Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Michiel:

Je vraagt je af waarom ik denk dat Karin en jij uit reformatorische hoek komen. Vanwege de hint naar de 3FvE. Een katholiek zal daarnaar niet verwijzen, ook een evangeel of baptist gewoonlijk niet
knipoog_dicht.gif

Een conclusie die je trekt als ik reageer op je verwijzing naar wikipedia. hamer.gifbye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Beste Sniffing_around,

Ik heb je al een paar keer horen zeggen dat de RKK bewust schadelijke dwalingen verkondigt.

Zou je dat wellicht kunnen onderbouwen (hier of in een ander topic), zodat ik, trouw katholiek maar niet echt thuis in theologie, ook kan zien wáár ik dan dwaal?

MVG,

Dagmar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Dagmar,

Uiteraard kan dat. Gezien dingen die hier spelen (zie eerder in dit topic, achtergrond info voor Karin), kan de uitwerking wel even duren. Voor nu vraag ik me overigens wel af of er aan een dergelijke uitwerking feitelijk een behoefte is. Op dit forum zie ik nl. de nodige strijdvragen, die er niet echt toe dienen op ontdekkingsreis te gaan, maar meer om gewoon eens lekker de degens te kruisen. Aan discussies in de laatste categorie wil ik niet deelnemen.

Titus 3:9 maar dwaze vragen, geslachtsregisters, twist, en strijd over de wet moet gij ontwijken, want dat is nutteloos en doelloos.

2 Timotheüs 2:14 Blijf dit in herinnering brengen en betuig in de tegenwoordigheid van God, dat men geen woordenstrijd moet voeren, die tot niets nut is, ja verderf brengt aan wie ernaar horen.

Bij veel dingen die ik heb gedaan, denk ik achteraf dat het nut zeer discutabel is. Daarom ben ik wel bereid op verzoek iets uiteen te zetten, maar, alleen met de bedoeling te helpen. Niet met de bedoeling nutteloos energie te verspillen. Die tijd en energie wil ik niet beschikbaar maken.

Misschien dat anderen kunnen melden wat ze hiermee willen.


Samengevoegd:

Met dingen die hier spelen, verwees ik specifiek terug naar deze post: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm... nu is mijn eigen tekst aan Dagmar teruglees, realiseer ik me dat deze tekst flames tot gevolg kan krijgen, dat ik mensen vooraf vraag het met mij eens te zijn. Dat is dus niet het geval. Wel hoop ik dat een vraag aan mij om een bepaalde hoeveelheid tijd te gaan investeren een gezonde achtergrond heeft, gezonder als alleen maar een beetje woordenstrijd aangaan.

Ook zoek ik GEEN podium om een bepaalde mening te verkondigen. Feitelijk heb ik aangegeven te willen stoppen met posten op dit forum, dus, als jullie willen dat ik iets doe dan zou dat de enige reden zijn om dat alsnog te blijven doen. Hmmm... ik begin mezelf inconsequent te vinden, want gisteren gaf ik reeds aan te willen stoppen met posten en toch, ondanks dat, zagen jullie vandaag posts boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Hmmm... nu is mijn eigen tekst aan Dagmar teruglees, realiseer ik me dat deze tekst flames tot gevolg kan krijgen, dat ik mensen vooraf vraag het met mij eens te zijn. Dat is dus niet het geval. Wel hoop ik dat een vraag aan mij om een bepaalde hoeveelheid tijd te gaan investeren een gezonde achtergrond heeft, gezonder als alleen maar een beetje woordenstrijd aangaan.

Ook zoek ik GEEN podium om een bepaalde mening te verkondigen. Feitelijk heb ik aangegeven te willen stoppen met posten op dit forum, dus, als jullie willen dat ik iets doe dan zou dat de enige reden zijn om dat alsnog te blijven doen. Hmmm... ik begin mezelf inconsequent te vinden, want gisteren gaf ik reeds aan te willen stoppen met posten en toch, ondanks dat, zagen jullie vandaag posts
boosrood.gif

nou ja heb je toch nog iets gemeen met CvW knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Als iemand vragen stelt, maar alleen zijn eigen antwoorden wil horen, kan je parels voor de zwijnen gooien, of niet. Misschien is het beter dat niet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zit met een groep mensen met intresse in het christendom, die een gemeenschap gaan vormen en die gemeenschap moet een fundament hebben en de mensen kunnen i.h.a. niet lezen.

Daar heb je een probleem. Ongeletterden kunnen veel hebben aan symbolen als kapstok, maar helaas die symbolen hebben allemaal ook een heidense betekenis. Je kunt er geen bedenken die dat niet heeft. Die optie valt al af.

Als ik de bijbel lees, dan is er niks mis mee met symbolen en verhalen van andere culturen om te vormen. Het verhaal van Samson (verbastering van zonnegod naam) en zijn lange stralende blonde haren (kracht in lange haren, blond ook zonnegod symboliek) is een oud bekend verhaal uit die streken die zijn weg naar de bijbel heeft gevonden.

Aangezien God zijn Woord goed in de gaten houdt, dan mag je dus aannemen dat God het helemaal niet verkeerd vindt om die dingen die des cultuurs zijn en die waarde hebben, te gebruiken en om te vormen.

Kortom, je maakt je druk over bijgeloof en zuivere leer en wat nu precies de bedoeling is en je begeeft je daarmee op het glibberige pad van die mensen waar Jezus zo duidelijk moeite mee had.

Maar goed, snuffel het nog maar eens na, alleswat Jezus leefde en leerde kun je eenvoudig terugvoeren op de tien geboden. Hij legde ze eigenlijk allen nog maar eens uit met voorbeelden en parabels.

Zuiver in de leer willen zijn, weet je, daar is in de hele geschiedenis van de mensheid alleen maar ellende uit voortgekomen.

Och ja, en als je mijn profiel naleest, dan weet ik zeker dat alles wat ik hier gezegd heb voo rjou van geen betekenis zal zijn, aangezien ik volgens jouw begrippen absoluut niet zuiver in de leer ben. widegrin.gif

Maar ach, zoals sommige katholieken het wel eens tegen me zeggen: wat je gelooft, daar klopt geen hout van, maar wat je doet lijkt vreemd genoeg weer wel te kloppen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik de bijbel lees, dan is er niks mis mee met symbolen en verhalen van andere culturen om te vormen. Het verhaal van Samson (verbastering van zonnegod naam) en zijn lange stralende blonde haren (kracht in lange haren, blond ook zonnegod symboliek) is een oud bekend verhaal uit die streken die zijn weg naar de bijbel heeft gevonden.

Probeert men door dergelijke uitspraken de bijbel niet krachteloos te maken?

Is Paulus dan een leugenaar toen hij het volgende schreef?:

(Hebreeën 11:32-34) . . . En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken indien ik verder vertel over Gi̱deon, Ba̱rak, Si̱mson, Je̱fta, Da̱vid alsook Sa̱muël en de [andere] profeten,  die door geloof koninkrijken een nederlaag toebrachten in de strijd, rechtvaardigheid bewerkten, beloften verkregen, de muilen van leeuwen toestopten,  de kracht van het vuur stuitten, aan de scherpte van het zwaard ontkwamen, van een zwakke toestand krachtig werden gemaakt, dapper werden in de oorlog, de legers van vreemdelingen op de vlucht dreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh, is sniffing_around ook vertrokken wegens tot op het bot kwetsende teksten van één user, en zo nu en dan weer even terug omdat het er voorlopig naar uit ziet dat die ene specifieke user hier niet meer van zich laat horen? Daar hoor ik van op.

Als dat bij jou het geval is, vind ik dat treurig. Verder; je profiel biedt niet de mogelijkheid te emailen etc.

Gezien de moeite die je hebt genomen om te reageren en de inhoud van je reacties, veronderstel ik dat wij ons op bepaalde punten aan elkaar kunnen scherpen met een constructieve intentie.

Tegelijk zou dat allemaal erg off-topic worden.

Ofwel, je bent hierbij uitgenodigd via email contact met mij op te nemen flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@sniffing_around: is wat jij hier op credible verkondigd echt allemaal jouw mening, of ben je het boek wat je in je profiel noemt, namelijk "pagan christianity" van Frank Viola aan het napraten.

Opvallend genoeg gaat SA hier niet op in of zie ik iets over het hoofd?


Samengevoegd:

Quote:

@karin; Paulus ging op pad om volgelingen van Jezus op te sluiten etc. Wij gingen naar het buitenland omdat we dachten dat God ons daar wilde hebben.

De apostelen hebben persoonlijk 3 jaar les van Jezus zelf gehad en Paulus had een dijk van een theologische studie achter de rug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Opvallend genoeg gaat SA hier niet op in of zie ik iets over het hoofd?

Klopt, offtopic vragen probeer ik te beschouwen als ... offtopic. Ik wil in dit topic niets verkondigen, de inhoud van onze boekenkast is niet interessant in het kader van dit topic.

Quote:

[...]

De apostelen hebben persoonlijk 3 jaar les van Jezus zelf gehad en Paulus had een dijk van een theologische studie achter de rug.

Welke achtergrond ik al dan niet heb qua studie is in het kader van dit topic niet echt relevant. Een vraag die ik dus heb ontweken. Het antwoord zou verrassend kunnen zijn.

Een tipje van de sluier: Intensieve studie heeft mij vooral de conclusie opgeleverd dat ik geen schriftgeleerde wil zijn of worden, maar vooral wel een volgeling van Jezus.


Samengevoegd:

Oh ja, het gaat in dit topic dus niet over personen, maar de vraag waarmee het topic is geopend.


Samengevoegd:

@ds dre: Ik kijk net in je profiel en zie bij interesses: "Nieuwe vormen van kerk zijn" Mocht je zin hebben om eens samen te brainstormen over het onderwerp waarmee dit topic is geopend, hoor ik dat graag. Via email. Inmiddels heb ik wat huiswerk gedaan en is er een praatplaatje wat moet dienen voor discussie met onze Nederlandse achterban.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt, offtopic vragen probeer ik te beschouwen als ... offtopic. Ik wil in dit topic niets verkondigen, de inhoud van onze boekenkast is niet interessant in het kader van dit topic.

Niet off-topic, Karin krijgt sterk het idee dat jij Viola aan het napraten bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel offtopic, want, er is een vraag naar wat anderen beschouwen als. Zoals ik eerder aangaf in dit topic, is het nooit mijn bedoeling geweest een mening te ventileren of verkondigen in dit topic. Karin las iets in mijn profiel, trekt een conclusie en veronderstelt iets. Of die veronderstelling juist is gaat over mijn profiel en niet inhoudelijk over dit topic, is dus offtopic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals ik eerder aangaf in dit topic, is het nooit mijn bedoeling geweest een mening te ventileren of verkondigen in dit topic.

Dat ben je ver van je bedoeling afgeweken, want je ventileert je mening meerdere malen.


Samengevoegd:

Quote:
Er lijkt dan sprake van een fundament (men praat over Jezus), maar, in werkelijkheid bouwt men iets op drijfzand. Omdat men niet wil handelen overeenkomstig wat Jezus heeft opgedragen ontbreekt (vlgns Lukas 6) een solide fundament. Zowel voor het individu als de gemeente als geheel.

Om maar eens een voorbeeld te noemen.


Samengevoegd:

Quote:

in mijn profiel kunt lezen zijn we niet echt onder de indruk van een kerkelijke wereld waarin menselijke en zelfs heidense tradities gemeengoed zijn.

Nog een voorbeeld.


Samengevoegd:

Quote:

Dingo heeft een bijzonder zinnige opmerking:

En nog eentje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat ben je ver van je bedoeling afgeweken, want je ventileert je mening meerdere malen.

Je hebt gelijk, de verleiding was blijkbaar groot om te verduidelijken etc. Dan kan ieder voorbeeld (wat geen mening hoeft te vertegenwoordigen) of verwijzing naar profiel al snel opgevalt worden als een mening ventileren bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zuiver in de leer willen zijn, weet je, daar is in de hele geschiedenis van de mensheid alleen maar ellende uit voortgekomen.

Kun je dat onderbouwen? Ik denk juist dat daar hele goede dingen uit voortgekomen zijn. Jezus is trouwens ook zuiver in de leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Als iemand vragen stelt, maar alleen zijn eigen antwoorden wil horen, kan je parels voor de zwijnen gooien, of niet. Misschien is het beter dat niet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
smile.gif
dat is allervriendelijkst, maar als ik in gesprek wil, doe ik dat wel via een/dit forum. Als je bang bent dat het off-topic wordt, open je gewoon een nieuw topic.

Dat is helder. Eveneens helder was (hoop ik) het doel van dit topic om frisse feedback van jongeren te ontvangen. Uiteraard ben ik open voor discussie, maar, niet op dit forum. Daarvoor hebben we een kring van mensen in NL, mensen die we kennen, vertrouwen en uit allerlei kerkelijke windrichtingen komen om het maar zo uit te drukken.

Voor zover mijn vragen tot onderlinge discussie leiden van credible leden, volg ik dat uiteraard met belangstelling.

Quote:
e-mail beperk ik tot mijn werk, mij pastorale verantwoordelijkheden, en mensen die ik om welke reden dan ook meer dan gemiddeld waardeer.

Daar heb ik begrip voor. Een mens kan niet met iedereen gaan emailen of contact onderhouden. Dus; veel zegen in je kerkelijke werkzaamheden. Welgemeend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien onder het motto: 'Gooi de knuppel in het hoenderhok en zie niet om' knipoog_dicht.gif

Ik heb even zitten denken en kan eigenlijk niets anders dan belijden dat ik geloof dat Jezus Christus het Fundament van de Kerk is. De Kerk, de vergaderingen van alle gelovigen die zijn ingeplant in Jezus Christus. Inderdaad, dat is een meer geestelijke uitleg van de Kerk (Ecclesia, de vergadering door Christus vergaderd uit de mensen).

Iets moeilijker vind ik dat met de kerk als instituut, ook hier kan ik alleen belijden dat de kerk haar fundament heeft in Christus op grond van de Heilige Schrift. Als het goed is zijn de predikanten door God verkoren tot hun ambt, hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere ambtsdragers. Ik belijd dan ook dat God op deze manier zijn kerk wil regeren, wat niet wil zeggen dat er heel veel menselijke ruis in de kerk zit.

Ik belijd ook dat de ware kerk bepaalde kenmerken heeft, waaronder de bediening van de sacramenten, het verkondigen van Gods Woord (overeenkomstig de Schriften) en het uitoefenen van de tucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

even een blonde vraag hoor, maar een forum heeft toch discussie als doel? Wat is dan de reden van jouw aanwezigheid?

Momenteel ben ik 42 jaar lentes jong knipoog_dicht.gif

Zoals ik eerder aangaf in dit topic, denk ik dat jongeren gewoonlijk fris zijn, nog niet belast met veel traditie in de zin van ingeprogrammeerd en vastgeroest. Dat laatste is meer weggelegd voor mensen van mijn leeftijd en hoger. Helaas. Ik had eigenlijk de behoefte - zoals ik al aangaf - met een frisse insteek van jongeren te horen, wat ze nu denken over de vraag waarmee het topic is gestart. Omdat een jongere meer de neiging heeft radicaal te zijn, outside the box te denken, etc. Positieve eigenschappen dus, die ik waardeer. Reden om eens een balletje op te gooien en eens te kijken of de vraag begrepen werd en er frisse antwoorden zouden volgen die ons weer aan het nadenken konden zetten. Dat was het doel.

Zoals eerder aangegeven was het uitdrukkelijk niet het doel om aan die discussie deel te gaan nemen, een standpunt te propageren o.i.d. Hoewel ik vandaag begreep dat mijn pogingen om geen mening te ventileren niet afdoende waren, onvoldoende duidelijk.

Uiteraard zijn ook wij (gezin) hier bezig een beter gefundeerde mening te vormen over de vraag waarmee het topic is gestart. Tot nu toe vinden we overigens hier wel, dat men (de jongeren die hebben gereageerd) zich er inhoudelijk makkelijk vanaf hebben gemaakt. Misschien te snel van bepaalde dingen uitgaan, dat zou kunnen.

Ik hoop Marlies, dat daarmee je vraag voldoende is beantwoordt.

Wedervragen; betekent mijn aanwezigheid dat ik verplicht ben aan een discussie mee te nemen? Of off-topic te gaan? Of dat ik geen vraag mag stellen als ik niet klaarsta met een duidelijke mening?

Het doel van deze wedervragen is overigens dat ik op die manier wellicht beter begrijp waar ik me aan te houden heb. Want, dat fatsoen moet ik hebben uiteraard.


Samengevoegd:

Quote:

Misschien onder het motto: 'Gooi de knuppel in het hoenderhok en zie niet om'
knipoog_dicht.gif

Ik heb even zitten denken en kan eigenlijk niets anders dan belijden dat ik geloof dat Jezus Christus het Fundament van de Kerk is. De Kerk, de vergaderingen van alle gelovigen die zijn ingeplant in Jezus Christus. Inderdaad, dat is een meer geestelijke uitleg van de Kerk (Ecclesia, de vergadering door Christus vergaderd uit de mensen).

Harm-Jan, tot zover is het mij duidelijk. Dank voor je feedback!

Quote:
Iets moeilijker vind ik dat met de kerk als instituut, ook hier kan ik alleen belijden dat de kerk haar fundament heeft in Christus op grond van de Heilige Schrift. Als het goed is zijn de predikanten door God verkoren tot hun ambt, hetzelfde geldt natuurlijk voor de andere ambtsdragers. Ik belijd dan ook dat God op deze manier zijn kerk wil regeren, wat niet wil zeggen dat er heel veel menselijke ruis in de kerk zit.

Hier is iets wat mij niet geheel duidelijk is. Predikanten en andere ambtsdragers die worden gebruikt door God om Zijn kerk te regeren.

Bedoel je hiermee dat deze ambten tot het fundament behoren?

Quote:
Ik belijd ook dat de ware kerk bepaalde kenmerken heeft, waaronder de bediening van de sacramenten, het verkondigen van Gods Woord (overeenkomstig de Schriften) en het uitoefenen van de tucht.

Duidelijk. Bepaald gedrag / functioneren is blijkbaar geen deel van het fundament, maar behoort tot het deel wat erop gebouwd wordt (of vindt plaats in het gebouw).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid