Spring naar bijdragen

Zoon van 14 wil uit en drinkt


Aanbevolen berichten

Quote:

Euh, volgens mij verschilt het per persoon hoor. Er zijn ook zat tieners die niet op hun 14e drinken, terwijl ze het misschien wel zouden willen maar het niet mogen.

En ik ben ook blij dat veel ouders grenzen stellen, anders was de intelligentie van de Nederlandse bevolking een flink stuk lager geweest.

same here..

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 70
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik kan de berichten van Cornelius en Iriacynthe volledig onderschrijven. smile.gif (Nu ja, behalve dan de openheid en eerlijkheid in het geval van de laatste. In de tijd dat ik nog verantwoording af moest leggen tegenover mijn ouders was ik nog heel netjes en dronk ik zelfs nog geen alcohol - laat staan dat ik andere drugs gebruikte.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet wel dat je het niet verzint.

Maar dan nog zie ik er gewoon geen gevaar in en ik denk echt niet dat ik dan makkelijker zou leren ofzo... Maar dat is mijn eigen mening tegen de mening van alle deskundigen in

Diezelfde deskundigen weten ook dat het bij je leeftijd hoort om dit soort dingen te zeggen en te denken widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nouja misschien is het mijn eigenwijsheid maar ik kan me niet voorstellen dat ik volgend jaar geen Havo meer zou kunnen doen omdat ik voor mijn 16e drink...

Dat is nu juist het probleem, op jongere leeftijd kun je de consequenties van je keuzes nog niet volledig overzien. En datis ook geen ouderlijke betweterij, maar wetenschappelijk bewezen en (al zullen de meeste ouders het niet hebben over hun onverantwoordelijke gedrag op hun 14e 16e of 18e puh2.gif) de meeste ouders weten dondersgoed uit eigen ervaring dat de consequenties later soms hard aankomen.

Nu twijfel ik er niet aan of je zult die HAVO wel gaan doen. Ik heb ook geen flauw idee hoeveel je drinkt en dronk, of het incidenteel een keer veel was of standaard elke vrijdag en zaterdag misntens 7 en ach af en toe door de weeks een glaasje wijn/bier/mixje met vrienden. Het is echter wel een bewezen feit dat je hersens zich minder goed ontwikkelen bij stevig drinken op jonge leeftijd (ook na je 16e is af en toe en niet te veel erg verstandig, al zul je niet metteen een randdebiel worden als je heel af en toe eens echt dronken wordt)

Ouders zijn geen doemdenkers en rampprofeten. Ik ga ook niet direct door het lint als er eens eentje dronken thuiskomt, maar als ze elk weekend uit zouden gaan en twee van de drie weekenddagen lam zouden thuiskomen, dan zou ik wel mijn bedenkingen hebben, zeker als ze op woensdag ook nog eens gezellig na de sport de kroeg in zouden duiken voor "een paar pilsjes" Man, als mijn echtgenoot zoveel zou drinken, dan zou ik hem ook de wacht aan zeggen.

5 dagen per week 2 consumpties is de max. Dat zijn 10 alcoholische consumpties in de week. Wie wekelijks meer drinkt, volwassen of jongere, brengt zichzelf in de gevaren zone richting echte verslaving. En nee, twee weken of een maand niet drinken om te bewijzen dat je echt niet verslaafd bent om darna weer gewoon door te gaan, bewijst echt niks.

Maar verbieden en streng zijn en er bovenop zitten is vragen om problemen. Vertrouwen schenken en een open gesprek, intresse in je kinderen hebben en feitelijke informatie zonder dreigementen is het beste. Cornelius heeft volkomen gelijk met het wassen van jouw oren. Het is makkelijker om naar je zoon te kijken dan naar jezelf, maar daar begint het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze opmerking van mij werd misschien niet helemaal serieus genomen, maar in feite is dit de kern van het probleem.

Er kunnen allemaal maatschappelijke redenen worden genoemd, maar in werkelijkheid gaat het om een onvervuld verlangen naar God. Elke ziel op aarde hunkert naar God en elk gemis in het leven van een mens komt voort uit een leegte van binnen en een onvervuld verlangen naar wat God wil geven. Jongeren (en volwassenen) die een gemis ervaren, kunnen dit vullen met bv. drank, drugs, seks en in meer extreme gevallen: stelen, verkrachten, moorden (de laatste gevallen kunnen een gevolg zijn van extreme verwaarlozing, mishandeling enz.). Maar het gemis blijft. Alleen de volheid van God kan echte vrede in een mensenleven geven. Ik zeg niet dat de opvoeding gebrekkig is (die zal vast goed zijn!), maar het gaat om een onvervuld verlangen naar wat God kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of dat echt zo is Barbapapa. Ik denk juist dat veel mensen "geen zin" in God hebben. Een beetje zoals dingo het ook al zegt. Verder denk ik dat jouw post de TS niet echt helpt, misschien kun je er wat praktische tips bij geven? Want ik vermoed dat als de TS dit zo aan zijn zoon brengt, die ook zoiets heeft van 'toedeloe'... Zou ik in elk geval wel gehad hebben op die leeftijd! Nu nog trouwens. Het is maar net hoe je het brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad hebben veel mensen 'geen zin' in God, omdat ze niet weten hoe God is. Maar in feite verlangen ze naar alles wat God hen kan geven. God kan erkenning geven, een gevoel dat mensen gewild, gewenst, geliefd zijn. God kan duidelijk maken dat mensen voor een doel op aarde zijn en dat God plannen met hen heeft. God wil ook deze jongen gebruiken om Nederland te verlossen. God ziet hem als een David, Gideon of Jozef.

Verkeerde vrienden en alcohol zijn eigenlijk een uitvlucht. Het gaat om erkenning van anderen en het zoeken van een roes. Als iemand God werkelijk kent, heb je geen behoefte aan wereldse vrienden. Ik wil niet zeggen dat je geen wereldse vrienden kan hebben, maar je hoeft ze dan niet meer te hebben. Ze voegen dan niets toe aan je leven. Hun interesses interesseren je niet meer als je God hebt. Ze kunnen best goede interesses hebben, maar de wereldse interesses kunnen je dan gestolen worden. Die wereldse roes heb je ook niet nodig, want met God kun je gewoon de nuchtere werkelijkheid van het leven aan en heb je de volle blijdschap van God. Als hij nog wel met zijn ouders meegaat naar een kerk, zou ik aanraden hem een keer mee te nemen naar een plaats waar hij werkelijk de volheid van God zou kunnen ervaren en waar God hem kan aanraken en zijn leven veranderen. Als mensen God werkelijk ervaren, zal de wereld hen niets meer kunnen bieden, maar willen mensen alleen nog maar voor Hem leven. In feite zou de volheid van God in elke kerk moeten zijn, maar helaas is de werkelijkheid vaak anders. Soms moeten mensen buiten hun kerkmuren gaan zoeken om meer van God te vinden. Het is mooier als je eigen kerk van binnenuit kan worden veranderd, maar veel kerkbesturen willen niet veranderen, maar willen bij het oude blijven, bang als ze soms zijn voor verandering en voor het opgeven van hun 'veiligheden' en hun positie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist... maar laten we niet op die toer gaan, zeker niet in dit topic. Over volheid van kerken of wat dan ook kan je ergens anders je ei wel kwijt.

Dat alcohol een uitvlucht kan zijn okee, maar het gaat hier om een jongen van 14 hè. Die doet het waarschijnlijk gewoon om erbij te horen, omdat zijn vrienden het nou eenmaal ook doen. Uitgaan hoort er gewoon een beetje bij rond die leeftijd, al is 14 nog wel jong. Wij mochten bijvoorbeeld pas uit als we 16 waren en dan ook voor middernacht thuis. Moet je dat dan allemaal maar verbieden? Dan wordt het toch alleen maar aanlokkelijker?

Probeer gewoon even on-topic te blijven Barbapapa. Al bedoel je het nog zo goed. Je kent nu toch onderhand de gespreksmores hier wel.

Aan de topicstarter:

Mijn advies zou zijn om je zoon aan te horen en niet te veel te verbieden. Zeg niet "je mag niet", maar stel een grens. Een grens tot waaraan hij wel wát mag, maar zeker niet alles. Als dat dan goed gaat, hij luistert en toont 'goodwill', kun je daar je goedkeuring over uitspreken. Zo laat je zien dat je het beste met hem voorhebt en dat hij zelf ook verantwoordelijk is voor het slagen van zijn privileges. Goed, dit is mijn mening, maar ik zou goed uitkijken met alcohol zolang hij nog geen 16 is. Die grens mag je volgens mij ook best stellen, de overheid doet dat ook niet voor niets. Alcohol heeft nu eenmaal een vrij rampzalige uitwerking op jonge hersentjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inderdaad hebben veel mensen 'geen zin' in God, omdat ze niet weten hoe God is. Maar in feite verlangen ze naar alles wat God hen kan geven. God kan erkenning geven, een gevoel dat mensen gewild, gewenst, geliefd zijn. God kan duidelijk maken dat mensen voor een doel op aarde zijn en dat God plannen met hen heeft. God wil ook deze jongen gebruiken om Nederland te verlossen. God ziet hem als een David, Gideon of Jozef.

Dat verzin je hier ter plekke, waar wil je Nederland trouwens van verlossen?

Quote:

Verkeerde vrienden en alcohol zijn eigenlijk een uitvlucht. Het gaat om erkenning van anderen en het zoeken van een roes. Als iemand God werkelijk kent, heb je geen behoefte aan wereldse vrienden. Ik wil niet zeggen dat je geen wereldse vrienden kan hebben, maar je hoeft ze dan niet meer te hebben. Ze voegen dan niets toe aan je leven. Hun interesses interesseren je niet meer als je God hebt. Ze kunnen best goede interesses hebben, maar de wereldse interesses kunnen je dan gestolen worden.

Misschien dat jij geen behoefte hebt aan wereldse vrienden en hun interesses omdat ze niets aan jou leven toevoegen maar dat is behoorlijk egoïstisch misschien zou je wat aan hun leven kunnen toevoegen!

Quote:
Die wereldse roes heb je ook niet nodig, want met God kun je gewoon de nuchtere werkelijkheid van het leven aan en heb je de volle blijdschap van God. Als hij nog wel met zijn ouders meegaat naar een kerk, zou ik aanraden hem een keer mee te nemen naar een plaats waar hij werkelijk de volheid van God zou kunnen ervaren en waar God hem kan aanraken en zijn leven veranderen. Als mensen God werkelijk ervaren, zal de wereld hen niets meer kunnen bieden, maar willen mensen alleen nog maar voor Hem leven.

Ik neem aan die volheid "toevallig" in jouw gemeente ervaren kan worden.

Quote:
In feite zou de volheid van God in elke kerk moeten zijn, maar helaas is de werkelijkheid vaak anders. Soms moeten mensen buiten hun kerkmuren gaan zoeken om meer van God te vinden. Het is mooier als je eigen kerk van binnenuit kan worden veranderd, maar veel kerkbesturen willen niet veranderen, maar willen bij het oude blijven, bang als ze soms zijn voor verandering en voor het opgeven van hun 'veiligheden' en hun positie.

Je oordeelt weer zwaar over je medechristenen. Je weet wat in de bijbel staat over het oordeel waar je mee meet, dat je daarmee ook zelf geoordeeld zal worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Juist... maar laten we niet op die toer gaan, zeker niet in dit topic. Over volheid van kerken of wat dan ook kan je ergens anders je ei wel kwijt.

Dat alcohol een uitvlucht kan zijn okee, maar het gaat hier om een jongen van 14 hè. Die doet het waarschijnlijk gewoon om erbij te horen, omdat zijn vrienden het nou eenmaal ook doen. Uitgaan hoort er gewoon een beetje bij rond die leeftijd, al is 14 nog wel jong. Wij mochten bijvoorbeeld pas uit als we 16 waren en dan ook voor middernacht thuis. Moet je dat dan allemaal maar verbieden? Dan wordt het toch alleen maar aanlokkelijker?

Probeer gewoon even on-topic te blijven Barbapapa. Al bedoel je het nog zo goed. Je kent nu toch onderhand de gespreksmores hier wel.

Ik probeerde zo eerlijk mogelijk antwoord te geven op jouw vraag en het is absoluut niet offtopic, want ik geef de oplossing hoe ik het geloof. Als anderen andere soorten oplossingen zien, moeten ze die maar geven, maar ik geef de oplossing hoe ik het geloof. Ik geloof alleen dat Jezus Christus de oplossing is.

Quote:

[...]

Dat verzin je hier ter plekke, waar wil je Nederland trouwens van verlossen?

Als je iets anders wil geloven, ben je daar vrij in. Ik wil Nederland trouwens niet zozeer verlossen. God wil Nederland verlossen.

Want dacht je van de verlossing van verslaving, onreinheid, gebrek, verdriet, ellende, ziekte, eenzaamheid, depressiviteit, onrust, onvrede enz. ?

Quote:
Misschien dat jij geen behoefte hebt aan wereldse vrienden en hun interesses omdat ze niets aan jou leven toevoegen maar dat is behoorlijk egoïstisch misschien zou je wat aan hun leven kunnen toevoegen!

De behoefte is wat anders dan wereldse vrienden hebben. Zoals ik al aangaf, kan iemand best wereldse vrienden hebben, maar je hebt ze niet nodig. En inderdaad, een christen kan heel veel betekenen voor wereldse vrienden. Ik denk dat je een tegenstelling zag, die er niet is.

Quote:
Ik neem aan die volheid "toevallig" in jouw gemeente ervaren kan worden.

Ten eerste is het niet mijn gemeente, maar Gods gemeente. In het lichaam van Christus kan die volheid worden ervaren. Dat zou inderdaad kunnen in de gemeente waar ik deel van uitmaak, maar er zijn meerdere gemeenten waar dat kan. In principe zou dat bij elke christen moeten zijn, maar helaas is de praktijk vaak anders.

Quote:
Je oordeelt weer zwaar over je medechristenen. Je weet wat in de bijbel staat over het oordeel waar je mee meet, dat je daarmee ook zelf geoordeeld zal worden?

Ik oordeel niet. Ik gaf alleen eerlijk antwoord op een vraag die mij werd gesteld. Ook schrijf ik niet over specifieke mensen. Maar ik geloof gewoon dat de volheid van God niet overal zo kan worden ervaren. En daar zijn naar mijn idee redenen voor. Maar mensen mogen dat van mij best anders zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa vergeet dat een poosje losgeslagen zijn van God van alle tijden is. Jezus vertelde niet voor niets over de verloren zoon. De vader liet hem gaan, omdat dat nodig was. Had de vader hem met dwang thuis gehouden, dan had hij de zoon zeker verloren. En dat is het advies dat ik geef. Geef vertrouwen, houdt een open dialoog, ga niet dreigen, maar praat rustig en luister vooral veel, loslaten gaat met horten en stoten en je houdt soms je hart vast, omdat je als ouder met je eigen levenservaring wel weet/vermoedt hoe het zal gaan enwat de uitkomst van al het kinderlijk geexperimenteer is, maar je kinderen zullen het (binnen grenzen) zelf opnieuw moeten uitvinden/ondergaan, dat hoort bij volwassen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik schreef ook niet per sé over het verbieden van uitgaan, alcohol en feesten enzo. Ik liet alleen zien dat er een alternatief is. Als het alternatief wordt ontdekt, wordt het surrogaat van de wereld overbodig. De duivel probeert in de wereld na te bootsen wat God volmaakt en in heerlijkheid had bedacht. De tijdelijke onvolkomen blijdschap van (teveel) alcohol, lijdt tot een kater. De blijdschap van de Heilige Geest geeft blijvende vrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om het geheugen even op te frissen, hier gaat het dus over:

Quote:
Help.

Wie kent onderstaand probleem.

Onze zoon van 14 heeft vanavond bij onbekende vrienden wel 7 biertjes gedronken en wou ook nog uitgaan maar daar hebben we een stokje voorgestoken.

Hij zeurt continue dat hij met vrienden uit wil gaan.

Achter de meiden en vreselijke woorden komen er uit die ik hier niet wil noemen.

Hoe pakken we dit aan!

We gaan zelf naar een baptistengemeente in Hoofddorp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar inderdaad, ik wilde ook stappen toen ik 14 was. Toen ik uiteindelijk 16 was zeurden mijn ouders er maar niet meer over en lieten ze me gaan. Het scheelt nogal dat ik destijds geen alcohol dronk (daar ben ik pas na mijn 21ste mee begonnen). Ik zou zeggen: Laat hem eens uitgaan en voor zichzelf zorgen, ook als hij straalbezopen nog naar huis moet en de volgende morgen met een gigantische kater gewoon zijn bed uit moet. Daar leren ze meer van dan van een preek over hoe slecht het is om uit te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind veertien nog wel te jong hoor, hij mag niet eens zijn eigen alcohol kopen en hij zit volop in de groei, dan moet je geen alcohol gieten over die rijpende hersenen. Op een of andere manier moet je onze zuipschuit-in-spé weten te overtuigen dat alcohol niet op zo'n manier gedronken dient te worden, dat je niet zo over vrouwen moet denken.

Wat ik zelf zou doen in zo'n situatie is hem eens uithoren over wat hij nou precies wil in de stad als hij uitgaat en hoe hij dat wil verantwoorden met achter vrouwen aangaan en aanverwante vreselijke dingen zeggen.

En persoonlijk zou ik samen met hem eens een biertje gaan drinken thuis als jullie er zelf ook eentje pakken laat op een mooie zomeravond, als jullie zelf ook zo'n gelegenheid zien als een gerechtvaardigde situatie om van een biertje te genieten. Zo geef je hem twee signalen. Je laat hem zien dat hij wel toegroeit naar een leeftijd waarop bier binnen bereik ligt, maar daarnaast laat je hem ook een sublieme manier van bier nuttigen zien: bier als het puntje op de i in het woord genieten.

Maar volgens mij is het wel belangrijk om te beseffen dat de zoon in kwestie een 'verstoord' beeld heeft van uitgaan, relaties aangaan. En dat moet eigenlijk aangepakt worden wil je een kind opvoeden, je kan wel verbieden, maar daar leert-ie niks van.

Denk ik dan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet, is het ook niet gewoon wat stoerdoenerij, veel grote woorden maar een klein hartje? Zie je denk ik wel meer bij jongeren van die leeftijd, lijkt me niet meteen zorgwekkend, hij is nog maar 14 toch.

*denkt toch maar eens over hoe ze zelf was als 14jarige*

Ok, misschien zijn een beetje zorgen niet overdreven. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alcohol mag in de westerse wereld dan wel geaccepteerd zijn, maar het is en blijft een gevaarlijk genotsmiddel. Ik ken het vooral als een van mijn kleine persoonlijke demonen. Ik ben dan wel geen alcoholist, maar ik vind een paar biertjes teveel op erg aangenaam.

En volgens mijn ervaring is alcohol wat dat betreft erger dan: XTC, paddo's, wiet, cocaine, speed, guarana, nootmuskaat, 2CB of welke rotzooi dan ook die ik ooit in mijn leven heb gebruikt.

Mijn punt is dat er niet zoiets is als een 14-jarige verstandig te laten drinken. Het is in mijn visie en ervaring ongeveer even goed ouderschap om samen met een 14-jarige een lijntje coke te snuiven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja 14 moeilijke leeftijd soms, hormonen die door het lijf gieren, het gezag van ouders waar je lak aan krijgt.

Ik denk wel dat als je alles verbied, zo'n jongen doorslaat. Maar alles goed vinden zonder dat hij beseft wat voor consequenties het heeft is ook niet goed.

Misschien kun je eerst samen een biertje drinken....dan maak je een soort grapje in de trent van: "Mag deze ouwe bok ook een slokje!!"

Samen onder het genot van een pilsje kan je je zoon dan vertellen wat de gevaren zijn als je ontzettend veel alcohol in 1 avond naar binnen werkt(vergiftiging oplopen ed.)

Door het samen te bespreken onder het genot van 1 biertje toon je aan dat je niet tegen het bier drinken op zich bent, maar alleen tegen het overmatig gebruik. Door zelf samen met hem 1 pilsje te drinken en het bespreekbaar te maken toon je wel aan dat je snapt dat hij een biertje ook lekker vind net als jij, maar kun je toch makkelijker aangeven waarom je niet leuk vindt als hij zich klem zuipt!

Sommigen zullen misschien zeggen....14 is gewoon te jong dus helemaal geen bier. Laat ik zo zeggen, zolang ze nog geen bier drinken moet je het niet stimuleren.....maar als het eenmaal zover is en ze drinken wel op 14 jarige leeftijd, kun je het beter op de bovenstaande manier brengen dan het te verbieden, meestal escaleert het dan juist.

Als ze eenmaal 20(soms eerder maar soms ook iets later) worden dan zijn ze meestal al wat verstandiger, en wil men zich op dat gebied minder bewijzen. Vanaf je 14e begint er een hele ontdekkingstocht zoals meisjes, en men ontdekt ook de smaak vd alcoholische versnaperingen. Beste is om daar zo natuurlijk en ongeforceerd mee om te gaan.

Uiteindelijk worden ze volwassen, en heb je naarmate je ouder wordt veel minder de drang om je als puber om die gebieden te bewijzen, en ben je met andere zaken bezig(een huisje, auto etc..)

Maar goed nu eerst nog door deze fase heen hoor ik je al denken, misschien werkt mijn tip, of je vind het niks dat kan ook knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap alleen niet helemaal waarom mensen het advies geven om samen met zijn zoon wat te gaan drinken. Soms zijn regels ook gewoon regels en als je dus wel drinkt staat daar straf op. Punt, eind van discussie, je ouders zijn en blijven nog steeds je ouders en hebben gewoon wat over je te zeggen. Als jij niet wil dat je zoon drinkt, aan jou het recht hem dat te verbieden en er consequenties aan te verbinden als hij dat wel doet.

Ik hoefde het niet te proberen hoor, voor mijn 16de drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid