Spring naar bijdragen

Niet menen wat je zingt


Als je iets zingt moet je het eigenlijk ook menen.  

  1. 1. Als je iets zingt moet je het eigenlijk ook menen.

    • True
      12
    • False
      4


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Over het algemeen blijkt een grote eensgezindheid tussen christenen en niet-christenen te bestaan in het vermoeden dat mensen die zichzelf gelijk stellen met Christus, zich vergissen.

Je moet weten waar de tertium comparationis is!

Ik ben ZO ERG NIET gelijk aan Jezus, Mijn Heer.

'k Doe hard m'n best om op mijn Grote Voorbeeld te lijken, maar het lukt nog niet zo goed.

Het gaat mij puur erom dat berisping geen gezemel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 83
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Simeon,

Ooit gehoord van de positieve affirmatie. Wat is er mis mee om te zingen "Heer ik wil u volgen naar het eide der aarde" Yup, dat wil je, maar of je het ook doet, of het je ook lukt, dat is weer wat anders. Zelfs een van zijn leerlingen riep vol overtuiging wat ie zou doen en vervolgens loochende hij Jezus tot drie keer toe.

De meeste liederen zijn dat wat we idealiter willen, waar we naar streven, maar we weten dat we onszelf op de slechtste momenten zelf in de weg zitten, maar we kunnen het zingen, omdat we ook weten dat we op onze beste momenten het waar kunnen maken.

We zingen dingen die we (nog) niet waarmaken, maar waar we wel mee bezig zijn, met vallen en opstaan en soms lijkst het alsof we 90 % van de tijd op onze snufferd in de modderplas liggen te spartelen en dan is het heel makkelijk om als buitenstaander te zeggen: "Zo, jij hebt afgelopen zondag ook flink lopen liegen in de liederen die je zong, moet je eens kijken wat je nu aan het doen bent"

Het onze vader bidden wordt op deze manier al een aanfluiting, de eerste regels al, waarin we zeggen dat we ons overgeven aan Zijn wil...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je moet weten waar de
is!

Ik ben
ZO ERG NIET
gelijk aan Jezus, Mijn Heer.

'k Doe hard m'n best om op mijn Grote Voorbeeld te lijken, maar het lukt nog niet zo goed.

Het gaat mij puur erom dat berisping geen gezemel is.

Maar je "berisping" is wel volkomen onterecht, zoals ik al geschreven heb. Het is een mythe te denken dat zij die niet zo vurig als jou zouden zijn, ook maar meteen niet echt Jezus willen navolgen en lauwe christenen zijn.

De Kerk is een ziekenhuis en geen hotel, vriend. Dus kom je er voornamelijk zieke mensen tegen. En de ziekte die er behandeld wordt is een gruwelijke kanker, genaamd zonde. En héél sommige patiënten herstellen vrij snel daarvan, terwijl anderen nog steeds wegteren en op sterven na dood zijn als ze niet met die éne vinger nog de Hand van de Geneesheer aanraken.

Je kunt dan niet zomaar naar binnenlopen en roepen: "Jongens, doe niet zo vreselijk ziek met zijn allen, ga niet roepen dat je gezond wil worden terwijl je overduidelijk nog ziek bent, want als je écht genezen wilde worden, dan was je alláng gezond!" Dat is niet berispen, dat is gewoon lomp doen. Zeker omdat je zelf al geheel terecht opmerkt dat je zelf ook nog in een ziekenhuisbed ligt.

Waag het nu niet te zeggen dat Jezus dat ook deed, want alleen de Geneesheer kent de harten van mensen en weet dus precies wat ze aan behandeling nodig hebben. En jij weet dat niet, dus stel je je wel héél erg aan Jezus gelijk als jij meent voor geneesheer te kunnen spelen en zomaar met een eigen behandelplannetje voor iedereen komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Anastasia: Er zijn inderdaad randgevallen, dat je bijvoorbeeld zegt "Heer ik wil dit doen", terwijl je het niet doet. Vaak heb je het dan over "het verlangen uit het hart van je hart", en soms is het wel een leugen. Het gaat me voornamelijk om de "Heer, ik zal dit doen"-zinnen.

De citaten in m'n songtekst ga ik nog veranderen, 'k zocht er even een paar om de structuur voor mezelf duidelijk te hebben, maar er zijn veel betere voorbeelden.

@RobertF, no hard feelings, maar:

-lees Openbaringen 3 (nog) eens knipoog_dicht.gif

-ik geloof dat het Gods bedoeling is dat we (systematisch) zondes proberen weg te werken. Bv. door elke avond je zondes op te schrijven, en tegen God te zeggen dat je ze eigenlijk niet meer wilt doen(moet je ook willen), dan word je vanzelf minder ziek.

(Voor zover ik je zieke/Geneesheer-vergelijking goed begrepen heb bloos.gif)

-@Jouw laatste alinea: Hoe kijk je tegen Heb 3:13 aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, dat overkwam zelfs een van de apostelen...ik zal nooit ....doen en voordat de haan drie keer kraaide...

Ik zeg niet dat je zonder zondes moet zijn, ik zeg dat je het moet proberen knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

(En met proberen bedoel ik ook, geen beloftes proberen te maken die je waarschijnlijk niet waar kunt maken)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Meeste jongens hebben een vorm van autisme hoor, ikzelf herken ook trekjes bij mezelf.

Of... de zo gepropageerde extroverte persoonlijkheid met een hoop mensenkennis verhoudt zich gewoon niet tot de werkelijkheid. nooo.gif

*moppert iets over postmoderne bedrijfskundige pseudo wetenschap*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus ik mag aannemen dat als dat gezongen word, jij je mond dicht houd, ergens anders aan gaat denken, omdat het anders antichristelijk is?

Is dat zo onvoorstelbaar? 'k Kan me sowieso niet herinneren dat we dat ooit gezongen hebben in mijn kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk dat voor God ieder door mensen gesloten conventie volstrekt irrelevant is voor God als Hij er niet bij betrokken is.

Het was meer iets tussen mij en Barabapapa en hij pakte het heel goed op. Ik denk dat hij en ik wat dit betreft ongeveer hetzelfde idee er op na houden knipoog_dicht.gif

Bij ons in de kerk zingen we overigens alleen psalmen, deze zijn toepasbaar op alle situaties die er zijn denk ik. Dat wil echter niet zeggen dat de gehele gemeente dit ook in zijn hart woord voor woord na kan zeggen en daar ja en amen op zegt.

Ik heb mij aangeleerd op psalmen vaak biddend mee te zingen. Hiermee bedoel ik dat ik God vraag om dat wat ik zing mij te laten ervaren, te schenken, te beseffen en dergelijke. Ik heb tijden een probleem gehad met 'God heb ik lief, want die getrouwe HEER', Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen. Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen; Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.

Ik kon niet zeggen dat ik God lief had, ik had totaal niet het gevoel dat God mijn stem hoort, mijn smekingen noch mijn klagen. Hij neigde niet zijn oor, ik riep ook niet alle dagen tot Hem, Hij schonk mij geen hulp en hij redde mij niet keer op keer. Dat was mijn gevoel althans, God staat daar echter ver boven en dat heb ik later ook leren inzien.

Soms zing ik nog niet mee, maar dan ken ik of de wijs niet of staat mij de tekst gewoon heel erg tegen (voornamelijk niet-Psalmen van allerhande origine) of vind ik het lelijk (Zoals: 'Aan een ruwhouten kruis'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Soms zing ik nog niet mee, maar dan ken ik of de wijs niet of staat mij de tekst gewoon heel erg tegen (voornamelijk niet-Psalmen van allerhande origine) of vind ik het lelijk (Zoals: 'Aan een ruwhouten kruis'.

thumbsup.gifpuh2.gif

Mijn hele punt van deze thread is eigk: Denk goed na of je God wel een plezier doet door mee te zingen wat je meezingt.

En het leuke is, dat zelfs RobertF komende zondag terugdenkt aan deze thread, of hij het nou wil of niet big-smile.gif

Anyway, kvraag me af of ik dit niet beter op het subforum Bijbelstudie had kunnen posten, wat denken de mods?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zing inderdaad wel eens niet mee. Ik ben wel eens op plaatsen geweest waar ik maar 50% van de woorden meezong smile.gif Misschien denken mensen dan dat dat op plaatsen waren die meer katholiek of mainstream protestants waren, maar dat waren meer plaatsen met een hoog TRIN-achtig-gehalte waarbij ik achter ongeveer de helft van de tekst niet kon staan smile.gif

Het is heel belangrijk welke woorden je wel/niet spreekt of zingt.

Spr 18,21

Dood en leven zijn in de macht der tong, wie aan haar toegeeft, zal haar vrucht eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Simeon,

Quote:
@RobertF, no hard feelings, maar:

-lees Openbaringen 3 (nog) eens
knipoog_dicht.gif

Dat is toch dat gedoe over koud en lauw. Welnu, dat stuk is niet bedoeld om zomaar christenen mee om de oren te slaan die niet net zo radicaal en puur als jij zouden leven. Dat stuk is vooral bedoeld als waarschuwing voor jouzelf. Daarbij heeft dat stuk het ook totaal niet over wel of niet meezingen van liederen.

Quote:
-ik geloof dat het Gods bedoeling is dat we (systematisch) zondes proberen weg te werken. Bv. door elke avond je zondes op te schrijven, en tegen God te zeggen dat je ze eigenlijk niet meer wilt doen(moet je ook willen), dan word je vanzelf minder ziek.

Kun je doen inderdaad.

Als dat Gods behandelplan met jou is, prima. Maar laat andere gelovigen dan met rust, zolang je ze niet kent.

Quote:
-@Jouw laatste alinea: Hoe kijk je tegen Heb 3:13 aan?

Een fraai woord over het bemoedigen van gelovigen ja. Dat is iets anders dan zeuren dat je vooral toch echt moet menen wat je zingt, omdat je anders hypocriet, lauw en weetiknietwat bent.

Quote:
Mijn hele punt van deze thread is eigk: Denk goed na of je God wel een plezier doet door mee te zingen wat je meezingt.

Als je God staat te prijzen terwijl je je k*t voelt, dan is God meer dan blij met je, omdat je toch die moed opbrengt.

Quote:
En het leuke is, dat zelfs RobertF komende zondag terugdenkt aan deze thread, of hij het nou wil of niet
big-smile.gif

Ik bid elke dag de Psalmen en heb daarbij tot nu toe geen seconde aan dit topic gedacht. Dus zondag komt dat vast ook wel goed. knipoog_dicht.gif

Quote:

Je leert het al
smile.gif

Meeste jongens hebben een vorm van autisme hoor, ikzelf herken ook trekjes bij mezelf.

Caeserion, wat je hier zegt is grote onzin. Dat je dat nog even weet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid