Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 549
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

@Cornelius, als je zoals jij niet werkelijk geïnteresseerd bent in het boeddhisme, maar hier komt om te provoceren, reageer dan gewoon niet.

Als je geen vragen wilt of kunt beantwoorden zeg dat dan gewoon of reageer gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zoek inzicht en wijsheid die het christelijke geloof bewees niet te bezitten. Maar ik geloof niet dat geluk voor mij is weggelegd. Ik ken het in ieder geval niet. Het boeddhisme helpt me om te berusten, te accepteren. Dat is al heel wat voor iemand bij wie regelmatig zelfmoordgedachten door het hoofd spoken door alle ellende die ik heb meegemaakt in mijn leven. Maar zelfmoord kan nooit een oplossing zijn voor het lijden in het leven. Ja, je maakt een einde aan het lijden, maar ook aan het leven.

Het boeddhisme is een levensfilosofie die juist daar inhaakt waar het echte menselijke probleem zit en dat is onze eigen beperktheid en ons gebrekkige oordeelsvermogen. Een van de eerste dingen die je in boeddhistische literatuur ook vaak tegenkomt is de zin "Boeddha was geen god". En dat is om te voorkomen dat je je blind onderwerpt aan goddelijk gezag en zo je eigen moraliteit vernietigt, zoals dat in godsdiensten bijna altijd gebeurt. Het boeddhisme leert juist dat we vaak helemaal niet weten wat goed en kwaad is en daarom is de intentie van een handeling ook het ijkpunt, en niet de vaak onbedoelde gevolgen van die handeling. We moeten onze eigen beperktheid leren zien en ook de beperktheid van onze medemensen. Daarom is bijvoorbeeld het vermoorden van iemand als straf voor van alles en nog wat ondenkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar zelfmoord kan nooit een oplossing zijn voor het lijden in het leven. Ja, je maakt een einde aan het lijden, maar ook aan het leven.

Toch is het ultieme doel in het Boeddhisme feitelijk karmische zelfmoord, hoe mooi het ook uitgedrukt wordt. Heel begrijpelijk vanuit de oorspronkelijke context, daar niet van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch is het ultieme doel in het Boeddhisme feitelijk karmische zelfmoord, hoe mooi het ook uitgedrukt wordt. Heel begrijpelijk vanuit de oorspronkelijke context, daar niet van.

Er zijn verschillende niveaus van boeddhisme en in het verre oosten zie je veel mengvormen met allerlij soorten bijgeloof. Dit tref je vooral onder eenvoudige, niet ontwikkelde mensen aan. Deze vormen van bijgelovig boeddhisme worden door veel onwetende westerlingen voor HET boeddhisme versleten. Dat is onjuist.

Boeddhisme zoals ik dat opvat probeert oplossingen te vinden voor de werkelijke problemen die mensen in hun leven tegenkomen en probeert daar realistische oplossingen voor aan te bieden in plaats van energie te steken in het vereren van goden en dergelijke. De boeddhistische leer lijkt heel erg op een praktische vorm van psychologie. Verreweg de meeste problemen die wij in ons leven tegenkomen worden veroorzaakt door verkeerde ideeën die wij hebben over wat wij als mens nodig hebben voor ons geluk. En ALLE conflicten tussen mensen komen voort uit gebrek aan kennis en de misverstanden die daaruit voortkomen. Boeddhisme probeert ons inzicht in die misverstanden te vergroten.

Het gaat daarbij vooral om het vergroten van inzicht in jouw eigen beperkingen, jouw eigen vooroordelen etc. Het gaat er niet om dat je een ander wijst op zijn fouten, want dat is contraproductief. Dat veroorzaakt alleen maar wrijving en conflicten.

Een ander belangrijk onderdeel van de leer is de onderlinge verbondenheid en onderlinge afhankelijkheid van alles dat bestaat.

En je hebt vast wel eens gehoord van een begrip als karma. Daar wordt vaak heel zweverig over gedaan, maar ik houd het maar liever down to earth.

Je moet het begrip karma als gereedschap zien. Het laat zien dat jouw eigen daden en intenties altijd gevolgen hebben voor jouw eigen leven. Als jij bijvoorbeeld altijd liegt en manipuleert dan zal je ontdekken dat op een gegeven moment niemand je nog vertrouwt en dat je geen vrienden meer hebt. Dat is karma: oorzaak en gevolg. Je creeërt je eigen werkelijkheid door je gedrag en je intenties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dacht je soms dat ik wat betreft het boeddhisme niet minstens net zo kritisch ben als met het Christendom ?

Maar ik weet van de boeddhistische leer dat er geen haat en verdelging in voorkomt, zoals je dat bijvoorbeeld wel zo duidelijk ziet in het christendom en de islam.

Het boeddhisme is ook niet echt een dwingend geloof zoals het christendom en de islam. Boeddha was gewoon een mens en er wordt niet van je verlangt dat je gelooft in bovennatuurlijke wezens. Je kan bijvoorbeeld ook een boeddhist zijn zonder dat je gelooft in reïncarnatie of de mythische verhalen over de boeddha. Er is geen boeddhist die het wat kan schelen of je dat soort zaken gelooft. Je wordt er niet voor gestraft, je gaat er niet voor naar een hel.

Dat soort boosaardigheden zie je alleen in godsdiensten.

Ik verkies het Zen boeddhisme boven het Tibettaanse boeddhisme. Het Tibettaanse boeddhisme kent voor mijn gevoel nog te veel bijgeloof en hokuspokus. Met dat soort dingen kan ik niet uit de voeten. Maar het hart van het tibettaanse boeddhisme is net als Zen.

De Vietnamese Zen monnik Thitch Nhat Hanh heeft mij voor het boeddhisme gewonnen.

Maar ik zal jullie er verder niet meer mee vervelen, ik zit hier tenslotte op een christelijk forum dus kan ik me voorstellen dat niet iedereen belangstelling heeft voor het boeddhisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik zal jullie er verder niet meer mee vervelen, ik zit hier tenslotte op een christelijk forum dus kan ik me voorstellen dat niet iedereen belangstelling heeft voor het boeddhisme.

ik heb ook wel belangstelling hoor. Ik weet nl echt helemaal niets van het boeddhisme...

Dus leef je vooral uit knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid