Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nou jongens.

Ik heb dus vrijdag een presentatie, en ik ben daar zo ontzettend nerveus voor. Ik heb er al de schijven voor uit mijn knieën gebeden, en bedacht hoe ik het ga doen, en alles uitgebreid voorbereid en zo. Maar ik ben nog steeds nerveus! Hoe pakken jullie dat soort dingen aan? Zijn er nog tips, dingen die ik kan doen? En dan vooral op geestelijk niveau.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cognitieve psychologie knipoog_dicht.gif

Ook weer kort

Formuleer waar je precies bang voor bent, heel concreet en stapsgewijs.

Toets alles wat je hebt opgeschreven aan:

- Is het waar? Zo ja wat is het bewijs

- Als het dan waar is hoe erg is het dan?

- Helpt deze gedachte me bij het bereiken van mijn doel?

Liefst samen met iemand doen. Helpt echt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe pakken jullie dat soort dingen aan?

Geen last meer van, sinds ik een tijdje geleden docentje heb lopen spelen. Sinds dien lig er niet meer wakker van.

Quote:
Zijn er nog tips, dingen die ik kan doen? En dan vooral op geestelijk niveau.

Een goede planning maken. Weten wat je precies wilt zeggen en wanneer. Zo heb je houvast en voorkomt voor een deel dat je dicht slaat. Tijdens het presenteren over de hoofden van je toehoorders kijken. naar de muur achter ze zeg maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het ging goed, maar presentaties kosten echt járen van m'n leven. Ik denk er over er eens voor naar de huisarts te gaan want het is echt niet normaal dat ik drie nachten voor ik een presentatie heb niet kan slapen.

boosrood.gif

nee klinkt niet echt gezond nee.. beetje spanning is normaal (en ook best goed.. zorgt ervoor dat je goed geconcentreerd bent) maar als het dit soort vormen aan gaat nemen gaat t te ver..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het ging goed, maar presentaties kosten echt járen van m'n leven. Ik denk er over er eens voor naar de huisarts te gaan want het is echt niet normaal dat ik drie nachten voor ik een presentatie heb niet kan slapen.

boosrood.gif

Hoevaak moet je het doen? Heb je niet het gevoel dat nu je er weer een gedaan hebt, dat het de volgende keer makkelijker is? Is die volgende keer al bekend of kan dat ook over 7 maanden zijn? Met lange tussenpozen leer je niet om erover heen te komen, dus hoe erg het ook klinkt, probeer vrijwillig het vaker te doen en je zult zien dat het steeds makkelijker wordt.

Toen ik student was had ik er ook last van, ik heb in het 2de jaar bewust activiteiten opgezocht die me in presenteer situaties brachten. Later tijdens een baantje moest ik elke week verslag uitbrengen aan een groepje van 20 mensen, dat hielp ook. Klein beginnen, niet ineens voor 200 man.. Maar goed, dat moet maar net op je weg komen.. Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het ging goed, maar presentaties kosten echt járen van m'n leven. Ik denk er over er eens voor naar de huisarts te gaan want het is echt niet normaal dat ik drie nachten voor ik een presentatie heb niet kan slapen.

Nou ja, wat is normaal... er zijn legio mensen met spreekangst. Het goede nieuws is dat er daardoor ook meer dan genoeg cursussen en therapieën voor te volgen zijn. Als je veel moet presenteren en je er werkelijk van wakker ligt, lijkt het me de investering wel waard.


Samengevoegd:

Overigens heb ik zelf, los van gezonde zenuwen, geen zware spreekangst. Toch kom ik wel eens in een negatieve spiraal (lichte zenuwen, werkverlamming, geen zin meer) terecht als ik een praatje moet voorbereiden. Wat mij dan helpt, is focussen op wat er leuk is aan het praatje. Ik neem mij dan bijvoorbeeld voor:

"Ik mag iets interessants vertellen"

"Ik ga het enthousiast vertellen"

"Ik heb zin om met deze mensen te communiceren"

De sleutelgedachte daarachter is dat een presentatie communicatie is, mensen betrekken in wat er in je hoofd afspeelt, contact. Ik hoef geen computer te zijn die een verhaal opratelt, dat is saai. Ik ben gewoon mijzelf, en als ik het leuk vind om iets te vertellen, vindt een ander het leuk om te luisteren. En zo niet dan hebben ze pech, want die presentatie moet ik toch houden en ik luister ook naar andermans saaie verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij werkt het om rust te brengen in mezelf. Dus een lage ademhaling, kracht uit de buik halen en goed gronden.

Wanneer je gespannen bent zal je ademhaling hoog zitten. Die kan je naar beneden brengen. Het helpt als je daarbij met je handen een neerwaartse beweging maakt, alsof je je adem naar beneden duwt, en stevig uitademt. Hou daarna je ademhaling laag.

Pas ook je houding aan. Borstbeen (presentiebeentje) vooruit, kin ietsje omhoog. Voel (en laat zien) dat je aanwezig bent.

Het vereist enige oefening maar door zo rust te hebben in jezelf en goed gegrond te zijn kan je je overal 'thuis' voelen.

Het klinkt misschien wat zwevering maar ik heb gemerkt dat het echt werkt. Over deze technieken moet op internet vast meer te vinden zijn. Zelf heb ik het kort geleden geleerd bij een 'train de trainer' voor Rots & Water: link

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

grapjes maken is wel riskant, mij te riskant iig .. ik ben veel te zenuwachtig, dat komt dan niet goed over.. zitten ze me allemaal zo nosmile.gif aan te gapen en dan voel ik mezelf alleen nog maar meer voor schut staan..

Wel fijn dat het goed is gegaan HW .. was zeker wel een opluchting toen het voorbij was? geweldig gevoel is dat altijd.. widegrin.gif


Samengevoegd:

nah.. hoezo niet van toepassing? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook heel veel last gehad van presenteerangst. Maar op een gegeven moment ben ik mij gaan realiseren dat ik tijdens het luisteren altijd geboeid was naar een presentatie van een ander, dus waarom zouden anderen niet geboeid zijn bij mijn presentatie? Wat je altijd in je achterhoofd moet houden is dat jij iets verteld waar de andere groep geen weet van heeft. Bij mij zit er dan hoogstens een docent in de klas die dan nog wel weet wat ik vertel, maar ook voor de docent probeer ik altijd iets in m'n presentatie te stoppen wat hij misschien niet weet. En dan geeft het altijd een hele hoop voldoening als ze naar je toe komen en zeggen van joh, dat wist ik nog niet. Alles zit hem in je voorbereiding. Heb je je goed voorbereid dan ben jij degene die de ander iets kan leren.

Wat ik ook altijd probeer is om het allemaal zo spontaan mogelijk laten lijken. Onze school hebben ze inmiddels helemaal volgehangen met smartboarden, dus je kan altijd een powerpointpresentatie meenemen. Ik ga dan naast dat bord staan, kijk naar het punt en maak het verhaaltje eromheen met de kennis in m'n hoofd. Ook laat ik altijd mensen meegaan in mijn gedachtegang. ik zet bijvoorbeeld nooit zomaar een conclusie neer als een statement, maar vertel wat mij tot die conclusie heeft bewogen. Of bijvoorbeeld heel simpel al gewoon hoe ik op het onderwerp ben gekomen. Hele simpele dingen die het persoonlijk maken. Zoals hierboven al is gezegd: Ik wil geen computer zijn, maar ik ben diegene die weet wat een ander niet weet. Als je vantevoren komt met de juiste informatie, mits de opdracht daartoe gelegenheid geeft natuurlijk, kijken mensen tegen jou op om jouw kennis.

Daarnaast zit het hem ook in de herhaling. Eens in de twee weken een presentatie doen helpt enorm bij het oefenen van die vaardigheden. Aan het begin van het jaar stond ik altijd nog met uitgeschreven tekst voor me en dat heb ik nu langzaam laten varen, want het werkt gewoon niet. Je houdt een presentatie en geen voorleesbeurt. Daarom is de verdieping van tevoren heel belangrijk. Als je je goed hebt verdiept heb jij alle kennis voor je presentatie in je hoofd zitten en zorg gewoon dat je een spiekbriefje hebt met punten, of kijk zoals ik naar de powerpointpresentatie, die jij gaat bespreken. Je kan daarbij altijd beter teveel dan te weinig punten opschrijven. Dit ging bij mij de eerste keer vrij goed, maar je vergeet wel wat dingetjes te vertellen, zeker in het begin. Maar zodra je eraan gewend bent lepel je alles zo op...

Nu kick ik er eigenlijk ook op om voor grote groepen mensen te staan. Ik wordt vaak gevraagd om op school te helpen met voorlichtingsdagen en dan is er voor mij niks mooiers dan jouw ervaring te vertellen aan een paar honderd ouders die een en al oor zijn. Jij bent immers de deskundige op dat gebied...

Hongerige Wolf, ik hoop je zo een beetje geholpen te hebben, heel veel succes en sterkte met de presentaties die nog komen en onthoudt altijd: Jij bent degene die hen iets nieuws te vertellen heeft!


Samengevoegd:

O ja, voor de powerpoint ook nog 1 tip:

Ik irriteer me altijd mateloos aan mensen die hun halve presentatie uitschrijven op de powerpoint. Zeker als op de dia's de punten niet in komen springen. Wat ik altijd doe is steekwoorden neerzetten (zorg wel dat als je meer woorden gebruikt dat het grammaticaal correct is) waarvan ik denk dat anderen en vooral ikzelf aan de hand van deze woorden het verhaal kunnen onthouden. Ook het inspringen is belangrijk, want het is leuker als mensen niet weten waar je heen gaat. Bij ons in de kerk is een evangelist die dus wel altijd lange zinnen gebruikt en die in ene keer oplepelt. Hij vertelt er weinig nieuws omheen, maar ik ben altijd al klaar met het lezen van de dia voordat hij klaar is met het eerste punt. Dan moet ik dus wachten voordat hij onderaan is en dan pas kunnen we door naar de volgende dia. Heel irritant...puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Bij mij was de beste remedie gewoon verstand op nul en presenteren. Ik heb het vroeger nooit gedurfd, kreeg letterlijk geen woord uit m'n mond, maar op de universiteit kwam ik er simpelweg niet meer onderuit en toen is het van lieverlee steeds beter gegaan. Nu draai ik m'n hand er al niet meer voor om. Het is dus echt mogelijk om er vanaf te komen, zonder uiteindelijk al te veel moeite smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Bij mij was de beste remedie gewoon verstand op nul en presenteren. Ik heb het vroeger nooit gedurfd, kreeg letterlijk geen woord uit m'n mond, maar op de universiteit kwam ik er simpelweg niet meer onderuit en toen is het van lieverlee steeds beter gegaan. Nu draai ik m'n hand er al niet meer voor om. Het is dus echt mogelijk om er vanaf te komen, zonder uiteindelijk al te veel moeite
smile.gif

dus eigenlijk gewoon oefenen? Heb je er verder niks extra's tegen gedaan of? Ik krijg jammer genoeg niet zoveel mogelijkheden om te oefenen .. heb op de uni nog geen 1 keer hoeven te presenteren.

Ik moet volgend jaar een pleidooi houden, maak me er nu al druk om .. hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb woensdag een engels presentatie gehouden (voor het eerst) en dat mocht in de pauze. Alleen met een ander meisje erbij en mijn lerares Engels.

Dat hielp wel. Ook al was het alsnog vreselijk.
widegrin.gif

Dat soort dingen zijn nog erger. Ik moest pas een presentatie in het Engels inhalen en toen was alleen de docente erbij, je reageert op alles wat ze doet, zij merkt alles op wat jij doet en er zijn geen stabiliserende factoren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid