Spring naar bijdragen

Aanslag Koninginnedag Apeldoorn


Aanbevolen berichten

Quote:

Denk je wel een beetje na over de woorden die je gebruikt? Het slechte hoort gewoon bij de mens, deze daad is verschrikkelijk maar maakt de dader niet zomaar minderwaardig. Jij en ik zijn er niet direct bij betrokken, dus laten we vooral niet naar het niveau van de middeleeuwen zakken en mensen vanwege hun misdaden tot psychologische WC maken.

Ik ga met je mee dat we vooral niet moeten vergeten dat het een mens was. Of je hem beoordeeld als een goed of slecht mens is persoonlijk denk ik. Verder zijn de eerste emoties wel over bij me en slinkt de behoefte om de man te bashen. Voor je het weet ga ik over op grumor en zo wat dit betreft

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Toen ik vanochtend uit de kerk kwam, zag ik een zwarte Suzuki Swift door de straat rijden. Ik grapte erover tegen een vriendin, maar ergens had ik er wel een gek gevoel bij. Je zou maar zo'n auto hebben... Och ja, ik merkte het maar gewoon op. Je raakt er een beetje op gefixeerd denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toen ik vanochtend uit de kerk kwam, zag ik een zwarte Suzuki Swift door de straat rijden. Ik grapte erover tegen een vriendin, maar ergens had ik er wel een gek gevoel bij. Je zou maar zo'n auto hebben... Och ja, ik merkte het maar gewoon op. Je raakt er een beetje op gefixeerd denk ik.

Het is bijltjesdag voor Swift rijders. Mensen met beperkte vermogens die geen onderscheid kunnen maken Tates en het merk van zijn auto vallen Swiftrijders lastig. Aldus GeenStijl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bizar

Ja aan de ene kant is het overduidelijk dat een normaal mens zoiets niet doet. Je moet wel in een enorme rotsituatie zitten om uberhaupt aan zoiets te denken. Al vind ik het uitgaan van een relatie, verliezen van een baan en huis niet zó ernstig klinken dat het zoiets kan rechtvaardigen. Dat gebeurt meer mensen, zeker ten tijde van de economische crisis en de meesten boren zich niet ten koste van 7(?) mensenlevens door een menigte heen. Uberhaupt denk ik niet dat het door welke omstandigheden dan ook te rechtvaardigen is. Misschien is het mogelijk om tot op zekere hoogte bij psychisch gestoorde mensen een aanleiding aan te wijzen in een moeilijke jeugd of zware situatie, maar uiteindelijk is de mens toch nog zelf verantwoordelijk.

"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" is nooit bedoeld als uitspraak om al het onrecht in de wereld maar goed te keuren en praten. Dat God ook rechtvaardig is en "not soft on sin" is, komt in de Bijbel ook naar voren. Dus laten we alsjeblieft nog steeds mogen benoemen wat gewoon echt niet kan. Niet om onszelf goed te praten, maar gewoon om zwart ook zwart te noemen en er geen grijs van te maken

En dat zeg ik als ongetemd genuanceerde knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bizar

Ja aan de ene kant is het overduidelijk dat een normaal mens zoiets niet doet. Je moet wel in een enorme rotsituatie zitten om uberhaupt aan zoiets te denken. Al vind ik het uitgaan van een relatie, verliezen van een baan en huis niet zó ernstig klinken dat het zoiets kan rechtvaardigen. Dat gebeurt meer mensen, zeker ten tijde van de economische crisis en de meesten boren zich niet ten koste van 7(?) mensenlevens door een menigte heen. Uberhaupt denk ik niet dat het door welke omstandigheden dan ook te rechtvaardigen is. Misschien is het mogelijk om tot op zekere hoogte bij psychisch gestoorde mensen een aanleiding aan te wijzen in een moeilijke jeugd of zware situatie, maar uiteindelijk is de mens toch nog zelf verantwoordelijk.

"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" is nooit bedoeld als uitspraak om al het onrecht in de wereld maar goed te keuren en praten. Dat God ook rechtvaardig is en "not soft on sin" is, komt in de Bijbel ook naar voren. Dus laten we alsjeblieft nog steeds mogen benoemen wat gewoon echt niet kan. Niet om onszelf goed te praten, maar gewoon om zwart ook zwart te noemen en er geen grijs van te maken

En dat zeg ik als ongetemd genuanceerde
knipoog_dicht.gif

precies worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

En voor al die mensen die denken dat hij de menigte niet zag maar enkel de bus, op die bus zaten ook gewoon mensen. Dat die bus wellicht weinig schade zou ondervinden doet daar niets aan af. Het is dan nog steeds geen ludieke actie oid maar levensgevaarlijk door bijv rondvliegende brokstukken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat gezegd hebbend moet ik er wel aan toe voegen dat ik meeleef met de slachtoffers van dit drama. Niet alleen degenen uit het publiek, maar inderdaad ook zeker de vrienden/familie/kennissen van de dader. De wetenschap dat iemand die je van dichtbij kent zoiets doet, is verschrikkelijk. Zeker omdat het uitgebreid in het nieuws komt en breed wordt uitgelicht. Terecht, mediatechnisch gezien, maar wel zwaar als nabestaanden. Niet dat je het daarom maar niet moet doen, maar het is wel zwaar.

En om dan meteen aan te komen met een slechte jeugd of problemen in de relationele sfeer, is gewoon hard. Want hoe groot de problemen ook zouden kunnen zijn, ze zouden zoiets nooit kunnen rechtvaardigen. Door dat wel te doen, leg je de verantwoordelijkheid niet meer bij degene die verantwoordelijk was: de dader, maar leg je deze bij onterecht bij degenen die hem kenden. En dat is pas écht praten over de splinter in het oog van de ander

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat gezegd hebbend moet ik er wel aan toe voegen dat ik meeleef met de slachtoffers van dit drama. Niet alleen degenen uit het publiek, maar inderdaad ook zeker de vrienden/familie/kennissen van de dader. De wetenschap dat iemand die je van dichtbij kent zoiets doet, is verschrikkelijk. Zeker omdat het uitgebreid in het nieuws komt en breed wordt uitgelicht. Terecht, mediatechnisch gezien, maar wel zwaar als nabestaanden. Niet dat je het daarom maar niet moet doen, maar het is wel zwaar.

En om dan meteen aan te komen met een slechte jeugd of problemen in de relationele sfeer, is gewoon hard. Want hoe groot de problemen ook zouden kunnen zijn, ze zouden zoiets nooit kunnen rechtvaardigen. Door dat wel te doen, leg je de verantwoordelijkheid niet meer bij degene die verantwoordelijk was: de dader, maar leg je deze bij onterecht bij degenen die hem kenden. En dat is pas écht praten over de splinter in het oog van de ander

je bent echt op dreef met goeie posts! yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Bizar

Ja aan de ene kant is het overduidelijk dat een normaal mens zoiets niet doet. Je moet wel in een enorme rotsituatie zitten om uberhaupt aan zoiets te denken. Al vind ik het uitgaan van een relatie, verliezen van een baan en huis niet zó ernstig klinken dat het zoiets kan rechtvaardigen. Dat gebeurt meer mensen, zeker ten tijde van de economische crisis en de meesten boren zich niet ten koste van 7(?) mensenlevens door een menigte heen.

Elk mens gaat anders om met zo'n situatie hè, sommige mensen raken depressief terwijl hun leventje perfect in orde is. Het gaat niet om de omstandigheden .. meer om de vraag wat er in zijn hoofd omging op dat moment. De daad op zich is slecht, zwart.. maar in hoeverre hij schuld heeft kunnen we nooit helemaal zeker weten. Dat weet God alleen.

En los daarvan vind ik dat asociale gescheld gewoon vreselijk irritant en triest.. Alleen maar je eigen woede uiten, in hoeverre denk je dan nog echt aan de slachtoffers? Is dat nu medeleven tonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu komen de nieuwtjes dat hij het aangekondigd zou hebben aan een kennis... dat vind ik zo kort door de bocht.. hij zei alleen maar dat hij misschien gekke dingen zou gaan doen. En daarmee kondig je aan dat je 6 mensen mee de dood in sleurt? lekker gemakkelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Elk mens gaat anders om met zo'n situatie hè, sommige mensen raken depressief terwijl hun leventje perfect in orde is. Het gaat niet om de omstandigheden .. meer om de vraag wat er in zijn hoofd omging op dat moment. De daad op zich is slecht, zwart.. maar in hoeverre hij schuld heeft kunnen we nooit helemaal zeker weten. Dat weet God alleen.

En los daarvan vind ik dat asociale gescheld gewoon vreselijk irritant en triest.. Alleen maar je eigen woede uiten, in hoeverre denk je dan nog echt aan de slachtoffers? Is dat nu medeleven tonen?

Je auto opzettelijk in volle vaart op een menigte inrijden om wat voor reden ook staat voor mij gelijk aan kille moord. Dat bijvoorbeeld ik dat even anders had moeten uitten dat is tot daar aan toe. Zoveel mensen raken ineens heel veel tegelijk kwijt en maar een kleine minderheid van die mensen doodt daarna een stel willekeurige andere mensen. En die kleine minderheid zijn vast niet het beste deel der mensheid.

Tates is letterlijk over lijken gegaan denk ik. Hij verdient mijn respect iig niet (meer).

Link naar bericht
Deel via andere websites

‘Apeldoorn’ niet eerste actie Horst Schaffranek

05-05-2009 10:40

In verschillende kerkdiensten in Apeldoorn werd zondag de orde verstoord.

APELDOORN – Bezoekers van de Apeldoornse evangelie gemeente De Basis kregen zondag een traktaatje â€Het huidige wrak, dat zich gemeente noemt†in handen gedrukt. In verschillende kerkdiensten in Apeldoorn werd de orde verstoord. Dit alles gebeurde in naam van de Duitse ‘evangelist’ Horst Schaffranek.

Het in gebrekkig Nederlands vertaalde geschriftje â€Het huidige wrak†tekent Schaff­raneks afkeuring van bestaande, georganiseerde kerken – pseudo kerken volgens hem.

De Duitser zou enkele honderden volgelingen hebben. Zij bezoeken af en toe ook kerken in Duitsland, zo valt op internet te lezen. In 1999 verhinderden zij een interkerkelijke viering ter afsluiting van de Kerkendag in Stuttgart. Ook verstoorden zij evangelisatieactiviteiten van de Duitse organisatie ProChrist. Ook kerken in Londen zijn al eens het doelwit van de sekte geweest.

Horst Schaffranek woont in het Duitse Rickenbach, in de zuidwestelijke deelstaat Baden-Württemberg. Hij werd in 1923 geboren in het Poolse Silezië en kreeg een rooms-katholieke opvoeding.

Naar eigen zeggen werd hij al jong geroepen om prediker te worden. Vanaf 1954 volgde hij een theologische opleiding in Ewersbach. Later vestigde hij zich als vrije evangelist en preekte onder hippies, drugsgebruikers en gevangenen. Hij is niet gebonden aan een kerk. Schaffranek is getrouwd en heeft zeven kinderen.

Schaffranek neemt het kerken onder andere kwalijk dat ze alleen de Bijbel zien als openbaring van God. Zelf preekt hij dat God Zich ook op andere manieren kan openbaren. „De heilige Geest zal ons leiden, en de Bijbel is slechts Zijn instrumentâ€, schrijft hij in â€Het huidige wrakâ€.

„Gods mond spreekt heel veel, maar men beperkt zich tot de Bijbelâ€, verwijt hij kerken in een ander traktaat. Schaffranek verwijst hier naar Efeze 4:11, waarin hij een plaats ziet ingeruimd voor apostelen, profeten en anderen die door God op een bijzondere wijze ingeschakeld kunnen worden, als zij zich laten leiden door de Heilige Geest. Wanneer de gemeente zich laat leiden door die Geest, zal ze opbloeien, aldus Schaffranek. „Het is een dwaalleer dat het geloof door de Schrift wordt geleid.â€

Naar zijn mening is uit de Bijbel geen speciale gemeentestructuur af te leiden. De structuur van kerkgenootschappen verafschuwt Schaffranek. Hij noemt ze „pseudokerken.†Zolang de plaatselijke gemeente niet wordt „zoals God haar geplant heeft†–hij doelt op de nieuwtestamentische gemeente– is een terugkeer naar God onmogelijk, staat in â€Het huidige wrakâ€.

De Duitser verwijt de bestaande kerken verder dat ze elke zondag bijeenkomen uit gewoonte en niet vanuit de eenheid van Christus. Ten slotte zou de gemeente de vijf ambten uit Efeze 4:11 moeten kennen. „Als je de apostelen en profeten wegneemt, resulteert dat in een aan flarden gescheurde gemeente die door theologen wordt geregeerd.†Rebellie tegen deze toestand is daarom geoorloofd, vinden hij en zijn volgelingen.

link

Ah...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah okee smile.gif

Je hoort van verschillende kanten mensen zeggen dat levenslang 20, 25 jaar of levenslang is.. En dat een aanslag op koningshuis 30 jaar is..

Ik weet het ook niet meer..nooo.gif Ik ga maar uit van letterlijk levenslang, da's het logischt(=> Of hoe spel je dat?) smile.gif

Bedankt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is wel zo dat je voor een aanslag op de koningin levenslang kan krijgen, terwijl je pas levenslang krijgt als je een normaal mens met voorbedachte rade vermoord.

En levenslang is in Nederland daadwerkelijk levenslang (in tegenstelling tot vele andere landen waar levenslang idd 25 jaar oid is). Alleen krijgen mensen nog wel es onvoorwaardelijk levenslang waarvan *25, 30, zoiets* voorwaardelijk. Als ze zich goed gedragen zijn ze na die x aantal jaren dus weer vrij.

Je kan als je levenslang krijgt wel na 25 jaar aan de koningin vragen of je vrij mag, maar of ze dat hier zou doen...

Hmmanyway. Ben zaterdag in Apeldoorn geweest (was er toch dichtbij en RobertF sleepte me dus mee knipoog_dicht.gif) en tis vrij emotioneel daar.

Wel naar mijn mening opvallend veel brieven e.d. die wél medelijden met de dader hebben.

Maar die emotie die er hing, en de resten van zo'n gebeurtenis (weggeslagen gras, vlekken op het asfalt, lak op dat monument) grijpen je wel aan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Je hoort van verschillende kanten mensen zeggen dat levenslang 20, 25 jaar of levenslang is.. En dat een aanslag op koningshuis 30 jaar is..

Ik weet het ook niet meer..
nooo.gif
Ik ga maar uit van letterlijk levenslang, da's het logischt(=> Of hoe spel je dat?)
smile.gif

Sjaloom Morphogenesis,

Het misverstand is denk ik ontstaan omdat je in Nederland bij een tijdelijke gevangenisstraf niet langer dan 25 jaar kunt krijgen. Daardoor denken mensen wellicht: oh, dus levenslang is ook 25 jaar. Dat is dus niet zo.

En inderdaad, wat Dagmar zegt: het is vrij indrukwekkend om daar te zijn, om de serene stilte daar te ervaren (ondanks alle auto's op de weg), om al die mensen en bloemen te zien en om De Naald in het echt te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid