Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Een Jood, farizeeër en Romeins staatsburger die christenen lastig liep te vallen, maar later door Jezus tot bekering kwam, toen apostel werd, belangrijk werk gedaan heeft door het evangelie te verspreiden en de Kerk op te bouwen en leiden. Zelf nog vervolgt werd en uiteindelijk z'n hoofdje verloor. Komt zelf voor in het bijbelboek Handelingen en een aantal van zijn brieven staan tevens in de bijbel, die daarmee ook als door God geïnspireerd worden gezien.

Kortom, iemand die een belangrijke rol heeft vervuld voor het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Traditie?

Ik vind zelf dat Paulus hele wijze dingen heeft gezegd en vind het niet meer dan logisch dat hij een bijzondere plaats heeft. Ik vond als kind al het verhaal over zijn bekering heel indrukwekkend. Hoe je van anti omslaat naar gelovig, dat is buitengewoon. Zo heb ik mijn eigen bekeringsmoment ook ervaren, als een niet te stuiten iets. Ik was niet anti hoor, dat niet, maar echt goed was het ook niet. Voor mij ligt daarin het gezag van Paulus, voor zover ik hem dat toeken. Wij hebben iets gemeen, hij was met dingen bezig waar ik ook mee bezig ben, met bekeerd worden en zijn, keer op keer, en daarin heb ik veel van Paulus te leren.

Ik ben met jou benieuwd naar de andere antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom wordt hij als goddelijk geinspereerd gezien?

Al vanuit de overlevering en de conclusies van de Kerk die uiteindelijk geleid hebben tot de canon van het NT. Dat zijn leringen consistent zij met de leer van het christendom liggen, hij als apostel erkend werd door de leerlingen van Jezus, er ook in de bijbel geschreven staat dat Paulus uitverkoren was om de wil van God bekend te maken.

Zomaar wat dingen die me zo'n in m'n hoofd schieten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom wordt hij als goddelijk geinspereerd gezien?

Omdat hij de apostel was die het christendom naar ons heeft gebracht, wij de heidenen. Hij is de persoon geweest die zowel de Griekse, Romeinse en Joodse traditie en filosofie kende en dit verwerkte tot een groot geheel. Hij was het die heel duidelijk gemaakt heeft dat Christus er ook was voor de heidenen en dat die heidenen de wetten van het Joodse volk niet moeten houden..

etc knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een paar sleutelpassages:

In Handelingen wordt Paulus door Jezus zelf aangewezen, o.a. door wonderen die ook over Petrus beschreven zijn. Relevante gedeelten: 9:1-31 (vs 15!), 13:1-5, 19:11-20 (vergelijk Petrus in Hand 5:12-16), 20:13-38 (24!), 22:6-21 (10, 14-15, 21!)

In 2 Korintiërs is Paulus zijn apostelschap uitgebreid aan het verdedigen (vooral in de laatste paar hoofdstukken). 2 Kor 1:1 is wat dat betreft al tekenend: Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus (..)'

Andere relevante passages: 5:19-6:10, 10 (hele hoofdstuk, maar vooral vers 18!), 11 (hele hoofdstuk weer, in vs 5: onvergelijkelijke apostelen - gaat over die in Jeruzalem, of over zogenaamde apostelen in de gemeente?), 12 (hele hoofdstuk, let vooral ook op vs 11-12, denk hierbij ook aan de tekenen en wonderen die in Handelingen beschreven zijn over Paulus en de andere apostelen!), 13:10 (vergelijk Jeremia's roeping)

In de brief aan de Galaten ook: 1:1, 11-2:10 (overigens is de rest van dit hoofdstuk ook aardig: conflict tussen Paulus en de apostel Petrus).

In 2 Petrus 3 verwijst Petrus naar Paulus, op een manier die diens gezag onderstreept (vooral vers 15-16).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een paar sleutelpassages:

In
Handelingen
wordt Paulus door Jezus zelf aangewezen, o.a. door wonderen die ook over Petrus beschreven zijn. Relevante gedeelten: 9:1-31 (vs 15!), 13:1-5, 19:11-20 (vergelijk Petrus in Hand 5:12-16), 20:13-38 (24!), 22:6-21 (10, 14-15, 21!)

In
2 Korintiërs
is Paulus zijn apostelschap uitgebreid aan het verdedigen (vooral in de laatste paar hoofdstukken). 2 Kor 1:1 is wat dat betreft al tekenend:
Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus (..)'

Andere relevante passages: 5:19-6:10, 10 (hele hoofdstuk, maar vooral vers 18!), 11 (hele hoofdstuk weer, in vs 5: onvergelijkelijke
apostelen
- gaat over die in Jeruzalem, of over zogenaamde apostelen in de gemeente?), 12 (hele hoofdstuk, let vooral ook op vs 11-12, denk hierbij ook aan de tekenen en wonderen die in Handelingen beschreven zijn over Paulus en de andere apostelen!), 13:10 (vergelijk Jeremia's roeping)

In de brief aan de
Galaten
ook: 1:1, 11-2:10 (overigens is de rest van dit hoofdstuk ook aardig: conflict tussen Paulus en de apostel Petrus).

In
2 Petrus 3
verwijst Petrus naar Paulus, op een manier die diens gezag onderstreept (vooral vers 15-16).

Yeah, Bijbelteksten!! party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid