Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Om met de deur in huis te vallen:

We zijn benieuwd wat jullie beschouwen als het fundament van het christelijk geloof en het fundament van de gemeente.

Ofwel, waarop is alles gebaseerd, wat zijn de uitgangspunten, de vertrekpunten, hoe functioneert het fundament t.o.v. wat er bovenop gebouwd wordt.

Het is een wat vreemde vraag misschien, maar, toch ook 1 die nodig is. Voor ons althans.

Groetjes, Nico

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 207
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In Hebr. 6 staat:

1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God, 2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel; 3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien moet ik iets specifieker zijn.

Over fundament van het individu:

Lukas 6:48-49, Jezus zegt; alleen woorden horen maar niet doen is bouwen op zand. Woorden horen en ook doen is stevig fundament.

Over het fundament van de gemeente:

Efeziërs 2:20 gemeente gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.

Hoe werkt dit, praktisch gezien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Over het fundament van de gemeente:

Efeziërs 2:20 gemeente gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is.

Hoe werkt dit, praktisch gezien?

Ik geloof dat het apostelen met profeten zijn die nieuwe gemeenten stichten en doen opgroeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je graaft een groot gat ter formaat van een huis. Je gaat naar de bouwmarkt, daar koop je een zak cement van het merk G.O.D. En wat heilpalen van het merk H.Geest. En je zet een grote houten paal met een dwarsbalk vanaf ongeveer een kwart van de lengte van bovenaf in je tuin.

Klaar is je fundatie. Moet ik ook nog bouwtekeningen leveren? Of red je je wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja wat anders rofl.gif Overigens zijn de drie formulieren wel iets meer dan een bepaalde specifieke theologie. Ze worden door veel verschillende kerken beleden

marem ja. Het is vrij logisch eigenlijk, juist omdat je zelf die tekst al geeft. Wat hebben de gelovigen die voor ons leefden voor ons gebouwd ? Een prachtig kloppend geheel van bijbeluitleg, kerkregels en meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Barbapapa; de gemeente lijkt me niet gebouwd op apostolen en profeten, maar op WAT ze aanleggen qua fundamennt. Toch? Of zou het verhaal van de RKK dan toch waar zijn, dat de kerk is gebouwd op Petrus?

@karin. Dit lijkt zo te zijn, maar is het denk ik toch niet.

Voorbeeld; mensen komen wekelijks samen in een kerkgebouw en tolereren bepaalde zonden of herkennen deze zelfs niet. Want, men komt in dit voorbeeld samen met als uitgangspunt dat men de Bijbel wil bestuderen en toepassen, voor zover het in hun straatje past. Er lijkt dan sprake van een fundament (men praat over Jezus), maar, in werkelijkheid bouwt men iets op drijfzand. Omdat men niet wil handelen overeenkomstig wat Jezus heeft opgedragen ontbreekt (vlgns Lukas 6) een solide fundament. Zowel voor het individu als de gemeente als geheel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

en waarom denk je dan dat dat van toepassing is op de drie formulieren? DAt lijken me juist dingen die veel getoetst zijn en ook erg onderbouwd zijn.

Het voorbeeld dat jij noemt lijkt mij juist eerder opgaan voor de gemiddelde charismatische christen, eentje zonder onderbouwd uitgangspunt behalve zijn of haar eigen mening, en subjectieve interpretatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en waarom denk je dan dat dat van toepassing is op de drie formulieren? DAt lijken me juist dingen die veel getoetst zijn en ook erg onderbouwd zijn.

Ja, maar het is nog steeds papier. Waarmee dan gezegd is dat het nog niet aangeeft hoe het in de praktijk functioneert. Wat dan die basis precies is, hoe die basis zich gedraagt.

Uiteraard begrijp ik dat mensen hebben nagedacht over wat men heeft opgeschreven. Voor die mensen heeft het een bepaalde rol vervuld. Maar, er zijn weer anderen, die praktisch gezien een handvat, een ondergrond nodig hebben. Wat betekent dit in de dagelijkse praktijk? Voor het individu, voor de gemeente als geheel. Dat is mijn vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Barbapapa; de gemeente lijkt me niet gebouwd op apostolen en profeten, maar op WAT ze aanleggen qua fundamennt. Toch? Of zou het verhaal van de RKK dan toch waar zijn, dat de kerk is gebouwd op Petrus?

Inderdaad denk ik dat het zo kan worden uitgelegd dat gemeenten worden gebouwd op wat apostelen en profeten aan fundament leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbel is ook maar papier toch? maakt dat het minder waard?

Jij vraagt om uitgangspunten van het christelijk geloof, ik zeg de formulieren. Je vraagt nu om de praktijk, nou dat lijkt me dus het belijden van die formulieren he. Wat is het moeilijke?

Ik heb trouwens niet het idee dat jij en je gezin op zoek zijn naar die uitganspunten, maar dat jij denkt het antwoord wel te weten en ons dat wel wilt vertellen. Zit ik er ver naast?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je graaft een groot gat ter formaat van een huis. Je gaat naar de bouwmarkt, daar koop je een zak cement van het merk G.O.D. En wat heilpalen van het merk H.Geest. En je zet een grote houten paal met een dwarsbalk vanaf ongeveer een kwart van de lengte van bovenaf in je tuin.

Klaar is je fundatie. Moet ik ook nog bouwtekeningen leveren? Of red je je wel?

Betere uitleg dan de gemiddelde alphacursus biedt idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je graaft een groot gat ter formaat van een huis. Je gaat naar de bouwmarkt, daar koop je een zak cement van het merk G.O.D. En wat heilpalen van het merk H.Geest. En je zet een grote houten paal met een dwarsbalk vanaf ongeveer een kwart van de lengte van bovenaf in je tuin.

Klaar is je fundatie. Moet ik ook nog bouwtekeningen leveren? Of red je je wel?

Ik mis de 777 engel.gif

Ow en 12 heilpalen mis ik ook widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@karin: Ik kan me je vraag voorstellen. Daarom zal ik iets meer vertellen over de achtergrond.

We zitten ergens in het buitenland, hebben te maken met een bepaalde etnische bevolkingsgroep. Een aantal mensen uit deze bevolkingsgroep hebben inmiddels aangegeven volgeling van Jezus te willen worden. We spreken met hen over wat de basis van een nieuw leven - als individu en als groep - en een nieuwe toekomst zou kunnen of moeten worden. Deels is het duidelijk, deels vraag ik me af of ik dingen over het hoofd zie. Vandaar dat ik zoek naar klankborden. Uiteraard heb ik een mening, maar, het uitgangspunt is niet die te ventileren hier. Mijn vraag heeft nl. als doel om aan de hand van reacties mijzelf te kunnen controleren.

Theologische geschriften heb ik genoeg gezien. Maar, in de situatie waarin wij ons nu bevinden gaat het om de praktijk en hoe die al dan niet kan gaan functioneren.


Samengevoegd:

Quote:

Waarom staat het eigenlijk niet in geloofsleven als het je alleen om de praktische kant van de zaak gaat?

Omdat de praktijk van nu een theologische ondergrond heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Barbapapa: De vraag is dan, wat die apostolen en profeten precies neerleggen als solide basis. Praktisch gezien dus.

Ik zou denken dat e.e.a. in Hebr. 6:1-2 staat. Daarnaast moeten apostelen en profeten misschien gemeenten stichten op basis van een visie en een missie en door het geven van onderwijs. Volgens mij heeft Derek Prince er een aantal boeken over geschreven die je zou kunnen raadplegen. Als je daar interesse in hebt, kan ik misschien enkele titels van hem voor je vinden. Ook kan ik je misschien in contact brengen met andere bronnen en deskundigen op het praktisch gebied daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat versta jij onder praktisch?

Ik heb hier te maken met mensen die een handvat nodig hebben, iets waar ze zich aan vast kunnen houden. Iets wat houvast nodig heeft. Niet iedereen is een studiewonder. Dat waren ook de 12 apostelen niet trouwens, ik lees over vissersjongens. Die toch houvast kregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@karin: Ik kan me je vraag voorstellen. Daarom zal ik iets meer vertellen over de achtergrond.

We zitten ergens in het buitenland, hebben te maken met een bepaalde etnische bevolkingsgroep. Een aantal mensen uit deze bevolkingsgroep hebben inmiddels aangegeven volgeling van Jezus te willen worden. We spreken met hen over wat de basis van een nieuw leven - als individu en als groep - en een nieuwe toekomst zou kunnen of moeten worden. Deels is het duidelijk, deels vraag ik me af of ik dingen over het hoofd zie. Vandaar dat ik zoek naar klankborden. Uiteraard heb ik een mening, maar, het uitgangspunt is niet die te ventileren hier. Mijn vraag heeft nl. als doel om aan de hand van reacties mijzelf te kunnen controleren.

Theologische geschriften heb ik genoeg gezien. Maar, in de situatie waarin wij ons nu bevinden gaat het om de praktijk en hoe die al dan niet kan gaan functioneren.


Samengevoegd:

[...]

Omdat de praktijk van nu een theologische ondergrond heeft.

duh, maar gaat het je nou om de theologie of om de praktijk ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid