Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik heb hier te maken met mensen die een handvat nodig hebben, iets waar ze zich aan vast kunnen houden. Iets wat houvast nodig heeft. Niet iedereen is een studiewonder. Dat waren ook de 12 apostelen niet trouwens, ik lees over vissersjongens. Die toch houvast kregen.

Dat zegt meer over hun afkomst dan over hun intelligentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Karin en Barbapapa: Ik heb hier een boekenkast vol. De apostolen hadden dat niet. Het belijden van de geloofsbelijdenis die ooit door anderen is opgeschreven, klinkt mij iets afstandelijk, theoretisch in de oren. Allemaal niet vervelend bedoeld, maar, boeken bestellen is voor mij wat minder makkelijk als voor iemand die in NL woont. Daarnaast heb ik te maken met mensen die nauwelijks kunnen lezen. De situatie vertoont in die zin gelijkenis met die van de 12 apostolen, ook toen waren er nauwelijks boeken of nauwelijks mensen die konden lezen. En toch groeide de gemeente als kool.

Link naar bericht
Deel via andere websites

marem, praktisch handelen voor christenen:

Exodus 20:

Toen sprak God al deze woorden: 2 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. 3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

7 Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

12 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God, u geven zal.

13 Gij zult niet doodslaan.

14 Gij zult niet echtbreken.

15 Gij zult niet stelen.

16 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

17 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Daar kom je een heel eind mee toch ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Karin en Barbapapa: Ik heb hier een boekenkast vol. De apostolen hadden dat niet. Het belijden van de geloofsbelijdenis die ooit door anderen is opgeschreven, klinkt mij iets afstandelijk, theoretisch in de oren.

Dat geeft maar aan hoe weinig je ervan weet.

Quote:
Allemaal niet vervelend bedoeld, maar, boeken bestellen is voor mij wat minder makkelijk als voor iemand die in NL woont. Daarnaast heb ik te maken met mensen die nauwelijks kunnen lezen.

Tsja, maar je topic doel bleek dan ook anders zijn dan je in eerste instantie leek te zeggen knipoog_dicht.gif

Quote:

De situatie vertoont in die zin gelijkenis met die van de 12 apostolen, ook toen waren er nauwelijks boeken of nauwelijks mensen die konden lezen. En toch groeide de gemeente als kool.

Euh ja duh, Jezus was daar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds zoekende naar wat je precies bedoelt, maar ik kan je evt. in contact brengen met mensen die ook alle theologie overboord hebben gegooid en heel sec zijn gaan kijken wat God nu zegt in de Bijbel en dit overbrengen op gelovigen en op die manier kerken stichten en Gods opdracht doen.

Het christelijk geloof is ook niet zo ingewikkeld. Er is een aantal teksten als Joh. 3:16 en Marc. 16:15-18 en Hebr. 11:1 die een basis vormen evenals nog een aantal teksten. Daarop bouw je steeds verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat zegt meer over hun afkomst dan over hun intelligentie.

Klopt. Wat ook geldt voor mensen hier in onze woonomgeving.

Quote:

[...]

duh, maar gaat het je nou om de theologie of om de praktijk ?

Beide denk ik. In de Bijbel kom je de woorden van God tegen. Die een praktisch gevolg kunnen (en moeten) hebben. De 10 geboden en bijv. het grote gebod zijn erg praktisch. En tegelijk voer voor theologen, die de bedoeling hebben God beter te leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat wordt overigens ook wel dwaling genoemt toch ?

Wat is dwaling?

Quote:

Beide denk ik. In de Bijbel kom je de woorden van God tegen. Die een praktisch gevolg kunnen (en moeten) hebben. De 10 geboden en bijv. het grote gebod zijn erg praktisch. En tegelijk voer voor theologen, die de bedoeling hebben God beter te leren kennen.

De Evangeliën en Handelingen zijn heel praktisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat geeft maar aan hoe weinig je ervan weet.

[...]

Tsja, maar je topic doel bleek dan ook anders zijn dan je in eerste instantie leek te zeggen
knipoog_dicht.gif

[...]

Euh ja duh, Jezus was daar
knipoog_dicht.gif

Er zijn ook vandaag genoeg mensen die heel stellig spreken over iets waar ze geen besef van hebben (1 Tim 1:7). Tot die categorie wil ik niet behoren.

Het topic doel is precies wat ik in eerste instantie zei. Ik wil graag horen wat volgens de forum deelnemers het fundament is van een gemente. Om op die manier een beetje een klankbord te krijgen.

En nee, Jezus was er na de hemelvaart niet meer. Althans, niet meer in het vlees fysiek op aarde.

@Barbapapa; ik zou idd graag in contact komen met dergelijke mensen. Via email. Misschien dat het volgende wat ik schreef (om gedachten te ordenen) een indruk geeft van hoe we hier denken.

link

edit: Het gelinkte document heeft een onderwerp wat alleen zijdelings te maken heeft met dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat is dwaling?

Ja dan moet je niet je post stiekem wijzigen puh2.gif

Ik doelde op de verkondigingen van de mensen die dit doen :

Quote:
Ik ben nog steeds zoekende naar wat je precies bedoelt, maar ik kan je evt. in contact brengen met mensen die ook alle theologie overboord hebben gegooid en heel sec zijn gaan kijken wat God nu zegt in de Bijbel en dit overbrengen op gelovigen en op die manier kerken stichten en Gods opdracht doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn ook vandaag genoeg mensen die heel stellig spreken over iets waar ze geen besef van hebben (1 Tim 1:7). Tot die categorie wil ik niet behoren.

Het topic doel is precies wat ik in eerste instantie zei. Ik wil graag horen wat volgens de forum deelnemers het fundament is van een gemente. Om op die manier een beetje een klankbord te krijgen.

En nee, Jezus was er na de hemelvaart niet meer. Althans, niet meer in het vlees fysiek op aarde.

@Barbapapa; ik zou idd graag in contact komen met dergelijke mensen. Via email. Misschien dat het volgende wat ik schreef (om gedachten te ordenen) een indruk geeft van hoe we hier denken.

edit: Het gelinkte document heeft een onderwerp wat alleen zijdelings te maken heeft met dit topic.

Je mag wel via email contact met me opnemen. (Zie mijn profiel.) Als ik je link zo lees, komt dat denk ik wel overeen met hoe ik het zie en de mensen waarover ik schreef (ook bv. mensen in Afrika).

Link naar bericht
Deel via andere websites

@karin; Paulus ging op pad om volgelingen van Jezus op te sluiten etc. Wij gingen naar het buitenland omdat we dachten dat God ons daar wilde hebben. Ik ben echter ICT ondernemer, geen zendeling. En toch zijn we na verloop van tijd in een zendingssituatie gekomen. Soms lopen dingen anders als je zou verwachten. Maar, niet ons plan is belangrijk. Voor ons geldt alleen maar dat we beschikbaar willen zijn, willen gehoorzamen, willen volgen. Zoals dat gaat bij volgelingen van Jezus.


Samengevoegd:

@karin; bij Paulus gebeurde het tegenovergesteld van wat 'ie verwachtte. Bij ons gebeurde er meer als we durfden te hopen. En heel, heel anders. Misschien is het zo beter geformuleerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Michiel; wat geagiteerd ... goed, dan hier een specifiek antwoord: Een wiel opnieuw uitvinden lijkt me geen goed idee. Maar, op zoek naar het zuivere, pure, orginele, onvermengde, is weer wel goed. Want, zoals je ook in mijn profiel kunt lezen zijn we niet echt onder de indruk van een kerkelijke wereld waarin menselijke en zelfs heidense tradities gemeengoed zijn. Het is denk ik gezond na te denken wat we geloven, waarom en waarop dat is gebaseerd. Idem voor gemeente zijn.


Samengevoegd:

Om te voorkomen dat we tever offtopic gaan, hier was de orginele post:

link

Als antwoorden heb ik tot nu toe dat ons geloof en de gemeente is gebaseerd op:

- God

- Bepaalde belijdenisgeschriften. link

Is dit een goede samenvatting van de mening van forumleden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om te voorkomen dat we tever offtopic gaan, hier was de orginele post:

Als antwoorden heb ik tot nu toe dat ons geloof en de gemeente is gebaseerd op:

- God

- Bepaalde belijdenisgeschriften.

De Schrift niet te vergeten, waarop de 3FvE op gebaseerd zijn en daarnaast ook traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De ironie wil dat er toch aardig wat mensen en groepen zijn die met dat ideaal in de meest grote dwalingen terecht gekomen zijn.

Je hebt gelijk. Daar tegenover staan weer grote andere groepen met veel belijdenisgeschriften, dogmatiek en nog veel meer, die de meest grote dwalingen hebben bewerkt en in stand hebben gehouden (RKK) of nog steeds vasthouden aan allerlei menselijke tradities(protestant), die volgens Jezus een barriere kunnen vormen tussen de mens en God.

Ofwel, hoe je het ook bekijkt, de meest grote onzin is en blijft mogelijk. Tegelijk, zoeken vergroot de kans dat we misschien juist wel tegenkomen waarnaar we op zoek zijn?


Samengevoegd:

Beste mensen,

Als antwoorden heb ik tot nu toe dat ons geloof en de gemeente is gebaseerd op:

- God

- Bijbel

- Bepaalde belijdenisgeschriften

- Tradities (menselijk, heidens)

Hiermee is de mening van credible leden wat mij betreft duidelijk en het topic afgesloten.

Dank voor jullie feedback.

Groetjes, Nico

Link naar bericht
Deel via andere websites

De katholieke Kerk dwaalt niet. smile.gif Zij weet het fundament in Christus, die door zijn Lichaam de Kerk handelt en ons onderricht. Zo is de Kerk de grondslag en peiler van de Waarheid, die door de poorten van de hel nimmer overweldigd zal worden. Zij is de verborgen Vrouw, wiens kinderen strijden tegen de grote Draak, zij is het Volk Gods, zij is de Hoedster van de Waarheid, die Christus is.

Heel wat anders dus dan sommige gelovigen die hun fundament enkel weten op hun eigen uitleg van de Schrift, wat toch alleen maar een heel wankel fundament kan zijn en aantoonbaar enkel tot verdeling, twist en scheuringen leidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je hebt gelijk. Daar tegenover staan weer grote andere groepen met veel belijdenisgeschriften, dogmatiek en nog veel meer, die de meest grote dwalingen hebben bewerkt en in stand hebben gehouden (RKK) of nog steeds vasthouden aan allerlei menselijke tradities(protestant), die volgens Jezus een barriere kunnen vormen tussen de mens en God.

Weet je wat het leuke is: De RKK stelt dat haar dogma's juist de fundamentele christelijke waarheden weergeven. En de geloofsbelijdenissen zijn er juist om tegen gevaarlijke dwaalleer te beschermen.

Het protestantisme stelt, dat het zich juist gezuiverd heeft van alle dwaalleer.

Kortom, zowel de katholieke kerk als de protestantse kerken zijn het niet met je eens.

Waarom hebben die mensen ongelijk en jij wel gelijk?

Quote:

Ofwel, hoe je het ook bekijkt, de meest grote onzin is en blijft mogelijk. Tegelijk, zoeken vergroot de kans dat we misschien juist wel tegenkomen waarnaar we op zoek zijn?

Hangt af hoe je zoekt. Op de verkeerde manier kan het je in enorme dwaalleer storten en pas echt de weg kwijt zijn.

Quote:

Als antwoorden heb ik tot nu toe dat ons geloof en de gemeente is gebaseerd op:

- God

- Bijbel

- Bepaalde belijdenisgeschriften

- Tradities (menselijk, heidens)

Als je topic een oprechte vraag uit interesse is raad ik je aan niet de de weergave van anderen te voorzien van je eigen waarde oordeel.


Samengevoegd:

Quote:

Is dit een goede samenvatting van de mening van forumleden?

Het fundament is God. Of misschien is het nog wel mooier te zeggen dat Christus het fundament is, aangezien Hij het Woord van God is.

De bijbel bevat Gods openbaring aan de mens, met wat noodzakelijk is voor ons behoud. De bijbel getuigd van het Fundament van ons geloof.

Geloofsbelijdenissen geven de waarheden weer die in de bijbel beschreven staan. Deze waarheden waarvan ze spreken vormen het fundament. Het gebruik van geloofsbelijdenissen is trouwens bijbels.

Geloofsbelijdenissen worden door de kerk opgesteld. Ze getuigen van de bijbelse waarheden die men geloofde en gelooft. In dat opzicht zijn ze ook een weergave van een belangrijk deel van de kerkleer en daarmee omschrijven ze dus het fundament van haar leden, als 't goed is.

Dus belijdenisgeschriften zijn niet zozeer het fundament an sich, maar verwoorden het fundament van het geloof.

Als ik zeg dat ik geloof:

"Ik geloof in één God, de almachtige Vader,

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is."

Komt dat niet omdat de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel mijn fundament is, maar omdat dit een verwoording van de bijbelse waarheden is die het fundament vormen.

Het zelfde als ik stel dat we geloven: "Hij [Jezus] is verwekt door de Heilige Geest en geboren uit de maagd Maria. Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is gekruisigd, gestorven en begraven en op de derde dag opgestaan uit de doden. Deze Jezus is opgevaren naar de hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van God, bekleed met alle macht in hemel en op aarde." (artikel 2, geloofsbelijdenis VPE)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid