Spring naar bijdragen

Uitspraken bisschop Williamson


Aanbevolen berichten

Bisschop Richard Williamson heeft enige tijd geleden de holocaust ontkend, gaf aan dat er geen miljoenen joden waren vermoord en er waren geen gaskamers en ga zo maar door.

Deze uitspraken vind ik absoluut niet kunnen binnen de katholieke kerk, geen enkele kerk eigenlijk.

Wat is apart vind is dat de paus hier geen snelle reactie op had. Zulke uitspraken zal hij ook niet goed kunnen keuren. Plus dat hij natuurlijk zelf een Duitser is.

Waarom wacht de paus er zo lang mee?

En waarom hoeft Williamson alleen zijn uitspraken maar terug te nemen? Zo'n man moet de paus toch gelijk op non-actief zetten? Zo is het net of de paus dit gedrag/zulke uitspraken niet afkeurd, wat in mijn ogen wel zou moeten.

Jullie mening?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben eigelijk wel geinteresseerd in WAAROM hij dat ontkent.. is niemand ooit es rustig een gesprek met hem aangegaan om te vragen waar hij zich op baseert etc?! Ik hoor op het nieuws etc alleen maar heftige reacties van mensen dat zulke uitspraken toch niet mogen kunnen enzo.. maar ik hoor eigelijk weinig van de man zelf..

Om het duidelijk te houden; uiteraard ontken ik de holocaust en de gaskamers niet.. maar het interesseert me wel hoe mensen erbij komen omdat wel te doen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ontken Williamson idea8.gif

maar kijk eens in het 'terugkeer van onze broeders'-topic, daar staat alles wat je wilt weten. big-smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

maar het interesseert me wel hoe mensen erbij komen omdat wel te doen..

Samenzweringsdenken...

Ken je wel van sommige hyper-Evangelischen die overal de Antichrist inzien? Of de Evolutietheorie ontkennen? Dat levert vaak ook van dat soort dingen op. De FSSPX is de katholieke variant erop. Niet dat ze allemaal de holocaust ontkennen, maar wel dat ieder z'n eigen samenzweringsvisies koestert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ken je wel van sommige hyper-Evangelischen die overal de Antichrist inzien? Of de Evolutietheorie ontkennen? Dat levert vaak ook van dat soort dingen op. De FSSPX is de katholieke variant erop. Niet dat ze allemaal de holocaust ontkennen, maar wel dat ieder z'n eigen samenzweringsvisies koestert.

Zo zie je maar dat hyper-evangelischen het één en ander met hyper-katholieken gemeen hebben. knipoog_dicht.gif

Fundamentalisten he...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, hij zit toch bij zo'n katholieke groep die antisemitisme aanmoedigd?

Die zijn ook tegen de vrijheid van meningsuiting

Ik weet niet van een katholieke groep die anti-semitisme zou aanmoedigen. Over welke groep heb je het?

Die hyper-katholieken van het PiusX genootschap willen gewoon de dingen het het tweede Vaticaanse concilie niet hebben. Verder hoorde ik op tv dat ze voor die verboden boeken lijst zijn en niet zo tolerant zijn naar andere religies enzo (die houding doet me eveneens denken aan hyper-evangelischen / 'fundamentals'). Maar antisemtisme heb ik nooit gehoord. Volgens mij was dat de privé opvatting van die ene bisschop. Ik meen dat zijn baas dat ook wel duidelijk had bevestigd.


Samengevoegd:

Quote:

Jullie mening?

Geduld hebben...

Katholieke kerk is prima in staat er zelf mee om te gaan. Ik vind ook dat de politiek en de media wel overreageert. Laatste keer dat ik het na ging, maken die politici en journalisten geen deel uit van het bestuur van het Vaticaan oid. Dus al dat gemekker. Ik vraag me af hoeveel er op de hoogte zijn van wat 'ex-communicatie' is. Als ze nou ff hadden gewacht hadden ze gezien dat die bisschop zijn ambt niet meer mag uitoefenen door die opvatting. Dat tevens het Vaticaan nu veel meer aan die rare mening van die kerel kan doen dan toen die nog buiten de kerk stond.

Alleen de aanpak van de paus was (volgens meerdere katholieke geestelijken trouwens) alleen niet zo sterk, wat betreft de beeldvorming enzo. Kheb ook het idee dat de huidige paus een hele intelligente man is, maar dat de media communicatie met 'de wereld' misschien wat minder sterk van hem is.

Anyway, ik zou zeggen met de woorden van Maxima 'Het was een beetje dom'. En dat slaat dan op het punt dat hij misschien idd gelijk persoonlijk had moeten reageren. Hij scheen het toen niet te weten, dat was een beetje jammer. Hadden ze hem toch wel ff moeten vertellen, die adviseurs...

Maar dat is allemaal communicatie met de wereld. Want inhoudelijk: wie het vaticaan weer terug neemt in de kerk, moeten ze vooral helemaal zelf weten. Het komt op mij nogal raar over als ik als protestant daar nou mee zou bemoeien...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Pius X-beweging heeft weinig met antisemitisme te maken. Je kunt ze op zijn hoogst een theologisch anti-judaïstisch standpunt verwijten dat inderdaad door Vaticanum II is achterhaald. De rassenhaat die zo kenmerkend is voor het antisemitisme ontbreekt echter.

Daarbij vind ik dat de paus wel degelijk snel reageerde in de vorm van de mededeling door kardinaal Bertone. Zijn Duitse nationaliteit speelt geen enkele rol. Ik vind het ook niet kies om daar een verdacht sfeertje mee te scheppen.

Daarbij is het logisch dat mensen die conservatief in het geloof staan ook sneller aansluiting zoeken bij rechtse politieke partijen. De Kerk doet echter geen uitspraken over politiek en gelovigen zijn vrij om hun voorkeur te bepalen binnen de kaders van de katholieke geloofsschat. De Pius X-broederschap is zelf geen politieke beweging maar een religieuze broederschap van priesters.


Samengevoegd:

Het ligt bovendien voor de hand dit alles nu opduikt. De paus boekt grote vooruitgang in het bewerkstelligen van de eenheid en meteen slaat het kwaad terug met allerlei tegenaanvallen. De duivel is de koning van de verdeeldheid en het is dus niet zo gek dat de Kerk nu ineens van alle kanten onder vuur komt te liggen. Het is goed dat de paus doorgaat met het zoeken van die eenheid.

Het is bovendien opmerkelijk waar de katholiek-joodse dialoog toe heeft geleid. Joodse organisaties denken nu de interne agenda van het Vaticaan te kunnen bepalen. Wat een onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is bovendien opmerkelijk waar de katholiek-joodse dialoog toe heeft geleid. Joodse organisaties denken nu de interne agenda van het Vaticaan te kunnen bepalen. Wat een onzin.

hmmm, ja weet niet...

Zou het geen onbegrip zijn?

Ik ben het overigens niet met ze eens, daar niet van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

hmmm, ja weet niet...

Zou het geen onbegrip zijn?

Hoe bedoel je onbegrip? Het is pure chantage. Dit is de zoveelste keer dat allerlei joodse organisaties en rabbijnen conferenties afzeggen en deelname weigeren aan initiatieven omdat ze het niet eens zijn met een interne katholieke aangelegenheid. Of het nu om de zaligverklaring van een paus gaat, het invoeren van een voorbede of het rehabiliteren van een bisschop.

Iedere keer beginnen die clubs weer met hun chantage praktijken waardoor allerlei groeiprocessen worden verstoord.

In mijn ogen is er van een dialoog geen sprake als een van beide partijen iedere keer vuile spelletjes speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoe bedoel je onbegrip? Het is pure chantage. Dit is de zoveelste keer dat allerlei joodse organisaties en rabbijnen conferenties afzeggen en deelname weigeren aan initiatieven omdat ze het niet eens zijn met een interne katholieke aangelegenheid. Of het nu om de zaligverklaring van een paus gaat, het invoeren van een voorbede of het rehabiliteren van een bisschop.

Iedere keer beginnen die clubs weer met hun chantage praktijken waardoor allerlei groeiprocessen worden verstoord.

In mijn ogen is er van een dialoog geen sprake als een van beide partijen iedere keer vuile spelletjes speelt.

Je doet nu net of het allemaal aan anderen ligt

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ook katholieken zijn lekker op de hand van dat soort demagogen. Een of andere opperrabbijn piept dat hij niet naar een conferentie gaat en heel katholiek Nederland staat weer in zijn eigen nest te pissen. Ik krijg er echter het heen en weer van. Al dat pseudo-intellectuele linkse geneuzel dat bij het minste of het geringste weer de kop op steekt.

Iedereen moet weer melden hoe dom de paus wel weer niet is geweest en wat een FC Knudde dat Vaticaan wel niet is. Mensen zouden eens in gehoorzaamheid naar de heilige vader kunnen luisteren in plaats van iedere keer hun totaal irrelevante opinies te spuien.

Natuurlijk slaan die uitspraken van Williamson nergens op en is die Pius X-broederschap roomser dan de paus. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de algehele haat tegen het leergezag en diepgewortelde ongehoorzaamheid die ik bij katholieken van allerlei slag zie.

We volgen Petrus en daarmee klaar.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Je doet nu net of het allemaal aan anderen ligt

Het ligt ook aan die anderen. Williamson doet domme uitspraken. Als de bedoelde clubs daar de consequentie aan verbinden de hele Kerk te moeten boycotten ligt dat aan hun.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het ligt ook aan die anderen. Williamson doet domme uitspraken. Als de bedoelde clubs daar de consequentie aan verbinden de hele Kerk te moeten boycotten ligt dat aan hun.

Dat vind ik persoonlijk erg kortzichtig

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe bedoel je onbegrip? Het is pure chantage.

Weet ik niet. Dat zou kwade wil veronderstellen. En dat weet ik gewoonweg niet.

Quote:
Dit is de zoveelste keer dat allerlei joodse organisaties en rabbijnen conferenties afzeggen en deelname weigeren aan initiatieven omdat ze het niet eens zijn met een interne katholieke aangelegenheid.

Ja daar zit 'm het punt bij broedertwisten; het wordt niet als 'interne gelegenheid' gezien. knipoog_dicht.gif Dat is toch feitelijk hetzelfde wat er gebeurt in de dialogen met Protestanten en Orthodoxen? Die afbakening tussen het 'mijn' en 'dijn' is juist waar het over gaat.

Qua analyse van het conflict zullen we het vast eens zijn, en Joden, ja het zijn nét mensen soms. ( puh2.gif ) Van sommige Protestantse jodenknuffelaars wordt ik ook niet goed, maar anderzijds weet ik ook niet of hier bewuste frustering van dat soort processen meespelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat om de algehele haat tegen het leergezag en diepgewortelde ongehoorzaamheid die ik bij katholieken van allerlei slag zie.

Ja ach, doen we daar niet allemaal aan mee? knipoog_dicht.gif

Quote:

We volgen Petrus en daarmee klaar.

Ik doe m'n best. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Qua analyse van het conflict zullen we het vast eens zijn, en Joden, ja het zijn nét mensen soms. (
puh2.gif
) Van sommige Protestantse jodenknuffelaars wordt ik ook niet goed, maar anderzijds weet ik ook niet of hier bewuste frustering van dat soort processen meespelen.

Nou het lijkt me wel een doelbewuste frustratie van een proces als je in de wereldmedia met veel bombarie toonaangevende conferenties gaat afzeggen. Net als toentertijd met die rabbijn die weigerde om op de bijbelmarathon te lezen.

Waarschijnlijk denken ze wel dat ze het proces terecht dwarsbomen maar dwarsbomen doen ze het.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ja ach, doen we daar niet allemaal aan mee?
knipoog_dicht.gif
[...]

Makkelijk gezegd. Er zijn genoeg katholieken bij wie ik een hoge mate van loyaliteit en een sterk innerlijk leven zie. Met het hele cliché "Ach we zijn samen maar een middelmatig groepje stumpers" kan ik bijzonder weinig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarschijnlijk denken ze wel dat ze het proces terecht dwarsbomen maar dwarsbomen doen ze het.

Dat is wat ik bedoelde. knipoog_dicht.gif

Quote:
Makkelijk gezegd.

Nee, een diepgevoelde emotie. smile.gif

Quote:
Er zijn genoeg katholieken bij wie ik een hoge mate van loyaliteit en een sterk innerlijk leven zie. Met het hele cliché "Ach we zijn samen maar een middelmatig groepje stumpers" kan ik bijzonder weinig.

Ik weet niet, als het maar tot constante bekering leidt. knipoog_dicht.gif

Ik bedoel, als de AMB'ers, de dhimmi's, de Linksche kerck, de FSPPX, en de Joden net even wat vaker dachten: "Ach we zijn samen maar een middelmatig groepje stumpers", dan zouden we dit soort dingen een stuk minder vaak zien. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bisschop Richard Williamson heeft enige tijd geleden de holocaust ontkend, gaf aan dat er geen miljoenen joden waren vermoord en er waren geen gaskamers en ga zo maar door.

Deze uitspraken vind ik absoluut niet kunnen binnen de katholieke kerk, geen enkele kerk eigenlijk.

Klopt. Holocaustontkenning valt niet onder vrijheid van meningsuiting. Die is namelijk niet onbeperkt, in die zin dat je maar moet kunnen roepen wat je wilt. En al helemaal niet voor iemand met gezag, waaronder dus ook een bisschop. In Duitsland, waar hij die uitspraken voor de Zweedse TV deed, is het ook nog eens strafbaar.

Quote:
Wat is apart vind is dat de paus hier geen snelle reactie op had.

Ik niet - de RKK is tamelijk groot en daarmee ook tamelijk traag. Ze houdt zich daarmee gewoon aan de door God gegeven natuurwetten knipoog_dicht.gif

Quote:
Zulke uitspraken zal hij ook niet goed kunnen keuren.

Zeker niet

Quote:
Plus dat hij natuurlijk zelf een Duitser is.

Dat heeft er niets mee te maken.

Quote:
Waarom wacht de paus er zo lang mee?

Zie hierboven (traagheid)

Quote:
En waarom hoeft Williamson alleen zijn uitspraken maar terug te nemen?

Uitspraken is toch ook alles wat hij heeft gedaan? Hij heeft toch niet actief meegewerkt aan de holocaust ofzo? Dus er is niets anders dat hij kán terugnemen dan dat.

Quote:
Zo'n man moet de paus toch gelijk op non-actief zetten?

Sterker nog: de man stond en staat al de tijd al op non-actief. Hij is niet meer geëxcommuniceerd, wat helemaal niet betekent dat hij zijn bisschopsambt kan uitoefenen. 'Ontbisschopt' kan hij niet worden (zoals ook niemand 'ontdoopt' kan worden), maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Quote:
Zo is het net of de paus dit gedrag/zulke uitspraken niet afkeurd, wat in mijn ogen wel zou moeten.

Als je het geheel aan uitspraken en daden van de paus kent omtrent het jodendom, is het heel duidelijk dat hij deze uitspraken afkeurt.

Quote:
Jullie mening?

Een andere dan die van jou, blijkbaar knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid