmee een plezier doet?

"Wie God ondoordacht een belofte doet en zich pas later afvraagt of hij haar kan houden, zet een valstrik voor zichzelf." (Spreuken 20)

Quote:

Simeon, kan je heel psalm 137 met je hart zingen?

Nope, en het is vast niet de enige hamer.gif

Quote:

[...]

Nou ja, ik denk dat er dan nog betrekkelijk weinig over blijft wat je nog kunt zingen, zeker als het gaat dat het niet alleen het moment is maar je ook voor elk uur van de week. Je kunt het ook benaderen als een wens, dan je vindt dat het zou moeten.

Het liefste wil ik natuurlijk dat je ze naleeft, in plaats van dat je ze niet meer zingt. Maar zelfs dan zijn er nog zát nummers die je kunt zingen.

Kheb even zitten denken of aanbiddingsleiders verkeerd zaten door dergelijke nummers te kiezen. Maar dat is natuurlijk te zot voor woorden. In Openbaringen 3 staat we ons VOLLEDIG moeten inzetten voor God, als we dat gewoon allemaal zouden proberen zouden we een stuk minder niet mee kunnen zingen.

Quote:

[...]

Tijd en de kwaliteit van mijn gitaar spelen.
knipoog_dicht.gif

Om nog maar niet over m'n zangtalent te beginnen rofl.gif

Quote:
Dus als Hij toen mensen genas, doet Hij het nu nog
knipoog_dicht.gif

Kben het met je eens, God geneest nu nog steeds mensen. Maar die redenering hoeft niet te kloppen, want het doel van Jezus' wonderen (aantonen dat Hij werkelijk de Messias was), is wel weg.

Ook al geloof ik wel heilig in wonderen hoor, don't worry puh2.gif

Quote:

Wel is nu sprake van een beter verbond. Christus is nu aan het kruis geweest en heeft elke vloek, zonde, ziekte, armoede en dood gedragen. We hoeven dus niet meer zoals sommige psalmisten te zingen over ellende, maar we kunnen nu lofzingen vanwege onze totale verlossing. Wel kunnen we net als David onze eigen ziel aansporen om God te loven. Het is altijd goed onderscheid te maken tussen de situatie onder het oude en onder het nieuwe verbond en de zaken die nu nog spelen en de dingen die zijn vervuld.

Paulus laat ons weten dat we niet (meer) hebben te strijden tegen vlees en bloed. Daarom hoeven we ook niet meer volgens de psalmen te bidden om de vernietiging van onze vijanden en hun kinderen. De strijd die gelovigen nu hebben is een geestelijke strijd tegen de overwonnen macht van het kwaad.

Amen!

Quote:

Naar mijn weten is het niet netjes om tegen overwonnen vijanden te strijden. In Ons Westen zal dat waarschijnlijk zelfs verboden zijn tijdens de Geneefse Conventie.

De tegenstander valt ons ook aan. Puur zelfverdedigend en profylactisch dus clown.gif

Ksluit me aan bij BP's reply knipoog_dicht.gif

En haha Emilio heeft ook zeker een punt xD yes.gif

Quote:

Dit is een van de voornaamste redenen waarom ik geen aansluiting vind in welke kerk dan ook, hoe vol van goede lieve mensen dan ook, ze zijn mensen zoals ik en kennen U net zomin als ik, maar projecteren hun eigen angsten, gedachten, vragen, ervaringen en traditie. En maken daar hun eigen God van en zoeken andere mensen op die ongeveer hetzelfde denken.

Kheb hier zelf ook erg mee geworsteld. Nog niet zo lang terug besloten dat ik vanaf nu gewoon elke keer ga, omdat Paulus dat ons opdraagt "Verzuimt uw samenkomsten niet" o.i.d. puh2.gif

Ook al heb ik regelmatig het idee dat de preek me niet veel nuttigs heeft verteld, en kan ik sommige liedjes niet meezingen big-smile.gif, dragen de diensten toch bij aan de vruchten van de Heilige Geest die ik mag dragen, heb ik het idee. Dus ik raad je aan er nog eens goed over te bidden, in het geval dat je net als ik destijds de helft van de keren niet gaat knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid